Rozporządzenie 2025/1227 w sprawie zmiany stawek celnych mających zastosowanie do przywozu niektórych towarów pochodzących lub wywożonych z Federacji Rosyjskiej i Republiki Białorusi

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2025/1227
z dnia 17 czerwca 2025 r.
w sprawie zmiany stawek celnych mających zastosowanie do przywozu niektórych towarów pochodzących lub wywożonych z Federacji Rosyjskiej i Republiki Białorusi

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Przywóz do Unii mocznika i nawozów azotowych z Federacji Rosyjskiej w 2023 r. był na znaczącym poziomie i wyniósł 3,6 mln ton, a w 2024 r. znacząco wzrósł w porównaniu z 2023 r. Poziom przywozu do Unii towarów rolnych objętych niniejszym rozporządzeniem (zwanych dalej "przedmiotowymi towarami rolnymi") z Federacji Rosyjskiej jest na stosunkowo niskim poziomie w przypadku większości tych towarów, ale mógłby znacząco wzrosnąć, jeżeli obecne warunki handlowe utrzymają się.

(2) Unijny przywóz nawozów objętych niniejszym rozporządzeniem (zwanych dalej "przedmiotowymi nawozami") odzwierciedla obecnie sytuację zależności gospodarczej od Federacji Rosyjskiej. Ponadto przywóz przedmiotowych towarów rolnych mógłby stworzyć podobną i dodatkową zależność gospodarczą od Federacji Rosyjskiej, której w obecnych okolicznościach należy zapobiegać i którą należy ograniczać, aby chronić rynki Unii i jej bezpieczeństwo żywnościowe.

(3) Unijne wspólne stawki celne erga omnes są stawkmi celnymi względem kraju najbardziej uprzywilejowanego stosowanymi obecnie w odniesieniu do przywozu przedmiotowych towarów rolnych i przedmiotowych nawozów (zwanych dalej "przedmiotowymi towarami"). Te stawki celne są w tym momencie bardzo zróżnicowane. W zależności od przedmiotowegych towarów niektóre stawki celne są ustalone na poziomie zerowym lub bardzo niskim, a w innych przypadkach są tak wysokie, żewymiana handlowa nie ma miejsca.

(4) Dalszy przywóz przedmiotowych towarów z Federacji Rosyjskiej na obecnych warunkach mógłby sprawić, że Unia będzie narażona na środki przymusu ze strony Federacji Rosyjskiej. W szczególności potencjalny wzrost przywozu przedmiotowych towarów z Federacji Rosyjskiej mógłby zakłócić rynek unijny i negatywnie wpłynąć na producentów unijnych. Niezbędne jest zatem wprowadzenie odpowiednich środków taryfowych w celu zaradzenia obecnej i potencjalnej zależności gospodarczej Unii od przywozu przedmiotowych towarów z Federacji Rosyjskiej. Powinno się to odbyć przez położenie kresu obecnej sytuacji, w której przedmiotowe towary są wprowadzane na rynek Unii na równie korzystnych warunkach, jak te stosowane względem towarów pochodzących z innych źródeł korzystających z zasady największego uprzywilejowania.

(5) Obecnie przywóz przedmiotowych nawozów z Federacji Rosyjskiej już wzrasta i może nadal wzrastać w szybkim tempie, jeżeli dodatkowa produkcja rosyjska zostanie przekierowana do Unii. Taki potencjalny wzrost przywozu z Federacji Rosyjskiej zakłóciłby unijny rynek przedmiotowych nawozów i zaszkodziłby unijnym producentom nawozów azotowych, którym już teraz trudno jest konkurować z przywozem z Federacji Rosyjskiej, ponieważ ceny gazu w Unii utrzymują się na wysokim poziomie. Długoterminowe utrzymanie się unijnego przemysłu nawozów azotowych na rynku ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa żywnościowego Unii, ponieważ unijny sektor rolny potrzebuje przedmiotowych nawozów do produkcji żywności. Rozwiązanie problemu rosnącej zależności od przywozu przedmiotowych nawozów z Federacji Rosyjskiej oraz utrzymanie rentowności autonomicznego unijnego przemysłu nawozów azotowych ma zatem zasadnicze znaczenie dla zapewnienia i utrzymania bezpieczeństwa żywnościowego Unii. Aby zapobiec przyszłej zależności od przywozu towarów rolnych z Federacji Rosyjskiej, konieczne jest również dostosowanie poziomów stawek celnych na przedmiotowe towary rolne.

