uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1 i art. 6 ust. 5 lit. a) i c),
(1) Europejski Bank Centralny (EBC) odpowiada za skuteczne i spójne funkcjonowanie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (SSM). EBC sprawuje nadzór nad funkcjonowaniem systemu i zapewnia spójne stosowanie wysokich standardów nadzorczych oraz spójność rezultatów w zakresie nadzoru we wszystkich uczestniczących państwach członkowskich. EBC może wydawać wytyczne adresowane do właściwych organów krajowych, zgodnie z którymi właściwe organy krajowe wykonują zadania nadzorcze i podejmują decyzje nadzorcze.
(2) EBC zapewnia spójne stosowanie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych w uczestniczących państwach członkowskich zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1024/2013 i rozporządzeniem Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) 2 .
(3) Podczas gdy właściwe organy krajowe są przede wszystkim odpowiedzialne za dokonywanie przeglądu uzgodnień, procesów, mechanizmów i strategii wdrożonych przez instytucje kredytowe sklasyfikowane jako mniej istotne w celu zapewnienia należytego zarządzania ryzykiem i jego pokrycia - w tym zasad tworzenia rezerw i traktowania aktywów pod kątem wymogów w zakresie funduszy własnych - EBC, w zakresie swojej roli nadzorczą w ramach SSM, powinien wspierać spójne stosowanie wysokich standardów nadzorczych przy przeprowadzaniu takich przeglądów. W tym kontekście spójne stosowanie w ramach SSM wysokich standardów nadzorczych w odniesieniu do przeglądu nadzorczego zarządzania ekspozycjami nieobsługiwanymi utrzymywanymi przez mniej istotne nadzorowane podmioty i pokrycia takich ekspozycji przyczynia się do osiągnięcia szerszych celów polegających na zapewnieniu, aby:
a) w odniesieniu do wszystkich instytucji kredytowych w uczestniczących państwach członkowskich wdrożono spójne i skuteczne podejście nadzorcze;
b) jednolity zbiór przepisów dotyczących usług finansowych był konsekwentnie stosowany w odniesieniu do wszystkich instytucji kredytowych w uczestniczących państwach członkowskich;
c) wszystkie instytucje kredytowe w uczestniczących państwach członkowskich były objęte nadzorem najwyższej jakości.
(4) Zapewnienie odpowiedniego zarządzania ekspozycjami nieobsługiwanymi i odpowiedniego pokrycia takich ekspozycji jest ważnym priorytetem w ramach SSM od momentu jego powstania. EBC stosuje podejście nadzorcze do ekspozycji nieobsługiwanych oparte o zasady opracowane przez ustawodawcę unijnego i uwzględniające wytyczne interpretacyjne przyjęte przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego. W ramach tego podejścia nadzorczego EBC przekazuje informacje na temat oczekiwań nadzorczych dotyczących pokrycia ekspozycji nieobsługiwanych utrzymywanych przez istotne nadzorowane podmioty. Oczekiwania te odnoszą się do ekspozycji nieobsługiwanych, które powstały przed dniem 26 kwietnia 2019 r. i które w związku z tym nie podlegają wymogowi odliczenia na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 3 . W przypadku mniej istotnych nadzorowanych podmiotów pokrycie takich ekspozycji nieobsługiwanych do tej pory nie podlegało jednolitym praktykom nadzorczym w ramach SSM. Pokrycie ekspozycji nieobsługiwanych podlegało podejściu określonemu przez właściwe organy krajowe w ramach ich odpowiednich działań nadzorczych.
(5) Jak wynika z doświadczeń zdobytych przez EBC w kontekście podejścia nadzorczego stosowanego w odniesieniu do istotnych nadzorowanych podmiotów, dostateczne i terminowe pokrycie ekspozycji nieobsługiwanych sprzyja proaktywnemu zarządzaniu tymi ekspozycjami, zmniejszaniu ich liczby oraz takiemu poziomowi rezerw, który jest współmierny do ryzyka związanego z wiekiem danych ekspozycji i zmianą wartości możliwej do odzyskania.
