Organizacja Zarządu Samorządowego Funduszu Wyrównawczego oraz zasady udzielania dotacyj i pożyczek z Funduszu.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA
z dnia 3 kwietnia 1948 r.
w sprawie organizacji Zarządu Samorządowego Funduszu Wyrównawczego oraz zasad udzielania dotacyj i pożyczek z Funduszu.

Na podstawie art. 3 ust. (1) i (3) oraz art. 4 ust. (1) ustawy z dnia 9 marca 1948 r. o Samorządowym Funduszu Wyrównawczym (Dz. U. R. P. Nr. 16, poz. 111) - ustala się organizację Zarządu Samorządowego Funduszu Wyrównawczego, oraz zasady udzielania dotacyj i pożyczek z Funduszu.

CZĘŚĆ  I.

ORGANIZACJA ZARZĄDU FUNDUSZU.

1.
Zarząd Funduszu składu się z przewodniczącego i jego zastępcy, powołanych przez Radę Państwa, z przedstawicieli Ministrów: Administracji Publicznej, Ziem Odzyskanych i Skarbu oraz powołanych przez Radę Państwa przedstawicieli tych komisyj sejmowych, których udział w Zarządzie Funduszu Rada Państwa uzna za pożądany.
2.
Rada Państwa może zwrócić się do zainteresowanego Ministra o zmianę przedstawiciela w Zarządzie Funduszu, jeżeli uzna, że wyznaczona osoba uchybia swym obowiązkom.

Każdy z zainteresowanych Ministrów może własną decyzją zmienić swego przedstawiciela w Zarządzie Funduszu.

3.
Zarząd Funduszu odbywa swe posiedzenia w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej, niż 2 razy w miesiącu.
4.
Zarząd Funduszu składa Radzie Państwa wnioski w zakresie swego działania, przewidzianym w art. 5 ustawy z dnia 9 marca 1948 r., a ponadto - sprawozdania okresowe ze swej działalności conajmniej raz na kwartał.
5.
Zarząd Funduszu przedstawia Radzie Państwa do zatwierdzenia roczny plan finansowy Funduszu przed początkiem okresu rocznego objętego planem.
8.
Pracami Zarządu Funduszu kieruje przewodniczący Zarządu lub jego zastępca.
7.
Dla ważności uchwał Zarządu Funduszu wymagana jest obecność przewodniczącego lub jego zastępcy oraz conajmniej 2 członków Zarządu.

Uchwały zapadają większością głosów; w razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego Zarządu, albo jego zastępcy, kierującego obradami Zarządu w nieobecności przewodniczącego.

8.
Za zgodą przewodniczącego poza członkami Zarządu Funduszu mogą być obecni na posiedzeniach Zarządu dla składania wyjaśnień: delegowani pracownicy Kancelarii Rady Państwa, zainteresowanych Ministerstw, przedstawiciele zainteresowanego związku samorządowego i prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej oraz przedstawiciel centralnej instytucji bankowej dla celów kredytu komunalnego, a do czasu jej utworzenia - przedstawiciel Polskiego Banku Komunalnego.
9.
Kancelaria Rady Państwa wykonuje czynności w zakresie obsługi kancelaryjnej i referendarskiej Zarządu Funduszu. Delegowani pracownicy Kancelarii Rady Państwa referują na posiedzeniach Zarządu Funduszu wnioski w przedmiocie udzielania dotacyj i pożyczek z Funduszu oraz przedstawiają Zarządowi Funduszu wszystkie niezbędne materiały w sprawach, znajdujących się na porządku dziennym.
10.
Członkowie Zarządu Funduszu pobierają za swe czynności wynagrodzenie według zasad, które ustali odrębna uchwała Rady Państwa.
11.
Na pokrycie wszelkich kosztów związanych z administrowaniem Funduszem, potrąca się 1/4% wpływów określonych w art. 6 pkt. 1 i 3-a), b), c) ustawy z dnia 9.III.1948 r. o Samorządowym Funduszu Wyrównawczym i prowadzi się potrącone kwoty na osobnym koncie. Koszty obsługi bankowej Funduszu będą pokrywane z tych kwot.
12.
Za czynności, związane z obsługą bankową Funduszu, Polski Bank Komunalny (pkt. 11) otrzymuje wynagrodzenie w wysokości ustalonej przez Radę Państwa na wniosek Zarządu Funduszu.
13.
Nadzór nad czynnościami Polskiego Banku Komunalnego (pkt. 11), związanymi z techniczną obsługą Funduszu, sprawuje Zarząd Funduszu.

CZĘŚĆ  II.

ZASADY UDZIELANIU DOTACYJ I POŻYCZEK Z FUNDUSZU.

