uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 32 ust. 5 akapit trzeci,
(1) Zgodnie z art. 32 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114 emitenci tokenów powiązanych z aktywami muszą wdrożyć i utrzymywać skuteczną politykę i procedury mające na celu identyfikowanie konfliktów interesów, zapobieganie im i zarządzanie nimi oraz ujawnianie konfliktów interesów, do jakich dochodzi między nimi a określonymi kategoriami osób. Wdrażając i utrzymując politykę i procedury wymagane na podstawie art. 32 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, emitenci tokenów powiązanych z aktywami powinni uwzględniać zasadę proporcjonalności w celu zapewnienia, aby polityka i procedury uwzględniały ich wielkość, model biznesowy organizacji wewnętrznej, charakter, skalę i złożoność ich działalności, były spójne, w stosownych przypadkach, z polityką grupy i wystarczające do skutecznego osiągnięcia celów tego artykułu.
(2) Konflikty interesów wynikają z bardzo różnych sytuacji, stosunków i powiązań, ponieważ interesy emitenta tokenów powiązanych z aktywami, jego właścicieli, personelu, organu zarządzającego, zainteresowanych stron, podmiotów należących do tej samej grupy co emitent tokenów powiązanych z aktywami i innych zainteresowanych stron mogą różnić się w przypadku emisji tokenów powiązanych z aktywami, ich publicznego udostępniania i zarządzania nimi. Przy podejmowaniu decyzji, jakiego rodzaju sytuacje i okoliczności należy uwzględnić w polityce i procedurach w zakresie konfliktów interesów, emitenci tokenów powiązanych z aktywami powinni wziąć pod uwagę wszystkie sytuacje, które mogą wpływać lub mogą być postrzegane jako wpływające na zdolność emitenta tokenów powiązanych z aktywami lub dowolnej osoby powiązanej z emitentem tokenów powiązanych z aktywami do podejmowania bezstronnych i obiektywnych decyzji.
(3) Zapewnienie należytego administrowania i zarządzania emitentami tokenów powiązanych z aktywami ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania tych emitentów oraz dla zapewnienia zaufania to tego segmentu rynku finansowego. Z tych powodów polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów powinny w szczególności obejmować te konflikty, które mogą utrudniać członkom organu zarządzającego podejmowanie obiektywnych i bezstronnych decyzji, które mają leżeć w najlepszym interesie emitenta tokenów powiązanych z aktywami, ale również w interesie posiadaczy tokenów powiązanych z aktywami.
(4) Rezerwa aktywów jest kluczowym elementem tokenów powiązanych z aktywami, a należyte zarządzanie nią przyczynia się do ochrony posiadaczy tokenów powiązanych z aktywami. Przy identyfikowaniu konfliktów interesów, zapobieganiu im, zarządzaniu nimi i ich ujawnianiu emitenci tokenów powiązanych z aktywami powinni uwzględniać potencjalne konflikty interesów, które powstają wskutek zarządzania rezerwą aktywów, o której mowa w art. 36 rozporządzenia (UE) 2023/1114, i inwestowania tych aktywów, a polityka i procedury emitentów tokenów powiązanych z aktywami powinny obejmować te aspekty. Podobnie emitenci tokenów powiązanych z aktywami powinni uwzględniać potencjalne konflikty interesów z osobami trzecimi świadczącymi usługi związane z obsługą, inwestowaniem lub przechowywaniem aktywów rezerwowych oraz, w stosownych przypadkach, z dystrybucją publiczną tokenów powiązanych z aktywami. Z tego samego powodu emitenci tokenów powiązanych z aktywami powinni ustanowić, wdrożyć i utrzymywać rozwiązania zapewniające, aby osoba trzecia pełniąca jedną z funkcji, o których mowa w art. 34 ust. 5 lit. h) rozporządzenia (UE) 2023/1114, działała w sposób spójny z ich polityką i procedurami w zakresie konfliktów interesów.
(5) W swojej polityce i procedurach w zakresie konfliktów interesów, o której to polityce i procedurach mowa w art. 32 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, emitenci tokenów powiązanych z aktywami powinni brać pod uwagę faktyczne i potencjalne konflikty interesów, które wpływają lub mogą wpływać na interesy posiadaczy tokenów powiązanych z aktywami, a także na interesy emitenta tokenów powiązanych z aktywami, w tym konflikty interesów, które mogą wpływać na jego wyniki i sytuację, a tym samym pośrednio również na interesy posiadaczy i potencjalnych posiadaczy tokenów powiązanych z aktywami.
