Tryb postępowania wierzycieli w zakresie egzekucji administracyjnej świadczeń pieniężnych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 14 lipca 1948 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami Administracji Publicznej i Ziem Odzyskanych w sprawie trybu postępowania wierzycieli w zakresie egzekucji administracyjnej świadczeń pienionych. 1

W myśl art. 198 dekretu z dnia 28 stycznia 1947 r. o egzekucji administracyjnej świadczeń pieniężnych (Dz. U. R. P. Nr. 21, poz. 84) z dniem 1 marca 1947 r. straciły moc obowiązującą wszelkie przepisy dotyczące przedmiotów unormowanych w tym dekrecie a m. in. ustawa z dnia 10 marca 1932 r. o przejęciu egzekucji administracyjnej przez władze skarbowe i o postępowaniu egzekucyjnym władz skarbowych (Dz. U. R. P. Nr. 32, poz. 328). W związku z tym straciło również moc obowiązującą wydane na podstawie art. 3 i 4 wspomnianej ustawy rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 1932 r. o postępowaniu egzekucyjnym władz skarbowych (Dz. U. R. P. Nr. 62, poz. 580) a tym samym stała się nieaktualna instrukcja z dnia 15 czerwca 1937 r. o stosowaniu przepisów tego rozporządzenia (Dz. Urz. Min Sk. Nr 16, poz. 518),
Na podstawie art. 5 powołanego wyżej dekretu ustala się następujący tryb postępowania wierzycieli w zakresie egzekucji administracyjnej świadczeń pieniężnych:

Uwagi wstępne.

Użyty w niniejszym zarządzeniu skrót: "egz. adm." oznacza dekret z dnia 28 stycznia 1947 r. o egzekucji administracyjnej świadczeń pieniężnych (Dz. U. R. P. Nr. 21, poz. 84).

Wierzycielem w rozumieniu niniejszego zarządzenia jest władza lub instytucja uprawniona na podstawie obowiązujących przepisów do żądania ściągnięcia świadczeń pieniężnych w trybie administracyjnym (art. 8 egz. adm.).

Wierzycielem zastępczym jest zarząd gminy miejskiej lub wiejskiej, upoważniony przez wierzyciela do zastępowania go w postępowaniu egzekucyjnym przed władzami egzekucyjnymi (art. 25 egz. adm.).

Dłużnikiem jest każda osoba, na której ciąży obowiązek wykonania świadczenia pieniężnego na rzecz wierzyciela.

Władzami egzekucyjnymi są:

a)
urzędy skarbowe jako władze I instancji,
b)
izby skarbowe jako władze II instancji.

Zastępczymi władzami egzekucyjnymi są władze, którym Rada Ministrów poruczyła przymusowe ściąganie świadczeń pieniężnych (art. 2 ust. 2 egz. adm.). Jeżeli przymusowe ściąganie danego świadczenia pieniężnego zostało poruczone zastępczym władzom egzekucyjnym - wierzyciel bądź wierzyciel zastępczy stosuje w zakresie egzekucji tego świadczenia przepisy niniejszego zarządzenia.

Upomnienie.

Przed skierowaniem do władzy egzekucyjnej wniosku o wszczęcie egzekucji wierzyciel, bądź wierzyciel zastępczy powinien po upływie terminu płatności należności wysłać dłużnikowi za potwierdzeniem odbioru pisemne upomnienie według wzoru nr 1 sporządzone przebitkowo.

W razie wysłania upomnienia przez pocztę, upomnienie należy złożyć w ten sposób, aby adres do wierzyciela (wierzyciela zastępczego), umieszczony na potwierdzeniu odbioru upomnienia, był niewidoczny. Po doręczeniu upomnienia, odpis upomnienia, będący zarazem potwierdzeniem odbioru, zostanie zwrócony wierzycielowi (wierzycielowi zastępczemu).

Jeżeli świadczenie pieniężne dłużnik obowiązany jest obliczyć i uiścić bez doręczenia mu decyzji (nakazu płatniczego), wierzyciela, wysłanie upomnienia nie jest konieczne (art. 26 ust. 2 egz. adm.). W tym przypadku jednak wierzyciel czyni o tym wzmiankę we wniosku o wszczęcie egzekucji.

Jedno upomnienie może obejmować różne należności wierzyciela, poszukiwane u tego samego dłużnika.