14.
Dotacje i pożyczki mogą być udzielane jedynie tym związkom samorządowym, które prowadzą prawidłową rachunkowość i budżetowanie oraz celową i oszczędną gospodarkę. Udzielenie dotacji lub pożyczki może być uzależnione od przeprowadzenia oszczędności lub innych zmian w gospodarce zainteresowanego związku samorządowego, w szczególności także od wykorzystania źródeł dochodowych, których związek samorządowy nie wykorzystuje lub wykorzystuje w stopniu niedostatecznym.
15.
Dotacje będą udzielane w pierwszej kolejności tym związkom samorządowym, które, mimo zachowania warunków, określonych w pkt. 14, nie mogą zrównoważyć swoich budżetów zwyczajnych, albo które z powodu klęsk żywiołowych lub innych nie dających się przewidzieć wypadków muszą ponieść w ciągu roku budżetowego nieprzewidziane wydatki lub nie mogą osiągnąć przewidzianych dochodów.
16.
W drugiej kolejności dotacje mogą być udzielane na częściowe, a w wypadkach wyjątkowych także na całkowite pokrycie wydatków, niezbędnych do wykonania zadań, których podjęcie lub nasilenie Rada Państwa uzna za wskazane w interesie ogólnopaństwowym.
17.
Pożyczki z Funduszu mogą być udzielane na:
a)
czasowe zasilenie funduszów kasowych w celu umożliwienia prowadzenia działalności, zanim wpłyną przewidziane w budżecie dochody,
b)
uzupełnienie nie dających się przewidzieć ubytków w dochodach, jeżeli można się spodziewać poprawy sytuacji, która w terminie płatności pożyczki pozwoli wyrównać ubytki dochodów własnych,
c)
na pokrycie nieprzewidzianych wydatków, jeżeli można się spodziewać, że w terminie płatności pożyczki wydatki znajdą pokrycie w dochodach własnych,
d)
w wyjątkowych wypadkach na przygotowanie lub prowadzenie inwestycji.
18.
Pożyczek udziela się zasadniczo na czas do 12 miesięcy na skrypty dłużne. Wyjątkowo termin spłaty pożyczki może być dłuższy, nie może jednak przekraczać 3 lat. W zależności od okoliczności i sytuacji pożyczkobiorcy pożyczki mogą być bezprocentowe lub oprocentowano do 3% bez żadnych dodatkowych kosztów.
19.
Z dotacji i pożyczek z Funduszu korzystać mogą bezpośrednio wojewódzkie i powiatowe związki samorządowe oraz gminy miast wydzielonych. Natomiast gminy wiejskie i gminy miast niewydzielonych korzystać mogą z pomocy Funduszu jedynie za pośrednictwem powiatowych związków samorządowych, które w tym wypadku przeprowadzają przez swój budżet dotacje i pożyczki dla gmin.
20.
W wypadkach wyjątkowych mogą być udzielane z Funduszu związkom międzykomunalnym pożyczki na czasowe zasilenie funduszów kasowych.

CZĘŚĆ  III.

SKŁADANIE PODAŃ I WNIOSKÓW.

21.
Podanie o dotacje i pożyczki kierować należy do prezydiów właściwych wojewódzkich rad narodowych, które są obowiązane podanie dokładnie zbadać i postawić odpowiedni wniosek wraz ze szczegółowym uzasadnieniem. Prezydia są odpowiedzialne wobec Rady Państwa za rzetelność wniosku i uzasadnienia, jak również za należyte zużytkowanie dotacji i pożyczek przez zainteresowany związek samorządowy. Jeżeli dotacji i pożyczek udziela się pod warunkiem przeprowadzenia odpowiednich zmian w gospodarce związku samorządowego (pkt. 14), w takim razie prezydium wojewódzkiej rady narodowej ????
22.
Do podania o dotację należy dołączyć:
a)
uzasadnienie wraz z krótkim opisem sytuacji i gospodarki związku samorządowego,
b)
preliminarz budżetowy na okres bieżący łącznie z budżetami zakładów i przedsiębiorstw oraz roczne sprawozdanie rachunkowe za okres ubiegły,
c)
bilans brutto księgi głównej na ostatni dzień ubiegłego miesiąca.
23.
Do podania o pożyczkę należy dołączyć dane, wymagane, w myśl pkt. 22. Ponadto zaś:
a)
wykaz majątku związku samorządowego,
b)
wykaz zobowiązań długo i krótkoterminowych z podaniem sum zadłużenia, terminu płatności i oprocentowania według stanu na ostatni dzień ubiegłego miesiąca,
c)
uchwałę rady narodowej o zaciągnięciu pożyczki, zatwierdzoną przez władzę nadzorczą.
24.
Jeżeli powiatowy związek samorządowy występuje o dotacje lub pożyczki dla gmin wiejskich lub miejskich (pkt. 19), w takim razie oprócz danych, dotyczących związku powiatowego, należy dołączyć do podania dane, dotyczące zainteresowanych gmin wiejskich i miejskich.
25.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych kierują podania wraz ze swoimi wnioskami (pkt. 21 i 22) do Kancelarii Rady Państwa, która przesyła odpisy wniosków zainteresowanym Ministerstwom.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1948.36.147

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Organizacja Zarządu Samorządowego Funduszu Wyrównawczego oraz zasady udzielania dotacyj i pożyczek z Funduszu.
Data aktu: 03/04/1948
Data ogłoszenia: 10/04/1948
Data wejścia w życie: 10/04/1948