(6) W związku z tym podejście nadzorcze właściwych organów krajowych w odniesieniu do pokrycia ekspozycji nieobsługiwanych utrzymywanych przez mniej istotne nadzorowane podmioty powinno obejmować przegląd zasad tworzenia rezerw i sposobu traktowania aktywów pod względem wymogów w zakresie funduszy własnych tych nadzorowanych podmiotów.
(7) Takie podejście nadzorcze do pokrycia ekspozycji nieobsługiwanych uznaje się za skuteczne narzędzie ograniczania dwóch kluczowych rodzajów ryzyka. Pierwszym z nich jest utrzymywanie się wysokiego wolumenu dawno powstałych ekspozycji nieobsługiwanych (zwanych również "starszymi" ekspozycjami nieobsługiwanymi) przy ograniczonym pokryciu rezerwami, co stanowi trwałe źródło potencjalnych dalszych strat i ogranicza zdolność banków do udzielania nowych kredytów. Drugim z nich jest możliwość wystąpienia niespójności w podejściu ostrożnościowym do tych ekspozycji nieobsługiwanych, które podlegają wymogowi odliczenia na podstawie rozporządzenia (UE) nr 575/2013, oraz tych, które temu wymogowi nie podlegają, w przypadku gdy te niespójności nie są uzasadnione szczególnymi okolicznościami.
(8) Te dwa kluczowe rodzaje ryzyka są istotne. Zagregowane wskaźniki ekspozycji nieobsługiwanych zarówno dla istotnych, jak i mniej istotnych nadzorowanych podmiotów wskazywały zasadniczo stałą tendencję spadkową od momentu powstania SSM. Tendencja ta była bardziej widoczna w przypadku istotnych nadzorowanych podmiotów i zakończyła się w 2024 r. W świetle potencjalnie ponownie rosnących wskaźników ekspozycji nieobsługiwanych uznaje się, że biorąc pod uwagę zadowalający ogólny poziom kapitału i długi czas, jaki mniej istotne nadzorowane podmioty ostatnio miały, aby z własnej inicjatywy poczynić postępy w zmniejszaniu wolumenu starszych ekspozycji nieobsługiwanych oraz w zakresie ich pokrycia, zharmonizowane podejście nadzorcze właściwych organów krajowych w odniesieniu do pokrycia ekspozycji nieobsługiwanych utrzymywanych przez mniej istotne instytucje jest proporcjonalne do celu nadzorczego, jakim jest przeciwdziałanie dwóm kluczowym rodzajom ryzyka związanym z tymi ekspozycjami nieobsługiwanymi, aby wzmocnić odporność mniej istotnych nadzorowanych podmiotów na potencjalne niekorzystne zmiany w otoczeniu makroekonomicznym i związane z tym pogorszenie jakości kredytowej.
(9) Ocena pokrycia ekspozycji nieobsługiwanych, utrzymywanych przez mniej istotne nadzorowane podmioty i objętych zakresem niniejszych wytycznych, wymaga pozyskiwania przez właściwe organy krajowe szczegółowych danych dotyczących pokrycia takich ekspozycji. Dane te nie są aktualnie objęte zakresem informacji, które instytucje mają obowiązek przekazywać na podstawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/451 4 , w związku z czym właściwe organy krajowe powinny zobowiązać mniej istotne nadzorowane podmioty do przekazywania tych danych w każdym odpowiednim sprawozdawczym dniu odniesienia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2595 |
| Rodzaj: | Wytyczne |
| Tytuł: | Wytyczne EBC/2025/40 (2025/2595) w sprawie podejścia nadzorczego właściwych organów krajowych do pokrycia ekspozycji nieobsługiwanych utrzymywanych przez mniej istotne nadzorowane podmioty |
| Data aktu: | 10/12/2025 |
| Data ogłoszenia: | 19/12/2025 |