(6) Środki taryfowe należy również wprowadzić w odniesieniu do Republiki Białorusi, aby zapobiec potencjonalnemu przekierowywaniu przywozu z Federacji Rosyjskiej do Unii przez Republikę Białorusi z uwagi na bliskie powiązania polityczne i gospodarcze Republiki Białorusi z Federacją Rosyjską. Takie przekierowanie potencjalnego przywozu mogłoby nastąpić, gdyby unijne stawki celne na przywóz przedmiotowych towarów z Republiki Białorusi pozostały niezmienione. Przywóz przedmiotowych towarów, które pochodzą lub są wywożone, bezpośrednio lub pośrednio, z Federacji Rosyjskiej i Republiki Białorusi do Unii, powinien zatem podlegać wyższym należnościom celnym niż przywóz z innych państw trzecich.

(7) Przywóz z Federacji Rosyjskiej i Republiki Białorusi nie powinien podlegać niższym stawkom celnym w ramach unijnych kontyngentów taryfowych na podstawie zasady największego uprzywilejowania. Obniżone stawki określone w unijnych kontyngentach taryfowych na towary wymienione w załącznikach do niniejszego rozporządzenia nie powinny zatem mieć zastosowania do towarów pochodzących lub wywożonych do Unii, bezpośrednio lub pośrednio, z Federacji Rosyjskiej lub Republiki Białorusi.

(8) Nie oczekuje się, że planowane podwyższenie ceł wpłynie negatywnie na globalne bezpieczeństwo żywnościowe, ponieważ podwyższenie stawek celnych ma zastosowanie wyłącznie do przywozu do Unii i nie ma wpływu na przedmiotowe towary, jeżeli są one przewożone jedynie tranzytem przez terytorium Unii do państw trzecich będących ostatecznym miejscem przeznaczenia. Wręcz przeciwnie, planowane podwyższenie unijnych należności celnych przywozowych może zwiększyć wywóz przedmiotowych towarów do państw trzecich i zwiększyć w tych państwach trzecich dostępność dostaw.

(9) Jednocześnie nawozy odgrywają ważną rolę w bezpieczeństwie żywnościowym, a także w stabilności finansowej rolników w Unii. Należy zatem zapewnić rolnikom w Unii przewidywalny i wystarczający dostęp do nawozów po przystępnych cenach, co z kolei powinno przyczynić się do stabilizacji rynków rolnych. W okresie przejściowym proponowany środek pobudziłby zwiększenie produkcji w Unii oraz umożliwiłby rozbudowę alternatywnych źródeł dostaw od innych partnerów międzynarodowych, minimalizując ryzyko znacznego wzrostu cen nawozów dla rolników w Unii. W tym celu Komisja powinna ściśle monitorować zmiany cen nawozów na rynku unijnym. W przypadku znacznego wzrostu cen nawozów Komisja powinna ocenić sytuację i podjąć wszelkie odpowiednie działania w celu zaradzenia takiemu wzrostowi cen.

(10) Planowane podwyższenie ceł jest spójne z działaniami zewnętrznymi Unii w innych dziedzinach, jak określono w art. 21 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE). W ostatnich latach, a w szczególności od 2022 r., relacje między Unią a Federacją Rosyjską znacznie pogorszyły się. To pogorszenie relacji wynika z rażącego lekceważenia prawa międzynarodowego przez Federację Rosyjską, a w szczególności z jej niczym niesprowokowanej i nieuzasadnionej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie. Od lipca 2014 r. Unia stopniowo nakłada środki ograniczające w odniesieniu do handlu z Federacją Rosyjską w odpowiedzi na działania podejmowane przez Federację Rosyjską przeciwko Ukrainie.

(11) Federacja Rosyjska jest członkiem Światowej Organizacji Handlu (WTO). Unia może jednak obecnie, na mocy wyjątków mających zastosowanie zgodnie z Porozumieniem ustanawiającym Światową Organizację Handlu (zwanym dalej "porozumieniem WTO"), a w szczególności art. XXI Układu ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu 1994 (wyjątki spowodowane względami bezpieczeństwa), pominąć obowiązek traktowania towarów przywożonych z Federacji Rosyjskiej zgodnie z zasadą największego uprzywilejowania oraz nie uniemożliwia się Unii nakładania ceł przywozowych wyższych niż te zawarte w unijnej liście koncesyjnej zobowiązań taryfowych w odniesieniu do handlu towarami, jeżeli Unia uzna takie środki za konieczne w celu ochrony podstawowych interesów bezpieczeństwa Unii.

