Rozporządzenie delegowane 2025/1774 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2021/1078 w odniesieniu do inwestycji strategicznych w dziedzinie obronności określonych w wytycznych inwestycyjnych dotyczących Funduszu InvestEU

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/1774
z dnia 28 sierpnia 2025 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2021/1078 w odniesieniu do inwestycji strategicznych w dziedzinie obronności określonych w wytycznych inwestycyjnych dotyczących Funduszu InvestEU

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/523 z dnia 24 marca 2021 r. ustanawiające Program InvestEU i zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/1017 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 9,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Program InvestEU ma wspierać operacje z zakresu finansowania i inwestycji służące realizacji celów polityki Unii określonych w art. 3 i 8 rozporządzenia (UE) 2021/523 i załącznika II do tego rozporządzenia. Te operacje z zakresu finansowania i inwestycji mają na celu wspieranie m.in. rozwoju przemysłu obronnego, aby przyczynić się do strategicznej autonomii Unii.

(2) Zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2021/523 operacje z zakresu finansowania i inwestycji w ramach każdego z segmentów polityki, o których mowa w art. 8 tego rozporządzenia, muszą być spójne z wytycznymi inwestycyjnymi określonymi w załączniku do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/1078 2  ("obecne wytyczne inwestycyjne") i oparte na art. 8 ust. 3 i 10 rozporządzenia (UE) 2021/523. Jeśli chodzi o strategiczne inwestycje w dziedzinie obronności, w wytycznych inwestycyjnych określono ograniczenia w odniesieniu do ostatecznych odbiorców kontrolowanych przez państwo trzecie lub podmioty z państwa trzeciego oraz ostatecznych odbiorców, których zarząd wykonawczy znajduje się poza Unią, aby chronić bezpieczeństwo Unii i państw członkowskich.

(3) We wspólnej białej księdze w sprawie obronności europejskiej - Gotowość 2030 3  podkreślono pilną potrzebę poprawy dostępu do kapitału przedsiębiorstw mających siedzibę w Unii, w tym małych i średnich przedsiębiorstw oraz spółek o średniej kapitalizacji, po to by mogły one wprowadzić swoje rozwiązania na skalę przemysłową i stymulować rozwój przemysłu, do którego dąży Unia. Ze strony sektora finansowego widać coraz większe zainteresowanie obronnością. Rynek ten jest jednak nadal niedofinansowany m.in. ze względu na ograniczenia przewidziane w politykach inwestycyjnych instytucji finansowych, zarówno tych publicznych, jak i prywatnych. Mobilizacja pełnego potencjału InvestEU na potrzeby wsparcia sektora obronnego jest kluczem do sprostania tym wyzwaniom.

(4) Z informacji zwrotnych - otrzymanych od zainteresowanych stron w drodze konsultacji publicznych i ukierunkowanych konsultacji z partnerami wykonawczymi InvestEU i państwami członkowskimi - wynika, że ograniczenia określone w obecnych wytycznych inwestycyjnych dotyczących inwestycji strategicznych mogą utrudniać uruchamianie Funduszu InvestEU na potrzeby wsparcia sektora obronnego. Dlatego przydatne będą ukierunkowane modyfikacje obecnych wytycznych inwestycyjnych, aby w pełni dostosować je do specyfiki InvestEU, a mianowicie stosować jako gwarancję budżetową wdrażaną przy zarządzaniu pośrednim. Proponowane zmiany ułatwią uruchamianie InvestEU na potrzeby wsparcia sektora obronnego, przy jednoczesnym utrzymaniu wystarczających zabezpieczeń strategicznych inwestycji w obronność, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/523.

(5) W obecnych wytycznych inwestycyjnych zakres inwestycji strategicznych w dziedzinie obronności podlegających ograniczeniom zdefiniowano jako technologie i produkty obronne wskazane w rocznym programie prac Europejskiego Funduszu Obronnego. Ze względu na dynamiczny charakter programu prac Europejskiego Funduszu Obronnego definicja ta powoduje zbędną złożoność i niepewność prawa. Zakres ten należy uprościć poprzez odniesienie do inwestycji w technologie i produkty obronne opracowane przede wszystkim do zastosowań wojskowych. Uproszczenie to zwiększy przewidywalność dla partnerów wykonawczych InvestEU i pośredników finansowych przez zapewnienie im jasnej metodyki określania, czy ostateczni odbiorcy podlegają ograniczeniom związanym z państwami trzecimi, w tym ustalania, w jaki sposób ograniczenia te stosują się do technologii o zastosowaniach obronnych i cywilnych (podwójne zastosowanie).

