uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE 1 , w szczególności jego art. 20 ust. 4,
(1) Zgodnie z art. 20 ust. 1 i art. 21 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 910/2014 kwalifikowani dostawcy usług zaufania i świadczone przez nich kwalifikowane usługi zaufania podlegają audytowi przeprowadzanemu przez jednostki oceniające zgodność. Sporządzone w ten sposób raporty z oceny zgodności potwierdzają, czy spełnione są wymogi określone w tym rozporządzeniu oraz w art. 21 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2555 2 . W związku z tym konieczne jest ustanowienie zharmonizowanych i solidnych ram akredytacji jednostek oceniających zgodność, wdrażanych przez nie programów oceny zgodności, ocen zgodności przeprowadzanych przez te jednostki zgodnie z tymi programami oraz wynikających z nich raportów z oceny zgodności.
(2) Akredytacja jednostek oceniających zgodność dokonujących oceny kwalifikowanych dostawców usług zaufania i świadczonych przez nich kwalifikowanych usług zaufania, raport z oceny zgodności i program oceny zgodności powinny spełniać wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu. Jednostki oceniające zgodność mogą spełniać te wymogi niezależnie, korzystając z certyfikacji złożonej, albo zlecając podwykonawstwo należycie akredytowanym podmiotom.
(3) Jednostkom oceniającym zgodność akredytowanym do celów oceny kwalifikowanych dostawców usług zaufania i świadczonych przez nich kwalifikowanych usług zaufania w zakresie wydawania kwalifikowanych elektronicznych poświadczeń atrybutów należy zezwolić na wydawanie raportu z oceny zgodności wymaganego na podstawie art. 45f ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 910/2014.
(4) W celu zwiększenia przejrzystości procesu akredytacji certyfikat akredytacji wydany jednostce oceniającej zgodność zgodnie z art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 3 powinien zawierać wystarczające informacje umożliwiające osobom trzecim sprawdzenie, czy akredytowana jednostka oceniająca zgodność jest upoważniona do przeprowadzenia oceny zgodności na podstawie rozporządzenia (UE) nr 910/2014.
(5) W celu zachowania integralności i dokładności certyfikatów akredytacji krajowe jednostki akredytujące powinny zapewniać, aby certyfikaty te odzwierciedlały aktualne informacje.
(6) W celu zapewnienia integralności procesu akredytacji certyfikat akredytacji wydany jednostce oceniającej zgodność może zostać w dowolnym momencie zawieszony lub cofnięty w odniesieniu do każdej kwalifikowanej usługi zaufania, do której oceny jednostka oceniająca zgodność została akredytowana. Zawieszenie lub cofnięcie może nastąpić po nałożeniu sankcji przez krajową jednostkę akredytującą lub może go dobrowolnie dokonać sama jednostka oceniająca zgodność.
(7) Do celów harmonizacji tych ram akredytacji niniejsze rozporządzenie powinno opierać się na ustalonych normach, które odzwierciedlają utrwalone praktyki i są powszechnie uznawane w odpowiednich sektorach.
(8) W celu zwiększenia przejrzystości jednostki oceniające zgodność powinny udostępniać publicznie wydawane przez siebie certyfikaty zgodności. Certyfikaty zgodności potwierdzają pozytywne decyzje w sprawie certyfikacji podjęte przez jednostki oceniające zgodność. Jednak wyłącznie organ nadzoru może przyznać lub cofnąć kwalifikowany status dostawcy usług zaufania i świadczonym przez niego usługom zaufania.
(9) W celu przeprowadzenia oceny zgodności kwalifikowanych dostawców usług zaufania i świadczonych przez nich kwalifikowanych usług zaufania z rozporządzeniem (UE) nr 910/2014 i art. 21 dyrektywy (UE) 2022/2555 jednostki oceniające zgodność powinny korzystać z programu oceny zgodności. Jako punkty odniesienia do oceny kwalifikowanych dostawców usług zaufania i świadczonych przez nich kwalifikowanych usług zaufania jednostki oceniające zgodność powinny stosować normy, z uwzględnieniem wersji i dostosowań tych norm określonych w dotyczących poszczególnych usług aktach wykonawczych opartych na rozporządzeniu (UE) nr 910/2014. Przedmiotowe normy powinny odzwierciedlać utrwalone praktyki i być powszechnie uznawane w odpowiednich sektorach.
