uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze i czwarte oraz art. 127 ust. 5,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 oraz art. 17, 18 i 22,
(1) Zgodnie z wytycznymi Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/912 (EBC/2022/8) 1 krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC strefy euro"), mogą udzielać partnerom centralnym (central counterparties - CCP) kredytu overnight za pośrednictwem specjalnego instrumentu kryzysowego (zwanego dalej "instrumentem kredytowym CCP"). Tacy CCP (zwani dalej "uprawnionymi CCP") muszą mieć siedzibę w strefie euro i spełniać wymogi określone w wytycznych (UE) 2022/912 (EBC/2022/8). Uprawnieni CCP, którzy nie dokonali do końca dnia spłaty kredytu w ciągu dnia, mogą uzyskać dostęp do instrumentu kredytowego CCP poprzez automatyczne przeniesienie pozostającego do spłaty kredytu w ciągu dnia bez konieczności uzyskania uprzedniej zgody Rady Prezesów.
(2) W odniesieniu do euro jako waluty banki centralne Eurosystemu wspólnie pełnią funkcję banku centralnego emitującego walutę bazową w stosunku do CCP. W związku z tą funkcją wprowadza się wymogi dotyczące zabezpieczeń w zakresie dobrej kondycji finansowej i należytego zarządzania ryzykiem utraty płynności, które muszą być przestrzegane przez uprawnionych CCP, a także metodę oceny zgodności z tymi wymogami.
(3) Zabezpieczenia związane z instrumentem kredytowym CCP są niezbędne, aby zapewnić dostęp do instrumentu kredytowego CCP wyłącznie uprawnionym CCP, którzy są w dobrej kondycji finansowej i posiadają odpowiednie mechanizmy zarządzania ryzykiem utraty płynności. Należyte zarządzanie ryzykiem utraty płynności zapewnia posiadanie przez uprawnionych CCP odpowiednich środków kontroli ryzyka utraty płynności, w tym na wypadek scenariuszy kryzysowych, w których nie przewiduje się, że uprawnieni CCP będą korzystać z instrumentu kredytowego CCP lub z operacji polityki pieniężnej Eurosystemu - w przypadku gdy taki dostęp jest możliwy dla CCP posiadających zezwolenie na prowadzenie działalności jako instytucje kredytowe na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 2 . Zabezpieczenia dotyczące dobrej kondycji finansowej i należytego zarządzania ryzykiem utraty płynności powinny mieć zastosowanie do wszystkich uprawnionych CCP, w tym tych, którzy posiadają zezwolenie na prowadzenie działalności jako instytucje kredytowe na podstawie rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(4) Ocena spełniania przez uprawnionych CCP wymogów dotyczących dobrej kondycji finansowej i należytego zarządzania ryzykiem utraty płynności powinna być przeprowadzana przez banki centralne Eurosystemu w ujęciu perspektywicznym. W związku z tym uprawnieni CCP muszą spełniać te wymogi w sposób ciągły i bez żadnych wątpliwości co do bieżącej i przyszłej zgodności. Zgodność z wymogami regulacyjnymi ustanowionymi na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 3 w odniesieniu do kapitału, depozytu zabezpieczającego, funduszu na wypadek niewykonania zobowiązania, innych zasobów finansowych i środków kontroli ryzyka utraty płynności stanowi konieczny, ale nie wystarczający warunek oceny dobrej kondycji finansowej i należytego zarządzania ryzykiem utraty płynności przez banki centralne Eurosystemu w związku z udzieleniem dostępu do instrumentu kredytowego CCP.
(5) W celu zapewnienia zgodności z postanowieniami niniejszej decyzji konieczne jest określenie uprawnień Rady Prezesów do podejmowania decyzji w sprawie środków uznaniowych w przypadkach, gdy uprawniony CCP nie spełnia wymogów dotyczących zabezpieczeń w zakresie dobrej kondycji finansowej i należytego zarządzania ryzykiem utraty płynności. Konieczne jest również określenie kar mających zastosowanie w przypadkach, gdy dostęp CCP do instrumentu kredytowego CCP został ograniczony, a CCP przekracza ten ograniczony poziom dostępu lub korzysta z instrumentu kredytowego CCP z naruszeniem odpowiednich wymogów dotyczących środków kontroli ryzyka utraty płynności. W odniesieniu do kar należy zapewnić odpowiednią komunikację pomiędzy operatorami systemów będących komponentami TARGET a funkcją banku centralnego emitującego walutę bazową banków centralnych Eurosystemu w celu zapewnienia zgodności z zasadą ne bis in idem.
(6) W stosownych przypadkach wymogi dotyczące zabezpieczeń w zakresie dobrej kondycji finansowej i należytego zarządzania ryzykiem utraty płynności, w tym związane z nimi środki uznaniowe oraz mające zastosowanie kary, powinny znaleźć odzwierciedlenie w ustaleniach umownych zawartych między uprawnionymi CCP a KBC strefy euro w odniesieniu do instrumentu kredytowego CCP.
(7) Ze względu na postulat pewności prawa datę rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji należy dostosować do daty rozpoczęcia stosowania zmian wytycznych (UE) 2022/912 (EBC/2022/8) dotyczących instrumentu kredytowego CCP, która to data przypada na 6 października 2025 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1734 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja EBC/2025/29 (2025/1734) w sprawie zabezpieczeń związanych z dostępem partnerów centralnych do kredytu overnight Eurosystemu w TARGET |
| Data aktu: | 31/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 13/08/2025 |
| Data wejścia w życie: | 06/10/2025, 02/09/2025 |