Koszty upomnienia wynoszą 1% ogólnej sumy należności (bez odsetek lub dodatku za zwłokę), objętych każdym poszczególnym upomnieniem, nie mniej jednak niż 5 zł, a nie więcej niż 200 zł. Koszty upomnienia przypadają wierzycielowi, a w przypadku wysłania upomnienia przez wierzyciela zastępczego (art. 25 egz. adm.) - gminie miejskiej lub wiejskiej jako wierzycielowi zastępczemu.

Obowiązek uiszczenia kosztów upomnienia powstaje z chwilą doręczenia upomnienia.

Wniosek o wszczęcie egzekucji.

Egzekucję wszczyna władza egzekucyjna I instancji, właściwa ze względu na miejsce zamieszkania bądź położenia przedsiębiorstwa (majątku) dłużnika na wniosek wierzyciela lub wierzyciela zastępczego na podstawie tytułu wykonawczego wystawionego w przepisanej formie według wzoru nr 2.

Wierzyciel (wierzyciel zastępczy) uprawniony jest złożyć władzy egzekucyjnej I instancji wniosek egzekucyjny po upływie terminu płatności należności, a w przypadku, gdy wysłanie upomnienia jest konieczne (art. 26 egz. adm.) - po upływie tygodnia od doręczenia upomnienia, jeżeli dłużnik w tym terminie wymienionej w upomnieniu należności wraz z przypadającymi kosztami upomnienia nie zapłacił albo nie uzyskał od wierzyciela odroczenia, rozłożenia na raty lub umorzenia.

W jednym wniosku egzekucyjnym wierzyciel, o ile to możliwe, powinien grupować wszystkie zaległości tego samego dłużnika.

Drobne należności, których terminy płatności przypadają co pewien okres czasu w ciągu roku (np. tygodniowo, miesięcznie, kwartalnie, półrocznie), powinny być objęte jednym wnioskiem egzekucyjnym, który należy przesłać władzy egzekucyjnej raz w ciągu kwartału, półrocza bądź roku. Upomnienia mogą być jednak wysłane dłużnikowi, jeżeli są one konieczne (art. 26 ust. 1 egz. adm.), bezzwłocznie po upływie terminu płatności każdej należności a nie zbiorowo za okres kwartalny, półroczny bądź roczny.

Ewidencja wysłanych do egzekucji tytułów wykonawczych.

Celem utrzymania w ewidencji wysłanych do egzekucji tytułów wykonawczych - wierzyciele prowadzą dla każdej władzy egzekucyjnej I instancji bądź zastępczej władzy egzekucyjnej (dla każdego urzędu skarbowego i zarządu gminy) oddzielne spisy według wzoru nr 3, a jeżeli chodzi o wierzycieli zastępczych według wzoru nr 4. Spisy te sporządza się na luźnych kartkach w dwóch egzemplarzach przebitkowo na każdy rok i dla każdej władzy egzekucyjnej oddzielnie. Numery kolejne spisu dla każdej władzy egzekucyjnej (dla każdego urzędu skarbowego, bądź dla każdej gminy) rozpoczynając od liczby 1, biegną nieprzerwanie przez cały rok. Kwoty wyszczególnione w przedziałce "Należność" - wierzyciel (wierzyciel zastępczy) sumuje, przenosząc sumy należności z każdej karty do następnych kart i w ten sposób wyprowadza ogólną sumę wykazanych w egzekucji należności w ciągu danego roku. Spisy dotyczące poszczególnych władz egzekucyjnych przechowuje wierzyciel w oddzielnych teczkach. Numerem tytułu wykonawczego jest numer kolejny spisu z oznaczeniem roku, w którym został wpisany do spisu. Podany przez wierzyciela numer na tytule wykonawczym władza egzekucyjna uzupełnia przez wpisanie przed numerem kolejnym spisu - numeru wzgl. symbolu komórki organizacyjnej realizującej wniosek egzekucyjny, numeru teczki, w której przechowuje spisy oraz litery W. W związku z tym wierzyciel wpisuje numer w tytule wykonawczym po literze "W" w sposób następujący: Np. nr /W/14/48.

Wierzyciel bądź wierzyciel zastępczy, przesyłając władzy egzekucyjnej wnioski egzekucyjne, dołącza do nich pierwszy egzemplarz spisu tytułów wykonawczych nawet w tym przypadku, gdy przesyła tylko jeden wniosek egzekucyjny.

