uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/881 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) oraz certyfikacji cyberbezpieczeństwa w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 526/2013 (akt o cyberbezpieczeństwie) 1 , w szczególności jego art. 59 ust. 5,
(1) Zgodnie z art. 59 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/881 wzajemne przeglądy krajowych organów ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa muszą przeprowadzać dwa krajowe organy ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa z innych państw członkowskich i Komisja. W celu uzyskania równoważnych norm w odniesieniu do europejskich certyfikatów cyberbezpieczeństwa i unijnych deklaracji zgodności Komisja powinna monitorować kwestie związane ze zgodnością z niniejszym rozporządzeniem i zapewnić, aby wzajemne przeglądy przeprowadzano w sposób spójny w całej Unii. Aby pomóc w określeniu dobrych praktyk, wyzwań i wniosków wyciągniętych z wdrażania europejskich programów certyfikacji cyberbezpieczeństwa, Agencja Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) powinna mieć możliwość uczestniczenia we wzajemnych przeglądach jako obserwator. Aby wspierać zharmonizowane wdrażanie przepisów niniejszego rozporządzenia, ENISA, we współpracy z Komisją i Europejską Grupą ds. Certyfikacji Cyberbezpieczeństwa (ECCG), również powinna mieć możliwość opracowywania wzorów.
(2) Aby zapewnić przewidywalne planowanie i efektywną alokację zasobów, wzajemne przeglądy każdego krajowego organu ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa należy przeprowadzać zgodnie z ustalonym harmonogramem. Krajowy organ ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa powinien mieć możliwość zwrócenia się z wnioskiem o odroczenie wzajemnego przeglądu w wyjątkowych okolicznościach, takich jak nieoczekiwane niedobory pracowników lub przypadki działania siły wyższej. W tym celu należy określić zasady oceny takiego wniosku oraz zapewnić utrzymanie nadrzędnego harmonogramu i realizację celów mechanizmu wzajemnego przeglądu.
(3) Aby zagwarantować, że wszystkie państwa członkowskie przyczyniają się do wdrażania mechanizmu wzajemnego przeglądu, a także aby umożliwić im korzystanie z partnerskiego uczenia się, krajowe organy ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa każdego państwa członkowskiego powinny przeprowadzać dwa wzajemne przeglądy w okresie pięciu lat. Należy zatem ustanowić system rotacji umożliwiający krajowym organom ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa wszystkich państw członkowskich zorganizowanie ich udziału. Należy również określić kryteria, które krajowe organy ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa powinny brać pod uwagę przy wyborze przedstawicieli do przeprowadzania wzajemnych przeglądów, aby zapewnić odpowiednią wiedzę fachową i kompetencje. Krajowe organy ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa powinny również móc brać udział we wzajemnych przeglądach w charakterze obserwatorów, by monitorować proces i uczyć się na jego podstawie. W takich przypadkach nie należy wymagać, aby ich przedstawiciele posiadali taką samą wiedzę fachową i kompetencje, jakich oczekuje się od przedstawicieli krajowych organów ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa, które przeprowadzają wzajemne przeglądy.
(4) W dążeniu do zapewnienia, aby krajowy organ ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa poddano wzajemnemu przeglądowi przeprowadzanemu przez co najmniej jeden krajowy organ ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa stosujący to samo podejście do wydawania certyfikatów o poziomie uzasadnienia zaufania "wysoki", ENISA powinna wskazać, zwracając się do krajowych organów ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa o wyrażenie zainteresowania statusem podmiotu przeprowadzającego wzajemny przegląd, czy poddany wzajemnemu przeglądowi krajowy organ ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa bezpośrednio wydaje certyfikaty o poziomie uzasadnienia zaufania "wysoki", korzysta z modelu uprzedniego zatwierdzenia, o którym mowa w art. 56 ust. 6 lit. a) rozporządzenia (UE) 2019/881, udziela ogólnego powierzenia zgodnie z lit. b) tego ustępu, czy też posiada kombinację tych cech.
