uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 z dnia 10 maja 2023 r. ustanawiające mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO21 , w szczególności jego art. 18 ust. 3,
(1) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/956, w przypadku gdy poziom emisji wbudowanych związanych z towarami przywożonymi na obszar celny Unii od 2026 r. jest określany na podstawie wartości rzeczywistych, podlega on weryfikacji przez weryfikatora.
(2) Zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/956 mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM) uzupełnia unijny system handlu uprawnieniami do emisji (ETS) ustanowiony na mocy dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 . Zapewnienie spójności i zgodności między wymogami dotyczącymi akredytacji i weryfikacji CBAM a wymogami mającymi zastosowanie do EU ETS wzmocni synergię między tymi dwoma instrumentami oraz zmniejszy obciążenie administracyjne weryfikatorów, krajowych jednostek akredytujących i właściwych organów.
(3) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/956 zadaniem krajowych jednostek akredytujących, wyznaczonych przez każde państwo członkowskie na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 3 , ma być akredytacja weryfikatorów. W celu zapewnienia, aby akredytowani byli wyłącznie wnioskodawcy, którzy są w stanie przeprowadzić weryfikację emisji wbudowanych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/956 oraz posiadają niezbędne kompetencje i wiedzę, konieczne jest ustanowienie wymogów dotyczących kompetencji weryfikatorów i działań, które muszą oni być w stanie wykonywać po uzyskaniu akredytacji.
(4) Aby zapewnić spójność z wymogami akredytacji i weryfikacji mającymi zastosowanie do EU ETS oraz uwzględnić specyfikę CBAM, konieczne jest określenie wymogów w zakresie kompetencji oraz działań, które weryfikatorzy mają przeprowadzać zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, w podobny sposób jak w przypadku działań i wymogów przewidzianych w ramach EU ETS. W celu zapewnienia skutecznej procedury składania wniosków konieczne jest również ustanowienie zasad składania wniosków o akredytację, w których wnioskodawcy będą wykazywać kompetencje techniczne.
(5) Aby uwzględnić normy mające zastosowanie na szczeblu międzynarodowym, zapewnić spójność z przepisami mającymi zastosowanie do EU ETS oraz uniknąć niepotrzebnego powielania procedur, należy korzystać z najlepszych praktyk wynikających ze stosowania odpowiednich norm zharmonizowanych przyjętych przez Europejski Komitet Normalizacyjny na podstawie wniosku złożonego przez Komisję zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 4 . Należy zatem ustanowić wymóg zgodności z niektórymi odpowiednimi normami zharmonizowanymi, które należy uzupełnić dodatkowymi i szczegółowymi wymogami określonymi w niniejszym rozporządzeniu.
(6) Aby przestrzegać zasady niekonkurowania krajowych jednostek akredytujących między sobą, wnioskodawcy powinni występować o akredytację w państwie członkowskim, w którym mają siedzibę. Konieczne jest jednak zagwarantowanie, aby wnioskodawcy mieli możliwość ubiegania się o akredytację w innym państwie członkowskim, w przypadku gdy w państwie członkowskim wnioskodawcy nie ma krajowej jednostki akredytującej lub w przypadku gdy krajowa jednostka akredytująca nie posiada kompetencji do świadczenia wymaganych usług akredytacyjnych.
(7) Aby zwiększyć liczbę kwalifikujących się wnioskodawców, zmniejszyć koszty dla weryfikatorów mających siedzibę w państwach trzecich oraz umożliwić operatorom korzystanie z ich usług weryfikacyjnych, osoba prawna, która nie ma siedziby w państwie członkowskim, powinna mieć możliwość ubiegania się o akredytację w dowolnej krajowej jednostce akredytującej. W przypadku gdy krajowa jednostka akredytująca, z powodu braku zdolności lub z innych powiązanych powodów, nie jest w stanie rozpatrzyć wniosku wnioskodawcy mającego siedzibę w państwie trzecim, powinna przedstawić wnioskodawcy należycie uzasadnione powody takiego stanu rzeczy, a także wykaz krajowych jednostek akredytujących, które mogą być w stanie rozpatrzyć wniosek.
(8) Krajowe jednostki akredytujące powinny zapewnić, aby weryfikatorzy posiadali kompetencje niezbędne do zrozumienia procesów technicznych przeprowadzanych w instalacjach oraz do oceny szczegółowych granic monitorowania i raportowania instalacji w zależności od produkowanych towarów. W tym celu należy stworzyć odrębny zakres akredytacji dla każdego odpowiedniego rodzaju działań CBAM, tak aby krajowe jednostki akredytujące były w stanie ocenić kompetencje i wyniki weryfikatora na podstawie określonych kryteriów w zależności od konkretnego zakresu akredytacji.
(9) Aby uniknąć powielania procesów i nadmiernego obciążenia administracyjnego przy jednoczesnym utrzymaniu solidności procesu akredytacji, weryfikatorzy, którzy są już akredytowani w odniesieniu do odpowiedniego rodzaju działań w ramach EU ETS zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/2067 5 , powinni mieć możliwość ubiegania się o rozszerzenie zakresu swojej akredytacji na odpowiednie certyfikaty akredytacji CBAM. Aby umożliwić krajowym jednostkom akredytującym uwzględnienie odpowiednich rodzajów działań w ramach EU ETS, konieczne jest określenie takich odpowiednich rodzajów działań.
