uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 461a ust. 2,
(1) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/876 2 zmieniono rozporządzenie (UE) nr 575/2013, między innymi po to, aby wprowadzić do tego rozporządzenia jako wymóg sprawozdawczy standardy gruntownego przeglądu portfela handlowego ("FRTB"), które stanowią kompleksowy zestaw wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ekspozycji na ryzyko rynkowe, opracowanych przez Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego ("komitet bazylejski"). Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1623 3 ponownie zmieniono rozporządzenie (UE) nr 575/2013, między innymi w celu przekształcenia standardów FRTB w wiążące wymogi dotyczące obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rynkowego.
(2) Z uwagi na wysoce konkurencyjny charakter międzynarodowej działalności handlowej standardy FRTB zostały przyjęte przy założeniu, że ich wdrożenie we wszystkich jurysdykcjach, zarówno pod względem treści, jak i terminów, zapewniłoby równe warunki działania na poziomie międzynarodowym dla działalności handlowej instytucji. Przeprowadzone w ciągu ostatnich dwóch lat monitorowanie wdrażania standardów FRTB w innych jurysdykcjach będących członkami komitetu bazylejskiego, a w szczególności w jurysdykcjach, w których istnieje duża liczba banków działających na skalę międzynarodową, wykazało, że ze względu na opóźnienia we wdrażaniu standardów FRTB w tych jurysdykcjach istnieje znaczne ryzyko zakłóceń równych warunków działania na poziomie międzynarodowym. Aby zaradzić temu ryzyku i zgromadzić więcej informacji na temat terminów wdrożenia i rzeczywistych zasad w innych jurysdykcjach, w lipcu 2024 r. Komisja skorzystała z uprawnienia przewidzianego w art. 461a ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 do przyjęcia rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/2795 4 w celu odroczenia o jeden rok, do dnia 1 stycznia 2026 r., stosowania w Unii standardów FRTB do obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rynkowego.
(3) W ostatnich miesiącach monitorowanie wdrażania standardów FRTB wykazało, że chociaż niewielka liczba jurysdykcji rzeczywiście poczyniła postępy w ich wdrażaniu, niepewność co do terminów wdrożenia w jurysdykcjach, w których istnieje duża liczba banków działających na skalę międzynarodową, utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie i oczekuje się dalszych opóźnień lub nawet potwierdzono już te opóźnienia. Należy zatem odroczyć o jeden dodatkowy rok stosowanie w Unii standardów FRTB do obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rynkowego.
(4) W związku z odroczeniem stosowania standardów FRTB do dnia 1 stycznia 2027 r. instytucje powinny być zobowiązane do dalszego stosowania ram ryzyka rynkowego określonych w wersji rozporządzenia (UE) nr 575/2013 obowiązującej w dniu 8 lipca 2024 r. (tj. na dzień przed wejściem w życie rozporządzenia (UE) 2024/1623 zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 575/2013), a jednocześnie finalizować wdrażanie metody FRTB. Aby uwzględnić złożoność operacyjną i koszty, które ponoszą niektóre instytucje w związku z utrzymywaniem obecnych modeli wewnętrznych przez kolejny rok, w niepewnym międzynarodowym kontekście wdrażania FRTB oraz biorąc pod uwagę tymczasowy krótki termin odroczenia, właściwe organy powinny w swojej bieżącej ocenie modeli wewnętrznych w tym jednorocznym okresie wykazać się elastycznością niezbędną do uniknięcia wpływu na wymogi w zakresie funduszy własnych, które nie są powiązane ze wzrostem ryzyka rynku bazowego.
(5) Właściwe organy potrzebują informacji, aby monitorować wpływ FRTB, identyfikować potencjalne problemy i ułatwiać wymianę informacji związanych z wdrażaniem między nimi a instytucjami. W związku z tym, zgodnie z istniejącymi wymogami oraz oczekiwaniami regulacyjnymi i nadzorczymi, o których poinformowano po przyjęciu rozporządzenia delegowanego (UE) 2024/2795, do dnia rozpoczęcia stosowania w Unii FRTB do celów obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rynkowego instytucje powinny być nadal zobowiązane do przekazywania informacji związanych z obliczaniem przez nie wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rynkowego na zasadach obowiązujących przed wprowadzeniem FRTB jako wiążącej metody. Jednocześnie instytucje powinny również nadal zgłaszać właściwym dla nich organom swoje wymogi w zakresie funduszy własnych zgodnie z art. 430b rozporządzenia (UE) nr 575/2013 w wersji obowiązującej na dzień 8 lipca 2024 r.
(6) Rozporządzeniem (UE) 2024/1623 wprowadzono do rozporządzenia (UE) nr 575/2013 szczegółowe wymogi dotyczące ujawniania informacji w odniesieniu do ryzyka rynkowego, dostosowane do wymogów określonych w FRTB na potrzeby obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rynkowego. Datę rozpoczęcia stosowania przepisów rozporządzenia (UE) 2024/1623 dotyczących obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rynkowego należy jednak odroczyć o jeden dodatkowy rok. Ze względu na spójność rozpoczęcie stosowania powiązanych szczegółowych wymogów dotyczących ujawniania informacji należy również odroczyć o jeden dodatkowy rok. Z uwagi na znaczenie ujawniania wymogów w zakresie funduszy własnych dla utrzymania solidnej dyscypliny rynkowej i dla umożliwienia uczestnikom rynku podejmowania świadomych decyzji inwestycyjnych instytucje powinny natomiast być nadal zobowiązane, w tym okresie odroczenia, do ujawniania informacji istotnych dla ich ekspozycji na ryzyko rynkowe i powiązanych wymogów w zakresie funduszy własnych w oparciu o metody obliczeniowe stosowane przed wprowadzeniem FRTB jako wiążącej metody.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 575/2013.
(8) Rozporządzenie delegowane (UE) 2024/2795 stosuje się do dnia 1 stycznia 2026 r. Należy zatem dostosować datę wejścia w życie i datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia do tejże daty, aby uniknąć sprzecznych wymogów wobec instytucji,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 12 czerwca 2025 r.
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1496 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/1496 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do daty rozpoczęcia stosowania wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rynkowego |
| Data aktu: | 12/06/2025 |
| Data ogłoszenia: | 19/09/2025 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2026, 20/09/2025 |