uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 164, 175, 177 i 322,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
uwzględniając opinię Komitetu Regionów 2 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 3 ,
(1) W świetle ostatnich poważnych wydarzeń geopolitycznych i gospodarczych, które zmieniły niektóre strategiczne priorytety polityczne Unii, konieczne jest zapewnienie więcej strukturalnych możliwości, aby pozwolić państwom członkowskim na sprostanie tym pilnym strategicznym wyzwaniom geopolitycznym i przekierowanie zasobów na nowo pojawiające się priorytety.
(2) Główne cele Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+), ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1057 4 , to wspieranie państw członkowskich i regionów w osiąganiu włączenia społecznego i spójności społecznej, aktywizacji rynku pracy, a także w realizacji zasad i głównych celów Europejskiego filaru praw socjalnych. Przeprogramowanie zasobów w ramach EFS+ nie powinno podważać charakteru społecznego tego funduszu, lecz powinno wzmacniać jego zdolność do zwalczania nierówności.
(3) W swojej opinii z dnia 6 maja 2025 r. w sprawie wniosku ustawodawczego stanowiącego podstawę niniejszego rozporządzenia Europejski Trybunał Obrachunkowy stwierdził, że polityka spójności jest często wykorzystywana jako narzędzie reagowania kryzysowego, co grozi osłabieniem jej zasadniczego kierunku i celów w perspektywie długoterminowej. Należy zatem zapewnić, aby środki podejmowane w związku z sytuacjami nadzwyczajnymi nie stanowiły przeszkody dla osiągnięcia celów polityki spójności.
(4) Unia i jej państwa członkowskie nadal pokazują, że są w stanie szybko reagować na wydarzenia geopolityczne i że są gotowe przeznaczyć wystarczające środki finansowe na wzmocnienie przemysłu obronnego Unii. Jednocześnie niezwykle ważne jest dalsze inwestowanie w cele społeczne Unii poprzez EFS+, ponieważ spójność społeczna jest fundamentem odporności demokratycznej i społecznej Unii, co ma zasadnicze znaczenie w celu sprostania zagrożeniom agresją.
(5) Wspólna biała księga Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa oraz Komisji z dnia 19 marca 2025 r. w sprawie obronności europejskiej - Gotowość 2030 otwiera drogę ku prawdziwej europejskiej unii obrony, między innymi poprzez zalecenie państwom członkowskim intensywnego inwestowania w obronność i cyberbezpieczeństwo, w tym zdolności w zakresie technologii podwójnego zastosowania i zdolności w zakresie gotowości cywilnej, któremu powinny towarzyszyć wydatki socjalne, tworzenie miejsc pracy oraz podnoszenie i zmiana kwalifikacji. W tym względzie w komunikacie Komisji z dnia 5 marca 2025 r. zatytułowanym "Unia umiejętności" określono działania mające na celu rozwiązanie problemu braku kwalifikacji i niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej w Unii, w tym poprzez wzmocniony i usprawniony pakt na rzecz umiejętności, o którym mowa w tym komunikacie, oraz dzięki partnerstwom na dużą skalę, w szczególności partnerstwu na dużą skalę na rzecz lotnictwa i obronności. W tym kontekście w EFS+ należy uwzględnić zachęty z myślą o rozwoju umiejętności w przemyśle obronnym. Aby zapewnić państwom członkowskim większą elastyczność w realokacji zasobów na rozwój umiejętności w przemyśle obronnym, kwoty przeznaczone na taki rozwój nie powinny podlegać wymogom koncentracji tematycznej, lecz należy je uwzględniać, jeśli przyczyniają się do spełnienia tych wymogów.
(6) EFS+ może być wykorzystywany do wspierania dostosowania pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian. Zgodnie ze środkami na rzecz dekarbonizacji zaproponowanymi w komunikacie Komisji z dnia 26 lutego 2025 r. zatytułowanym. "Pakt dla czystego przemysłu: wspólny plan działania na rzecz konkurencyjności i dekarbonizacji" oraz aby ułatwić dalsze dostosowanie przemysłu w związku z dekarbonizacją procesów produkcyjnych i produktów, EFS+ powinien ułatwiać zdobywanie kwalifikacji, utrzymanie miejsc pracy i tworzenie wysokiej jakości miejsc pracy w całym procesie dekarbonizacji poprzez zapewnianie elastyczności w realizacji tego procesu. Zadanie to należy realizować z uwzględnieniem celu określonego w komunikacie Komisji zatytułowanym "Unia umiejętności", polegającego na zapewnieniu obywatelom możliwości regularnego podnoszenia i zmiany kwalifikacji przez całe życie, w tym poprzez gwarancję umiejętności. Szczególną uwagę należy zwrócić na konkretne potrzeby i uwarunkowania słabiej rozwiniętych regionów i obszarów wiejskich, które powinny czerpać korzyści z zielonej transformacji, oraz na zapewnienie ich włączenia w szerszy rozwój gospodarczy, społeczny i środowiskowy Unii.