(12) W ostatnich latach pogorszeniu uległy również relacje między Unią a Republiką Białorusi z powodu lekceważenia przez Republikę Białorusi prawa międzynarodowego, podstawowych wolności i praw człowieka, a także z powodu poparcia tego kraju dla prowadzonej przez Federację Rosyjską wojny napastniczej przeciwko Ukrainie. Od października 2020 r. Unia stopniowo nakłada środki ograniczające dotyczące handlu z Republiką Białorusi.

(13) Republika Białorusi nie jest członkiem WTO. Unia nie jest zatem zobowiązana na mocy porozumienia WTO do traktowania towarów pochodzących z Republiki Białorusi zgodnie z zasadą największego uprzywilejowania ani innego traktowania wynikającego z tego porozumienia. Ponadto istniejące umowy handlowe między Unią a Republiką Białorusi dopuszczają działania uzasadnione na podstawie mających zastosowanie klauzul dotyczących wyjątków, w szczególności wyjątków spowodowanych względami bezpieczeństwa.

(14) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do określania sposobów monitorowania wielkości przywozu należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 2 .

(15) Zgodnie z zasadą proporcjonalności konieczne i stosowne jest ustanowienie przepisów podwyższających stawki celne na przedmiotowe towary ze skutkiem natychmiastowym, po pierwsze, aby osiągnąć podstawowy cel, jakim jest zapewnienie, aby przedmiotowe towary, które pochodzą lub są wywożone, bezpośrednio lub pośrednio, z Federacji Rosyjskiej i Republiki Białorusi, nie zakłócały unijnego rynku przedmiotowych towarów; oraz po drugie, aby wdrażać wspólną politykę handlową i ograniczać przywóz do Unii przedmiotowych towarów z Federacji Rosyjskiej i Republiki Białorusi w odpowiedzi na obawy, że taki przywóz mógłby mieć negatywny wpływ na rynek wewnętrzny Unii i niekorzystnie wpłynąć na bezpieczeństwo żywnościowe Unii. Niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia założonych celów, zgodnie z art. 5 ust. 4 TUE.