W razie zmiany przez dłużnika miejsca zamieszkania powodującej zmianę właściwości miejscowej władzy egzekucyjnej:

a)
przed wszczęciem przez władzę egzekucyjną jakichkolwiek czynności egzekucyjnych - tytuł zostanie zwrócony wierzycielowi (wierzycielowi zastępczemu) celem skreślenia ze spisu tytułów wykonawczych danej władzy egzekucyjnej (tj. danego urzędu skarbowego bądź zarządu gminy) i skierowania go do właściwej władzy egzekucyjnej, po uprzednim skorygowaniu ogólnej sumy należności w ostatnim spisie tytułów wykonawczych,
b)
po wszczęciu czynności egzekucyjnych władza egzekucyjna przesyła tytuł wykonawczy, wraz z aktami, ostatnio właściwej władzy egzekucyjnej przy piśmie według wzoru nr 5, zawiadamiając o tym wierzyciela (wierzyciela zastępczego) przy użyciu druku wzór nr 5a, celem skreślenia tytułu ze spisu tytułów wykonawczych danej władzy egzekucyjnej i sprostowania ogólnej sumy należności w ostatnim spisie oraz odpowiedniego zwiększenia sumy należności w ostatnim spisie właściwej władzy egzekucyjnej. Wspomniane pisma wzór nr 5 i nr 5a zastępują spis tytułów wykonawczych. Wierzyciel (wierzyciel zastępczy) i władza egzekucyjna przechowują pisma te we właściwych teczkach, przeznaczonych do przechowywania spisów tytułów wykonawczych.

Jeżeli wniosek egzekucyjny dotyczy dłużnika pobierającego wynagrodzenie za pracę, wierzyciel jest obowiązany podać we wniosku dokładne brzmienie nazwy zakładu pracy i jego adres

Odroczenie, rozłożenie na raty, zapłacenie i umorzenie egzekwowanej należności.

W przypadku odroczenia, rozłożenia na raty, umorzenia lub zapłacenia należności w całości do kasy wierzyciela (wierzyciela zastępczego) - już po wysłaniu wniosku egzekucyjnego władzy egzekucyjnej, należy zawiadomić o tym władzę egzekucyjną w ciągu tygodnia od zajścia tych okoliczności, wysyłając zawiadomienie wzór nr 6 pod rygorem ponoszenia przez wierzyciela kosztów egzekucyjnych, powstałych po upływie wspomnianego tygodniowego okresu (art. 194 egz. adm.).

O każdorazowym zmniejszeniu należności wykazanej we wniosku egzekucyjnym wierzyciel (wierzyciel zastępczy) zawiadamia bezzwłocznie władzę egzekucyjną pismem według wzoru nr 7. Wierzyciel nie zawiadamia jednak władzy egzekucyjnej o sumach odprowadzonych na jego rachunek, które zostały pobrane przez organ egzekucyjny tej władzy.

Wpłacone do kasy wierzyciela (wierzyciela zastępczego) koszty egzekucyjne - wierzyciel (wierzyciel zastępczy) przekazuje władzy egzekucyjnej. Koszty te mogą być przekazywane zbiorowo raz w miesiącu. W tym celu wierzyciel (wierzyciel zastępczy) prowadzi wykaz pobranych kosztów według wzoru nr 8. Wykaz ten przesyła wierzyciel (wierzyciel zastępczy) władzy egzekucyjnej równocześnie z przekazaniem pobranej sumy kosztów egzekucyjnych.

Stwierdzenie nieściągalności w postępowaniu egzekucyjnym.

W razie stwierdzenia przez organ egzekucyjny, że należność jest nieściągalna, władza egzekucyjna przesyła wierzycielowi protokół organu egzekucyjnego o nieściągalności przy piśmie wzór nr 9.

Przekazywanie wierzycielowi sum ściągniętych w toku egzekucji.

Sumy ściągnięte na rzecz centralnych władz i urzędów państwowych organ egzekucyjny wpłaca na konto czekowe w P. K. O. nr I-2000 Centralnej Księgowości Ministerstwa Skarbu na właściwy tytuł budżetowy (wzgl. rachunek).

Sumy ściągnięte na rzecz władz państwowych I i II instancji, z wyjątkiem sądów oraz urzędów pocztowych - organ egzekucyjny wpłaca do kasy miejscowego urzędu skarbowego bezpośrednio lub za pośrednictwem P. K. O., na właściwy tytuł budżetowy (wzgl. rachunek).

