uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1351 z dnia 14 maja 2024 r. w sprawie zarządzania azylem i migracją, zmiany rozporządzeń (UE) 2021/1147 i (UE) 2021/1060 oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 604/2013 1 , w szczególności jego art. 57 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) W celu zapewnienia sprawiedliwego podziału odpowiedzialności, roczna pula solidarnościowa na 2026 r. powinna zapewniać skuteczne wsparcie państwom członkowskim znajdującym się pod presją migracyjną, jak określono w decyzji wykonawczej Komisji (EU) 2025/2323 2 .
(2) Roczna pula solidarnościowa na 2026 r. powinna umożliwiać reagowanie na sytuację migracyjną w 2026 r. w wyważony i skuteczny sposób oraz odzwierciedlać prognozowane roczne potrzeby solidarnościowe. Ocena tych potrzeb na 2026 r. oraz kwoty stosowane do obliczania sprawiedliwego udziału każdego państwa członkowskiego opierają się na kryteriach jakościowych i ilościowych oraz na analizie zawartej w komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 listopada 2025 r. zatytułowanym "Europejskie roczne sprawozdanie dotyczące azylu i migracji (2025)" (zwanym dalej "rocznym sprawozdaniem") za okres sprawozdawczy od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 czerwca 2025 r. i prognozie na 2026 r., a także na średnim wskaźniku przyznawania azylu i średnim odsetku powrotów na poziomie Unii. Przy przyjmowaniu decyzji wykonawczej (UE) 2025/2323 Komisja wykorzystała wszystkie te informacje.
(3) W rocznym sprawozdaniu za okres sprawozdawczy od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 czerwca 2025 r. ocenia się sytuację w zakresie azylu, przyjmowania i migracji w okresie 12 miesięcy, a mianowicie od dnia 1 lipca 2023 r. do dnia 30 czerwca 2024 r., na wszystkich szlakach migracyjnych, a także przedstawia się strategiczny obraz sytuacji i prognozę na kolejny rok.
(4) W decyzji wykonawczej (UE) 2025/2323 Komisja, działając na podstawie art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1351, wskazała Grecję, Hiszpanię, Włochy i Cypr jako państwa członkowskie znajdujące się pod presją migracyjną. Presję migracyjną w Hiszpanii i Włoszech stwierdzono w związku z dużą liczbą sprowadzeń na ląd w następstwie operacji poszukiwawczo-ratowniczych. Te cztery państwa członkowskie powinny poinformować Komisję i Radę, czy zamierzają skorzystać z rocznej puli solidarnościowej na 2026 r., oraz powinny przekazać informacje dotyczące rodzaju i poziomu środków solidarnościowych niezbędnych do zaradzenia tej sytuacji. Następnie te cztery państwa członkowskie powinny uzyskać dostęp do środków solidarnościowych ustanowionych w ramach rocznej puli solidarnościowej na 2026 r. i nie powinny być zobowiązane do realizacji swoich deklarowanych wkładów solidarnościowych.
(5) Przy określaniu potrzeb solidarnościowych czterech państw członkowskich wskazanych jako znajdujące się pod presją migracyjną uwzględnia się, oprócz ogólnej sytuacji w tych państwach członkowskich, prognozę dotyczącą przyszłego rozwoju sytuacji zawartą w rocznym sprawozdaniu oraz spodziewany wpływ na państwa członkowskie wskazane jako znajdujące się pod presją migracyjną.
(6) Przy określaniu potrzeb solidarnościowych bierze się także pod uwagę wsparcie udzielone przez Agencję Unii Europejskiej ds. Azylu oraz przez Europejską Agencję Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex), a także wsparcie finansowe, jakie państwa członkowskie znajdujące się pod presją migracyjną otrzymały w okresie sprawozdawczym. Są to kluczowe środki wsparcia ujęte w nowym stałym unijnym zestawie narzędzi wsparcia w obszarze migracji ustanowionym na podstawie art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2024/1351.
(7) Aby określić potrzeby solidarnościowe w wyważony i skuteczny sposób, należy także uwzględnić istniejący poziom niedozwolonego przemieszczania się, który - pomimo jego spadku - nadal jest wyzwaniem w Unii.