(5) Aby zapewnić wspólne kryteria oceny i procedury przeprowadzania wzajemnych przeglądów w całej Unii, każdy wzajemny przegląd powinien zawsze obejmować kwestionariusz samooceny, przegląd dokumentacji i wizytę na miejscu wraz z rozmowami. Po wizycie na miejscu zespół ds. wzajemnego przeglądu powinien omówić ustalenia z poddanym wzajemnemu przeglądowi krajowym organem ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa, przygotować projekt sprawozdania i przedłożyć go poddanemu wzajemnemu przeglądowi krajowemu organowi ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa w celu otrzymania od niego uwag, aby osiągnąć konsensus, jeżeli jest on możliwy. Zespół ds. wzajemnego przeglądu powinien przedłożyć Europejskiej Grupie ds. Certyfikacji Cyberbezpieczeństwa sprawozdanie końcowe, które może zawierać wytyczne lub zalecenia umożliwiające poprawę funkcjonowania poddanego wzajemnemu przeglądowi krajowego organu ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa. Europejska Grupa ds. Certyfikacji Cyberbezpieczeństwa, na wniosek zespołu ds. wzajemnego przeglądu, powinna również zatwierdzić sprawozdanie podsumowujące, które zostanie podane do wiadomości publicznej.
(6) W dążeniu do zapewnienia bezpiecznego przetwarzania informacji uzyskanych w ramach procesu wzajemnego przeglądu zespół ds. wzajemnego przeglądu powinien zapewnić korzystanie z bezpiecznych kanałów komunikacji, takich jak bezpieczna platforma do przechowywania i udostępniania dokumentów, oraz stosowanie odpowiednich zabezpieczeń w odniesieniu do danych poufnych udostępnianych przez członków zespołu ds. wzajemnego przeglądu. Biorąc pod uwagę istniejące najlepsze praktyki krajowych organów ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa, ENISA powinna również mieć możliwość opracowania wytycznych dotyczących sposobu zapewnienia bezpiecznej komunikacji, w szczególności by sprawić, aby poziom bezpieczeństwa stosowany przez zespół ds. wzajemnego przeglądu przy gromadzeniu, udostępnianiu i przetwarzaniu informacji był dostosowany do potrzeb w zakresie bezpieczeństwa poddanego wzajemnemu przeglądowi krajowego organu ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa.
(7) Aby ułatwić współpracę i skuteczną wymianę informacji między krajowymi organami ds. certyfikacji cyberbezpieczeństwa, Europejska Grupa ds. Certyfikacji Cyberbezpieczeństwa, w szczególności jej podgrupa ds. wzajemnego przeglądu, powinna wnosić wkład w opracowywanie wzorów, a także wspierać Komisję we wdrażaniu niniejszego rozporządzenia.
(8) Mechanizm wzajemnego przeglądu stanowi transeuropejską cyfrową usługę publiczną w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/903 2 . W drodze niniejszego rozporządzenia wprowadzono nowe wiążące wymogi mające wpływ na tę usługę i z tego względu podlega ono obowiązkowi oceny interoperacyjności na podstawie art. 3 rozporządzenia (UE) 2024/903. W związku z tym przeprowadzono ocenę interoperacyjności, a sprawozdanie z tej oceny ma zostać opublikowane w portalu Interoperacyjna Europa.
(9) Przy opracowywaniu niniejszego rozporządzenia Komisja wzięła pod uwagę opinie Europejskiej Grupy ds. Certyfikacji Cyberbezpieczeństwa, w tym jej podgrupy ds. wzajemnego przeglądu.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego w art. 66 rozporządzenia (UE) 2019/881,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 9 grudnia 2025 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2540 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/2540 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/881 w odniesieniu do opracowania planu wzajemnego przeglądu |
| Data aktu: | 09/12/2025 |
| Data ogłoszenia: | 12/12/2025 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2026 |