uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 119 ust. 8 akapit trzeci,
(1) Zgodnie z art. 119 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114 Europejski Urząd Nadzoru Bankowego ("EUNB") ma powołać doradcze kolegium organów nadzoru dla każdego emitenta znaczącego tokena powiązanego z aktywami lub znaczącego tokena będącego e-pieniądzem, zarządzać pracami tego kolegium i przewodniczyć jego obradom, aby usprawnić wykonywanie zadań nadzorczych na podstawie tego rozporządzenia i służyć jako koordynator działań nadzorczych. W art. 119 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia wymieniono podmioty, które zaliczają się do podstawowych członków kolegium.
(2) Aby zapewnić konsekwentne i spójne funkcjonowanie takich kolegiów w całej Unii Europejskiej, EUNB ma określić, na podstawie art. 119 ust. 8 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2023/1114, które z podmiotów wymienionych w art. 119 ust. 2 lit. d), e), f) i h) tego rozporządzenia uznaje się za najistotniejsze, a na podstawie art. 119 ust. 2 lit. l) tego rozporządzenia - w których państwach członkowskich token powiązany z aktywami lub token będący e-pieniądzem uznaje się za wykorzystywany na szeroką skalę. W tym celu EUNB powinien wziąć pod uwagę podmioty, które zajmują najwyższą pozycję w oparciu o odpowiednie kryteria, specyfikę każdego przypadku oraz równowagę między potrzebą zapewnienia należytej reprezentacji odpowiednich właściwych organów w kolegium a potrzebą zapewnienia jego skutecznego funkcjonowania.
(3) EUNB powinien mieć również możliwość podjęcia decyzji o zaproszeniu do członkostwa w kolegium właściwych organów właściwych dla tylko niektórych podmiotów uznanych za najistotniejsze na podstawie art. 119 ust. 2 lit. d), e), f) i h) rozporządzenia (UE) 2023/1114, jeżeli EUNB jest zdania, że podmioty te są jedynymi podmiotami w ich kategorii istotnymi dla prac kolegium.
(4) Co najmniej raz na dwa lata EUNB powinien ponownie ocenić, które organy kwalifikują się do członkostwa w kolegium na podstawie art. 119 ust. 2 lit. d), e), f), h) i l) rozporządzenia (UE) 2023/1114. Częstotliwość ponownej oceny należy ustalić, biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia należytej reprezentacji odpowiednich właściwych organów w kolegium, ponieważ mogą się one z czasem zmieniać, zwłaszcza w wyniku rozwoju sytuacji na rynku mającej wpływ na tokeny powiązane z aktywami lub tokeny będące e-pieniądzem, a także potrzebę zapewnienia stabilności kolegium.
(5) Zgodnie z art. 119 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2023/1114 podstawą powołania i funkcjonowania kolegium powinna być umowa na piśmie zawarta pomiędzy jego członkami. Biorąc pod uwagę termin powołania kolegium określony w art. 119 ust. 1 tego rozporządzenia, w niniejszym rozporządzeniu należy określić praktyczne ustalenia dotyczące zawarcia umowy na piśmie.
(6) Członkowie kolegium powinni omówić ewentualny podział zadań pomiędzy członków kolegium na podstawie art. 119 ust. 5 lit. c) rozporządzenia (UE) 2023/1114. W przypadku powołania kolegium dla instytucji kredytowej emitującej znaczący token będący e-pieniądzem, w odniesieniu do której odpowiedzialność nadzorcza na podstawie rozporządzenia (UE) 2023/1114 spoczywa na właściwym organie nadzoru ostrożnościowego i nie zostaje przeniesiona na EUNB, ten ostatni powinien mieć możliwość przekazania swoich zadań związanych z funkcją przewodniczącego kolegium, o których mowa w art. 119 ust. 7 lit. b)-e) rozporządzenia (UE) 2023/1114, właściwemu organowi nadzoru ostrożnościowego odpowiedzialnemu za nadzór nad tą instytucją kredytową lub dzielenia tych zadań z tym właściwym organem. Takie przekazanie lub dzielenie zadań może być konieczne do zapewnienia skuteczniejszej koordynacji pracy kolegium, ponieważ ten właściwy organ jest w stanie lepiej koordynować działania i komunikować się z innymi organami właściwymi dla danej instytucji kredytowej oraz ma lepszą wiedzę na temat sytuacji tej instytucji kredytowej. EUNB powinien jednak pozostać odpowiedzialny za określenie pisemnych uzgodnień i procedur dotyczących funkcjonowania kolegium, po konsultacji z pozostałymi członkami kolegium, zgodnie z wymogami art. 119 ust. 7 lit. a) rozporządzenia (UE) 2023/1114, aby zachować nadzór nad funkcją przewodniczącego kolegium. W umowie na piśmie, o której mowa w art. 119 ust. 6 tego rozporządzenia, należy również opisać ustalenia dotyczące dobrowolnego podziału zadań pomiędzy członków kolegium na podstawie art. 119 ust. 5 lit. c) tego rozporządzenia, w przypadku gdy taki podział ma miejsce.
(7) Przewodniczący kolegium powinien mieć możliwość zapraszania innych organów niebędących członkami kolegium do udziału w posiedzeniu kolegium lub w konkretnym punkcie porządku obrad. Może to obejmować organy związane z emitentem znaczącego tokena powiązanego z aktywami lub znaczącego tokena będącego e-pieniądzem lub z grupą, do której emitent ten należy, na podstawie innych przepisów sektorowych, takie jak organ sprawujący nadzór skonsolidowany nad instytucją kredytową, zgodnie z definicją w art. 4 ust. 1 pkt 41 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 2 , lub wiodący organ nadzoru w odpowiednim kolegium organów nadzoru ds. przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, w zależności od przypadku. Przewodniczący kolegium powinien zdecydować, jakie informacje są dla tych organów istotne, i na tej podstawie zaangażować te organy w odpowiednie posiedzenie lub działanie kolegium.
(8) Członkowie kolegium, którzy uczestniczą w określonym posiedzeniu lub działaniu kolegium, powinni wymieniać się dokumentami i materiałami stanowiącymi wkład do dokumentów roboczych z wystarczająco dużym wyprzedzeniem, aby umożliwić wszystkim uczestnikom tego posiedzenia lub działania kolegium czynny udział w dyskusjach. Minimalne ramy czasowe oceny odpowiedniej dokumentacji przez członków kolegium należy określić w umowie na piśmie, o której mowa w art. 119 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2023/1114, z uwzględnieniem złożoności prac i wielkości kolegium, danego zagadnienia oraz wszelkich odpowiednich terminów określonych w tym rozporządzeniu.
(9) Aby ułatwić współpracę i wymianę informacji między członkami kolegium, należy doprecyzować ogólne ramy wymiany informacji między członkami kolegium.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez EUNB.
(11) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 31 października 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.297 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/297 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających warunki powoływania i funkcjonowania doradczych kolegiów organów nadzoru |
| Data aktu: | 31/10/2024 |
| Data ogłoszenia: | 13/02/2025 |
| Data wejścia w życie: | 05/03/2025 |