(16) Aby zapobiec dalszej zależności gospodarczej Unii od przywozu przedmiotowych towarów z Federacji Rosyjskiej i Republiki Białorusi, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1. 
Towary klasyfikowane w pozycjach dotyczących kodów Nomenklatury scalonej (CN) wymienionych w załączniku I, które są przywożone do Unii i które pochodzą lub są wywożone, bezpośrednio lub pośrednio, z Federacji Rosyjskiej lub Republiki Białorusi, podlegają dodatkowej stawce celnej ad valorem w wysokości 50 %, która ma być stosowana oprócz mającej zastosowanie stawki celnej określonej we wspólnej taryfie celnej. Takie towary pochodzące lub wywożone, bezpośrednio lub pośrednio, z Federacji Rosyjskiej lub Republiki Białorusi nie kwalifikują się do niższych należności celnych przywozowych w przypadku ograniczonych ilości (kontyngentów taryfowych), w przypadku, gdy należności te mają zastosowanie zgodnie z zobowiązaniasmi Unii wynikającymi z porozumienia WTO lub w przypadku gdy kontyngenty taryfowe zostały otwarte przez Unię na innej podstawie.
2. 
Towary klasyfikowane w pozycjach dotyczących kodów CN wymienionych w załączniku II, które są przywożone do Unii i które pochodzą lub są wywożone, bezpośrednio lub pośrednio, z Federacji Rosyjskiej lub Republiki Białorusi, podlegają następującym stawkom celnym:
a)
w odniesieniu do towarów objętych kodem CN 3102:
(i)
6,5 % ad valorem + 40 EUR/t od dnia 1 lipca 2025 r. do dnia 30 czerwca 2026 r.;
(ii)
6,5 % ad valorem + 60 EUR/t od dnia 1 lipca 2026 r. do dnia 30 czerwca 2027 r.;
(iii)
6,5 % ad valorem + 80 EUR/t od dnia 1 lipca 2027 r. do dnia 30 czerwca 2028 r.;
(iv)
6,5 % ad valorem + 315 EUR/t od dnia 1 lipca 2028 r.;
b)
w odniesieniu do towarów objętych kodami CN 3105 20, 3105 30, 3105 40, 3105 51, 3105 59 i 3105 90:
(i)
6,5 % ad valorem + 45 EUR/t od dnia 1 lipca 2025 r. do dnia 30 czerwca 2026 r.;
(ii)
6,5 % ad valorem + 70 EUR/t od dnia 1 lipca 2026 r. do dnia 30 czerwca 2027 r.;
(iii)
6,5 % ad valorem + 95 EUR/t od dnia 1 lipca 2027 r. do dnia 30 czerwca 2028 r.;
(iv)
6,5 % ad valorem + 430 EUR/t od dnia 1 lipca 2028 r.
3. 
Niezależnie od ust. 2, jeżeli łączna wielkość przywozu towarów wymienionych w lit. a) lub b) tego ustępu osiągnie następujące progi, Komisja w ciągu 21 dni nakłada cło na poziomie określonym odpowiednio w lit. a) pkt (iv) lub lit. b) pkt (iv) tego ustępu w odniesieniu do pozostałego przywozu tych towarów w danym okresie:
a)
2,7 mln ton od dnia 1 lipca 2025 r. do dnia 30 czerwca 2026 r.;
b)
1,8 mln ton od dnia 1 lipca 2026 r. do dnia 30 czerwca 2027 r.;
c)
0,9 mln ton od dnia 1 lipca 2027 r. do dnia 30 czerwca 2028 r.
4. 
Komisja może przyjmować akty wykonawcze określające sposoby monitorowania wielkości przywozu, o którym mowa w ust. 3 niniejszego artykułu. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą doradczą, o której mowa w art. 3 ust. 2.
Artykuł  2
1. 
Komisja monitoruje stosowane w Unii ceny towarów wymienionych w załączniku II przez okres czterech lat od dnia 21 czerwca 2025 r.
2. 
W przypadku, gdy w okresie, o którym mowa w ust. 1, poziomy cen towarów wymienionych w załączniku II znacznie przekroczą poziomy cen z 2024 r., Komisja ocenia sytuację i podejmuje wszelkie odpowiednie działania w celu zaradzenia takiemu wzrostowi cen. W stosownych przypadkach takie działania mogą obejmować wnioski o czasowe zawieszenia ceł na te towary przywożone i pochodzące z krajów innych niż Federacja Rosyjska lub Republika Białorusi.
Artykuł  3
1. 
Komisję wspomaga Komitet Kodeksu Celnego ustanowiony na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 3 . Komitet ten jest komitetem w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 182/2011.
2. 
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 4 rozporządzenia (UE) nr 182/2011.
Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

W odniesieniu do towarów wymienionych w załączniku I, niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 20 lipca 2025 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu dnia 17 czerwca 2025 r.