(6) Aby zapewnić wystarczającą ochronę interesów posiadaczy, potencjalnych posiadaczy i emitentów tokenów powiązanych z aktywami, emitent tokenów powiązanych z aktywami powinien ocenić wszelkie faktyczne i potencjalne konflikty interesów oraz ustanowić i wdrożyć odpowiednie środki w celu zapobiegania konfliktom interesów lub ograniczania ich wpływu na jak najwcześniejszym etapie.
(7) Transakcje, które polegają na wymianie tokenów powiązanych z aktywami na środki pieniężne lub inne kryptoaktywa, w tym wykup tokenów powiązanych z aktywami, w przypadku gdy emitent tokena powiązanego z aktywami jest jedną ze stron transakcji, wiążą się ze zwiększonym ryzykiem konfliktu interesów i w związku z tym należy dokładnie ocenić, czy mogą one być szkodliwe dla emitenta tokena powiązanego z aktywami, gdy transakcje są przeprowadzane w imieniu osób bezpośrednio lub pośrednio powiązanych z emitentem samego tokena powiązanego z aktywami.
(8) Podobnie, ponieważ zachęty przewidziane w procedurach, polityce i ustaleniach dotyczących wynagrodzeń mogą powodować konflikty interesów, należy je monitorować, aby zapobiec wszelkiemu zakłócającemu stosowaniu, które byłoby szkodliwe dla emitenta lub posiadaczy tokenów powiązanych z aktywami.
(9) Aby zapobiegać konfliktom interesów szkodliwym dla emitenta tokenów powiązanych z aktywami, polityka i procedury przewidziane w art. 32 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114 powinny zapewniać staranne monitorowanie sytuacji, w których osoby powiązane z emitentami tokenów powiązanych z aktywami pozostają w stosunkach osobistych, zawodowych lub politycznych z inną osobą, która ma interesy sprzeczne z interesami emitenta. Takie stosunki mogą wpływać na obiektywizm lub osąd emitentów tokenów powiązanych z aktywami i osób z nimi powiązanych. Stosunki osobiste powinny obejmować stosunki między krewnymi lub powinowatymi lub stosunki społeczne, które nie ograniczają się do formalnego związku partnerskiego lub małżeństwa. Stosunki polityczne powinny obejmować członkostwo w partiach politycznych lub stosunki z urzędnikami administracji rządowej lub innymi funkcjonariuszami publicznymi. Stosunki zawodowe powinny obejmować stosunki w środowisku zawodowym, na przykład w miejscu pracy lub w kontekście biznesowym.
(10) Aby zapewnić zaufanie do emitenta tokena powiązanego z aktywami, a także chronić go przed nadszarpnięciem reputacji lub ryzykiem prawnym w okolicznościach, w których ryzyko konfliktu interesów jest szczególnie istotne i nie można mu odpowiednio zapobiec lub nie można odpowiednio zarządzać nim za pomocą przyjętych strategii i procedur, w tym wewnętrznych systemów i mechanizmów kontroli, należy ustalić i wprowadzić inne dodatkowe szczególne środki w celu zapobiegania odnośnym konfliktom interesów lub zarządzania nimi.
(11) Aby zapewnić w każdym momencie ich odpowiednie wdrożenie, utrzymanie i przegląd, polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów, o których to polityce i procedurach mowa w art. 32 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, powinny zapewniać dostępność wystarczających zasobów na potrzeby zarządzania konfliktami interesów oraz niezależność zasobów ludzkich zarządzających konfliktami interesów u emitenta tokenów powiązanych z aktywami od funkcji biznesowych emitenta. Takie specjalne zasoby ludzkie powinny również dysponować niezbędnymi umiejętnościami, wiedzą i doświadczeniem. Osoba odpowiedzialna za zarządzanie konfliktami interesów powinna mieć dostęp do organu zarządzającego i móc bezpośrednio podlegać temu organowi w ramach swojej funkcji zarządczej oraz, w stosownych przypadkach, w ramach swojej funkcji nadzorczej. Aby zapewnić skuteczny przydział zasobów przeznaczonych na zarządzanie konfliktami interesów i skuteczne zarządzanie tymi zasobami, należy przewidzieć w polityce i procedurach, że osoba odpowiedzialna za zarządzanie konfliktami interesów musi być w stanie poświęcić wystarczająco dużo czasu na pełnienie tej roli oraz przez cały czas dysponować wystarczającymi zasobami na odpowiednie wdrożenie, stosowanie, monitorowanie i przegląd tej polityki i procedur.