(10) Programy oceny zgodności określają zasady i procedury, które jednostki oceniające zgodność mają stosować w swoich ocenach kwalifikowanych dostawców usług zaufania i świadczonych przez nich kwalifikowanych usług zaufania. Krajowe jednostki akredytujące oceniają takie programy pod kątem wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu. Treść takich programów podlega zmianom w czasie. Aby ułatwić stosowanie kolejnych wersji programów oceny zgodności, akredytowane jednostki oceniające zgodność powinny wprowadzić specjalny proces zarządzania zmianami w programie, w odniesieniu do którego uzyskały akredytację.
(11) W celu nadzorowania rozwoju i utrzymania programów oceny zgodności do każdego programu oceny zgodności należy przypisać właściciela programu. Właścicielami programu mogą być jednostki oceniające zgodność, organy rządowe lub władze, stowarzyszenie branżowe, grupa jednostek oceniających zgodność lub jakakolwiek odpowiednia jednostka lub grupa jednostek i mogą nimi być podmioty inne niż obsługująca program jednostka oceniająca zgodność.
(12) W celu zapewnienia ciągłości świadczenia usług przez jednostki oceniające zgodność ich akredytacja powinna zachować ważność w odniesieniu do wcześniejszych wersji norm, do których odnosi się program oceny zgodności. W takich przypadkach jednostki oceniające zgodność powinny wyraźnie odnosić się do tych wcześniejszych wersji norm, w tym poprzez wskazanie roku i numeru wersji.
(13) W celu zwiększenia elastyczności należy zezwolić krajowym jednostkom akredytującym na oferowanie akredytacji o elastycznym zakresie, umożliwiającej jednostkom oceniającym zgodność, w szczególnych okolicznościach, włączenie do zakresu swojej akredytacji dodatkowych czynności bez konieczności przeprowadzania oceny przez krajową jednostkę akredytującą. Opracowując akredytację o elastycznym zakresie, krajowe jednostki akredytujące wezmą pod uwagę akredytację o elastycznych zakresach określoną przez Europejską Współpracę w Dziedzinie Akredytacji - organizację powołaną zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 765/2008. W przypadku gdy krajowe jednostki akredytujące zezwalają jednostkom oceniającym zgodność na korzystanie z takich akredytacji o elastycznym zakresie, w celu zachowania przejrzystości powinny wskazać to w certyfikacie akredytacji. Aby zwiększyć elastyczność, nawet w przypadku gdy krajowe jednostki akredytujące nie oferują akredytacji o elastycznym zakresie, przed ponowną oceną akredytowanej jednostki oceniającej zgodność powinny one uważnie rozważyć wpływ zmian w programie oceny zgodności, w odniesieniu do którego ta jednostka uzyskała akredytację.
(14) W celu zagwarantowania wiarygodności programów oceny zgodności właściciele powinni zapewnić, aby ich programy oceny zgodności nie pozwalały na wydawanie pozytywnych decyzji w sprawie certyfikacji ani certyfikatów zgodności, w przypadku gdy ocena zgodności prowadzi do stwierdzenia jakichkolwiek niezgodności z wymogami rozporządzenia (UE) nr 910/2014 lub art. 21 dyrektywy (UE) 2022/2555 po stronie kwalifikowanych dostawców usług zaufania i w świadczonych przez nich kwalifikowanych usługach zaufania. Chociaż raporty z oceny zgodności mogłyby obejmować informacje o niezgodnościach i potencjalne plany zaradcze, w przypadku stwierdzenia niezgodności nie należy wydawać certyfikatu zgodności ani pozytywnej decyzji w sprawie certyfikacji.