(6) Zgodnie z obowiązującymi wytycznymi inwestycyjnymi, aby móc skorzystać z pomocy, podmioty kontrolowane przez państwo trzecie lub podmioty z państw trzecich muszą wykazać, że państwo członkowskie, w którym mają siedzibę, zatwierdziło gwarancję zgodnie z zasadami dotyczącymi kwalifikujących się podmiotów określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/697 4  ustanawiającym Europejski Fundusz Obronny. Przepis ten nie jest dostosowany do specyfiki InvestEU i ogranicza uruchamianie finansowania. Gwarancje zatwierdzone przez państwo członkowskie w ramach programu obronnego, który otrzymał wkład finansowy z Unii, są wystarczające do ochrony bezpieczeństwa Unii i jej państw członkowskich w kontekście Funduszu InvestEU. Jedynie podmioty, które nie są w stanie spełnić tych kryteriów, powinny być zobowiązane do złożenia gwarancji konkretnie w kontekście operacji InvestEU. Przedmiotowa nowelizacja ma wyjaśnić jak stosować Fundusz InvestEU na potrzeby wsparcia podmiotów mających siedzibę w Unii i kontrolowanych przez podmioty spoza UE. Gwarancje te mogą, w zależności od przypadku, opierać się na środkach łagodzących nałożonych przez państwo członkowskie lub na korzyść państwa członkowskiego, polegających na monitorowaniu przejmowania kontroli nad takimi podmiotami prawnymi przez inne państwo trzecie lub przez inne podmioty z państw trzecich w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/452 5 .

(7) W obecnych wytycznych inwestycyjnych określono, że w przypadku strategicznych inwestycji w obronność ograniczenia dotyczące kontroli ostatecznych odbiorców obejmują również ich dostawców i podwykonawców. Tak szeroki zakres stosowania nie jest dostosowany do rodzaju finansowania zapewnianego w ramach InvestEU i może utrudniać uruchamianie finansowania w ramach InvestEU przez nakładanie zbędnych obciążeń administracyjnych. Aby uprościć proces administracyjny finansowania w ramach InvestEU oraz zapewnić dostosowanie warunków kwalifikowalności do tego finansowania do instrumentów finansowania dłużnego i kapitałowego, z wytycznych inwestycyjnych należy usunąć odniesienie do dostawców w przypadku kontroli ze strony państw trzecich.

(8) Ograniczenia określone w obecnych wytycznych inwestycyjnych dotyczących inwestycji strategicznych ograniczają do niepotrzebnego poziomu kwalifikowalność podmiotów mających siedzibę w stowarzyszonych państwach trzecich lub kontrolowanych przez stowarzyszone państwa trzecie lub podmioty z państw trzecich. Aby zapewnić równe traktowanie podmiotów mających siedzibę w Unii i w państwach trzecich stowarzyszonych z Programem InvestEU oraz dopasować zasadę dotyczącą kwalifikujących się podmiotów określoną w Europejskim Funduszu Obronnym, a także w innych programach obronnych, do których Unia wnosi wkład finansowy, należy dostosować obecne wytyczne inwestycyjne, aby ograniczenia stosowano w odniesieniu do podmiotów ustanowionych lub kontrolowanych przez niestowarzyszone państwa trzecie lub podmioty z państw trzecich.