(12) W celu zapewnienia, aby posiadacze i potencjalni posiadacze tokenów powiązanych z aktywami mogli podjąć świadomą decyzję w sprawie tokenów powiązanych z aktywami, emitenci tokenów powiązanych z aktywami powinni aktualizować informacje ujawniane posiadaczowi tokenów powiązanych z aktywami zgodnie z art. 32 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1114 oraz przedstawić opis zidentyfikowanych konfliktów interesów i środków wprowadzonych w celu zarządzania konfliktami interesów lub zapobiegania im.
(13) Aby wyjaśnić posiadaczom tokenów powiązanych z aktywami, w jakim charakterze działa emitent tokenów powiązanych z aktywami, zwłaszcza że często może on prowadzić działalność w ścisłej współpracy z podmiotami powiązanymi lub podmiotami z tej samej grupy, informacje, o których mowa w art. 32 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1114, powinny zawierać wystarczająco szczegółowy, konkretny i jasny opis sytuacji, które prowadzą lub mogą prowadzić do konfliktów interesów, w tym roli i charakteru, w jakich działa emitent tokenów powiązanych z aktywami, oraz tego, czy emitent tokenów powiązanych z aktywami jest częścią grupy obejmującej również dostawców usług w zakresie kryptoaktywów.
(14) Z tego samego powodu, a także w celu zapewnienia odpowiedniej ochrony inwestorów, posiadacze i potencjalni posiadacze tokenów powiązanych z aktywami powinni mieć dostęp do informacji, o których mowa w art. 32 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1114, w języku, który znają. W związku z tym emitenci tokenów powiązanych z aktywami powinni udostępniać takie informacje w języku urzędowym macierzystego państwa członkowskiego zdefiniowanego w art. 3 ust. 1 pkt 33 lit. d) rozporządzenia (UE) 2023/1114 oraz w języku zwyczajowo używanym w sferze finansów międzynarodowych. W chwili przyjęcia niniejszego rozporządzenia językiem zwyczajowo używanym w sferze finansów międzynarodowych jest język angielski, co może jednak ulec zmianie w przyszłości.
(15) Przetwarzanie danych osobowych, w tym informacji zgromadzonych do celów polityki i procedur w zakresie konfliktów interesów, o których to polityce i procedurach mowa w art. 32 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, przez emitentów tokenów powiązanych z aktywami powinno odbywać się zgodnie z prawem do ochrony danych osobowych osób, których dane dotyczą, określonym w art. 7 i 8 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, i musi być zgodne z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2 .
(16) Polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów, o których to polityce i procedurach mowa w art. 32 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, doprecyzowane w regulacyjnych standardach technicznych określonych w niniejszym rozporządzeniu powinny przewidywać przekazywanie danych osobowych, jeżeli jest to konieczne i proporcjonalne do zapewnienia odpowiedniej identyfikacji konfliktów interesów, zapobiegania im i zarządzania nimi oraz ujawniania konfliktów interesów potencjalnie szkodliwych dla posiadaczy tokenów powiązanych z aktywami lub emitentów tokenów powiązanych z aktywami, z uwzględnieniem podstawowych praw do prywatności i ochrony danych osobowych osób powiązanych. Zgodnie z zasadą minimalizacji danych określoną w rozporządzeniu (UE) 2016/679 emitenci tokenów powiązanych z aktywami powinni w swojej polityce i procedurach, o których mowa w art. 32 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, określić, które kategorie danych osobowych będą przetwarzać w celu identyfikacji konfliktów interesów, zapobiegania im i zarządzania nimi, w sposób właściwy dla ich wielkości i organizacji wewnętrznej, a także, w stosownych przypadkach, dla grupy, ich modelu biznesowego oraz charakteru, skali i złożoności ich działalności. W regulacyjnych standardach technicznych określonych w niniejszym rozporządzeniu określono kryteria identyfikacji kategorii danych osobowych, które są niezbędne i proporcjonalne do zapewnienia odpowiedniej identyfikacji konfliktów interesów potencjalnie szkodliwych dla posiadaczy lub emitentów tokenów powiązanych z aktywami, zapobiegania im, zarządzania nimi i ich ujawniania, z uwzględnieniem ryzyka naruszenia podstawowych praw do prywatności i ochrony danych osobowych osób, o których mowa w art. 32 ust. 1 lit. a)-d) i f) rozporządzenia (UE) 2023/1114.
(17) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(18) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 .
(19) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który w dniu 17 lipca 2024 r. wydał swoją opinię,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 27 lutego 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1141 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/1141 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi dotyczące polityki i procedur w zakresie konfliktów interesów dla emitentów tokenów powiązanych z aktywami |
| Data aktu: | 27/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 10/06/2025 |
| Data wejścia w życie: | 30/06/2025 |