ZAŁĄCZNIK  I

WYKAZ TOWARÓW, O KTÓRYCH MOWA W ART. 1 UST. 1

Kod CN Opis
01 Zwierzęta żywe
02 Mięso i podroby jadalne
04 Produkty mleczarskie; jaja ptasie; miód naturalny; jadalne produkty pochodzenia zwierzęcego, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone
05 Produkty pochodzenia zwierzęcego, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone
06 Drzewa żywe i pozostałe rośliny; bulwy, korzenie i podobne; kwiaty cięte i liście ozdobne
Ex 07 Warzywa oraz niektóre korzenie i bulwy, jadalne, z wyjątkiem: 0713 10 groch (Pisum sativum) 0713 20 ciecierzyca (cieciorka)
08 Owoce i orzechy jadalne; skórki owoców cytrusowych lub melonów
09 Kawa, herbata, maté (herbata paragwajska) i przyprawy
1004 Owies
1006 Ryż
1008 60 Pszenżyto
Ex 11 Produkty przemysłu młynarskiego; słód; skrobie; inulina; gluten pszenny, z wyjątkiem kodu CN 1106 10 00
1209 Nasiona, owoce i zarodniki, w rodzaju stosowanych do siewu
1210 Szyszki chmielowe, świeże lub suszone, nawet mielone, sproszkowane lub w formie granulek; lupulina
1211 Rośliny i części roślin (włącznie z nasionami i owocami), w rodzaju stosowanych głównie w perfumerii, farmacji lub do celów owadobójczych, grzybobójczych lub podobnych, świeże, schłodzone, zamrożone lub suszone, nawet krojone, kruszone lub proszkowane
1212 Chleb świętojański, wodorosty morskie i pozostałe algi, burak cukrowy i trzcina cukrowa, świeże, schłodzone, zamrożone lub suszone, nawet mielone; pestki i jądra owoców oraz pozostałe produkty roślinne (włącznie z niepalonymi korzeniami cykorii odmiany Cichorium intybus sativum), w rodzaju stosowanych głównie do spożycia przez ludzi, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone
1213 Słoma i plewy zbóż, niepreparowane, nawet siekane, mielone, prasowane lub w formie granulek
1214 Brukiew, buraki pastewne, korzenie pastewne, siano, lucerna (alfalfa), koniczyna, esparceta, kapusta pastewna, łubin, wyka i podobne produkty pastewne, nawet granulowane
13 Szelak; gumy, żywice oraz pozostałe soki i ekstrakty roślinne
1401 Materiały roślinne, w rodzaju stosowanych głównie do wyplatania (na przykład bambus, trzcinopalmy rotang (rattan), trzciny, sitowie, łoziny, rafia, słoma zbożowa czyszczona, bielona lub barwiona i łyko lipowe)
140420 Linters bawełniany
1501 Tłuszcz ze świń (włącznie ze smalcem) i tłuszcz z drobiu, inne niż te objęte pozycją 0209 lub 1503
1502 Tłuszcze z bydła, owiec lub kóz, inne niż te objęte pozycją 1503
1503 Stearyna smalcowa, olej smalcowy, oleostearyna, oleina i olej łojowy, nieemulgowane lub niezmieszane, lub nieprzygotowane inaczej
1505 Tłuszcz z wełny oraz substancje tłuszczowe otrzymane z niego (włącznie z lanoliną)
1506 Pozostałe tłuszcze i oleje zwierzęce oraz ich frakcje, nawet rafinowane, ale niemodyfikowane chemicznie
1509 Oliwa i jej frakcje, nawet rafinowane, ale niemodyfikowane chemicznie
1510 Pozostałe oleje i ich frakcje, otrzymywane wyłącznie z oliwek, nawet rafinowane, ale niemodyfikowane chemicznie, włącznie z mieszaninami tych olejów lub ich frakcji z olejami lub frakcjami objętymi pozycją 1509
1511 Olej palmowy i jego frakcje, nawet rafinowany, ale niemodyfikowany chemicznie
1513 Olej kokosowy (z kopry), olej z ziaren palmowych lub olej babassu i ich frakcje, nawet rafinowane, ale niemodyfikowane chemicznie
1515 30 Olej rycynowy i jego frakcje
1515 50 Olej sezamowy i jego frakcje
1515 60 Tłuszcze i oleje, mikrobiologiczne i ich frakcje
1515 90 11 Olej tungowy; olej jojoba i olej oiticica; wosk mirtowy i wosk japoński; ich frakcje
1515 90 21 Surowy olej z nasion tytoniu i jego frakcje, do zastosowań technicznych lub przemysłowych innych niż produkcja artykułów spożywanych przez ludzi
1515 90 29 Surowy olej z nasion tytoniu i jego frakcje, z wyjątkiem do zastosowań technicznych lub przemysłowych innych niż produkcja artykułów spożywanych przez ludzi
1515 90 31 Olej z nasion tytoniu i jego frakcje, inny niż surowy, do zastosowań technicznych lub przemysłowych innych niż produkcja artykułów spożywanych przez ludzi
1515 90 39 Olej z nasion tytoniu i jego frakcje, inny niż surowy, z wyjątkiem do zastosowań technicznych lub przemysłowych innych niż produkcja artykułów spożywanych przez ludzi
151610 Tłuszcze i oleje, zwierzęce i ich frakcje
15162010 Uwodorniony olej rycynowy, tzw. "wosk opalowy"
1516 30 Tłuszcze i oleje, mikrobiologiczne i ich frakcje
1517 Margaryna; jadalne mieszaniny lub produkty z tłuszczów lub olejów, zwierzęcych, roślinnych lub mikrobiologicznych, lub z frakcji różnych tłuszczów lub olejów, z działu 15, inne niż jadalne tłuszcze lub oleje lub ich frakcje, objęte pozycją 1516
1518 00 10 Linoksyn
1520 Glicerol surowy; wody glicerolowe i ługi glicerolowe
