Rozporządzenie 2025/1266 zmieniające rozporządzenie (UE) 2023/1803 w odniesieniu do Międzynarodowego Standardu Sprawozdawczości Finansowej 9 oraz Międzynarodowego Standardu Sprawozdawczości Finansowej 7

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2025/1266
z dnia 30 czerwca 2025 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) 2023/1803 w odniesieniu do Międzynarodowego Standardu Sprawozdawczości Finansowej 9 oraz Międzynarodowego Standardu Sprawozdawczości Finansowej 7
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 lipca 2002 r. w sprawie stosowania międzynarodowych standardów rachunkowości 1 , w szczególności jego art. 3 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem Komisji (UE) 2023/1803 2  przyjęto określone międzynarodowe standardy rachunkowości oraz ich interpretacje istniejące w dniu 8 września 2022 r.

(2) W dniu 18 grudnia 2024 r. Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości ("RMSR") opublikowała zmiany Międzynarodowego Standardu Sprawozdawczości Finansowej 9 Instrumenty finansowe ("MSSF 9") oraz Międzynarodowego Standardu Sprawozdawczości Finansowej 7 Instrumenty finansowe: ujawnianie informacji ("MSSF 7"), aby pomóc przedsiębiorstwom w dokładniejszym informowaniu o skutkach finansowych umów dotyczących energii elektrycznej ze źródeł zależnych od przyrody, które często mają formę umów zakupu energii elektrycznej.

(3) Zmiany dotyczą sposobu stosowania wymogów dotyczących energii na użytek własny, dopuszczenia stosowania rachunkowości zabezpieczeń, jeżeli umowy te są wykorzystywane jako instrumenty zabezpieczające, oraz dodania wymogów dotyczących ujawniania informacji umożliwiających inwestorom zrozumienie wpływu tych umów na wyniki finansowe przedsiębiorstwa i przyszłe przepływy pieniężne.

(4) Po przeprowadzeniu konsultacji z Europejską Grupą Doradczą ds. Sprawozdawczości Finansowej (EFRAG) Komisja stwierdziła, że zmiany MSSF 9 i MSSF 7 spełniają kryteria przyjęcia określone w art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1606/2002.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2023/1803.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Regulacyjnego ds. Rachunkowości,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku do rozporządzenia (UE) 2023/1803 wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia:

a)
Międzynarodowy Standard Sprawozdawczości Finansowej ("MSSF") 9 Instrumenty finansowe;
b)
MSSF 7 Instrumenty finansowe: ujawnianie informacji.
Artykuł  2

Wszystkie przedsiębiorstwa stosują zmiany, o których mowa w art. 1, najpóźniej wraz z rozpoczęciem swojego pierwszego roku obrotowego rozpoczynającego się dnia 1 stycznia 2026 r. lub później.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 czerwca 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

Umowy na dostawę energii elektrycznej ze źródeł zależnych od przyrody

Zmiany MSSF 9 i MSSF 7

Zmiany MSSF 9 Instrumenty finansowe

Dodano pkt 2.3A-2.3B, 2.8, 6.10.1-6.10.2, 7.1.15, 7.2.51-7.2.53, B2.7-B2.8 oraz ich podtytuły. Dodano również podtytuł przed pkt 2.4. Zmieniono pkt 2.6. Pkt 2.4 i 2.5 nie zmieniono, ale włączono je dla przejrzystości.

Rozdział 2 Zakres

2.3A Pkt 6.10.1-6.10.2 i B2.7-B2.8 mają zastosowanie wyłącznie do umów na dostawę energii elektrycznej ze źródeł zależnych od przyrody. Umowy na dostawę energii elektrycznej ze źródeł zależnych od przyrody to umowy, które narażają jednostkę na zmienność bazowej ilości energii elektrycznej, ponieważ źródło wytwarzania energii elektrycznej zależy od pozostających poza kontrolą warunków naturalnych (np. pogody). Umowy na dostawę energii elektrycznej ze źródeł zależnych od przyrody obejmują zarówno umowy kupna lub sprzedaży energii elektrycznej ze źródeł zależnych od przyrody, jak i instrumenty finansowe, które odnoszą się do energii elektrycznej z takich źródeł.

2.3B Jednostka nie stosuje pkt 6.10.1-6.10.2 i B2.7-B2.8 przez analogię do innych umów, pozycji lub transakcji.