(8) Ponadto, przy określaniu potrzeb solidarnościowych uwzględnia się ogólną sytuację w Unii, w tym fakt, że 12 państw członkowskich jest narażonych na ryzyko presji migracyjnej, a mianowicie Belgia, Bułgaria, Niemcy, Estonia, Irlandia, Francja, Chorwacja, Łotwa, Litwa, Niderlandy, Polska i Finlandia, a sześć państw członkowskich stoi w obliczu znaczącej sytuacji migracyjnej, a mianowicie Bułgaria, Czechy, Estonia, Chorwacja, Austria i Polska.
(9) Przy określaniu potrzeb solidarnościowych uwzględnia się także ustanowiony na podstawie art. 63 ust. 3 lit. a) i b) rozporządzenia (UE) 2024/1351 obowiązek dotyczący osiągnięcia minimalnego poziomu solidarności.
(10) Potrzeby solidarnościowe na 2026 r. w ramach rocznej puli solidarnościowej na poziomie Unii należy określić na poziomie 21 000 w przypadku relokacji oraz 420 mln EUR w przypadku wkładów finansowych, co odzwierciedla fakt, że realizacja pierwszego unijnego rocznego cyklu zarządzania migracją oraz deklarowanych wkładów solidarnościowych rozpocznie się od dnia 12 czerwca 2026 r., a także nierówną liczbę osób o nieuregulowanym statusie przybywających w ciągu roku do państw członkowskich będących beneficjentami, co na ogół prowadzi do większej liczby przybywających osób o nieuregulowanym statusie w drugiej połowie roku.
(11) Z uwagi na fakt, że odsetek sprowadzeń na ląd w następstwie operacji poszukiwawczo-ratowniczych w Hiszpanii i we Włoszech wśród wszystkich przypadków przybywających osób o nieuregulowanym statusie w państwach członkowskich określonych jako znajdujące się pod presją migracyjną wynosi 42 %, orientacyjna część rocznej puli solidarnościowej na 2026 r., która zostanie udostępniona Hiszpanii i Włochom, powinna odzwierciedlać ten odsetek.
(12) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2024/1351 w rocznej puli solidarnościowej na 2026 r. mają zostać ustalone wkłady zgodnie z zobowiązaniami państw członkowskich podjętymi podczas posiedzenia unijnego forum wysokiego szczebla ds. solidarności. Forum to zostało zwołane w dniu 13 listopada 2025 r., a w trakcie posiedzeń w ramach tego forum, które odbyły się w dniach 18 listopada i 27 listopada 2025 r., państwa członkowskie zadeklarowały swoje wkłady solidarnościowe.
(13) Trzy rodzaje środków solidarnościowych przewidzianych na podstawie art. 56 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2024/1351, a mianowicie relokacje, wkłady finansowe i alternatywne środki solidarnościowe, uznaje za mające taką samą wartość. Zatem każde państwo członkowskie może zadecydować, który rodzaj środka solidarnościowego zadeklaruje; ma też możliwość połączenia różnych rodzajów środków solidarnościowych lub zadeklarowania wyłącznie alternatywnych środków solidarnościowych. W ramach realizacji rocznej puli solidarnościowej na 2026 r., jako pierwszej rocznej puli solidarnościowej, deklarowane wkłady finansowe państw członkowskich mogą zostać dostosowane do innych form wsparcia solidarnościowego.