1521 Woski roślinne (inne niż triglicerydy), wosk pszczeli, pozostałe woski owadzie i spermacet, nawet rafinowane lub barwione
1522 Degras; pozostałości powstałe przy obróbce substancji tłuszczowych oraz wosków zwierzęcych lub roślinnych
1601 Kiełbasy i podobne wyroby z mięsa, podrobów, krwi lub owadów; przetwory spożywcze na bazie tych wyrobów
1602 Pozostałe mięso, podroby, krew lub owady, przetworzone lub zakonserwowane
17 Cukry i wyroby cukiernicze
18 Kakao i przetwory z kakao
19 Przetwory ze zbóż, mąki, skrobi lub mleka; pieczywa cukiernicze
20 Przetwory z warzyw, owoców, orzechów lub pozostałych części roślin
21 Różne przetwory spożywcze
22 Napoje bezalkoholowe, alkoholowe i ocet
2301 10 Mąki, mączki i granulki, z mięsa lub podrobów, nienadające się do spożycia przez ludzi; skwarki
230210 Otręby, śruta i inne pozostałości odsiewu, przemiału lub innej obróbki kukurydzy, nawet granulowane
2302 40 02 Otręby, śruta i inne pozostałości odsiewu, przemiału lub innej obróbki ryżu, nawet granulowane, o zawartości skrobi nieprzekraczającej 35 %
2302 40 08 Otręby, śruta i inne pozostałości odsiewu, przemiału lub innej obróbki ryżu, nawet granulowane, inne niż o zawartości skrobi nieprzekraczającej 35 %
2302 50 Otręby, śruta i inne pozostałości odsiewu, przemiału lub innej obróbki roślin strączkowych, nawet granulowane
2306 90 11 Makuchy i inne pozostałości stałe, nawet mielone lub w postaci granulek, pozostałe z ekstrakcji oliwy, zawierające 3 % masy oliwy lub mniej
2306 90 19 Makuchy i inne pozostałości stałe, nawet mielone lub w postaci granulek, pozostałe z ekstrakcji oliwy, zawierające więcej niż 3 % masy oliwy
2307 Osad winny z drożdży; kamień winny
2308 00 11 Wytłoki winogron, nawet w postaci granulek, w rodzaju stosowanych do karmienia zwierząt, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, o całkowitej masowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 4,3 % mas. i zawartości suchej substancji nie mniejszej niż 40 % masy
2308 00 19 Wytłoki winogron, nawet w postaci granulek, w rodzaju stosowanych do karmienia zwierząt, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, inne niż wytłoki o całkowitej masowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 4,3 % mas. i zawartości suchej substancji nie mniejszej niż 40 % masy
2308 00 40 Żołędzie i kasztany; wytłoczyny z jabłek i z owoców innych niż winogrona, nawet w postaci granulek, w rodzaju stosowanych do karmienia zwierząt, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone
230910 Karma dla psów lub kotów, pakowana do sprzedaży detalicznej
2309 90 10 Roztwory z ryb lub z ssaków morskich, w rodzaju stosowanych do karmienia zwierząt
2309 90 33 Preparaty, włącznie z przedmieszkami, w rodzaju stosowanych do karmienia zwierząt, zawierające glukozę, syrop glukozowy, maltodekstrynę lub syrop z maltodekstryny, objęte podpozycjami 1702 30 50, 1702 30 90, 1702 40 90, 1702 90 50 i 2106 90 55, lecz niezawierające skrobi lub zawierające 10 % masy lub mniej skrobi oraz zawierające nie mniej niż 10 % masy, ale mniej niż 50 % masy produktów mlecznych
2309 90 35 Preparaty, włącznie z przedmieszkami, w rodzaju stosowanych do karmienia zwierząt, zawierające glukozę, syrop glukozowy, maltodekstrynę lub syrop z maltodekstryny, objęte podpozycjami 1702 30 50, 1702 30 90, 1702 40 90, 1702 90 50 i 2106 90 55, lecz niezawierające skrobi lub zawierające 10 % masy lub mniej skrobi oraz zawierające nie mniej niż 50 % masy, ale mniej niż 75 % masy produktów mlecznych
2309 90 39 Preparaty, włącznie z przedmieszkami, w rodzaju stosowanych do karmienia zwierząt, zawierające glukozę, syrop glukozowy, maltodekstrynę lub syrop z maltodekstryny, objęte podpozycjami 1702 30 50, 1702 30 90, 1702 40 90, 1702 90 50 i 2106 90 55, ale niezawierające skrobi lub zawierające 10 % masy lub mniej skrobi oraz zawierające nie mniej niż 75 % masy produktów mlecznych
2309 90 43 Preparaty, włącznie z przedmieszkami, w rodzaju stosowanych do karmienia zwierząt, zawierające glukozę, syrop glukozowy, maltodekstrynę lub syrop z maltodekstryny, objęte podpozycjami 1702 30 50, 1702 30 90, 1702 40 90, 1702 90 50 i 2106 90 55 i zawierające więcej niż 10 %, lecz nie więcej niż 30 % masy skrobi oraz zawierające nie mniej niż 10 % masy, ale mniej niż 50 % masy produktów mlecznych
2309 90 49 Preparaty, włącznie z przedmieszkami, w rodzaju stosowanych do karmienia zwierząt, zawierające glukozę, syrop glukozowy, maltodekstrynę lub syrop z maltodekstryny, objęte podpozycjami 1702 30 50, 1702 30 90, 1702 40 90, 1702 90 50 i 2106 90 55 i zawierające więcej niż 10 %, ale nie więcej niż 30 % masy skrobi oraz zawierające nie mniej niż 50 % masy produktów mlecznych