(9) Zgodnie z obecnymi wytycznymi inwestycyjnymi, do pięciu lat od daty ostatecznej wypłaty środków finansowych ostateczni odbiorcy strategicznych inwestycji w zdolności obronne nie mogą udzielać państwom trzecim ani podmiotom z państw trzecich wyłącznych licencji ani przekazywać im praw własności intelektualnej do powiązanych technologii krytycznych ani technologii mających zasadnicze znaczenie dla ochrony podstawowych interesów Unii i jej państw członkowskich w zakresie bezpieczeństwa wynikających bezpośrednio z tych inwestycji strategicznych, chyba że dane państwo członkowskie, w którym ostateczny odbiorca ma siedzibę, wyrazi na to zgodę. Wdrożenie tego przepisu stwarza poważne wyzwania i wąskie gardła w państwach członkowskich, a tym samym utrudnia uruchamianie InvestEU na potrzeby wsparcia obronności, ponieważ wymaga od państw członkowskich wdrożenia nowych form kontroli oprócz istniejących mechanizmów, np. przy wywozie produktów wojskowych lub monitorowaniu bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Aby zaradzić tym trudnościom, należy zmodyfikować obecne wytyczne inwestycyjne, aby zagwarantować objęcie beneficjentów jedynie istniejącymi mechanizmami kontroli wdrożonymi przez państwa członkowskie, w których mają siedzibę, kiedy operacja z zakresu finansowania i inwestycji jest objęta gwarancją UE.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2021/1078,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku do rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1078 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 sierpnia 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

Pkt 2.10 załącznika do rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1078 otrzymuje brzmienie:

"2.10 Inwestycje strategiczne

Operacje z zakresu finansowania lub inwestycji w ramach InvestEU mogą przyczyniać się do realizacji działań o znaczeniu strategicznym dla Unii, zgodnie z art. 8 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/523. Takie działania uznaje się za inwestycje strategiczne, jeżeli:

a) dotyczą projektów i ostatecznych odbiorców związanych z ryzykiem dla bezpieczeństwa lub porządku publicznego Unii, jej państw członkowskich lub państw stowarzyszonych z programem InvestEU (»państwa stowarzyszone«), w szczególności inwestycji w sektorze obronnym, sektorze przestrzeni kosmicznej i sektorze cyberbezpieczeństwa:

(i) w przypadku sektora obronnego - inwestycje w technologie i produkty opracowane przede wszystkim do zastosowań wojskowych,

(ii) w przypadku sektora przestrzeni kosmicznej - inwestycje w następujące produkty:

– zegary atomowe (w tym do systemów pozycjonowania Galileo);

– strategiczne rakiety nośne (w tym rakiety nośne do kontrolowanych przez Unię systemów kosmicznych);

– produkty związane z przestrzenią kosmiczną określone w wykazie ustalanym corocznie przez Komisję

i przekazywanym Radzie Kierowniczej;

(iii) w przypadku sektora cyberbezpieczeństwa - inwestycje ukierunkowane wyłącznie na opracowywanie i wdrażanie narzędzi i rozwiązań w zakresie cyberbezpieczeństwa, w tym gdy stanowią one element wdrażania lub modernizacji cyfrowych sieci oraz infrastruktury danych;

lub

b) przyczyniają się do odporności Unii w obszarach mających dla niej strategiczne znaczenie, jak określono w sekcjach 6.1.1.8, 6.2.1.1 i 6.4.1.1, poprzez utrzymywanie i wzmacnianie strategicznych łańcuchów wartości oraz utrzymywanie i wzmacnianie działań o strategicznym znaczeniu dla Unii, w tym ważnych projektów stanowiących przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania (projektów IPCEI), w dziedzinie infrastruktury krytycznej, technologii transformacyjnych, przełomowych innowacji oraz środków produkcji dla przedsiębiorstw i konsumentów.

W przypadku operacji bezpośrednich partner wykonawczy zapewnia, aby inwestycje strategiczne były realizowane z poszanowaniem ograniczeń określonych w poniższych akapitach. W przypadku operacji pośrednich partner wykonawczy wymaga na mocy umowy, aby pośrednik finansowy zapewnił przestrzeganie tych samych ograniczeń.

Ograniczenia mają zastosowanie do ostatecznych odbiorców objętych zakresem akapitu pierwszego lit. a), z wyjątkiem operacji bezpośrednich o wartości poniżej 10 000 000 EUR i transakcji w ramach operacji pośrednich o wartości poniżej 10 000 000 EUR.