Umowy kupna lub sprzedaży składników niefinansowych

2.4. Niniejszy standard stosuje się do umów kupna lub sprzedaży składników niefinansowych, które mogą być rozliczone netto (w środkach pieniężnych lub w innym instrumencie finansowym bądź poprzez wymianę instrumentów finansowych w taki sposób, jakby umowa ta była instrumentem finansowym), z wyjątkiem umów, które zostały zawarte i są utrzymywane w celu otrzymania lub dostarczenia składników niefinansowych zgodnie z oczekiwanymi przez jednostkę potrzebami otrzymania dostawy, sprzedaży lub wykorzystania tych składników. Niniejszy standard stosuje się jednak do tych umów, które jednostka wyznaczyła jako wyceniane w wartości godziwej przez wynik finansowy zgodnie z pkt 2.5.

2.5. Umowa kupna lub sprzedaży składników niefinansowych, która może być rozliczona netto (w środkach pieniężnych lub w innym instrumencie finansowym bądź poprzez wymianę instrumentów finansowych w taki sposób, jakby umowa ta była instrumentem finansowym), może zostać nieodwołalnie wyznaczona jako wyceniana w wartości godziwej przez wynik finansowy, nawet jeśli została zawarta w celu otrzymania lub dostarczenia składników niefinansowych zgodnie z oczekiwanymi przez jednostkę potrzebami otrzymania dostawy, sprzedaży lub wykorzystania tych składników. Wyznaczenie to jest możliwe jedynie w momencie zawarcia umowy i jedynie w przypadku, gdy eliminuje to albo istotnie zmniejsza niespójność ujmowania (określaną czasami jako "niedopasowanie księgowe"), jaka wynikłaby w przeciwnym razie z nieujęcia tej umowy, ponieważ jest ona wyłączona z zakresu niniejszego standardu (zob. pkt 2.4).

2.6. Istnieje wiele sposobów rozliczania netto umów kupna lub sprzedaży składników niefinansowych w środkach pieniężnych lub w innym instrumencie finansowym bądź poprzez wymianę instrumentów finansowych. Należą do nich sytuacje, kiedy:

Umowa, której dotyczy lit. b) lub c), nie została zawarta w celu otrzymania lub dostarczenia składników niefinansowych zgodnie z oczekiwanymi przez jednostkę potrzebami otrzymania dostawy, sprzedaży lub wykorzystania tych składników, a więc jest objęta zakresem niniejszego standardu. Inne umowy (w tym umowy określone w pkt 2.3A), do których ma zastosowanie pkt 2.4, poddaje się ocenie, aby ustalić, czy zostały zawarte i są utrzymywane w celu otrzymania lub dostarczenia składników niefinansowych zgodnie z oczekiwanymi przez jednostkę potrzebami otrzymania dostawy, sprzedaży lub wykorzystania tych składników, a więc czy są one objęte zakresem niniejszego standardu.

2.8. Jednostka stosuje również pkt B2.7-B2.8, aby ocenić, czy umowy na dostawę energii elektrycznej ze źródeł zależnych od przyrody (określone w pkt 2.3A) zostały zawarte i są utrzymywane na potrzeby otrzymania dostawy energii elektrycznej zgodnie z oczekiwanymi przez jednostkę potrzebami wykorzystania.

Rozdział 6 Rachunkowość zabezpieczeń

6.10 UMOWY NA DOSTAWĘ ENERGII ELEKTRYCZNEJ ZE ŹRÓDEŁ ZALEŻNYCH OD PRZYRODY

6.10.1. Niektóre umowy na dostawę energii elektrycznej ze źródeł zależnych od przyrody wyznacza się jako instrumenty zabezpieczające w zabezpieczeniach planowanych transakcji dotyczących energii elektrycznej. Oprócz wymogów określonych w pkt 6.3.7, w przypadku takiego powiązania zabezpieczającego jednostka może wyznaczyć jako pozycję zabezpieczaną zmienną kwotę nominalną planowanych transakcji dotyczących energii elektrycznej, która jest dostosowana do zmiennej ilości energii elektrycznej ze źródeł zależnych od przyrody, która ma być dostarczona przez jednostkę wytwórczą, stanowiącej odniesienie w instrumencie zabezpieczającym. Pozostałe wymogi dotyczące rachunkowości zabezpieczeń określone w niniejszym rozdziale nadal mają zastosowanie do takiego powiązania zabezpieczającego.

6.10.2. Jeżeli przepływy pieniężne wynikające z umowy na dostawę energii elektrycznej ze źródeł zależnych od przyrody wyznaczonej jako instrument zabezpieczający są uzależnione od zawarcia planowanej transakcji wyznaczonej jako pozycja zabezpieczana zgodnie z pkt 6.10.1, zakłada się, że zawarcie tej planowanej transakcji jest wysoce prawdopodobne zgodnie z wymogami pkt 6.3.3.