2309 90 53 Preparaty, włącznie z przedmieszkami, w rodzaju stosowanych do karmienia zwierząt, zawierające glukozę, syrop glukozowy, maltodekstrynę lub syrop z maltodekstryny, objęte podpozycjami 1702 30 50, 1702 30 90, 1702 40 90, 1702 90 50 i 2106 90 55 i zawierające więcej niż 30 % masy skrobi oraz zawierające nie mniej niż 10 % masy, ale mniej niż 50 % masy produktów mlecznych
2309 90 59 Preparaty, włącznie z przedmieszkami, w rodzaju stosowanych do karmienia zwierząt, zawierające glukozę, syrop glukozowy, maltodekstrynę lub syrop z maltodekstryny, objęte podpozycjami 1702 30 50, 1702 30 90, 1702 40 90, 1702 90 50 i 2106 90 55 i zawierające więcej niż 30 % masy skrobi oraz zawierające nie mniej niż 50 % masy produktów mlecznych
2309 90 70 Preparaty, włącznie z przedmieszkami, w rodzaju stosowanych do karmienia zwierząt, niezawierające glukozy, syropu glukozowego, maltodekstryny lub syropu z maltodekstryny, ale zawierające produkty mleczne
24 Tytoń i przemysłowe namiastki tytoniu; produkty, nawet zawierające nikotynę, przeznaczone do wdychania bez spalania; pozostałe wyroby zawierające nikotynę przeznaczone do wprowadzania nikotyny do ciała ludzkiego
2905 43 Mannit
2905 44 D-sorbit (sorbitol)
3301 Olejki eteryczne (nawet pozbawione terpenów), włącznie z konkretami i absolutami; rezinoidy; wyekstrahowane oleożywice; koncentraty olejków eterycznych w tłuszczach, ciekłych olejach, woskach lub tym podobnych, otrzymanych w procesie maceracji tłuszczami (enfleurage) lub maceracji; terpenowe produkty uboczne deterpenacji olejków eterycznych; wodne destylaty i wodne roztwory olejków eterycznych
3501 Kazeina, kazeiniany i pozostałe pochodne kazeiny; kleje kazeinowe
3502 Albuminy (włączając koncentraty dwu lub więcej białek serwatki, zawierające w przeliczeniu na suchą substancję więcej niż 80 % masy białka serwatki), albuminiany i pozostałe pochodne albumin
3503 Żelatyna (włącznie z żelatyną w arkuszach prostokątnych (włączając kwadratowe), nawet powierzchniowo obrobionych lub barwionych) oraz pochodne żelatyny; karuk; pozostałe kleje pochodzenia zwierzęcego, z wyłączeniem klejów kazeinowych objętych pozycją 3501
3504 Peptony i ich pochodne; pozostałe substancje białkowe oraz ich pochodne, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone; proszek skórzany, nawet chromowany
3505 Dekstryny i pozostałe skrobie modyfikowane (na przykład skrobie wstępnie żelatynizowane lub estryfikowane); kleje oparte na skrobiach, na dekstrynach lub pozostałych skrobiach modyfikowanych
380910 Środki wykańczalnicze, nośniki barwników przyśpieszające barwienie, utrwalacze barwników i pozostałe preparaty (na przykład klejonki i zaprawy), w rodzaju stosowanych w przemysłach włókienniczym, papierniczym, skórzanym i podobnych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, na bazie substancji skrobiowych
382460 Sorbit, inny niż ten objęty podpozycją 2905 44
4101 Skóry i skórki bydlęce, surowe (włączając bawole) lub ze zwierząt jednokopytnych (świeże lub solone, suszone, wapnione, piklowane lub inaczej konserwowane, ale niegarbowane, niewyprawione na pergamin lub dalej nieprzetworzone), nawet odwłoszone lub dwojone
4102 Skóry surowe, owcze lub jagnięce (świeże lub solone, suszone, wapnione, piklowane lub inaczej konserwowane, ale niegarbowane, niewyprawione na pergamin lub dalej nieprzetworzone), nawet z wełną lub dwojone, inne niż te wyłączone uwagą 1 c) do działu 41
4103 Pozostałe skóry i skórki, surowe (świeże lub solone, suszone, wapnione, piklowane lub inaczej konserwowane, ale niegarbowane, niewyprawione na pergamin lub dalej nieprzetworzone), nawet odwłoszone lub dwojone, inne niż te wyłączone uwagą 1 b) lub uwagą 1 c) do działu 41
4301 Skóry futerkowe surowe (włącznie z łbami, ogonami, łapami i pozostałymi częściami lub kawałkami nadającymi się do wykorzystania w kuśnierstwie), inne niż surowe skóry i skórki objęte pozycją 4101, 4102 lub 4103
5001 Kokony jedwabników nadające się do motania
5002 Jedwab surowy (nieskręcany)
5003 Odpady jedwabiu (włącznie z kokonami nienadającymi się do motania, odpadami przędzy i szarpanką rozwłóknioną)
5101 Wełna, niezgrzebna ani nieczesana
5102 Cienka lub gruba sierść zwierzęca, niezgrzebna ani nieczesana
5103 Odpady wełny lub cienkiej lub grubej sierści zwierzęcej, włącznie z odpadami przędzy, ale z wyłączeniem szarpanki rozwłóknionej
5201 Bawełna, niezgrzeblona ani nieczesana
5202 Odpady bawełniane (włącznie z odpadami przędzy i szarpanką rozwłóknioną)
5203 Bawełna, zgrzeblona lub czesana
5301 Len surowy lub obrobiony, ale nieprzędziony; pakuły i odpady lnu (włącznie z odpadami przędzy i szarpanką rozwłóknioną)
5302 Konopie siewne (Cannabis sativa L.), surowe lub przerobione, ale nieprzędzione; odpady i pakuły konopi siewnych (włącznie z odpadami przędzy i szarpanką rozwłóknioną)