Do celów ograniczeń określonych w niniejszej sekcji:

a) »kontrola« oznacza zdolność do wywierania decydującego wpływu na podmiot prawny, bezpośrednio lub pośrednio, poprzez co najmniej jedno przedsiębiorstwo pośrednie;

b) »zarząd wykonawczy« oznacza organ podmiotu prawnego wyznaczony zgodnie z prawem krajowym oraz, w stosownych przypadkach, podlegający dyrektorowi generalnemu lub innej osobie posiadającej porównywalne uprawnienia decyzyjne, upoważniony do określania strategii, celów i ogólnego kierunku działalności podmiotu prawnego oraz nadzorujący proces podejmowania decyzji przez kierownictwo i je monitorujący;

c) »podmiot z niestowarzyszonego państwa trzeciego« oznacza podmiot prawny mający siedzibę w niestowarzyszonym państwie trzecim lub, w przypadku gdy ma on siedzibę w Unii lub w państwie stowarzyszonym, którego zarząd wykonawczy znajduje się w niestowarzyszonym państwie trzecim. Miejsce siedziby podmiotu prawnego znajduje się tam, gdzie jego siedziba statutowa.

Zarząd wykonawczy ostatecznego odbiorcy objętego zakresem akapitu pierwszego lit. a) musi znajdować się w Unii lub w państwie stowarzyszonym i nie może on być kontrolowany przez niestowarzyszone państwo trzecie ani podmioty z niestowarzyszonego państwa trzeciego.

Jeżeli ostateczny odbiorca objęty zakresem akapitu pierwszego lit. a) jest zaangażowany w realizację strategicznej inwestycji w dziedzinie łączności 5G, środki i plany ograniczania ryzyka - zgodnie z unijnym zestawem narzędzi na potrzeby cyberbezpieczeństwa sieci 5G * - mają również zastosowanie do jego dostawców. Do takich dostawców należą w szczególności sprzedawcy i producenci urządzeń telekomunikacyjnych i inni dostawcy będący stronami trzecimi, tacy jak dostawcy infrastruktury chmurowej, dostawcy usług zarządzania, integratorzy systemów, wykonawcy oferujący usługi z zakresu bezpieczeństwa i obsługi technicznej oraz producenci urządzeń łączności.

Na zasadzie odstępstwa podmiot prawny objęty zakresem akapitu pierwszego lit. a), zaangażowany w strategiczną inwestycję w dziedzinie obronności, którego zarząd wykonawczy znajduje się w Unii lub w państwie stowarzyszonym i podlegający kontroli niestowarzyszonego państwa trzeciego lub podmiotu z niestowarzyszonego państwa trzeciego, kwalifikuje się do bycia odbiorcą w jednym z następujących przypadków:

– wykaże, że otrzymał gwarancje zatwierdzone przez państwo członkowskie lub państwo stowarzyszone, w którym ma siedzibę, w ramach programu obronnego, który otrzymał wkład finansowy z UE * ;

– wykaże w odpowiednim czasie, że otrzymał gwarancje zatwierdzone przez państwo członkowskie lub państwo stowarzyszone, w którym ma siedzibę, konkretnie do celów tej operacji. Gwarancje te muszą zapewniać, by udział takiego podmiotu prawnego w działaniu nie był sprzeczny z interesami Unii i jej państw członkowskich w zakresie bezpieczeństwa i obrony ustalonymi w ramach WPZiB na podstawie tytułu V TUE, ani z celami określonymi w art. 3 rozporządzenia (UE) 2021/523. Gwarancje potwierdzają w szczególności, że do celów operacji: wprowadzono środki zapewniające, aby:

(i) kontrola nad ostatecznym odbiorcą nie była sprawowana w sposób ograniczający lub zmniejszający jego zdolność do prowadzenia działań obronnych finansowanych w ramach operacji; oraz

(ii) dostęp niestowarzyszonego państwa trzeciego lub podmiotu z niestowarzyszonego państwa trzeciego do informacji szczególnie chronionych lub niejawnych dotyczących działań obronnych finansowanych w ramach operacji był uniemożliwiony, a pracownicy lub inne osoby biorące udział w operacji posiadali krajowe poświadczenie bezpieczeństwa wydane przez państwo członkowskie lub państwo stowarzyszone zgodnie z krajowymi przepisami ustawowymi i wykonawczymi.