(15) W celu zapewnienia przejrzystości swoich praktyk właściciele programów powinni udostępniać publicznie streszczenia swoich programów oceny zgodności. Streszczenie to powinno zawierać opis zbioru zasad i procedur stosowanych do oceny zgodności kwalifikowanych dostawców usług zaufania i świadczonych przez nich kwalifikowanych usług zaufania z wymogami określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 910/2014 i art. 21 dyrektywy (UE) 2022/2555.
(16) W celu wspierania jakości, bezpieczeństwa i wiarygodności działalności kwalifikowanego dostawcy usług zaufania w raporcie z oceny zgodności należy określić, w stosownych przypadkach, możliwości ulepszeń, które mogłyby udoskonalić sposób, w jaki kwalifikowany dostawca usług zaufania i świadczone przez niego kwalifikowane usługi zaufania spełniają mające zastosowanie wymogi.
(17) W celu wspierania przejrzystości i ułatwienia organom nadzoru weryfikacji, czy oceniany kwalifikowany dostawca usług zaufania i świadczone przez niego kwalifikowane usługi zaufania spełniają mające zastosowanie wymogi, raport z oceny zgodności powinien zawierać określone minimalne informacje. W szczególności, aby ułatwić identyfikację wpisów dotyczących usług, które mają być umieszczone na krajowej zaufanej liście zgodnie z art. 22 rozporządzenia (UE) nr 910/2014, w stosownych przypadkach w raporcie z oceny zgodności należy podać szczegółowy opis hierarchii funkcjonalnej infrastruktury klucza publicznego w podziale na rodzaje kwalifikowanej usługi zaufania.
(18) W celu wspierania przejrzystości oraz ułatwienia weryfikacji i monitorowania akredytacji jednostek oceniających zgodność zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 910/2014 krajowe jednostki akredytujące powinny - w stosownych przypadkach - przedstawić historię zakresu akredytacji, w tym datę rozpoczęcia i - w stosownych przypadkach - datę zakończenia akredytacji w odniesieniu do każdej kwalifikowanej usługi zaufania.
(19) W celu zapewnienia ciągłości działania jednostek oceniających zgodność, które zostały już akredytowane, oraz wsparcia przejścia na przepisy określone w niniejszym rozporządzeniu jednostki oceniające zgodność, które są obecnie akredytowane zgodnie z normą ETSI EN 319 403 wersja 2.2.2 lub z jej wcześniejszą wersją, nie wymagałyby ponownej akredytacji na podstawie rozporządzenia (UE) nr 910/2014 do dnia 17 maja 2027 r. Po tej dacie jednostki oceniające zgodność powinny zostać ocenione przez krajową jednostkę akredytującą pod kątem zgodności z wymogami określonymi w niniejszym rozporządzeniu.
(20) Komisja przeprowadza okresową ocenę nowych technologii, praktyk, norm lub specyfikacji technicznych. Zgodnie z motywem 75 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1183 4 Komisja powinna poddawać przeglądowi i w razie potrzeby aktualizować niniejsze rozporządzenie wykonawcze, aby zachować jego aktualność względem globalnych zmian, nowych technologii, norm lub specyfikacji technicznych oraz nadążać za najlepszymi praktykami na rynku wewnętrznym.
(21) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 5 oraz - w stosownych przypadkach - dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 6 mają zastosowanie do wszystkich czynności przetwarzania danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia.
(22) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 7 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 8 sierpnia 2025 r. 8
(23) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 48 rozporządzenia (UE) nr 910/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 27 października 2025 r.
Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.2162 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/2162 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w odniesieniu do akredytacji jednostek oceniających zgodność przeprowadzających ocenę kwalifikowanych dostawców usług zaufania i świadczonych przez nich kwalifikowanych usług zaufania, raportu z oceny zgodności i programu oceny zgodności |
| Data aktu: | 27/10/2025 |
| Data ogłoszenia: | 28/10/2025 |
| Data wejścia w życie: | 17/11/2025 |