uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE 1 , w szczególności jego art. 5b ust. 11,
(1) Do celów rejestracji stron ufających, które zamierzają polegać na europejskich portfelach tożsamości cyfrowej ("portfele") na potrzeby świadczenia cyfrowych usług publicznych lub prywatnych zgodnie z wymogami rozporządzenia (UE) nr 910/2014, państwa członkowskie powinny ustanowić i prowadzić krajowe rejestry stron ufających portfela mających siedzibę na ich terytorium.
(2) Komisja regularnie przeprowadza ocenę nowych technologii, praktyk, norm i specyfikacji technicznych. Aby zapewnić maksymalną harmonizację działań państw członkowskich w zakresie opracowywania i certyfikacji portfeli, specyfikacje techniczne określone w niniejszym rozporządzeniu opierają się na pracach przeprowadzonych na podstawie zalecenia Komisji (UE) 2021/946 2 , w szczególności na podstawie architektury i ram odniesienia. Zgodnie z motywem 75 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1183 3 Komisja powinna poddawać przeglądowi i w razie potrzeby aktualizować niniejsze rozporządzenie, aby zachować jego aktualność względem globalnych zmian, architektury i ram odniesienia oraz przestrzegać najlepszych praktyk na rynku wewnętrznym.
(3) Aby zapewnić szeroki dostęp do rejestrów i osiągnąć interoperacyjność, państwa członkowskie powinny stworzyć interfejsy nadające się zarówno do odczytu przez człowieka, jak i do odczytu maszynowego, zgodne ze specyfikacjami technicznymi określonymi w niniejszym rozporządzeniu. Dostawcy certyfikatów dostępu strony ufającej portfela i certyfikatów rejestracji strony ufającej portfela, o ile są one dostępne, powinni również - do celów wydawania tych certyfikatów - mieć możliwość polegania na tych interfejsach.
(4) Ponieważ polityki rejestracji zapewniają stronom ufającym portfela jasne wytyczne dotyczące procesu rejestracji, państwa członkowskie powinny określić i opublikować polityki rejestracji mające zastosowanie do krajowych rejestrów ustanowionych na ich terytorium.
(5) Celem rejestracji stron ufających portfela jest budowanie zaufania do korzystania z portfeli dzięki większej przejrzystości. Państwa członkowskie powinny zatem podawać adekwatne informacje do wiadomości publicznej w sposób nadający się zarówno do odczytu przez człowieka, jak i do odczytu maszynowego. W związku z tym strony ufające portfela powinny przekazać niezbędne informacje, w tym swoje uprawnienia, w celu włączenia do rejestrów krajowych.
(6) Oprócz tego, do celów przejrzystości strony ufające portfela powinny oświadczyć, czy zamierzają korzystać z identyfikacji elektronicznej osób fizycznych.
(7) W celu zapewnienia, aby proces rejestracji był racjonalny pod względem kosztów i proporcjonalny do ryzyka, podmioty rejestrujące powinny ustanowić łatwe w obsłudze, internetowe i, w stosownych przypadkach, zautomatyzowane procesy rejestracji dla stron ufających portfela. Podmioty rejestrujące powinny weryfikować wnioski o rejestrację bez zbędnej zwłoki.
(8) Państwa członkowskie mają zapewnić, aby portfele były w stanie uwierzytelniać strony ufające portfela, niezależnie od tego, gdzie mają one siedzibę w Unii. W tym celu podczas potwierdzania swojej tożsamości wobec jednostek portfela strony ufające portfela powinny korzystać z certyfikatów dostępu strony ufającej portfela. Aby zagwarantować interoperacyjność tych certyfikatów we wszystkich portfelach zapewnianych w Unii, certyfikaty dostępu stron ufających portfela powinny spełniać wspólne wymagania określone w załączniku. Komisja powinna opracować zharmonizowane polityki dotyczące certyfikacji i oświadczenie dotyczące praktyk certyfikacji, które powinny być wdrażane przez państwa członkowskie. Komisja, we współpracy z państwami członkowskimi, powinna ściśle monitorować opracowywanie nowych lub alternatywnych norm, w oparciu o które można wdrożyć certyfikaty dostępu strony ufającej. W szczególności należy ocenić modele zaufania, które dowiodły swojej skuteczności i bezpieczeństwa w państwach członkowskich.
