uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 45 ust. 7 akapit czwarty,
(1) Wymogi określone w art. 45 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114 stosuje się również do instytucji pieniądza elektronicznego emitujących znaczące tokeny będące e-pieniądzem zgodnie z art. 58 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia, jeżeli wymaga tego właściwy organ na podstawie art. 35 ust. 4 tego rozporządzenia, do emitentów tokenów powiązanych z aktywami, które nie są znaczące, oraz, jeżeli wymaga tego właściwy organ na podstawie art. 58 ust. 2 tego rozporządzenia, do instytucji pieniądza elektronicznego emitujących inne niż znaczące tokeny będące e-pieniądzem.
(2) Oprócz wymogów określonych w rozporządzeniu (UE) 2023/1114 i niniejszym rozporządzeniu w sprawie zasad zarządzania dotyczących polityki wynagrodzeń instytucje kredytowe, firmy inwestycyjne, przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (spółki zarządzające UCITS) oraz zarządzający alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (ZAFI), którzy są emitentami znaczących tokenów powiązanych z aktywami, muszą spełniać odpowiednie, bardziej szczegółowe lub bardziej rygorystyczne wymogi określone dla tych emitentów w dyrektywach Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 2 , (UE) 2019/2034 3 , 2009/65/WE 4 i 2011/61/UE 5 . Aby osiągnąć cel, jakim jest rozważne i skuteczne zarządzanie ryzykiem emitentów znaczących tokenów powiązanych z aktywami lub znaczących tokenów będących e-pieniądzem, polityka wynagrodzeń powinna stwarzać zachęty dla personelu do podejmowania ryzyka w perspektywie długoterminowej zgodnie z gotowością do podejmowania ryzyka przez emitentów znaczących tokenów powiązanych z aktywami lub znaczących tokenów będących e-pieniądzem oraz przyczyniać się do ochrony posiadaczy tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem.
(3) Biorąc pod uwagę podobieństwo modelu biznesowego emitentów znaczących tokenów powiązanych z aktywami lub znaczących tokenów będących e-pieniędzmi do modelu biznesowego firm inwestycyjnych emitujących instrumenty finansowe oraz w celu zapewnienia równych warunków działania w całej Unii, konieczne jest ustanowienie ram zarządzania dotyczących polityki wynagrodzeń, które będą obejmowały te same elementy co zasady dotyczące polityki wynagrodzeń mające zastosowanie do firm inwestycyjnych. Ramy te jednak powinny być dostosowane do emitentów znaczących tokenów powiązanych z aktywami i znaczących tokenów będących e-pieniądzem, których model biznesowy różni się od działalności polegającej na emisji instrumentów finansowych przez firmy inwestycyjne lub świadczeniu powiązanych usług inwestycyjnych. Ramy te powinny być ukierunkowane na osiągnięcie tych samych celów co ramy wynagrodzeń mające zastosowanie do firm inwestycyjnych określone w dyrektywie (UE) 2019/2034.
(4) W celu zapewnienia, aby polityka wynagrodzeń promowała rozważne i skuteczne zarządzanie ryzykiem emitentów znaczących tokenów powiązanych z aktywami lub instytucji pieniądza elektronicznego emitujących znaczące tokeny będące e-pieniądzem, nie stwarzała zachęt do podejmowania nadmiernego ryzyka i była dostosowana do długoterminowych interesów tych emitentów w całej Unii Europejskiej, konieczne jest określenie głównych aspektów polityki wynagrodzeń, która ma być stosowana przez takich emitentów, poprzez uwzględnienie i dostosowanie zasad już istniejących na mocy innych przepisów sektorowych dotyczących podmiotów działających na rynku finansowym.
(5) W celu zapewnienia, by ramy wynagrodzeń nie stanowiły zachęty do obniżania standardów ryzyka, należy określić szczegółowe wymogi dotyczące zmiennego wynagrodzenia personelu funkcji kontroli, służące zagwarantowaniu, by był on wynagradzany głównie w oparciu o cele w zakresie kontroli, natomiast polityka wynagrodzeń mająca zastosowanie do wszystkich członków personelu, w tym pracowników marketingu czy sprzedaży, nie powinna stanowić zachęty do preferencyjnego traktowania klientów lub kontrahentów.
(6) Oprócz wymogu określenia odpowiedniego maksymalnego stosunku wynagrodzenia zmiennego do wynagrodzenia stałego na emitentów znaczących tokenów powiązanych z aktywami lub znaczących tokenów będących e-pieniądzem należy nałożyć dodatkowe wymogi dotyczące dostosowania zmiennego wynagrodzenia personelu, który ma istotny wpływ na profil ryzyka emitentów tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem objętych zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia lub na profil ryzyka emitowanych przez nich tokenów, tak aby zapewnić powiązanie wynagrodzenia zmiennego z dostosowanymi do ryzyka wynikami osiąganymi przez emitenta, w tym poprzez wymóg stosowania ustaleń dotyczących odroczenia wypłaty, zmniejszenia jej wysokości lub jej cofnięcia.
(7) Aby zapewnić odpowiednie dostosowanie wynagrodzenia zmiennego przyznawanego w instrumentach do ryzyka, przyznawane instrumenty powinny obejmować akcje, instrumenty powiązane z akcjami lub równoważne instrumenty bądź wyemitowane znaczące tokeny.
(8) W przypadku emitentów tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem objętych zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia istotne znaczenie mają czynniki z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego (ESG), w tym niekorzystny wpływ na klimat wynikający ze zużycia energii i śladu węglowego spowodowanych infrastrukturą informatyczną i algorytmami mechanizmów konsensusu, stosowanymi do zatwierdzania transakcji w systemach łańcucha bloków. Czynniki ESG mogą wpływać na profil ryzyka takich emitentów, ich model biznesowy i akceptację ich tokenów. Chociaż czynniki klimatyczne i środowiskowe są szczególnie istotne dla działalności i usług takich emitentów, duże znaczenie mają również inne rodzaje czynników ESG, takie jak przejrzystość podatkowa, prawa człowieka, warunki zatrudnienia i odpowiednie zarządzanie ryzykiem związanym z praniem pieniędzy i innymi przestępstwami finansowymi. Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub tokenów będących e-pieniądzem objęci zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia muszą zatem zapewniać, by ich polityka wynagrodzeń była spójna z celami związanymi z ryzykami ESG oraz uwzględniała te ryzyka i ich ewentualne niekorzystne skutki. W szczególności wynagrodzenie zmienne powinno być dostosowane do czynników ryzyka ESG istotnych dla klimatu i innych skutków dla środowiska spowodowanych stosowanymi mechanizmami konsensusu i zatwierdzania.
(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych opracowany przez Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Bankowego, EUNB) w porozumieniu z Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych i przedłożony Komisji przez EUNB.
(10) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych z nim kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 6 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 16 grudnia 2024 r.
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.418 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/418 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających minimalną treść zasad zarządzania dotyczących polityki wynagrodzeń emitentów znaczących tokenów powiązanych z aktywami lub będących e-pieniądzem |
| Data aktu: | 16/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 24/03/2025 |
| Data wejścia w życie: | 13/04/2025 |