ZAŁĄCZNIK  II

WYKAZ TOWARÓW, O KTÓRYCH MOWA W ART. 1 UST. 2

Kod CN Opis
3102 Nawozy mineralne lub chemiczne, azotowe
Ex 3105 Nawozy mineralne lub chemiczne, zawierające dwa lub trzy z pierwiastków nawozowych: azot, fosfor i potas; pozostałe nawozy; towary działu 31 w tabletkach lub podobnych postaciach, lub w opakowaniach o masie brutto nieprzekraczającej 10 kg, z wyjątkiem:

3105 10 00 - towary działu 31 w tabletkach lub podobnych postaciach, lub w opakowaniach o masie brutto nieprzekraczającej 10 kg

3105 60 00 - nawozy mineralne lub chemiczne, zawierające dwa pierwiastki nawozowe: fosfor i potas

1 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 22 maja 2025 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 12 czerwca 2025 r.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2011/182/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/952/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.1227

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2025/1227 w sprawie zmiany stawek celnych mających zastosowanie do przywozu niektórych towarów pochodzących lub wywożonych z Federacji Rosyjskiej i Republiki Białorusi
Data aktu: 17/06/2025
Data ogłoszenia: 20/06/2025
Data wejścia w życie: 21/06/2025, 20/07/2025