(10) W celu zapewnienia, aby krajowe jednostki akredytujące były w stanie prawidłowo prowadzić działania akredytacyjne, konieczne jest ustanowienie zasad i wymogów dotyczących oceny wniosków o akredytację.
(11) Aby umożliwić krajowym jednostkom akredytującym sprawowanie kontroli działalności weryfikatorów i nadzoru nad nimi oraz zapewnić, aby weryfikatorzy utrzymywali swoje kompetencje techniczne do wykonywania powierzonego im zadania, konieczne jest określenie działań w zakresie nadzoru, które mają przeprowadzać krajowe jednostki akredytujące. W przypadku gdy krajowa jednostka akredytująca stwierdzi, że weryfikator nie spełnił wymogów i nie przeprowadził działań weryfikacyjnych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, rozporządzeniem (UE) 2023/956 i rozporządzeniem wykonawczym Komisji 2025/2546 6 , krajowa jednostka akredytująca powinna mieć możliwość przyjmowania środków administracyjnych obejmujących zawieszenie, cofnięcie lub ograniczenie zakresu akredytacji.
(12) Aby zapewnić skuteczną kontrolę działalności weryfikatorów i nadzór nad nimi, należy ustanowić zasady wymiany informacji między weryfikatorem a krajową jednostką akredytującą, która go akredytowała, krajową jednostką akredytującą a właściwym organem państwa członkowskiego, a także między właściwymi organami a Komisją. Taka wymiana informacji powinna podlegać najsurowszym gwarancjom poufności i tajemnicy zawodowej oraz powinna odbywać się zgodnie z mającym zastosowanie prawem Unii i prawem krajowym.
(13) W przypadku gdy państwo członkowskie nie ustanowi krajowej jednostki akredytującej lub nie prowadzi działań akredytacyjnych do celów niniejszego rozporządzenia, właściwy organ - aby zapewnić skuteczny nadzór nad weryfikatorami - powinien przekazać innej krajowej jednostce akredytującej wszelkie otrzymane skargi dotyczące weryfikatora akredytowanego przez tę jednostkę, jak również informacje na temat przeglądu sprawozdań z weryfikacji innym właściwym organom i Komisji za pośrednictwem rejestru CBAM.
(14) Aby zapewnić wiarygodność i aktualność informacji na temat akredytowanych weryfikatorów w rejestrze CBAM, krajowe jednostki akredytujące powinny powiadamiać właściwy organ o wszelkich zmianach w akredytacji weryfikatora.
(15) W celu wsparcia przeglądu sprawozdań z weryfikacji krajowa jednostka akredytująca powinna okresowo wymieniać z właściwym organem informacje na temat działań planowanych dla weryfikatorów oraz wyników kontroli tych działań. Właściwy organ powinien udostępniać te informacje Komisji i innym właściwym organom za pośrednictwem rejestru CBAM. Z kolei właściwy organ powinien również udostępniać krajowej jednostce akredytującej wszelkie istotne informacje z przeglądu sprawozdań z weryfikacji w celu wsparcia działań akredytacyjnych tej jednostki związanych z kontrolą działalności weryfikatorów i nadzorem nad nimi.
(16) Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie akredytacji i weryfikacji, państwa członkowskie i właściwe organy powinny uznawać równoważność usług świadczonych przez krajowe jednostki akredytujące, które pomyślnie przeszły wzajemną ocenę lub rozpoczęły wzajemną ocenę, w trakcie której nie stwierdzono nieprawidłowości, oraz powinny akceptować certyfikaty akredytacji i sprawozdania z weryfikacji weryfikatorów akredytowanych przez te krajowe jednostki akredytujące.
(17) Należy domniemywać, że krajowe jednostki akredytujące, które wykazują zgodność z niniejszym rozporządzeniem i które pomyślnie przeszły wzajemną ocenę przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, spełniają odpowiednie wymogi proceduralne i powinny być zwolnione z obowiązku poddania się nowej wzajemnej ocenie zgodnie z rozporządzeniem.
(18) W przypadku gdy wynik wzajemnej oceny jest negatywny, w celu zmniejszenia niepewności co do wzajemnego uznawania certyfikatów akredytacji lub sprawozdań z weryfikacji należy uniemożliwić krajowej jednostce akredytującej świadczenie jakichkolwiek usług akredytacyjnych.
(19) W przypadku przetwarzania danych osobowych w kontekście stosowania niniejszego rozporządzenia delegowanego zastosowanie ma rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 7 .
(20) Ponieważ niniejsze rozporządzenie ustanawia przepisy dotyczące akredytacji weryfikatorów prowadzących działania związane z emisjami gazów cieplarnianych uwalnianymi od dnia 1 stycznia 2026 r., powinno ono mieć zastosowanie od tej daty.
(21) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 8 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 13 listopada 2025 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2551 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/2551 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 przez określenie warunków udzielania akredytacji weryfikatorom, kontroli działalności akredytowanych weryfikatorów i nadzoru nad nimi, cofnięcia akredytacji oraz wzajemnego uznawania i wzajemnej oceny jednostek akredytujących |
| Data aktu: | 20/11/2025 |
| Data ogłoszenia: | 22/12/2025 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2026, 25/12/2025 |