Sumy ściągnięte na rzecz urzędów pocztowych organ egzekucyjny wpłaca do kasy urzędu pocztowego, który zlecił ściągnięcie należności, jeżeli urząd ten (agencja) znajduje się w miejscu pełnienia czynności organu egzekucyjnego, w przeciwnym razie przekazuje organ egzekucyjny ściągnięte sumy właściwemu urzędowi pocztowemu (agencji) za pomocą przekazu rozrachunkowego.

Sumy ściągnięte na rzecz sądów oraz pozostałych wierzycieli, a w szczególności przedsiębiorstw i monopolów państwowych, banków państwowych oraz władz, urzędów, instytucyj i zrzeszeń niepaństwowych organ egzekucyjny wpłaca:

a)
wierzycielom posiadającym konta czekowe w P. K. O. lub konta w innych instytucjach bankowych - na te konta,
b)
wierzycielom, nie posiadającym kont czekowych w P. K. O. bądź kont w innych instytucjach bankowych - bezpośrednio do kas tych wierzycieli, jeżeli znajdują się one w miejscu pełnienia czynności organu egzekucyjnego, w innych przypadkach - przekazem pocztowym.

Wydatki egzekucyjne (opłaty pocztowe, manipulacyjne) związane z przekazaniem ściągniętych sum na rzecz wierzycieli ponoszą wierzyciele.

Zabezpieczenie należności przed terminem płatności.

W przypadkach, w których wierzycielowi służy w myśl obowiązujących przepisów prawo zabezpieczenia należności przed terminem jej płatności, zabezpieczenie następuje na wniosek wierzyciela sporządzony według wzoru nr 10 (art. 181 egz. adm.).

Do wniosku dołączyć należy tytuł wykonawczy, wzór nr 2, w którym pozostawia się bez wypełnienia wniosek o wszczęcie egzekucji. Zarówno w arkuszu okładkowym, jak i wkładkowym tytułu wykonawczego należy wpisać u góry wyraz: "Zabezpieczenie".

Właściwą władzą do zabezpieczenia należności przed terminem płatności jest wyłącznie urząd skarbowy (art. 1 ust. 3 egz. adm.).

Wzory druków.

Druki używane przez wierzycieli powinny być sporządzane zasadniczo na papierze koloru żółtego, a jeżeli chodzi o wierzycieli zastępczych - na papierze koloru zielonego. Używanie przez wierzycieli i zastępczych wierzycieli druków sporządzonych na papierze białym lub na papierze innego koloru nie może być przyczyną odmowy realizacji wniosku ze strony władzy egzekucyjnej (zastępczej władzy egzekucyjnej), jeżeli poza tym druki te odpowiadają przepisanym wzorom.

Wierzyciel zastępczy używa druków tych samych wzorów, co wierzyciel. Wyjątek stanowi spis tytułów wykonawczych; przewidziano oddzielny wzór nr 3 dla wierzyciela i oddzielny wzór nr 4 dla wierzyciela zastępczego.

Wierzyciele (wierzyciele zastęp) mogą używać druków sporządzonych według dotychczasowych wzorów aż do ich wyczerpania, nie dłużej jednak, niż do końca czerwca 1949 r. 2

ZAŁĄCZNIK 

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

1 Zarządzenie zmienione przez § 1 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 1956 r. (M.P.56.6.49) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 stycznia 1956 r.
2 Z dniem 3 sierpnia 1949 r. termin, do którego można używać druki według dotychczasowych wzorów przedłuża się do dnia 31 grudnia 1949 r., zgodnie z § 1 zarządzenia z dnia 28 lipca 1949 r. o zmianie zarządzenia Ministra Skarbu z dnia 14 lipca 1948 r. w sprawie trybu postępowania wierzycieli w zakresie egzekucji administracyjnej świadczeń pieniężnych (M.P.49.A-49.691).

Z dniem 17 lutego 1950 r. termin, do którego można używać druków według dotychczasowych wzorów przedłuża się do odwołania, zgodnie z § 1 zarządzenia z dnia 30 stycznia 1950 r. o zmianie zarządzenia z dnia 14 lipca 1948 r. w sprawie trybu postępowania wierzycieli w zakresie egzekucji administracyjnej świadczeń pieniężnych (M.P.50.A-18.188).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024