uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/523 z dnia 24 marca 2021 r. ustanawiające Program InvestEU i zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/1017 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 9,
(1) Program InvestEU ma wspierać operacje z zakresu finansowania i inwestycji służące realizacji celów polityki Unii określonych w art. 3 i 8 rozporządzenia (UE) 2021/523 i załącznika II do tego rozporządzenia. Te operacje z zakresu finansowania i inwestycji mają na celu wspieranie m.in. rozwoju przemysłu obronnego, aby przyczynić się do strategicznej autonomii Unii.
(2) Zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2021/523 operacje z zakresu finansowania i inwestycji w ramach każdego z segmentów polityki, o których mowa w art. 8 tego rozporządzenia, muszą być spójne z wytycznymi inwestycyjnymi określonymi w załączniku do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/1078 2 ("obecne wytyczne inwestycyjne") i oparte na art. 8 ust. 3 i 10 rozporządzenia (UE) 2021/523. Jeśli chodzi o strategiczne inwestycje w dziedzinie obronności, w wytycznych inwestycyjnych określono ograniczenia w odniesieniu do ostatecznych odbiorców kontrolowanych przez państwo trzecie lub podmioty z państwa trzeciego oraz ostatecznych odbiorców, których zarząd wykonawczy znajduje się poza Unią, aby chronić bezpieczeństwo Unii i państw członkowskich.
(3) We wspólnej białej księdze w sprawie obronności europejskiej - Gotowość 2030 3 podkreślono pilną potrzebę poprawy dostępu do kapitału przedsiębiorstw mających siedzibę w Unii, w tym małych i średnich przedsiębiorstw oraz spółek o średniej kapitalizacji, po to by mogły one wprowadzić swoje rozwiązania na skalę przemysłową i stymulować rozwój przemysłu, do którego dąży Unia. Ze strony sektora finansowego widać coraz większe zainteresowanie obronnością. Rynek ten jest jednak nadal niedofinansowany m.in. ze względu na ograniczenia przewidziane w politykach inwestycyjnych instytucji finansowych, zarówno tych publicznych, jak i prywatnych. Mobilizacja pełnego potencjału InvestEU na potrzeby wsparcia sektora obronnego jest kluczem do sprostania tym wyzwaniom.
(4) Z informacji zwrotnych - otrzymanych od zainteresowanych stron w drodze konsultacji publicznych i ukierunkowanych konsultacji z partnerami wykonawczymi InvestEU i państwami członkowskimi - wynika, że ograniczenia określone w obecnych wytycznych inwestycyjnych dotyczących inwestycji strategicznych mogą utrudniać uruchamianie Funduszu InvestEU na potrzeby wsparcia sektora obronnego. Dlatego przydatne będą ukierunkowane modyfikacje obecnych wytycznych inwestycyjnych, aby w pełni dostosować je do specyfiki InvestEU, a mianowicie stosować jako gwarancję budżetową wdrażaną przy zarządzaniu pośrednim. Proponowane zmiany ułatwią uruchamianie InvestEU na potrzeby wsparcia sektora obronnego, przy jednoczesnym utrzymaniu wystarczających zabezpieczeń strategicznych inwestycji w obronność, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/523.
(5) W obecnych wytycznych inwestycyjnych zakres inwestycji strategicznych w dziedzinie obronności podlegających ograniczeniom zdefiniowano jako technologie i produkty obronne wskazane w rocznym programie prac Europejskiego Funduszu Obronnego. Ze względu na dynamiczny charakter programu prac Europejskiego Funduszu Obronnego definicja ta powoduje zbędną złożoność i niepewność prawa. Zakres ten należy uprościć poprzez odniesienie do inwestycji w technologie i produkty obronne opracowane przede wszystkim do zastosowań wojskowych. Uproszczenie to zwiększy przewidywalność dla partnerów wykonawczych InvestEU i pośredników finansowych przez zapewnienie im jasnej metodyki określania, czy ostateczni odbiorcy podlegają ograniczeniom związanym z państwami trzecimi, w tym ustalania, w jaki sposób ograniczenia te stosują się do technologii o zastosowaniach obronnych i cywilnych (podwójne zastosowanie).