(14) Istnieją liczne przypadki niedozwolonego przemieszczania się zarejestrowane w Unii w okresie sprawozdawczym od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 czerwca 2025 r. oraz w okresie przejściowym, do czasu pełnego uruchomienia nowych zasad dotyczących odpowiedzialności. Należy zatem uwzględnić bieżącą sytuację w państwach członkowskich w celu wsparcia sprawnego ustanowienia rocznej puli solidarnościowej na 2026 r., jako pierwszej rocznej puli solidarnościowej. Podczas tego wstępnego okresu przejściowego, odpowiadającego okresom sprawozdawczym, które nie uwzględniają sytuacji migracyjnej zaistniałej w momencie, gdy przepisy prawa materialnego określone w rozporządzeniu (UE) 2024/1351 zaczną w pełni mieć zastosowanie, istnieje duży margines pozwalający na osiągnięcie ogólnej solidarności i sprawiedliwego podziału odpowiedzialności poprzez należyte uznanie i uwzględnienie osób ubiegających się o ochronę międzynarodową, które w okresie sprawozdawczym od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 czerwca 2025 r. wyjechały z państwa członkowskiego będącego beneficjentem do państwa członkowskiego wnoszącego wkład i złożyły tam wniosek o udzielenie ochrony międzynarodowej. W tym celu wszystkie państwa członkowskie wnoszące wkład powinny mieć również możliwość wniesienia wkładu solidarnościowego w postaci innych form wsparcia solidarnościowego, w tym wsparcia wchodzącego w zakres odpowiedzialności państw członkowskich wnoszących wkład w tym okresie sprawozdawczym. Takie inne formy wsparcia solidarnościowego powinny być uzgadniane dwustronnie między państwem członkowskim wnoszącym wkład a państwem członkowskim będącym beneficjentem, oraz powinny uwzględniać wykonywanie niniejszej decyzji w celu odzwierciedlenia obowiązkowego sprawiedliwego udziału państw członkowskich wnoszących wkład przy jednoczesnym zapewnieniu, aby - na podstawie odpowiednich przypadków - wszystkie państwa członkowskie mogły wdrażać inne formy wsparcia solidarnościowego w sprawiedliwy i skuteczny sposób; unijny koordynator ds. solidarności ułatwia przy tym interakcję i współpracę między państwami członkowskimi w celu osiągnięcia wyważonego i skutecznego wdrażania tych działań.
(15) Roczna pula solidarnościowa na 2026 r., jako pierwsza roczna pula solidarnościowa, powinna odzwierciedlać fakt, że opiera się ona na zobowiązaniach państw członkowskich podjętych w momencie, gdy przepisy prawa materialnego określone w rozporządzeniu (UE) 2024/1351 nie miały jeszcze zastosowania, oraz że wdrażanie pierwszego unijnego rocznego cyklu zarządzania migracją oraz deklarowanych wkładów rozpocznie się od dnia 12 czerwca 2026 r. W celu zapewniania w tym kontekście odpowiedniej równowagi między solidarnością i odpowiedzialnością, w szczególności w odniesieniu do sytuacji w państwach członkowskich wskazanych w decyzji wykonawczej (UE) 2025/2323 jako stojące w obliczu znaczącej sytuacji migracyjnej, należy w drodze wyjątku uznać, że wkłady deklarowane przez te państwa członkowskie mogą zostać odpowiednio dostosowane.
(16) Niniejsza decyzja powinna mieć na celu przyczynienie się do kompleksowego podejścia do zarządzania migracją na poziomie Unii, zapewniając niezbędny pierwszy krok we wdrażaniu paktu o migracji i azylu, w tym rozporządzenia (UE) 2024/1351, oraz do usprawnienia ogólnych spójnych działań w bezpośrednio powiązanych obszarach priorytetowych, w szczególności w odniesieniu do ustanowienia wspólnego europejskiego systemu powrotów i unijnego wykazu bezpiecznych krajów pochodzenia. W tym zakresie niniejsza decyzja powinna przyczyniać się do zmniejszenia ogólnej presji na systemy azylowe państw członkowskich oraz do wspierania funkcjonowania paktu o migracji i azylu.
(17) Zgodnie z art. 4 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), Irlandia powiadomiła pismem z dnia 27 czerwca 2024 r. o chęci przyjęcia rozporządzenia (UE) 2024/1351 oraz związania się jego przepisami. Uczestnictwo Irlandii w rozporządzeniu (UE) 2024/1351 potwierdzono w decyzji Komisji (UE) 2024/2088 3 . W związku z powyższym Irlandia uczestniczy w przyjęciu i stosowaniu niniejszej decyzji.
(18) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do TUE i do TFUE, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani jej nie stosuje,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2642 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2025/2642 w sprawie ustanowienia rocznej puli solidarnościowej na 2026 r. |
| Data aktu: | 19/12/2025 |
| Data ogłoszenia: | 23/12/2025 |