uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1351 z dnia 14 maja 2024 r. w sprawie zarządzania azylem i migracją, zmiany rozporządzeń (UE) 2021/1147 i (UE) 2021/1060 oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 604/2013 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 6,
(1) Rozporządzeniem (UE) 2024/1351 wprowadzono kompleksowe podejście do zarządzania migracją poprzez zintegrowane kształtowanie polityki w dziedzinie zarządzania azylem i migracją, w odniesieniu do zarówno do jego elementów wewnętrznych, jak i zewnętrznych.
(2) W art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1351 zobowiązano państwa członkowskie do przyjęcia strategii krajowych ustanawiających strategiczne podejście w celu zapewnienia zdolności do skutecznego wdrożenia systemu zarządzania azylem i migracją, w pełnym poszanowaniu zobowiązań wynikających z prawa unijnego i prawa międzynarodowego, w tym poszanowaniu praw podstawowych. Strategie krajowe mają obejmować co najmniej środki zapobiegawcze w celu zmniejszenia ryzyka presji migracyjnej oraz planowanie kryzysowe, informacje na temat wdrażania na szczeblu krajowym zasady solidarności i sprawiedliwego podziału odpowiedzialności, a także informacje na temat środków wprowadzonych w celu uwzględnienia istotnych wyników monitorowania prowadzonego przez Agencję Unii Europejskiej ds. Azylu (EUAA) i Europejską Agencję Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex).
(3) Aby wprowadzić takie strategiczne podejście, strategie krajowe powinny zawierać długoterminową wizję wypracowaną przez państwa członkowskie w odniesieniu do zintegrowanego systemu zarządzania azylem i migracją na szczeblu krajowym opartą na celach strategicznych, z uwzględnieniem m.in. szczególnej sytuacji państw, w szczególności ich położenia geograficznego, oraz odzwierciedlać kompleksowe podejście do zarządzania azylem i migracją wraz z jego wewnętrznymi i zewnętrznymi elementami, zgodnie z art. 3, 4 i 5 rozporządzenia (UE) 2024/1351, a także zasadę solidarności i sprawiedliwego podziału odpowiedzialności, zgodnie z art. 6 tego rozporządzenia.
(4) Aby zapewnić porównywalność strategii krajowych, przy ustanawianiu swoich strategii państwa członkowskie powinny stosować szablon określający wspólną strukturę i niezbędne porównywalne elementy, jednocześnie umożliwiający państwom członkowskim zachować swobodę decyzyjną przy podejmowaniu decyzji o charakterze i zakresie odpowiednich środków. Strategie krajowe nie powinny służyć jako narzędzie monitorowania, ponieważ określają one jedynie strategiczne podejście państw członkowskich do zarządzania azylem i migracją oraz ich przyszłe potrzeby w tym zakresie.
(5) Aby zapewnić spójne wdrażanie strategii krajowych poszczególnych państw członkowskich, Komisja ma opracować, zgodnie z art. 8 rozporządzenia (UE) 2024/1351, pięcioletnią europejską strategię zarządzania azylem i migracją określającą strategiczne i długoterminowe podejście do zarządzania migracją i azylem na poziomie Unii. Europejska strategia zarządzania azylem i migracją ma opierać się na opracowanych przez państwa członkowskie strategiach krajowych i uwzględniać je.
(6) Szablon powinien pomóc państwom członkowskim w opracowaniu dobrze ustrukturyzowanych strategii zarządzania azylem i migracją oraz w sformułowaniu celów strategicznych dla każdego obszaru dzięki określeniu poszczególnych podstawowych elementów. Powinien on zawierać konkretne zasadnicze elementy i środki, tak aby wszystkie strategie były kompleksowe i porównywalne.