Na zasadzie odstępstwa podmiot prawny objęty zakresem akapitu pierwszego lit. a) zaangażowany w strategiczną inwestycję w przestrzeń kosmiczną, którego zarząd wykonawczy znajduje się w Unii lub w państwie stowarzyszonym i podlegający kontroli niestowarzyszonego państwa trzeciego lub podmiotu z niestowarzyszonego państwa trzeciego, kwalifikuje się jako ostateczny odbiorca, jeżeli otrzymał od Komisji zwolnienie przyznane zgodnie z zasadami dotyczącymi kwalifikujących się podmiotów określonymi w odpowiednich przepisach rozporządzenia (UE) 2021/696.

Partner wykonawczy musi zgłosić Komisji wszelkie odstępstwa, których udzielił od ograniczeń wskazanych w niniejszej sekcji 2.10.

Podczas gdy operacja z zakresu finansowania i inwestycji jest objęta gwarancją UE, ostateczny odbiorca objęty zakresem akapitu pierwszego lit a) musi zostać odpowiednio zatwierdzony przez państwa członkowskie lub państwo stowarzyszone, w których ma siedzibę, zgodnie z ich procedurami krajowymi, w celu przeniesienia prawa własności intelektualnej lub udzielenia wyłącznej licencji na prawa własności intelektualnej na rzecz niestowarzyszonych państw trzecich lub podmiotów z niestowarzyszonych państw trzecich, w przypadku gdy prawa te wynikają bezpośrednio z tych operacji.

– rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1092 z dnia 18 lipca 2018 r. ustanawiające Europejski program rozwoju przemysłu obronnego mający na celu wspieranie konkurencyjności i zdolności innowacyjnych przemysłu obronnego Unii (Dz.U. L 200 z 7.8.2018, s. 30, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/ 2018/1092/oj);

– rozporządzenia (UE) 2021/697;

– rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1525 z dnia 20 lipca 2023 r. w sprawie wspierania produkcji amunicji (ASAP) (Dz.U. L 185 z 24.7.2023, s. 7, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1525/oj);

– rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2418 z dnia 18 października 2023 r. w sprawie ustanowienia instrumentu na rzecz wzmocnienia europejskiego przemysłu obronnego przez zamówienia realizowane na zasadzie współpracy (EDIRPA) (Dz.U. L, 2023/2418, 26.10.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/ reg/2023/2418/oj);

– rozporządzenia Rady (UE) 2025/1106 z dnia 27 maja 2025 r. ustanawiające Instrument na rzecz Zwiększenia Bezpieczeństwa Europy (»instrument SAFE«) poprzez Wzmocnienie Europejskiego Przemysłu Obronnego (Dz.U. L, 2025/1106, 28.5.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/1106/oj).".

1 Dz.U. L 107 z 26.3.2021, s. 30, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/523/oj.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1078 z dnia 14 kwietnia 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/523 poprzez określenie wytycznych inwestycyjnych dotyczących Funduszu InvestEU (Dz.U. L 234 z 2.7.2021, s. 18, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2021/1078/oj).
3 JOIN/2025/120 final z dnia 19 marca 2025 r.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/697 z dnia 29 kwietnia 2021 r. ustanawiające Europejski Fundusz Obronny i uchylające rozporządzenie (UE) 2018/1092 (Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 149, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/ 697/oj).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/452 z dnia 19 marca 2019 r. ustanawiające ramy monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Unii (Dz.U. L 79 I z 21.3.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/452/oj).
* Grupa współpracy ds. bezpieczeństwa sieci i informacji, »Cybersecurity of 5G networks EU Toolbox of risk mitigating measures« [»Cyberbezpieczeństwo sieci 5G - Unijny zestaw narzędzi w zakresie środków zmniejszających ryzyko«], styczeń 2020 r., https://ec.europa.eu/newsroom/dae/document.cfm?doc_id=64468.
**) Obejmuje to m.in. programy realizowane na podstawie:

Zmiany w prawie

Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1774

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2025/1774 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2021/1078 w odniesieniu do inwestycji strategicznych w dziedzinie obronności określonych w wytycznych inwestycyjnych dotyczących Funduszu InvestEU
Data aktu: 28/08/2025
Data ogłoszenia: 18/12/2025
Data wejścia w życie: 07/01/2026