(7) W świetle znaczenia horyzontalnych warunków podstawowych mających zastosowanie do wszystkich celów szczegółowych i kryteriów niezbędnych do oceny ich spełnienia w rozumieniu art. 15 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 5 i jego załącznika III, dla skutecznego i wydajnego wykorzystania ogólnego wsparcia unijnego z tych funduszy unijnych oraz ze względu na potrzebę zapewnienia rzeczywistej skuteczności tych funduszy unijnych, kwoty przekraczające kwotę elastyczności, o której mowa w art. 86 ust. 1 akapit drugi tego rozporządzenia, odpowiadające celom szczegółowym, które Komisja oceniła negatywnie na podstawie tych horyzontalnych warunków podstawowych, nie powinny stanowić przedmiotu zmiany programu lub przesunięcia na podstawie nowych priorytetów i elastyczności przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu. Taki proporcjonalny środek stanowi niezbędną zachętę do tego, aby prawo i praktyka państw członkowskich pozostały zgodne z horyzontalnymi warunkami podstawowymi, a wydatki pokrywane z funduszy unijnych spełniały cele Unii. Ponieważ rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2020/2092 6 ma zastosowanie horyzontalne, ten sam wymóg powinien mieć zastosowanie do kwot odpowiadających zobowiązaniom zawieszonym na mocy środków przyjętych na podstawie tego rozporządzenia. Kwoty w ramach kwoty elastyczności, o której mowa w art. 86 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2021/1060, odpowiadające celom szczegółowym, które Komisja oceniła negatywnie na podstawie horyzontalnych warunków podstawowych, mogą być przedmiotem zmiany programu lub przesunięcia na podstawie nowych priorytetów, pod warunkiem że takie nowe priorytety są zgodne z celami realizowanymi w oparciu o horyzontalne warunki podstawowe.
(8) EFS+ przewiduje wsparcie dla inwestycji przyczyniających się do realizacji celów Platformy na rzecz Technologii Strategicznych dla Europy (STEP), ustanowionej rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/795 7 . Celem STEP jest wzmocnienie wiodącej pozycji Unii w dziedzinie technologii i rozwój umiejętności w Unii. Aby zaoferować dalsze zachęty do inwestycji wspieranych z EFS+ w tych obszarach kluczowych, należy rozszerzyć możliwość otrzymywania przez państwa członkowskie wyższych płatności zaliczkowych na związane z tymi obszarami zmiany programów. Priorytety wspierające inwestycje przyczyniające się do osiągnięcia celów STEP w ramach wniosku o zmianę programu przedłożonego Komisji do dnia 31 marca 2025 r. mają otrzymać wyjątkowe jednorazowe płatności zaliczkowe na warunkach obowiązujących w momencie przedłożenia tego wniosku.
(9) Aby umożliwić państwom członkowskim istotne i sprawiedliwe przeprogramowanie bez odchodzenia od głównych celów EFS+ oraz skoncentrowanie zasobów na strategicznych priorytetach Unii, określonych w niniejszym rozporządzeniu, bez powodowania dalszych opóźnień we wdrażaniu programów, należy zapewnić zwiększoną elastyczność. Przegląd śródokresowy daje okazję do uwzględnienia pojawiających się aspektów społecznych wyzwań strategicznych i nowych priorytetów, bez uszczerbku dla innych aktów prawnych Unii oraz dla kolejnych wieloletnich ram finansowych. Państwa członkowskie powinny dysponować dodatkowym czasem na zakończenie oceny wyników przeglądu śródokresowego i przedłożenie związanych z nią wniosków o zmiany programu.
