uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1275 z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków 1 , w szczególności jej art. 6 ust. 1,
(1) W dyrektywie (UE) 2024/1275 uprawniono Komisję do przyjmowania aktów delegowanych w celu ustanowienia ram metodologii porównawczej do obliczania optymalnego pod względem kosztów poziomu minimalnych wymagań dotyczących charakterystyki energetycznej budynków i elementów budynków oraz przeglądu poziomów optymalnych pod względem kosztów.
(2) W dyrektywie (UE) 2024/1275 zobowiązano państwa członkowskie do ustanowienia minimalnych wymagań dotyczących charakterystyki energetycznej budynków i elementów budynków w celu osiągnięcia co najmniej poziomów optymalnych pod względem kosztów. Państwa członkowskie mają także zapewnić, aby wymagania, które ustanawiają dla systemów technicznych budynku, osiągnęły co najmniej aktualny poziom optymalny pod względem kosztów. Decyzja dotycząca tego, czy krajowy poziom odniesienia wykorzystywany jako ostateczny wynik obliczeń optymalnych kosztów to wynik obliczony z perspektywy makroekonomicznej (z uwzględnieniem kosztów inwestycji w efektywność energetyczną i korzyści z tych inwestycji dla całego społeczeństwa) czy z perspektywy czysto finansowej (z uwzględnieniem samej inwestycji), należy do państw członkowskich. Krajowe minimalne wymagania dotyczące charakterystyki energetycznej nie mogą być o ponad 15 % niższe niż optymalne koszty uzyskane w ramach obliczenia stosowanego jako krajowy poziom odniesienia. Poziom optymalny pod względem kosztów ma mieścić się w granicach poziomów charakterystyki energetycznej, jeżeli analiza kosztów i korzyści przeprowadzona dla cyklu życia daje pozytywny wynik.
(3) W dyrektywie (UE) 2024/1275 propaguje się zmniejszenie zużycia energii w środowisku zbudowanym, ale podkreślono również, że sektor budowlany jest jednym z głównych emitentów dwutlenku węgla i odpowiada za około połowę pierwotnych emisji pyłu drobnego (PM 2,5) w Unii, które powodują przedwczesne zgony i choroby.
(4) Charakterystyka pojedynczych komponentów wchodzi w zakres rozporządzeń dotyczących poszczególnych produktów. W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1781 2 ustanowiono minimalne wymagania dotyczące charakterystyki energetycznej dla prawie wszystkich kategorii towarów fizycznych, w tym produktów związanych z energią. Przy ustalaniu krajowych wymogów dotyczących systemów technicznych budynku państwa członkowskie muszą uwzględnić środki wykonawcze ustanowione na podstawie tego rozporządzenia oraz obowiązujące środki przyjęte na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE 3 . Charakterystykę wyrobów budowlanych, która ma być stosowana do obliczeń na podstawie niniejszego rozporządzenia, należy określić zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/3110 4 , a także z obowiązującymi środkami przyjętymi na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 305/2011 5 .
(5) Cel, jakim jest osiągnięcie optymalnych pod względem kosztów poziomów efektywności energetycznej, mógłby w niektórych okolicznościach uzasadniać określenie przez państwa członkowskie wymagań optymalnych pod względem kosztów dotyczących elementów budynku, które w praktyce doprowadziłyby do powstania przeszkód dla korzystania z niektórych technologii projektowania budynków i rozwiązań technicznych, oraz które stymulowałyby stosowanie produktów związanych z energią o lepszej charakterystyce energetycznej i, w stosownych przypadkach, emisyjności. Zgodnie z art. 2 pkt 32 dyrektywy (UE) 2024/1275 w celu określenia poziomów optymalnych pod względem kosztów należy uwzględnić środowiskowe i zdrowotne skutki zużycia energii, a także koszt uprawnień do emisji gazów cieplarnianych jako część kosztów energii.