Rozdział 7 Data wejścia w życie i przepisy przejściowe

7.1 DATA WEJŚCIA W ŻYCIE

7.1.15. Na podstawie dokumentu Umowy na dostawę energii elektrycznej ze źródeł zależnych od przyrody, opublikowanego w grudniu 2024 r., dodano pkt 2.3A-2.3B, 2.8, 6.10.1-6.10.2, 7.2.51-7.2.53 i B2.7-B2.8 oraz zmieniono pkt 2.6. Jednostka stosuje te zmiany w odniesieniu do rocznych okresów sprawozdawczych rozpoczynających się dnia 1 stycznia 2026 r. i później. Wcześniejsze stosowanie jest dozwolone. Jeżeli jednostka stosuje te zmiany w odniesieniu do wcześniejszego okresu, ujawnia ten fakt.

7.2 PRZEPISY PRZEJŚCIOWE

Przepisy przejściowe dotyczące umów na dostawę energii elektrycznej ze źródeł zależnych od przyrody

7.2.51. Jednostka stosuje pkt 2.3A-2.3B, 2.8 i B2.7-B2.8 retrospektywnie zgodnie z MSR 8, stosując fakty i okoliczności występujące na dzień pierwszego zastosowania (dzień, w którym jednostka stosuje po raz pierwszy zmiany). Dniem pierwszego zastosowania jest początek okresu sprawozdawczego, który może być okresem sprawozdawczym innym niż roczny okres sprawozdawczy. Jednostka nie ma obowiązku przekształcania danych dotyczących wcześniejszych okresów w celu odzwierciedlenia stosowania tych zmian. Jednostka może przekształcić dane dotyczące wcześniejszych okresów tylko wtedy, gdy takie przekształcenie jest możliwe bez wykorzystania wiedzy zdobytej po fakcie. Jeżeli jednostka nie przekształca danych dotyczących wcześniejszych okresów, ujmuje wszelkie różnice między poprzednią wartością bilansową a wartością bilansową na dzień pierwszego zastosowania tych zmian w saldzie początkowym zysków zatrzymanych (lub odpowiednio w innym składniku kapitału własnego) na początek tego okresu sprawozdawczego.

7.2.52. Jeżeli umowa na dostawę energii elektrycznej ze źródeł zależnych od przyrody (określona w pkt 2.3A) nie wchodziłaby w zakres MSSF 9 w wyniku zastosowania wymogów określonych w pkt B2.7-B2.8, jednostka może - na dzień pierwszego zastosowania - nieodwołalnie wyznaczyć tę umowę jako wycenianą w wartości godziwej przez wynik finansowy zgodnie z pkt 2.5.

7.2.53. Jednostka stosuje pkt 6.10.1-6.10.2 prospektywnie do nowych powiązań zabezpieczających wyznaczonych w dniu pierwszego zastosowania lub po tym dniu. Na dzień pierwszego zastosowania jednostka może rozwiązać powiązanie zabezpieczające, w którym jako instrument zabezpieczający wyznaczono umowę na dostawę energii elektrycznej ze źródeł zależnych od przyrody (określoną w pkt 2.3A), jeżeli ten sam instrument zabezpieczający został wyznaczony w nowym powiązaniu zabezpieczającym zgodnie z pkt 6.10.1-6.10.2.

Dodatek B

Objaśnienie stosowania

Niniejszy dodatek stanowi integralną część niniejszego standardu.

ZAKRES (ROZDZIAŁ 2)

