Rozporządzenie delegowane 2025/310 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2022/127 w odniesieniu do rocznego rozliczenia z realizacji celów i procedury rozliczenia zgodności

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/310
z dnia 5 grudnia 2024 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2022/127 w odniesieniu do rocznego rozliczenia z realizacji celów i procedury rozliczenia zgodności

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 1 , w szczególności jego art. 54 ust. 4 i art. 55 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/127 2  uzupełnia rozporządzenie (UE) 2021/2116 o przepisy dotyczące agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, zabezpieczeń oraz stosowania euro.

(2) Doświadczenie zdobyte w trakcie pierwszego roku wdrażania rocznego rozliczenia z realizacji celów, o którym mowa w art. 54 rozporządzenia (UE) 2021/2116, oraz przygotowania drugiego roku budżetowego pokazuje, że państwa członkowskie ponoszą nieproporcjonalne obciążenie administracyjne, jeżeli chodzi o przedstawianie uzasadnień na potrzeby rocznego rozliczenia z realizacji celów w odniesieniu do odchyleń zrealizowanych kwot jednostkowych od planowanych kwot jednostkowych.

(3) Zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) 2021/2116 wydatki związane z interwencjami, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 3 , kwalifikują się do finansowania unijnego tylko wtedy, gdy zostały dokonane przez akredytowane agencje płatnicze zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami unijnymi i mającymi zastosowanie systemami zarządzania oraz jeżeli odpowiadają odpowiednim produktom. Zgodność z tymi wymogami zapewniają agencje płatnicze, o których mowa w art. 9 rozporządzenia (UE) 2021/2116, jednostki certyfikujące, o których mowa w art. 12 tego rozporządzenia, oraz Komisja w ramach procedury rozliczenia zgodności, o której mowa w art. 55 tego rozporządzenia. Daje to pewność, że zrealizowane produkty zostały osiągnięte zgodnie z przepisami Unii, a plany strategiczne WPR są zgodne z celami pośrednimi i celami końcowymi i określonymi przez państwa członkowskie w ich planach strategicznych WPR w ramach ich systemów sprawozdawczości na temat wyników.

(4) Ponadto w wyniku zmiany wprowadzonej rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1468 4  do rozporządzeń (UE) 2021/2115 i (UE) 2021/2116 państwa członkowskie mogą przedkładać Komisji dwa wnioski o zmianę rocznie, co może dotyczyć takich elementów jak planowane kwoty jednostkowe, produkty i alokacje finansowe na interwencje, które stanowią podstawę rocznego rozliczenia z realizacji celów. Państwa członkowskie w coraz większym stopniu korzystają również z przewidzianej w art. 119 ust. 9 rozporządzenia (UE) 2021/2115 możliwości wprowadzania i stosowania zmian w tych elementach swoich planów strategicznych WPR, które są związane z interwencjami w ramach tytułu III rozdział IV tego rozporządzenia. Ma to wpływ na roczne rozliczenie z realizacji celów i zwiększa związane z nim obciążenia administracyjne.

(5) Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne i poprawić efektywność kosztową rocznego rozliczenia z realizacji celów, państwa członkowskie nie powinny być zobowiązane do przedstawiania uzasadnień do celów rocznego rozliczenia z realizacji celów w odniesieniu do odchyleń zrealizowanych kwot jednostkowych od planowanych kwot jednostkowych, w przypadku gdy łączna kwota wydatków odpowiadających tym odchyleniom nie przekracza progu de minimis wyrażonego jako odsetek wydatków zadeklarowanych w rocznym sprawozdaniu z realizacji celów, zgodnie z art. 134 ust. 5 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/2115. Tę łączną kwotę oblicza się, mnożąc odchylenie dla każdej kwoty jednostkowej przez odpowiednią liczbę produktów i sumując otrzymane kwoty. Do celów tych obliczeń należy uwzględnić jedynie odchylenia skutkujące nadmiernymi wydatkami. Aby uniknąć szkodliwego wpływu na fundusze unijne i zapewnić proporcjonalność, należy ustalić próg de minimis na poziomie 2 %. Odsetek ten jest zgodny z ogólnie przyjętym progiem w odniesieniu do wystarczającej pewności stosowanym w audytach dotyczących polityki i budżetu Unii.

(6) Próg de minimis dotyczący przedkładania uzasadnień do celów rocznego rozliczenia z realizacji celów nie powinien jednak mieć zastosowania do odchyleń zrealizowanych kwot jednostkowych od maksymalnych planowanych kwot jednostkowych, o których mowa w art. 102 rozporządzenia (UE) 2021/2115, biorąc pod uwagę, że maksymalne planowane kwoty jednostkowe zostały ustalone, aby zapewnić elastyczność w celu uniknięcia niewykorzystanych środków, przy jednoczesnym unikaniu nadmiernej rekompensaty dla rolników.