(6) Zgodnie z obowiązującymi wytycznymi inwestycyjnymi, aby móc skorzystać z pomocy, podmioty kontrolowane przez państwo trzecie lub podmioty z państw trzecich muszą wykazać, że państwo członkowskie, w którym mają siedzibę, zatwierdziło gwarancję zgodnie z zasadami dotyczącymi kwalifikujących się podmiotów określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/697 4 ustanawiającym Europejski Fundusz Obronny. Przepis ten nie jest dostosowany do specyfiki InvestEU i ogranicza uruchamianie finansowania. Gwarancje zatwierdzone przez państwo członkowskie w ramach programu obronnego, który otrzymał wkład finansowy z Unii, są wystarczające do ochrony bezpieczeństwa Unii i jej państw członkowskich w kontekście Funduszu InvestEU. Jedynie podmioty, które nie są w stanie spełnić tych kryteriów, powinny być zobowiązane do złożenia gwarancji konkretnie w kontekście operacji InvestEU. Przedmiotowa nowelizacja ma wyjaśnić jak stosować Fundusz InvestEU na potrzeby wsparcia podmiotów mających siedzibę w Unii i kontrolowanych przez podmioty spoza UE. Gwarancje te mogą, w zależności od przypadku, opierać się na środkach łagodzących nałożonych przez państwo członkowskie lub na korzyść państwa członkowskiego, polegających na monitorowaniu przejmowania kontroli nad takimi podmiotami prawnymi przez inne państwo trzecie lub przez inne podmioty z państw trzecich w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/452 5 .
(7) W obecnych wytycznych inwestycyjnych określono, że w przypadku strategicznych inwestycji w obronność ograniczenia dotyczące kontroli ostatecznych odbiorców obejmują również ich dostawców i podwykonawców. Tak szeroki zakres stosowania nie jest dostosowany do rodzaju finansowania zapewnianego w ramach InvestEU i może utrudniać uruchamianie finansowania w ramach InvestEU przez nakładanie zbędnych obciążeń administracyjnych. Aby uprościć proces administracyjny finansowania w ramach InvestEU oraz zapewnić dostosowanie warunków kwalifikowalności do tego finansowania do instrumentów finansowania dłużnego i kapitałowego, z wytycznych inwestycyjnych należy usunąć odniesienie do dostawców w przypadku kontroli ze strony państw trzecich.
(8) Ograniczenia określone w obecnych wytycznych inwestycyjnych dotyczących inwestycji strategicznych ograniczają do niepotrzebnego poziomu kwalifikowalność podmiotów mających siedzibę w stowarzyszonych państwach trzecich lub kontrolowanych przez stowarzyszone państwa trzecie lub podmioty z państw trzecich. Aby zapewnić równe traktowanie podmiotów mających siedzibę w Unii i w państwach trzecich stowarzyszonych z Programem InvestEU oraz dopasować zasadę dotyczącą kwalifikujących się podmiotów określoną w Europejskim Funduszu Obronnym, a także w innych programach obronnych, do których Unia wnosi wkład finansowy, należy dostosować obecne wytyczne inwestycyjne, aby ograniczenia stosowano w odniesieniu do podmiotów ustanowionych lub kontrolowanych przez niestowarzyszone państwa trzecie lub podmioty z państw trzecich.
(9) Zgodnie z obecnymi wytycznymi inwestycyjnymi, do pięciu lat od daty ostatecznej wypłaty środków finansowych ostateczni odbiorcy strategicznych inwestycji w zdolności obronne nie mogą udzielać państwom trzecim ani podmiotom z państw trzecich wyłącznych licencji ani przekazywać im praw własności intelektualnej do powiązanych technologii krytycznych ani technologii mających zasadnicze znaczenie dla ochrony podstawowych interesów Unii i jej państw członkowskich w zakresie bezpieczeństwa wynikających bezpośrednio z tych inwestycji strategicznych, chyba że dane państwo członkowskie, w którym ostateczny odbiorca ma siedzibę, wyrazi na to zgodę. Wdrożenie tego przepisu stwarza poważne wyzwania i wąskie gardła w państwach członkowskich, a tym samym utrudnia uruchamianie InvestEU na potrzeby wsparcia obronności, ponieważ wymaga od państw członkowskich wdrożenia nowych form kontroli oprócz istniejących mechanizmów, np. przy wywozie produktów wojskowych lub monitorowaniu bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Aby zaradzić tym trudnościom, należy zmodyfikować obecne wytyczne inwestycyjne, aby zagwarantować objęcie beneficjentów jedynie istniejącymi mechanizmami kontroli wdrożonymi przez państwa członkowskie, w których mają siedzibę, kiedy operacja z zakresu finansowania i inwestycji jest objęta gwarancją UE.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2021/1078,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 28 sierpnia 2025 r.
Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1774 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/1774 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2021/1078 w odniesieniu do inwestycji strategicznych w dziedzinie obronności określonych w wytycznych inwestycyjnych dotyczących Funduszu InvestEU |
| Data aktu: | 28/08/2025 |
| Data ogłoszenia: | 18/12/2025 |
| Data wejścia w życie: | 07/01/2026 |