(7) Strategie krajowe powinny obejmować kompleksowe podejście do zarządzania azylem i migracją w oparciu o elementy wewnętrzne i zewnętrzne, o których mowa w art. 3, 4 i 5 rozporządzenia (UE) 2024/1351. Skuteczne zarządzanie azylem i migracją wymaga środków mających na celu zmniejszenie presji migracyjnej, a także działań, które należy podjąć zarówno w państwach członkowskich, jak i we współpracy z państwami trzecimi. W strategiach krajowych należy zatem określić odpowiednie cele strategiczne oraz zawrzeć odpowiednie środki i działania w kontekście poszczególnych szlaków migracyjnych, a także ograniczające zachęty do ucieczek i niedozwolonego przemieszczania się obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców między państwami członkowskimi oraz zapobiegające takim ucieczkom i przemieszczaniu się. Takie środki i działania są równie konieczne zarówno w ramach elementów wewnętrznych, jak i zewnętrznych, aby zmniejszyć ogólną liczbę przybywających do Unii osób o nieuregulowanym statusie, a tym samym zmniejszyć presję migracyjną.
(8) Uwzględniając obowiązki państw członkowskich w ramach zewnętrznego komponentu kompleksowego podejścia, o którym mowa w rozporządzeniu (UE) 2024/1351, strategie krajowe powinny obejmować kluczowe środki i działania dotyczące odpowiednich szlaków migracyjnych, takie jak środki promujące partnerstwa z państwami trzecimi, promowanie legalnej migracji i legalnych dróg migracji, wspieranie krajów partnerskich przyjmujących dużą liczbę migrantów i uchodźców, zapobieganie migracji nieuregulowanej i jej ograniczanie, eliminowanie pierwotnych przyczyn i czynników napędowych migracji nieuregulowanej oraz zwiększanie liczby powrotów, readmisji i reintegracji, przy pełnym poszanowaniu praw podstawowych i zgodnie z międzynarodowymi zobowiązaniami Unii. Te środki i działania mają kluczowe znaczenie dla zarządzania migracją na szczeblu krajowym oraz dla zmniejszenia ryzyka presji migracyjnej w perspektywie długoterminowej.
(9) W strategiach krajowych należy uwzględnić obowiązki państw członkowskich w ramach wewnętrznego komponentu kompleksowego podejścia, o którym mowa w rozporządzeniu (UE) 2024/1351, a jednocześnie zawrzeć odpowiednie kluczowe środki i działania służące zapewnieniu stosowania przepisów dotyczących ustalania państwa członkowskiego odpowiedzialnego za rozpatrzenie wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej, środki służące zwalczaniu wyzysku i ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia oraz zapobieganiu wyzyskowi migrantów na rynku pracy, a także środki zapewniające skuteczne zarządzanie powrotami nielegalnie przebywających obywateli państw trzecich. Te środki i działania mają kluczowe znaczenie dla skutecznego sprostania wyzwaniom migracyjnym i ograniczenia ewentualnych nadużyć procedur azylowych wprowadzanych na szczeblu krajowym.
(10) Aby zapewnić skuteczne funkcjonowanie unijnej polityki azylowej i migracyjnej w oparciu o zasadę solidarności i sprawiedliwego podziału odpowiedzialności w kontekście obowiązków określonych w art. 6 ust. 2 lit. a) i art. 7 ust. 1 akapit drugi lit. b) rozporządzenia (UE) 2024/1351, strategie krajowe powinny zawierać odpowiednie kluczowe środki i działania w dziedzinie zarządzania granicami niezbędne do zapewnienia spójnego i sprawiedliwego podejścia do azylu i migracji, takie jak środki mające na celu poprawienie procedur granicznych, usprawnienie wydawania wiz i zapobieganie nadużywaniu systemów bezwizowych.
(11) Aby krajowe systemy azylowe i migracyjne zapewniały skuteczny dostęp do procedur ochrony międzynarodowej, strategie krajowe powinny zawierać konkretne kluczowe środki i działania służące zapewnieniu szybkiego i skutecznego dostępu do procedur azylowych na terytorium państwa członkowskiego, środki wskazujące sposób zapewnienia i monitorowania poszanowania praw podstawowych zapisanych w Karcie praw podstawowych UE i innych odpowiednich traktatach międzynarodowych, środki mające na celu stworzenie solidnego systemu przyjmowania, środki mające na celu zapewnienie skutecznego wsparcia innym państwom członkowskim, środki promujące możliwości legalnej migracji i dobrze zarządzaną mobilność oraz środki stwarzające warunki do udanej integracji. Środki te mają kluczowe znaczenie dla zapewnienia skutecznego wdrożenia obowiązków państw członkowskich wynikających z rozporządzenia (UE) 2024/1351. Cele strategiczne obejmujące te środki mają pierwszorzędne znaczenie dla przestrzegania zasady solidarności i sprawiedliwego podziału odpowiedzialności.