(6) Działania składające się na ramy metodologii porównawczej określono w załączniku VII do dyrektywy (UE) 2024/1275 i obejmują one określenie budynków referencyjnych, zdefiniowanie środków poprawy efektywności energetycznej i środków opartych na odnawialnych źródłach energii, jakie należy zastosować w odniesieniu do tych budynków referencyjnych, ocenę całkowitego zużycia energii pierwotnej i emisji wynikających w następstwie tych środków oraz obliczenie kosztów, tj. obecnej wartości netto tych środków.
(7) Wspólne ramy do celów obliczania charakterystyki energetycznej, które ustanowiono w załączniku I do dyrektywy (UE) 2024/1275, mają również zastosowanie do wszystkich etapów przewidzianych w ramach metodologii obliczania poziomu optymalnego pod względem kosztów, w szczególności do obliczania charakterystyki energetycznej i emisyjności budynków i elementów budynków. Produkcja energii na miejscu z wykorzystaniem dostępnych lokalnie odnawialnych źródeł energii (np. ciepła otoczenia, ciepła geotermalnego, energii słonecznej termicznej, energii fotowoltaicznej itp.) wypiera energię dostarczaną z sieci i zmniejsza wpływ budynku na sieć energetyczną. Aby odzwierciedlić te korzyści, wpływu zużycia energii ze źródeł odnawialnych wytwarzanej na miejscu na użytek własny nie należy uwzględniać w całkowitym zużyciu energii pierwotnej. Przy obliczaniu energii pierwotnej budynku państwa członkowskie dysponują elastycznością co do sposobu, w jaki uwzględniają energię ze źródeł odnawialnych wytworzoną na miejscu, która jest wykorzystywana do zastosowań niezwiązanych z charakterystyką energetyczną budynków lub eksportowana do sieci.
(8) Do celów niniejszego rozporządzenia emisyjność odnosi się zarówno do emisji operacyjnych generowanych na miejscu (bezpośrednich), jak i emisji pochodzących z wytwarzania energii zużywanej w budynku poza terenem obiektu (pośrednich). Przy obliczaniu optymalnych pod względem kosztów poziomów minimalnych wymagań dotyczących charakterystyki energetycznej państwa członkowskie mogą również uwzględniać współczynnik globalnego ocieplenia (GWP) w cyklu życia.
(9) W celu dostosowania ram metodologii porównawczej do uwarunkowań krajowych państwa członkowskie powinny określić szacunkowy ekonomiczny cykl życia budynku lub elementu budynku; odpowiednie koszty nośników energii, produktów, systemów, utrzymania, koszty eksploatacji i koszty pracy; współczynniki konwersji odnawialnej i nieodnawialnej energii pierwotnej lub współczynniki ważenia dla każdego nośnika energii; współczynniki konwersji emisji gazów cieplarnianych; ewolucję cen energii, którą należy przyjąć w odniesieniu do paliw zużywanych w kontekście krajowym w przypadku energii zużywanej w budynkach, biorąc pod uwagę w stosownych przypadkach koszt uprawnień do emisji gazów cieplarnianych oraz ewolucję cen emisji dwutlenku węgla. Jeżeli chodzi o ewolucję cen energii i emisji dwutlenku węgla, państwa członkowskie powinny uwzględnić informacje dostarczone przez Komisję, a także nowy system handlu uprawnieniami do emisji w odniesieniu do emisji ze spalania paliw w budynkach, transporcie drogowym i sektorach dodatkowych 6 . Państwa członkowskie mogą również uwzględnić wyrażenie w wartościach pieniężnych wielorakich korzyści płynących ze środków poprawy efektywności energetycznej w swoich obliczeniach optymalnych kosztów, w tym na przykład pod względem kosztów dla zdrowia prywatnego i publicznego oraz wpływu na produkt krajowy brutto (PKB).
