uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/573 z dnia 7 lutego 2024 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, zmieniające dyrektywę (UE) 2019/1937 i uchylające rozporządzenie (UE) nr 517/2014 2 , w szczególności jego art. 11 ust. 5,
(1) W pkt 4 załącznika IV do rozporządzenia (UE) 2024/573 od dnia 1 stycznia 2025 r. zakazuje się wprowadzania do obrotu samodzielnych urządzeń chłodniczych, z wyjątkiem chillerów, zawierających fluorowane gazy cieplarniane o GWP równym 150 lub większym, chyba że jest to wymagane do spełnienia wymogów bezpieczeństwa w miejscu eksploatacji.
(2) Zgodnie z art. 11 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2024/573 w dniu 29 lipca 2024 r. właściwy organ Francji, a w dniu 17 września 2024 r. właściwy organ Włoch przedłożyły Komisji wnioski o zezwolenie na wprowadzenie do obrotu w Unii schładzarek lub zamrażarek szokowych, urządzeń do wyrobu lodów produkowanych metodą tradycyjną, urządzeń do wyrobu lodu, wózków do przechowywania i regeneracji żywności, komór chłodniczo-garowniczych, urządzeń do napojów lodowych i urządzeń do kremowych napojów lodowych, które wchodzą w zakres pkt 4 załącznika IV do rozporządzenia (UE) 2024/573 ("wnioski o zwolnienie"). 3
(3) Schładzarki lub zamrażarki szokowe to zaizolowane urządzenia chłodnicze do zastosowań handlowych lub przemysłowych, przeznaczone do szybkiego obniżenia temperatury gotowanej żywności z 65 °C do 10 °C lub niższej, w przypadku chłodzenia, lub do szybkiego obniżenia temperatury z 65 °C do -18 °C lub niższej w przypadku mrożenia.
(4) Urządzenia do wyrobu lodów produkowanych metodą tradycyjną to urządzenia chłodnicze do zastosowań handlowych lub przemysłowych przeznaczone do produkcji lodów produkowanych metodą tradycyjną poprzez ciągłe mieszanie i szybkie schładzanie do temperatury od -7 °C do -13 °C bez użycia urządzenia do wtłaczania powietrza.
(5) Urządzenia do wyrobu lodu to urządzenia do zastosowań komercyjnych lub przemysłowych do wytwarzania i zbierania lodu, w których mechanizm wytwarzania lodu, część przechowalnicza i skraplacz są zintegrowane w jednej komorze. 4
(6) Wózki do przechowywania i regeneracji żywności to urządzenia do transportu żywności składające się z jednej ruchomej obudowy do przenoszenia żywności, podzielonej na dwa niewodoszczelne przedziały z podwójną funkcją ogrzewania/chłodzenia, przeznaczone do pełnienia przez ograniczony czas czterorakiej funkcji: podtrzymywania chłodu, ogrzewania, podtrzymywania gorąca i dystrybucji żywności.
(7) Komory chłodniczo-garownicze to zaizolowane urządzenia chłodnicze przeznaczone do kontrolowania wilgotności i temperatury żywności od -20 °C i +40 °C.
(8) Urządzenia do napojów lodowych to urządzenia chłodnicze przeznaczone do ciągłego mieszania napojów na bazie pokruszonego lodu w zbiorniku przez ślimak w temperaturze od -2,5 °C do -4 °C. Urządzenia do kremowych napojów lodowych to urządzenia chłodnicze przeznaczone do ciągłego mieszania napojów na bazie pokruszonego lodu w zbiorniku przez ślimak w temperaturze od -5 °C do -10 °C z pobieraniem znacznych ilości powietrza.
(9) We wnioskach o zwolnienie stwierdza się, że dla większości urządzeń, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, dostępne są technicznie wykonalne rozwiązania alternatywne o GWP poniżej 150. Jednocześnie znaczna część zdolności produkcyjnych w odniesieniu do niektórych rodzajów takich urządzeń nadal wymaga przystosowania, przy napiętych terminach i przy jednoczesnym zapewnieniu, aby takie przystosowanie nie zagroziło bezpieczeństwu. Zakończenie przystosowania i umożliwienie korzystania z substancji alternatywnych wymaga przejścia przez wiele etapów, w tym zmian w procesie produkcji, przeprojektowania sprzętu i przekwalifikowania pracowników. Zakaz wprowadzania do obrotu takich urządzeń wszedł w życie dopiero w dniu 11 marca 2024 r. (zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2024/573), a przystosowania tak dużej części zdolności produkcyjnych nie można osiągnąć w praktyce do dnia 1 stycznia 2025 r. W związku z tym producenci mogą wprowadzać do obrotu swoje urządzenia od dnia 1 stycznia 2025 r. lub wywozić je od dnia 12 marca 2025 r. wyłącznie wtedy, gdy zostaną one przystosowane do korzystania z substancji alternatywnych. Biorąc pod uwagę niezbędną skalę przystosowania, wiązałoby się to z nieproporcjonalnymi kosztami i mogłoby również skutkować niedoborem takiego sprzętu na rynku unijnym. Niektóre rodzaje sprzętu są również wykorzystywane w sektorach wrażliwych, takich jak żłobki, domy seniorów i szpitale. We wnioskach o zwolnienie stwierdzono, że potrzeba więcej czasu na ułatwienie przejścia na alternatywne czynniki chłodnicze o GWP poniżej 150, przy jednoczesnym zapewnieniu ciągłości dostaw takich urządzeń na rynek unijny.
(10) Komisja oceniła wnioski złożone przez właściwe organy Francji i Włoch i uznała, że warunki określone w art. 11 ust. 5 lit. b) rozporządzenia (UE) 2024/573 zostały spełnione. Komisja uważa, że okres 18 miesięcy byłby wystarczający, aby umożliwić przejście na dostępne rozwiązania alternatywne, przy jednoczesnym uniknięciu nieproporcjonalnych kosztów dla producentów, którzy w tym czasie jeszcze nie dostosowali swoich urządzeń.
(11) Zgodnie z pkt 4 załącznika IV do rozporządzenia (UE) 2024/573 zakaz wprowadzania do obrotu w Unii rodzajów urządzeń, o których mowa we wnioskach o zwolnienie, ma zastosowanie od dnia 1 stycznia 2025 r. Aby zapewnić pewność prawa, niniejsze rozporządzenie powinno również obowiązywać od dnia 1 stycznia 2025 r.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu do spraw fluorowanych gazów cieplarnianych ustanowionego na podstawie art. 34 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/573,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 stycznia 2025 r.
Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.33 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/33 zezwalające na zwolnienie na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/573 w odniesieniu do stosowania fluorowanych gazów cieplarnianych o GWP równym 150 lub większym w schładzarkach lub zamrażarkach szokowych, urządzeniach do wyrobu lodów produkowanych metodą tradycyjną, urządzeniach do wyrobu lodu, wózkach do przechowywania i regeneracji żywności, komorach chłodniczo-garowniczych, urządzeniach do napojów lodowych i urządzeniach do kremowych napojów lodowych |
| Data aktu: | 13/01/2025 |
| Data ogłoszenia: | 14/01/2025 |
| Data wejścia w życie: | 15/01/2025, 01/01/2025 |