uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 8 akapit trzeci,
(1) Procedura zatwierdzania dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa na podstawie art. 17 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2023/1114 jest ściśle powiązana z procedurą mającą zastosowanie do przekazywania właściwemu organowi istotnych informacji zgodnie z art. 17 ust. 1 lit. b) wspomnianego rozporządzenia, ponieważ zgodnie z art. 17 ust. 5 akapit trzeci tego rozporządzenia właściwy organ nie może zatwierdzić dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa w przypadku negatywnej opinii Europejskiego Banku Centralnego (EBC) lub, w stosownych przypadkach, odpowiedniego banku centralnego. Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 5 tego rozporządzenia informacje przekazywane EBC i, w stosownych przypadkach, odpowiedniemu bankowi centralnemu, na podstawie których instytucje te mają wydać opinię, muszą być kompletne i obejmować dokument informacyjny dotyczący kryptoaktywa przedłożony przez emitenta właściwemu organowi zgodnie z art. 17 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia. W związku z tym w przepisach doprecyzowujących procedurę zatwierdzania dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa, o której mowa w art. 17 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2023/1114, należy ustanowić procedurę podobną do procedury określonej w art. 17 ust. 3 tego rozporządzenia. W szczególności przepisy te powinny przewidywać ocenę kompletności na takich samych zasadach i w takich samych terminach jak te określone w art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1114.
(2) Aby zapewnić szybkie i efektywne przeprowadzenie procedury zatwierdzania dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa w najbardziej proporcjonalny sposób, złożenie wniosku o zatwierdzenie dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa oraz inna komunikacja lub wymiana informacji między instytucją kredytową a właściwym organem, a także między właściwym organem a EBC lub, w stosownych przypadkach, odpowiednim bankiem centralnym, powinny odbywać się za pomocą środków elektronicznych, które umożliwiają łatwiejszą i szybszą komunikację i prowadzenie dokumentacji. Biorąc pod uwagę duże oczekiwania dotyczące staranności zarówno ze strony organów publicznych, jak i instytucji, należy oczekiwać zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa.
(3) Jeżeli w trakcie oceny kompletności właściwy organ stwierdzi, że w dokumencie informacyjnym dotyczącym kryptoaktywa brakuje niektórych elementów wymaganych na podstawie art. 19 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, i zażąda od instytucji kredytowej ponownego przedłożenia dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa wraz z tymi dodatkowymi elementami, instytucja kredytowa powinna być w stanie wykazać właściwemu organowi, w jaki sposób dodatkowe informacje zawarte w zmienionym dokumencie informacyjnym uwzględniają to żądanie. Należy zatem zapewnić, aby każda zmieniona wersja dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa przedłożona właściwemu organowi zawierała takie wyjaśnienie, a także przekazać plik dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa, w którym wyraźnie zaznaczono wszystkie zmiany wprowadzone w stosunku do wcześniej przedłożonej wersji, oraz czysty plik, w którym takich zmian nie zaznaczono.
(4) Jeżeli chodzi o dalsze doprecyzowanie procedury, która jest wspólna dla zatwierdzania dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa i powiadamiania właściwego organu, a w szczególności w odniesieniu do tej części procedury, która dotyczy przekazania przez właściwy organ kompletnych informacji EBC i, w stosownych przypadkach, odpowiedniemu bankowi centralnemu, należy określić praktyczne i logistyczne aspekty tej wymiany informacji, aby zapewnić jej sprawne i skuteczne funkcjonowanie.
(5) W art. 17 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/1114 określono termin wydania opinii przez EBC i, w stosownych przypadkach, odpowiedni bank centralny, ale nie uwzględniono skutków upływu tego terminu dla oceny dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa przez właściwy organ. W związku z tym należy doprecyzować, że właściwy organ powinien rozpocząć merytoryczną ocenę dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa po uzyskaniu pozytywnej opinii lub po upływie terminu wydania opinii. W przypadku gdy EBC lub odpowiedni bank centralny wyda opinię z opóźnieniem, właściwy organ może ją nadal uwzględnić, chyba że upłynął termin zatwierdzenia dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa.
(6) W trakcie przeprowadzanej przez właściwy organ merytorycznej oceny dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa, której celem jest zapewnienie zgodności dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa z wymogami określonymi w art. 19 rozporządzenia (UE) 2023/1114, właściwy organ powinien mieć możliwość zażądania wprowadzenia poprawek do przedłożonego właściwemu organowi przez instytucję kredytową dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa. Jest to konieczne, aby jak najefektywniej zapewnić zgodność dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa z wymogami określonymi we wspomnianym rozporządzeniu, tj. bez konieczności ponownego rozpoczynania całej procedury zatwierdzania dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa, co mogłoby nieproporcjonalnie opóźnić uruchomienie tokena powiązanego z aktywami. Daje to również właściwemu organowi możliwość zażądania, by instytucja kredytowa uwzględniła wszelkie uwagi lub sugestie EBC lub odpowiedniego banku centralnego zawarte w ich pozytywnej opinii. Aby umożliwić sprawne i zharmonizowane podejście do procedury zatwierdzania, należy określić termin wydania przez właściwy organ ostatecznej decyzji w sprawie zatwierdzenia dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego. Europejski Urząd Nadzoru Bankowego opracował przedmiotowy projekt regulacyjnych standardów technicznych w ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych oraz EBC.
(8) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 31 października 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.296 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/296 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających procedurę zatwierdzania dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywa |
| Data aktu: | 31/10/2024 |
| Data ogłoszenia: | 13/02/2025 |
| Data wejścia w życie: | 05/03/2025 |