uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 94 ust. 10 akapit trzeci,
(1) Wielkość działalności stanowi wskaźnik zastępczy stopnia zaawansowania, jakiego należy oczekiwać od instytucji przy dokonywaniu obliczeń wymogów kapitałowych. Aby ustalić, czy instytucje są uprawnione do stosowania uproszczonych metod obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rynkowego oraz ryzyka kredytowego kontrahenta, instytucje są zobowiązane do obliczenia wielkości działalności bilansowej i pozabilansowej zgodnie z art. 94 ust. 1, art. 273a ust. 1 i 2 oraz art. 325a ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Wskazanie głównego czynnika wpływającego na poziom ryzyka danej pozycji oraz - na tej podstawie - ustalenie, czy dana transakcja stanowi pozycję długą czy krótką, ma zasadnicze znaczenie dla prawidłowego obliczenia wielkości działalności. Biorąc pod uwagę znaczenie tych obliczeń dla małych i niezłożonych instytucji, metoda wskazywania głównego czynnika wpływającego na poziom ryzyka danej pozycji oraz ustalania, czy dana transakcja stanowi pozycję długą czy krótką, powinna być proporcjonalna do stopnia złożoności danej instytucji.
(2) Metoda ustalania, czy dana transakcja stanowi pozycję długą czy krótką, powinna być spójna z metodą określania, czy dana transakcja stanowi pozycję długą czy krótką, mającą zastosowanie do transakcji, o których mowa w art. 277 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, i określoną w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/931 2 .
(3) Aby zapewnić dokładność wyników, metoda wskazywania głównego czynnika wpływającego na poziom ryzyka pozycji w instrumentach niebędących instrumentami pochodnymi powinna opierać się na obliczeniu ważonych ryzykiem wskaźników wrażliwości delta na czynniki ryzyka, jak określono w części III tytuł IV rozdział 1a sekcje 2, 3 i 6 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Ponadto aby zapewnić spójność podejścia, metoda wskazywania głównego czynnika wpływającego na poziom ryzyka pozycji powinna być spójna z metodą określania pierwotnego czynnika wpływającego na poziom ryzyka danej pozycji oraz najbardziej istotnego czynnika wpływającego na poziom ryzyka w transakcjach na instrumentach pochodnych, o której to metodzie mowa w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2021/931.
(4) Metoda określania, czy dana transakcja stanowi pozycję długą czy krótką, powinna opierać się na obliczeniu ważonego ryzykiem wskaźnika wrażliwości delta na główny czynnik wpływający na poziom ryzyka. W przypadkach gdy instytucje nie są w stanie obliczyć ważonego ryzykiem wskaźnika wrażliwości delta, powinny one określić ten wskaźnik wrażliwość na podstawie celu transakcji - handlowego lub zabezpieczającego.
(5) Konieczne jest ustanowienie uproszczonej metody dla małych i niezłożonych instytucji, które mogą nie być w stanie obliczyć ważonych ryzykiem wskaźników wrażliwości delta lub mogą nie być w stanie stosować metod określania pierwotnego czynnika wpływającego na poziom ryzyka i najbardziej istotnego czynnika wpływającego na poziom ryzyka w transakcjach na instrumentach pochodnych, o których to metodach mowa w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2021/931. Ta uproszczona metoda powinna być odpowiednia dla instrumentów, którymi zwykle obracają małe i niezłożone instytucje. Większe instytucje powinny mieć również możliwość stosowania tej uproszczonej metody, w przypadku gdy prowadzą obrót prostymi instrumentami objętymi zakresem tej metody.
(6) Uproszczona metoda powinna prowadzić do wyników zgodnych z metodą opartą na ważonych ryzykiem wskaźnikach wrażliwości delta. Niemniej jednak należy wprowadzić założenia upraszczające w celu zmniejszenia obciążeń obliczeniowych i operacyjnych dla instytucji, w szczególności w odniesieniu do instrumentów denominowanych w walucie innej niż waluta sprawozdawcza instytucji. Z tego względu instytucjom należy umożliwić pominięcie - przy wskazywaniu głównego czynnika wpływającego na poziom ryzyka - natychmiastowego kursu wymiany między walutą, w której denominowany jest instrument, a walutą sprawozdawczą instytucji w przypadku akcji, obligacji i transakcji na instrumentach pochodnych, których instrument bazowy byłby zwykle przypisany do kategorii ryzyka stopy procentowej, ryzyka kredytowego, ryzyka cen akcji lub ryzyka cen towarów.
(7) Pozycje gotówkowe w walucie sprawozdawczej nie powinny być uwzględniane przy ustalaniu wielkości działalności, ponieważ ich wartość rynkowa nie zmienia się pod wpływem zmian czynników ryzyka.
(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(9) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 1 lipca 2025 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1265 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/1265 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających metodę wskazywania głównego czynnika wpływającego na poziom ryzyka danej pozycji oraz ustalania, czy dana transakcja stanowi pozycję długą czy krótką, o których to pozycjach mowa w art. 94 ust. 3, art. 273a ust. 3 i art. 325a ust. 2 |
| Data aktu: | 01/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 14/10/2025 |
| Data wejścia w życie: | 03/11/2025 |