(9) Jak określono w rozporządzeniu (UE) nr 910/2014, strony ufające portfela nie mogą zwracać się do użytkowników o udostępnienie jakichkolwiek danych innych niż te, które zostały wskazane do celów zamierzonego użycia portfeli w procesie rejestracji. Użytkownicy portfela powinni mieć możliwość weryfikacji danych rejestracyjnych stron ufających portfela. Aby umożliwić użytkownikom portfela zweryfikowanie, czy atrybuty żądane przez stronę ufającą portfela wchodzą w zakres ich zarejestrowanych atrybutów, państwa członkowskie mogą wymagać wydawania certyfikatów rejestracji strony ufającej portfela zarejestrowanym stronom ufającym portfela. Aby zapewnić interoperacyjność certyfikatów rejestracji strony ufającej portfela, państwa członkowskie powinny dopilnować, aby certyfikaty te spełniały wymogi i normy określone w załączniku. W szczególności strony ufające portfela powinny oświadczyć, czy zamierzają korzystać z identyfikacji elektronicznej osób fizycznych w celu spełnienia jednego z wymogów określonych w art. 6 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 4 do celów przejrzystości. Ponadto strony ufające nie mogą odmówić używania pseudonimów, w przypadkach gdy identyfikacja użytkownika nie jest wymagana na podstawie prawa Unii lub prawa krajowego.
(10) Aby chronić użytkowników przed nadmiernym udostępnianiem informacji stronom ufającym portfela i ostrzegać ich w takich przypadkach, państwa członkowskie powinny włączyć do swojej polityki certyfikacji wspólne polityki dostępu, które umożliwiłyby informowanie użytkownika portfela przez rozwiązanie w zakresie portfela za każdym razem, gdy strona ufająca portfela zwraca się o udostępnienie większej ilości informacji niż te, które zarejestrowała lub do których ma prawo dostępu.
(11) Aby chronić użytkowników portfela, podmioty rejestrujące powinny mieć możliwość zawieszenia lub cofnięcia rejestracji każdej strony ufającej portfela bez uprzedniego powiadomienia, jeżeli podmioty rejestrujące mają powody, by sądzić, że rejestracja zawiera informacje, które są nieścisłe, nieaktualne lub wprowadzające w błąd; że strona ufająca portfela nie przestrzega polityki rejestracji; lub że strona ufająca portfela w inny sposób narusza prawo Unii lub prawo krajowe lub Europejską deklarację praw i zasad cyfrowych w cyfrowej dekadzie 5 w zakresie, który odnosi się do jej roli jako strony ufającej portfela, na przykład jeżeli strona ufająca portfela nie ograniczyła w sposób właściwy zbioru atrybutów, o dostęp do których występuje. Aby zapewnić stabilność ekosystemu europejskich portfeli tożsamości cyfrowej ("ekosystem portfeli"), decyzja o zawieszeniu lub cofnięciu rejestracji powinna być proporcjonalna do zakłócenia usługi spowodowanego jej zawieszeniem lub cofnięciem oraz do związanych z tym kosztów i niedogodności dla dostawcy usług i użytkownika. Organy nadzoru mają być również uprawnione do zawieszania i cofania rejestracji, jeżeli jest to wymagane, zgodnie z art. 46a ust. 4 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 910/2014.
(12) Do celów monitorowania ex post, dochodzeń prowadzonych przez organy ścigania i rozstrzygania sporów podmioty rejestrujące powinny przez okres 10 lat prowadzić ewidencję wszystkich informacji przekazanych przez strony ufające portfela zarejestrowane w ich krajowym rejestrze.
(13) Rozporządzenie (UE) 2016/679 oraz - w stosownych przypadkach - dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 6 mają zastosowanie do wszystkich czynności przetwarzania danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia.
(14) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 7 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 31 stycznia 2025 r.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 48 rozporządzenia (UE) nr 910/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 6 maja 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.848 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/848 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w odniesieniu do rejestracji stron ufających portfela |
| Data aktu: | 06/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 07/05/2025 |
| Data wejścia w życie: | 24/12/2026, 27/05/2025 |