(10) Stopa dyskontowa odzwierciedla w pewnym stopniu nie tylko priorytety polityki (w przypadku obliczeń makroekonomicznych), ale także różne warunki finansowania i przyznawania kredytów hipotecznych. Wybór stopy dyskontowej mógłby mieć znaczący wpływ na wynik obliczeń w ramach metodologii porównawczej, a państwa członkowskie muszą określić najwłaściwszą stopę dyskontową dla każdego obliczenia po przeprowadzeniu oceny wrażliwości. W związku z tym państwa członkowskie powinny również ustalić stopę dyskontową, którą należy stosować w obliczeniach makroekonomicznych i obliczeniach finansowych po uprzednim przeprowadzeniu analizy wrażliwości dla co najmniej dwóch stóp dyskontowych w przypadku każdego obliczenia.
(11) Zgodnie z krajowymi zobowiązaniami do redukcji emisji określonymi dla głównych zanieczyszczeń powietrza zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2284 7 oraz bardziej rygorystycznymi normami jakości powietrza określonymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2881 8 do obliczeń makroekonomicznych wprowadza się emisje zanieczyszczeń powietrza. Szersza perspektywa wynikająca z obliczeń makroekonomicznych wymaganych w niniejszym rozporządzeniu, w tym wyrażenie w wartościach pieniężnych wpływu emisji PM2,5 i NOx na zdrowie i środowisko, a także kosztów emisji gazów cieplarnianych, dostarcza informacji, które mogłyby być przydatne, również poza obliczeniami optymalnych kosztów, na przykład do ustanowienia dodatkowych wymogów, w tym pod względem emisyjności, oraz szerszych celów polityki w zakresie klimatu, środowiska i zdrowia publicznego.
(12) Aby zapewnić wspólne podejście w zakresie zastosowania ram metodologii porównawczej przez państwa członkowskie, Komisja powinna ustalić kluczowe warunki ramowe konieczne do obliczeń obecnej wartości netto, takie jak rok zerowy dla obliczeń, kategorie kosztów, które należy uwzględnić, oraz okres obliczeniowy, który ma być stosowany. Niniejsze rozporządzenie powinno zastąpić dotychczasowe ramy metodologii porównawczej określone w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 244/2012 9 .
(13) Ustanowienie wspólnego okresu obliczeniowego nie narusza prawa państw członkowskich do określenia szacunkowego ekonomicznego cyklu życia budynków lub elementów budynku, ponieważ cykl ten może być dłuższy lub krótszy niż ustanowiony okres obliczeniowy. Szacunkowy ekonomiczny cykl życia budynku lub elementu budynku ma ograniczony wpływ na okres obliczeniowy, ponieważ okres ten określa się raczej w oparciu o cykl remontowy budynku, czyli okres, po upływie którego budynek poddawany jest gruntownemu remontowi.
(14) Obliczeniom kosztów oraz prognozom zawierającym wiele założeń i niewiadomych, w tym na przykład dotyczących ewolucji cen energii, towarzyszy na ogół analiza wrażliwości mająca na celu ocenę odporności kluczowych parametrów wejściowych. Do celów obliczeń optymalnych kosztów analiza wrażliwości powinna dotyczyć co najmniej ewolucji cen energii i stopy dyskontowej.
(15) Perspektywiczne współczynniki energii pierwotnej lub współczynniki ważenia oraz współczynniki emisji gazów cieplarnianych, odpowiednio uwzględnione w okresie obliczeniowym, umożliwiają wzięcie pod uwagę w obliczeniach stopniowej dekarbonizacji sieci elektroenergetycznej i efektywnych systemów ciepłowniczych zgodnie z celami w zakresie zmniejszenia emisji i neutralności klimatycznej do 2030 r. określonymi w krajowych planach w dziedzinie energii i klimatu przedłożonych Komisji zgodnie z art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 10 . Współczynniki takie należy odpowiednio określić, na przykład przez uwzględnienie sytuacji w pierwszym roku obliczenia oraz oczekiwanego postępu w całym cyklu życia budynku. Współczynniki te należy poddawać przeglądowi i, w razie potrzeby, aktualizować za każdym razem, gdy przeprowadzane są nowe obliczenia optymalnych kosztów. Mogą one pokrywać się ze współczynnikami ustalonymi na potrzeby obliczania charakterystyki energetycznej budynków, określonymi zgodnie z załącznikiem I do dyrektywy (UE) 2024/1275. W obliczeniach należy stosować perspektywiczne współczynniki energii pierwotnej lub współczynniki ważenia, podczas gdy perspektywiczne emisje gazów cieplarnianych są zalecane.