(7) Niniejsze rozporządzenie nie dotyczy wymogu przedstawienia w rocznych sprawozdaniach z realizacji celów na podstawie art. 134 ust. 9 rozporządzenia (UE) 2021/2115 do celów art. 40 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/2116 uzasadnienia każdej nadwyżki zrealizowanej kwoty jednostkowej w stosunku do planowanej kwoty jednostkowej, przekraczającej 50 %.

(8) Konieczne jest doprecyzowanie brzmienia art. 14 ust. 8 i art. 15 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/127, ponieważ brzmienie to mogłoby nieumyślnie skłonić Komisję do zastosowania poziomu korekty ryczałtowej, który jest niższy niż ryzyko dla budżetu Unii. Te przepisy należy zatem przeredagować w taki sposób, aby wyraźnie wskazać, że w przypadku gdy obiektywne przesłanki wskazują, że maksymalna strata dla funduszy jest równa lub niższa niż strata, która wyniknęłaby z zastosowania niższej stawki zryczałtowanej niż zaproponowana przez Komisję, Komisja, podejmując decyzję w sprawie kwot podlegających wyłączeniu z finansowania unijnego, powinna zastosować tę niższą stawkę zryczałtowaną.

(9) Ponieważ roczne sprawozdania z realizacji celów za rok budżetowy 2024 mają zostać przedłożone do dnia 15 lutego 2025 r., niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie jak najszybciej, a próg de minimis powinien mieć zastosowanie do procedur rocznego rozliczenia z realizacji celów, począwszy od roku budżetowego 2024.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2022/127,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2022/127

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2022/127 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 13 ust. 2 dodaje się drugi akapit w brzmieniu:

"Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego państwa członkowskie nie są zobowiązane do przedstawiania uzasadnień do celów rocznego rozliczenia z realizacji celów w odniesieniu do odchyleń zrealizowanych kwot jednostkowych od planowanych kwot jednostkowych, jeżeli, za dany rok budżetowy, całkowite wydatki odpowiadające tym odchyleniom nie przekraczają 2 % łącznych wydatków zadeklarowanych w rocznym sprawozdaniu z realizacji celów, zgodnie z art. 134 ust. 5 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/2115. Do celów obliczenia tego progu należy uwzględnić jedynie odchylenia skutkujące nadmiernymi wydatkami.

Państwa członkowskie przedstawiają jednak uzasadnienia do celów rocznego rozliczenia z realizacji celów w odniesieniu do wszystkich przypadków przekroczenia zrealizowanych kwot jednostkowych w stosunku do maksymalnych planowanych kwot jednostkowych.";

2)
art. 14 ust. 8 otrzymuje brzmienie:

"8. Jeżeli państwo członkowskie przedstawia obiektywne elementy, które nie spełniają warunków określonych w ust. 2 i 3 niniejszego artykułu, z których jednak wynika, że maksymalna strata dla funduszy jest niższa od tej, która wynikałaby z zastosowania stawki ryczałtowej niższej niż zaproponowana, Komisja stosuje tę niższą stawkę ryczałtową, aby określić kwoty, które mają być wyłączone z finansowania unijnego na podstawie art. 55 rozporządzenia (UE) 2021/2116.";

3)
art. 15 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Jeżeli państwo członkowskie wykaże, że maksymalna strata dla EFRG i EFRROW jest ograniczona do kwoty niższej niż ta, która wynikałaby z zastosowania proponowanej stawki ryczałtowej, można zastosować niższą stawkę ryczałtową lub Komisja może wykorzystać ocenę systemów zarządzania dokonaną przez jednostkę certyfikującą w kontekście jej audytu, o którym mowa w art. 12 rozporządzenia (UE) 2021/2116, w celu określenia kwot, które mają zostać wyłączone z finansowania unijnego w trakcie procedury rozliczenia zgodności, o której mowa w art. 55 tego rozporządzenia.".

Artykuł  2

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Art. 1 ust. 1 stosuje się do procedur rocznego rozliczenia z realizacji celów, począwszy od roku budżetowego 2024.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 grudnia 2024 r.

1 Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 187, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/2116/oj.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/127 z dnia 7 grudnia 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 o przepisy dotyczące agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, zabezpieczeń oraz stosowania euro (Dz.U. L 20 z 31.1.2022, s. 95, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2022/127/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 (Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/2115/oj).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1468 z dnia 14 maja 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) 2021/2115 i (UE) 2021/2116 w odniesieniu do norm dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska, schematów na rzecz klimatu, środowiska i dobrostanu zwierząt, zmian w planach strategicznych WPR, przeglądu planów strategicznych WPR oraz zwolnień z kontroli i kar (Dz.U. L, 2024/1468, 24.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1468/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.310

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2025/310 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2022/127 w odniesieniu do rocznego rozliczenia z realizacji celów i procedury rozliczenia zgodności
Data aktu: 05/12/2024
Data ogłoszenia: 12/02/2025
Data wejścia w życie: 13/02/2025