Umowy na zakup energii elektrycznej ze źródeł zależnych od przyrody

B2.7 Niektóre umowy na dostawę energii elektrycznej ze źródeł zależnych od przyrody (określone w pkt 2.3A) wymagają od jednostki zakupu i odbioru dostawy energii elektrycznej w momencie jej wytworzenia. Te elementy umowne narażają jednostkę na ryzyko, że będzie ona zobowiązana do zakupu energii elektrycznej w przedziale czasowym dostawy, w którym nie może jej wykorzystać. Jednostka może również nie mieć praktycznej możliwości uniknięcia sprzedaży niewykorzystanej energii elektrycznej, ponieważ struktura i funkcjonowanie rynku energii elektrycznej, na którym energia elektryczna jest przedmiotem transakcji na podstawie umowy, wymagają sprzedaży wszelkich ilości niewykorzystanej energii elektrycznej w określonym czasie. Jeżeli jednostka stosuje wymogi określone w pkt 2.4, taka sprzedaż niekoniecznie jest niezgodna z umową utrzymywaną zgodnie z oczekiwanymi przez jednostkę potrzebami wykorzystania. Jednostka zawarła i utrzymuje taką umowę zgodnie z oczekiwanymi przez jednostkę potrzebami wykorzystania energii elektrycznej, jeżeli jednostka jest i spodziewa się być nabywcą netto energii elektrycznej w okresie obowiązywania umowy. Jednostka jest nabywcą netto energii elektrycznej, jeżeli kupuje wystarczającą ilość energii elektrycznej, aby zrekompensować sprzedaż niewykorzystanej energii elektrycznej na tym samym rynku, na którym sprzedała energię elektryczną.

B2.8 Przy ustalaniu, czy jednostka jest nabywcą netto energii elektrycznej, jednostka bierze pod uwagę racjonalne i możliwe do udokumentowania informacje (które są dostępne bez nadmiernych kosztów lub wysiłków) na temat jej przeszłych, bieżących i oczekiwanych przyszłych transakcji dotyczących energii elektrycznej w okresie o rozsądnej długości. Jednostka określa "okres o rozsądnej długości", biorąc pod uwagę zmienność oczekiwanej ilości wytwarzanej energii elektrycznej wynikającą ze sezonowego cyklu warunków naturalnych oraz zmienność zapotrzebowania jednostki na energię elektryczną wynikającą z jej cyklu operacyjnego. Przy ustalaniu, czy jednostka jest nabywcą netto, "okres o rozsądnej długości" nie przekracza 12 miesięcy.

Zmiany MSSF 7 Instrumenty finansowe: ujawnianie informacji

Dodano się pkt 5B-5D, 30A-30C, 44OO-44PP oraz podtytuł przed pkt 30A. Pkt 5 włączono dla przejrzystości.

ZAKRES

5. Niniejszy MSSF ma zastosowanie do umów kupna lub sprzedaży składników niefinansowych objętych zakresem MSSF 9.

5B Pkt 30A ma zastosowanie wyłącznie do umów zakupu energii elektrycznej ze źródeł zależnych od przyrody, które spełniają wymogi określone w pkt 2.3A MSSF 9 i nie są objęte zakresem tego standardu zgodnie z pkt B2.7-B2.8 MSSF 9.

5C Pkt 30B ma zastosowanie wyłącznie do umów, które spełniają wymogi określone w pkt 2.3A MSSF 9 i które zostały wyznaczone w ramach powiązania zabezpieczającego przepływy pieniężne zgodnie z pkt 6.10.1 MSSF 9.

5D Pkt 30C ma zastosowanie wyłącznie do umów, które spełniają wymogi określone w pkt 2.3A MSSF 9 i które zostały zawarte na potrzeby zakupów energii elektrycznej przez jednostkę. Umowy te obejmują umowy:

a) objęte zakresem MSSF 9; oraz

b) nieobjęte zakresem MSSF 9 zgodnie z pkt 2.4 tego standardu, w tym umowy wyłączone zgodnie z pkt B2.7-B2.8 tego standardu.

...

ISTOTNOŚĆ WPŁYWU INSTRUMENTÓW FINANSOWYCH NA SYTUACJĘ FINANSOWĄ I WYNIK DZIAŁALNOŚCI

Ujawnianie innych informacji

Umowy na dostawę energii elektrycznej ze źródeł zależnych od przyrody

30A Jednostka ujawnia w pojedynczej informacji dodatkowej w swoim sprawozdaniu finansowym informacje na temat umów, które spełniają kryteria określone w pkt 5B. W szczególności jednostka ujawnia informacje umożliwiające użytkownikom sprawozdania finansowego zrozumienie wpływu tych umów na kwotę, rozkład w czasie i niepewność przyszłych przepływów pieniężnych oraz na wyniki finansowe. Aby osiągnąć te cele, jednostka ujawnia:

a) informacje na temat elementów umownych, które narażają jednostkę na:

(i) zmienność bazowej ilości energii elektrycznej (zob. pkt 2.3A MSSF 9); oraz

(ii) ryzyko, że jednostka byłaby zobowiązana do zakupu energii elektrycznej w przedziale czasowym dostawy, w którym nie może jej wykorzystać (zob. pkt B2.7 MSSF 9);

b) informacje na temat nieujętych zobowiązań wynikających z takich umów na dzień sprawozdawczy, w tym:

(i) szacowane przyszłe przepływy pieniężne z tytułu zakupu energii elektrycznej na podstawie tych umów. Jednostka kieruje się osądem przy określaniu odpowiednich przedziałów czasowych, w odniesieniu do których należy ujawnić szacowane przyszłe przepływy pieniężne;

(ii) informacje jakościowe na temat sposobu, w jaki jednostka ocenia, czy umowa może zacząć rodzić obciążenia (zob. MSR 37 Rezerwy, zobowiązania warunkowe i aktywa warunkowe), w tym założenia przyjęte przez jednostkę przy dokonywaniu tej oceny;

c) informacje jakościowe i ilościowe na temat wpływu na wyniki finansowe jednostki w danym okresie sprawozdawczym. Podstawą ujawnianych informacji są informacje dotyczące okresu sprawozdawczego, który stanowił podstawę do oceny przez jednostkę, czy jest nabywcą netto energii elektrycznej (zob. pkt B2.8 MSSF 9). Jednostka ujawnia informacje za okres sprawozdawczy na temat:

(i) kosztów wynikających z zakupów energii elektrycznej dokonanych na podstawie umów, przy czym oddzielnie ujawnia, jaka część zakupionej energii elektrycznej nie została wykorzystana w momencie dostawy;

(ii) przychodów ze sprzedaży niewykorzystanej energii elektrycznej; oraz

(iii) kosztów wynikających z zakupów energii elektrycznej dokonanych w celu zrekompensowania sprzedaży niewykorzystanej energii elektrycznej.

30B Jednostka przedstawia ujawniane informacje na temat warunków instrumentów zabezpieczających - w odniesieniu do zawartych przez nią umów, które spełniają kryteria określone w pkt 5C - w podziale na kategorie ryzyka zgodnie z pkt 23A.

30C Jeżeli jednostka ujawnia informacje na temat innych umów na dostawę energii elektrycznej ze źródeł zależnych od przyrody określonych w pkt 5D (w tym umów określonych w pkt 30B), w innych informacjach dodatkowych w swoim sprawozdaniu finansowym, jednostka uwzględnia odniesienia do tych informacji dodatkowych w pojedynczej informacji dodatkowej wymaganej na podstawie pkt 30A.

DATA WEJŚCIA W ŻYCIE I PRZEPISY PRZEJŚCIOWE

44OO Na podstawie dokumentu Umowy na dostawę energii elektrycznej ze źródeł zależnych od przyrody, opublikowanego w grudniu 2024 r., którym zmieniono również MSSF 9, dodano pkt 5B-5D, 30A-30C i 44PP. Jednostka stosuje te punkty, gdy stosuje zmiany MSSF 9. Jeżeli jednostka nie przekształca informacji porównawczych w okresie sprawozdawczym, w którym po raz pierwszy stosuje zmiany MSSF 9 zgodnie z pkt 7.2.51 tego standardu, jednostka nie przedstawia informacji porównawczych w odniesieniu do informacji, które należy ujawnić na podstawie pkt 30A-30C. Podobnie jednostka, która stosuje MSSF 19 Jednostki zależne niemające znaczenia dla interesu publicznego: ujawnianie informacji, nie przedstawia informacji porównawczych w odniesieniu do informacji, które należy ujawnić na podstawie pkt 64A-64C.

44PP W okresie sprawozdawczym, w którym jednostka po raz pierwszy stosuje dokument Umowy na dostawę energii elektrycznej ze źródeł zależnych od przyrody, nie ma ona obowiązku ujawniania informacji ilościowych, które w innym przypadku byłyby wymagane na podstawie pkt 28 lit. f) MSR 8. Podobnie jednostka, która stosuje MSSF 19, nie ma obowiązku ujawniania informacji ilościowych, które w innym przypadku byłyby wymagane na podstawie pkt 178 lit. f) MSSF 19.

1 Dz.U. L 243 z 11.9.2002, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2002/1606/oj.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/1803 z dnia 13 września 2023 r. przyjmujące określone międzynarodowe standardy rachunkowości zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 237 z 26.9.2023, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1803/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1266

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2025/1266 zmieniające rozporządzenie (UE) 2023/1803 w odniesieniu do Międzynarodowego Standardu Sprawozdawczości Finansowej 9 oraz Międzynarodowego Standardu Sprawozdawczości Finansowej 7
Data aktu: 30/06/2025
Data ogłoszenia: 01/07/2025
Data wejścia w życie: 21/07/2025