(16) Ramy metodologii porównawczej powinny umożliwić państwom członkowskim porównywanie wyników obliczeń optymalnych kosztów z obowiązującymi minimalnymi wymaganiami dotyczącymi charakterystyki energetycznej oraz wykorzystywanie wyników porównania w celu zagwarantowania, by minimalne wymagania dotyczące charakterystyki energetycznej były ustalane w celu osiągnięcia co najmniej poziomów optymalnych pod względem kosztów, a także, w stosownych przypadkach, bardziej rygorystycznych wartości odniesienia, takich jak wymagania dotyczące budynków o niemal zerowym zużyciu energii oraz wymagania dotyczące budynków bezemisyjnych. Poziomy te powinny być zgodne z krajowymi ścieżkami określonymi w krajowych planach w dziedzinie energii i klimatu (KPEiK) przedłożonych Komisji na podstawie art. 14 rozporządzenia (UE) 2018/1999. Państwa członkowskie powinny mieć również możliwość rozważenia ustanowienia minimalnych wymagań dotyczących charakterystyki energetycznej na poziomie optymalnym pod względem kosztów dla tych kategorii budynków, w przypadku których do tej pory nie określono minimalnych wymagań dotyczących charakterystyki energetycznej.
(17) Metodologia obliczania poziomu optymalnego pod względem kosztów jest neutralna pod względem technologicznym i nie sprzyja jednemu rozwiązaniu technologicznemu bardziej niż innym. Zapewnia konkurencję środków, pakietów lub wariantów w trakcie szacunkowego cyklu życia budynku lub elementu budynku.
(18) Aby zminimalizować obciążenia administracyjne państw członkowskich, państwa członkowskie powinny mieć możliwość zmniejszenia liczby obliczeń przez określenie budynków referencyjnych, które są reprezentatywne dla więcej niż jednej kategorii budynków, co nie powinno mieć wpływu na ich zobowiązania na mocy dyrektywy (UE) 2024/1275 do określenia minimalnych wymagań dotyczących charakterystyki energetycznej w odniesieniu do niektórych kategorii budynków.
(19) Poziomy optymalne pod względem kosztów są również istotne dla nowej normy dotyczącej "budynku bezemisyjnego", zdefiniowanego w art. 2 pkt 2 dyrektywy (UE) 2024/1275, ponieważ maksymalne progi zużycia energii pierwotnej mają zostać ustalone w celu osiągnięcia co najmniej poziomów optymalnych pod względem kosztów i podlegają przeglądowi za każdym razem, gdy dokonuje się przeglądu poziomów optymalnych pod względem kosztów. Zgodnie z definicją budynku bezemisyjnego środki wytwarzające na miejscu emisje dwutlenku węgla z paliw kopalnych nie mogą być brane pod uwagę w obliczeniach optymalnych kosztów dla budynku emisyjnego.
(20) Należy zatem uchylić rozporządzenie delegowane (UE) nr 244/2012.
(21) Przeprowadzono konsultacje z ekspertami wyznaczonymi przez każde państwo członkowskie zgodnie z art. 32 ust. 4 dyrektywy (UE) 2024/1275,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 30 czerwca 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2273 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/2273 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1275 w odniesieniu do ustanowienia ram metodologii porównawczej do celów obliczania optymalnego pod względem kosztów poziomu minimalnych wymagań dotyczących charakterystyki energetycznej budynków i elementów budynków |
| Data aktu: | 30/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 06/11/2025 |
| Data wejścia w życie: | 26/11/2025, 01/01/2026 |