(12) Cele strategiczne i powiązane środki zawarte w strategiach krajowych przyczyniają się do zwiększenia odporności i zdolności do przystosowywania się państw członkowskich do przyszłych zmian w dziedzinie azylu i migracji, a także ich gotowości do radzenia sobie z wahaniami sytuacji migracyjnych oraz do reagowania na sytuacje kryzysowe.
(13) Biorąc pod uwagę gotowość i zdolność państw członkowskich do dostosowywania się do nowych i stale zmieniających się realiów zarządzania azylem i migracją, strategie krajowe powinny uwzględniać strategiczne podejście do potrzeb w zakresie planowania awaryjnego, a także zapewniać komplementarność i spójność różnych innych instrumentów w obszarze gotowości i reagowania awaryjnego.
(14) W celu zapewnienia, aby krajowe systemy azylowe i migracyjne były przygotowane na ewentualne masowe napływy obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców, sytuacje instrumentalizacji w dziedzinie azylu i migracji lub sytuacje spowodowane działaniem siły wyższej, strategie krajowe powinny obejmować środki, dzięki którym systemy te będą zawierały niezbędne narzędzia zapewniające ogólną gotowość do przygotowania się na te sytuacje, reagowania na nie i ich rozwiązywania.
(15) Aby zrealizować zintegrowane podejście, strategie krajowe powinny również obejmować cele strategiczne, wspierane odpowiednimi środkami, służące wdrożeniu zasady zintegrowanego kształtowania polityki i podejścia obejmującego całą administrację rządową, o których mowa w art. 3 rozporządzenia (UE) 2024/1351 w odniesieniu do kompleksowego podejścia do zarządzania azylem i migracją.
(16) Aby zapewnić spójność i skuteczność działań i środków wprowadzanych przez Unię i jej państwa członkowskie działające w ramach ich odpowiednich kompetencji, zgodnie z zasadą solidarności i sprawiedliwego podziału odpowiedzialności, w odniesieniu do potrzeby zapewnienia niezbędnych zasobów ludzkich, materialnych i finansowych, o których mowa w art. 6 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2024/1351, w szablonie należy przewidzieć środki w celu zapewnienia wystarczających zdolności do wdrożenia poszczególnych elementów strategii, biorąc pod uwagę przewidziany okres wdrażania strategii krajowej wynoszący pięć lat.
(17) Ponadto zgodnie z art. 7 ust. 1 akapit drugi lit. c) rozporządzenia (UE) 2024/1351 strategie krajowe mają zawierać informacje na temat tego, w jaki sposób należy uwzględnić istotne wyniki monitorowania prowadzonego przez EUAA, ustanowioną rozporządzeniem (UE) 2021/2303 2 , i przez Frontex, ustanowiony rozporządzeniem (UE) 2019/1896 3 .
(18) Strategie te mają również uwzględniać ocenę Schengen przeprowadzoną zgodnie z rozporządzeniem Rady (UE) 2022/922 4 , a także istotne wyniki monitorowania praw podstawowych prowadzonego zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) 2024/1356 5 .
(19) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani jej nie stosuje.
(20) Zgodnie z art. 4 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, pismem z dnia 27 czerwca 2024 r. Irlandia powiadomiła o chęci uczestniczenia w przyjęciu i stosowaniu rozporządzenia (UE) 2024/1351. Uczestnictwo Irlandii zostało potwierdzone decyzją Komisji (UE) 2024/2088 6 . Irlandia jest zatem związana niniejszą decyzją.
(21) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 77 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1351,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.503 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2025/503 ustanawiająca zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1351 w odniesieniu do szablonu, który mają wykorzystywać państwa członkowskie w celu zapewnienia porównywalności poszczególnych podstawowych elementów ich strategii krajowych |
| Data aktu: | 18/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 20/03/2025 |
| Data wejścia w życie: | 09/04/2025 |