uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 6 i art. 46e ust. 7,
(1) W rozporządzeniu (UE) nr 910/2014 przewidziano mechanizm wzajemnej oceny w odniesieniu do systemów identyfikacji elektronicznej, które mają być notyfikowane i w których państwa członkowskie mogą uczestniczyć na zasadzie dobrowolności. Wzajemne oceny powinny umożliwić państwom członkowskim zrozumienie systemów identyfikacji elektronicznej, które mają być notyfikowane zgodnie z art. 9 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 910/2014, oraz skuteczną współpracę w celu zapewnienia interoperacyjności tych systemów oraz budowania zaufania w całej Unii. Wzajemne oceny powinny być organizowane w sposób zapewniający sprawiedliwy podział zadań oraz szeroką reprezentację wszystkich państw członkowskich i nie powinny być postrzegane jako audyty.
(2) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2015/296 2 ustanowiono proceduralne warunki współpracy w zakresie systemów identyfikacji elektronicznej w kontekście dawnej sieci współpracy eIDAS, m.in. w odniesieniu do wzajemnych ocen przeprowadzanych przez członków tej sieci. Ponieważ zadania w ramach wzajemnych ocen mają być obecnie organizowane przez Grupę Współpracy na rzecz Europejskiej Tożsamości Cyfrowej ustanowioną na podstawie decyzji Komisji C(2024) 6132 z dnia 5 września 2024 r. ustanawiającej Grupę Współpracy na rzecz Europejskiej Tożsamości Cyfrowej i zmieniającej decyzję wykonawczą (UE) 2015/296 zgodnie z art. 46e ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 910/2014 ("grupa współpracy"), należy uchylić decyzję wykonawczą (UE) 2015/296.
(3) Aby wzajemne oceny były łatwo dostępne, każde państwo członkowskie powinno mieć możliwość złożenia wniosku o rozpoczęcie wzajemnej oceny. Wniosek powinien wskazywać powody wystąpienia o wzajemną ocenę i zawierać wystarczające informacje, aby potwierdzić, że wzajemna ocena może wnieść wkład w interoperacyjność lub bezpieczeństwo systemów identyfikacji elektronicznej, które mają zostać zgłoszone. W tym celu konieczne jest stworzenie jednolitych zasad dotyczących minimalnych wymaganych informacji, aby umożliwić skuteczne i terminowe przeprowadzenie wzajemnej oceny. Aby ułatwić terminowe rozpoczęcie i zakończenie wzajemnej oceny, Komisja może organizować posiedzenia grupy współpracy.
(4) W przypadku gdy państwo członkowskie przekazuje pozostałym państwom członkowskim informacje na temat systemu identyfikacji elektronicznej zgodnie z art. 7 lit. g) rozporządzenia (UE) nr 910/2014 ("wstępna notyfikacja"), działanie to należy formalnie uznać za wniosek notyfikującego państwa członkowskiego o przeprowadzenie wzajemnej oceny jego systemu identyfikacji elektronicznej.
(5) Aby zapewnić skuteczne przygotowanie i realizację wzajemnej oceny, należy określić standardowe funkcje i obowiązki w ramach wzajemnej oceny. Państwa członkowskie powinny mieć możliwość wyznaczania przedstawicieli do wypełniania tych funkcji i obowiązków. Ponieważ kluczowe znaczenie ma zapewnienie bezproblemowego przebiegu wzajemnych ocen i ich przeprowadzenie w efektywny i szybki sposób, praktyczne aspekty każdej wzajemnej oceny, np. jej szczegółowy zakres i harmonogram, powinny zostać uzgodnione przez uczestniczące państwa członkowskie.
(6) Aby wszystkie państwa członkowskie włączyły się we wdrażanie mechanizmu wzajemnej oceny i mogły korzystać z wzajemnego uczenia się, przy wszystkich wzajemnych ocenach, które mają zostać przeprowadzone przedstawiciele każdego państwa członkowskiego powinni dbać o sprawiedliwy podział zadań między państwa członkowskie.
(7) Aby wspierać wysoki poziom zaufania do systemów identyfikacji elektronicznej poddawanych wzajemnej ocenie, państwa członkowskie powinny przekazywać minimum wymaganych informacji, przy jednoczesnym zapewnieniu poufności informacji potencjalnie szczególnie chronionych. W ramach wzajemnych ocen informacje te powinny być oceniane przez trzy grupy robocze, z których każda powinna dysponować mandatem odpowiadającym głównym tematom oceny systemu identyfikacji elektronicznej określonym w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/1501 3 i rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/1502 4 .
(8) Ponieważ w decyzji wykonawczej (UE) 2015/296 ustanowiono już język angielski jako język współpracy, o ile nie uzgodniono inaczej, obowiązującą praktyką dla państw członkowskich jest stosowanie tego języka w procedurze wzajemnej oceny. W związku z tym państwa członkowskie powinny przekazywać istotne informacje na potrzeby wzajemnej oceny przynajmniej w języku angielskim. Tłumaczenie nie powinno jednak powodować nieuzasadnionych obciążeń administracyjnych lub finansowych. W tym względzie państwa członkowskie mają swobodę korzystania z narzędzi tłumaczenia maszynowego, np. narzędzi udostępnianych przez Komisję.
(9) Biorąc pod uwagę znaczenie wzajemnych ocen jako narzędzia zapewniającego wiarygodność notyfikowanych systemów identyfikacji elektronicznej, należy ustanowić usprawniony proces przyjmowania jasnego i kompleksowego końcowego sprawozdania z wzajemnej oceny. W trakcie tego procesu grupa współpracy i państwa członkowskie uczestniczące we wzajemnej ocenie powinny mieć możliwość zadawania dodatkowych pytań państwu członkowskiemu, którego system identyfikacji elektronicznej jest poddawany wzajemnej ocenie, natomiast dane państwo członkowskie powinno mieć możliwość przedstawiania dodatkowych uwag. Aby zapewnić przejrzystość, proces ten powinien zostać zakończony publikacją opinii grupy współpracy podsumowującej wzajemną ocenę.
(10) Ponieważ systemy identyfikacji elektronicznej mogą podlegać zmianom po zakończeniu wzajemnej oceny, konieczne jest również ustanowienie procesu inicjowania aktualizacji wcześniejszych wzajemnych ocen, jeżeli takie zmiany mogą mieć wpływ na interoperacyjność, bezpieczeństwo lub wiarygodność notyfikowanego systemu identyfikacji elektronicznej. Umożliwi to zachowanie aktualności wzajemnych ocen w miarę rozwoju systemów identyfikacji elektronicznej.
(11) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 5 , a w stosownych przypadkach, rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 6 oraz dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 7 mają zastosowanie do czynności przetwarzania danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia.
(12) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 28 maja 2025 r.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 48 rozporządzenia (UE) nr 910/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 lipca 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1568 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/1568 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w odniesieniu do ustaleń proceduralnych dotyczących wzajemnych ocen systemów identyfikacji elektronicznej i współpracy w zakresie organizacji takich przeglądów w ramach grupy współpracy oraz uchylające decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2015/296 |
| Data aktu: | 29/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 30/07/2025 |
| Data wejścia w życie: | 19/08/2025 |