uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 325 ust. 9 akapit trzeci, art. 325be ust. 3 akapit trzeci, art. 325bf ust. 9 akapit trzeci i art. 325bg ust. 4 akapit trzeci,
(1) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1623 2 zmieniono niektóre przepisy rozporządzenia (UE) nr 575/2013 w celu uwzględnienia pewnych wymogów Bazylejskiego Komitetu Nadzoru Bankowego, które nie zostały wdrożone w poprzednim pakiecie regulacji bankowych, oraz w celu doprecyzowania już istniejących wymogów. Zmiany te należy zatem odzwierciedlić w rozporządzeniach delegowanych Komisji (UE) 2022/2059 3 , (UE) 2022/2060 4 i (UE) 2023/1577 5 , które to rozporządzenia uzupełniają rozporządzenie (UE) nr 575/2013.
(2) Aby zapewnić wyraźniejsze dostosowanie do międzynarodowych standardów Bazylejskiego Komitetu Nadzoru Bankowego i dodatkowych zmian wprowadzonych do prawa Unii rozporządzeniem (UE) 2024/1623, należy zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2022/2059 w celu sprecyzowania, że w przypadku gdy jednostki odpowiadające za handel są sklasyfikowane zgodnie z tym rozporządzeniem jako jednostki należące do strefy zielonej, teoretyczne i hipotetyczne zmiany wartości portfela tych jednostek należy uznać za wystarczająco zbliżone, a w przypadku gdy są one sklasyfikowane jako należące do strefy żółtej, teoretyczne i hipotetyczne zmiany wartości portfela tych jednostek należy uznać za wystarczająco zbliżone, ale nie zbliżone. Z kolei w przypadku jednostek należących do strefy czerwonej i pomarańczowej teoretyczne i hipotetyczne zmiany wartości portfela tych jednostek należy uznać za ani zbliżone, ani wystarczająco zbliżone.
(3) Należy zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2022/2059 w celu usunięcia wzoru na agregację określonego obecnie w art. 16 tego rozporządzenia delegowanego, który to wzór jest obecnie określony w art. 325ba ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(4) Aby ułatwić właściwym organom dokonanie oceny, czy należy zezwolić instytucjom na wykorzystywanie danych rynkowych, udostępnionych przez dostawców będących osobami trzecimi, na potrzeby oceny możliwości modelowania czynników ryzyka zgodnie z art. 325be ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 575/2013, należy dostosować wymogi dotyczące dokumentacji określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2022/2060.
(5) Aby zapewnić większą jasność co do obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rynkowego w odniesieniu do pozycji portfela bankowego, instytucje powinny posiadać jasne zasady określające, które jednostki odpowiadające za handel są odpowiedzialne za zarządzanie tymi pozycjami, a także powinny być w stanie określić, czy pozycje walutowe odnoszą się wyłącznie do ryzyka związanego z przeliczeniem. Aby zapewnić osiągnięcie tych celów, należy zatem zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2023/1577.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(7) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 6 .
(8) Uprawnienia zawarte w art. 325 ust. 9 akapit trzeci, art. 325be ust. 3 akapit trzeci, art. 325bf ust. 9 akapit trzeci i art. 325bg ust. 4 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 575/2013 służą doprecyzowaniu elementów technicznych, które mają być stosowane przez banki przy obliczaniu swoich wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rynkowego zgodnie z alternatywną metodą modeli wewnętrznych. Ponieważ uprawnienia te są ściśle powiązane ze sobą ze względu na ich przedmiot, zmiany proponowane w niniejszym rozporządzeniu zapewniają pełny obraz wszystkich niezbędnych zmian w alternatywnych modelach wewnętrznych po przyjęciu rozporządzenia (UE) 2024/1623, w związku z czym wszystkie te uprawnienia powinny zostać łącznie uwzględnione w niniejszym rozporządzeniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 3 lutego 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.878 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/878 zmieniające regulacyjne standardy techniczne określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2022/2059, rozporządzeniu delegowanym (UE) 2022/2060 i rozporządzeniu delegowanym (UE) 2023/1577 w odniesieniu do technicznych szczegółów wymogów dotyczących weryfikacji historycznej oraz przypisania zysków i strat, kryteriów oceny możliwości modelowania czynników ryzyka oraz sposobu traktowania ryzyka walutowego i ryzyka cen towarów w portfelu bankowym |
| Data aktu: | 03/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 08/05/2025 |
| Data wejścia w życie: | 28/05/2025 |