(10) Wojna napastnicza prowadzona przez Rosję przeciwko Ukrainie nieproporcjonalnie silnie wpływa na regiony na poziomie NUTS 2 graniczące z Rosją, Białorusią lub Ukrainą, powodując utratę miejsc pracy, spadek aktywności gospodarczej i wykluczenie społeczne. Aby przyspieszyć realizację programów polityki spójności i zmniejszyć presję na budżety krajowe oraz zapewnić płynność niezbędną do realizacji kluczowych inwestycji, należy wypłacić z EFS+ dodatkowe jednorazowe płatności zaliczkowe na programy. Biorąc pod uwagę negatywny wpływ wojny napastniczej prowadzonej przez Rosję przeciwko Ukrainie, w przypadku niektórych programów obejmujących co najmniej jeden region na poziomie NUTS 2 graniczący z Rosją, Białorusią lub Ukrainą wartość procentową płatności zaliczkowych należy dodatkowo zwiększyć. Celem zachęcenia do przeprogramowania na kluczowe priorytety w związku z przeglądem śródokresowym dodatkowe jednorazowe płatności zaliczkowe powinny być dostępne tylko w przypadku osiągnięcia określonego progu realokacji zasobów finansowych na konkretne kluczowe priorytety.
(11) Ponadto, aby uwzględnić czas potrzebny na zmianę przedmiotu inwestycji i umożliwić jak najlepsze wykorzystanie dostępnych zasobów, w przypadku programów, w ramach których dokonuje się realokacji zasobów na priorytety strategiczne, należy dostosować terminy kwalifikowalności wydatków oraz zasady dotyczące umarzania, a także inne terminy związane z wymogami dotyczącymi ram realizacji celów, zarządzania finansami, sprawozdawczości i oceny.
(12) Powinna istnieć możliwość zastosowania wyższej stopy dofinansowania do priorytetów w programach obejmujących co najmniej jeden region na poziomie NUTS 2 graniczący z Rosją, Białorusią lub Ukrainą, mając na uwadze negatywny wpływ wojny napastniczej prowadzonej przez Rosję przeciwko Ukrainie na te regiony na poziomie NUTS 2.
(13) Rozwój umiejętności oraz szkolenia dla młodych talentów i przedsiębiorców to istotne czynniki tworzenia miejsc pracy, zaś instytucje zajmujące się tworzeniem i wykorzystywaniem umiejętności, zwłaszcza instytuty kształcenia i szkolenia zawodowego, powinny ściśle ze sobą współpracować w celu dostosowania się do potrzeb rynku pracy. W tym kontekście państwa członkowskie powinny mieć możliwość przeznaczania środków także na przyciąganie młodych talentów i przedsiębiorców, w szczególności do regionów wiejskich i słabiej rozwiniętych, dzięki zachętom oraz ukierunkowanym szkoleniom.
(14) Wprowadzając zmiany do programów państwa członkowskie powinny uwzględniać, w odniesieniu do odrębnych priorytetów oraz przy ścisłym i znaczącym udziale partnerów społecznych, zobowiązania beneficjentów do przestrzegania warunków pracy i zatrudnienia zgodnie z mającym zastosowanie prawem Unii i prawem krajowym, konwencjami Międzynarodowej Organizacji Pracy i układami zbiorowymi.
(15) Aby wesprzeć państwa członkowskie w szybkim i prawidłowym przeprogramowaniu, Komisja powinna we właściwym czasie przekazać instytucjom zarządzającym jasne wyjaśnienia techniczne i wsparcie, w tym poprzez ustrukturyzowany system, odpowiadając na pytania techniczne, prawne i proceduralne, w szczególności dotyczące środków wprowadzonych na podstawie niniejszego rozporządzenia.
(16) Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia, a mianowicie uwzględnienie aspektów społecznych wyzwań strategicznych, przekierowanie inwestycji na nowe priorytety kluczowe oraz uproszczenie realizacji polityki i jej przyspieszenie, nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na skalę i efekty niniejszego rozporządzenia możliwe jest ich lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2021/1057.
(18) Ze względu na pilną potrzebę umożliwienia realizacji kluczowych inwestycji w umiejętności w przemyśle obronnym oraz w dostosowanie się do zmian związanych z dekarbonizacją w kontekście pilnych strategicznych wyzwań geopolitycznych niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 18 września 2025 r.
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1913 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2025/1913 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2021/1057 ustanawiającego Europejski Fundusz Społeczny Plus (EFS+) w odniesieniu do środków szczególnych mających na celu sprostanie wyzwaniom strategicznym |
| Data aktu: | 18/09/2025 |
| Data ogłoszenia: | 19/09/2025 |
| Data wejścia w życie: | 20/09/2025 |