(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 23 stycznia 2025 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Urządzenia bliskiego zasięgu to zazwyczaj przeznaczone dla masowego odbiorcy lub przenośne urządzenia radiowe, które można łatwo przewozić za granicę i stosować w komunikacji transgranicznej. Zróżnicowanie warunków dostępu do widma stwarza ryzyko szkodliwych zakłóceń w stosunku do innych zastosowań i usług radiowych, uniemożliwia swobodny przepływ tego rodzaju urządzeń oraz powoduje wzrost kosztów ich produkcji.
(2) Decyzja Komisji 2006/771/WE 2 i decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/1538 3 stanowią ramy regulacyjne dla urządzeń bliskiego zasięgu wspierające innowacje w szerokim zakresie zastosowań na jednolitym rynku cyfrowym.
(3) Decyzją 2006/771/WE dokonano harmonizacji warunków technicznych wykorzystania widma na potrzeby szerokiej gamy urządzeń bliskiego zasięgu w obszarach zastosowań takich jak systemy alarmowe, łączność lokalna, zdalne sterowanie, implanty medyczne i zbieranie danych medycznych, inteligentne systemy transportowe oraz internet rzeczy, w tym identyfikacja radiowa (RFID). W rezultacie urządzenia bliskiego zasięgu, które spełniają te zharmonizowane warunki techniczne, podlegają jedynie wymogowi uzyskania ogólnego zezwolenia na mocy prawa krajowego.
(4) Decyzją wykonawczą (UE) 2018/1538 dodatkowo dokonano harmonizacji warunków technicznych wykorzystania widma przez urządzenia bliskiego zasięgu w zakresach częstotliwości 874-874,4 oraz 915-919,4 MHz. W tych zakresach częstotliwości mechanizm współdzielenia funkcjonuje inaczej niż w pozostałej części widma radiowego wykorzystywanej przez urządzenia bliskiego zasięgu i wymaga szczególnego systemu regulacyjnego. Decyzją tą umożliwiono wprowadzenie zaawansowanych technicznie rozwiązań w zakresie RFID, jak również zastosowań z obszaru internetu rzeczy w oparciu o urządzenia bliskiego zasięgu w sieciach danych.
(5) Ze względu na rosnące znaczenie urządzeń bliskiego zasięgu dla gospodarki, jak również ze względu na szybkie zmiany w technologii oraz szybko zmieniające się potrzeby społeczne regularnie pojawiają się nowe zastosowania tego rodzaju urządzeń. Zastosowania te wymagają okresowej aktualizacji zharmonizowanych warunków technicznych wykorzystania widma.
(6) W oparciu o stały mandat, który Komisja udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) w lipcu 2006 r. na podstawie art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE, należy dokonać aktualizacji załącznika do decyzji 2006/771/WE w celu odzwierciedlenia postępu technologicznego i zmian na rynku w dziedzinie urządzeń bliskiego zasięgu. Załącznik ten był zmieniany ośmiokrotnie. Prace prowadzone na podstawie tego stałego mandatu udzielonego CEPT stanowiły również podstawę decyzji wykonawczej (UE) 2018/1538, w której przewidziano dodatkowe widmo radiowe na potrzeby urządzeń bliskiego zasięgu w zakresach częstotliwości 874-874,4 oraz 915-919,4 MHz.
(7) W dniu 21 października 2021 r. Komisja wydała wytyczne dotyczące dziewiątego cyklu aktualizacji. Na podstawie stałego mandatu udzielonego CEPT i zgodnie z tymi wytycznymi w dniu 8 marca 2024 r. CEPT przedłożyła Komisji sprawozdanie nr 85. Oprócz udoskonalenia istniejących pozycji mających zastosowanie do aktywnych implantów medycznych, zastosowań RFID, zastosowań do transmisji głosu i wideo oraz urządzeń wspomagających słuch CEPT proponuje dodanie nowych pozycji w załączniku do decyzji 2006/771/WE. Te nowe pozycje umożliwiają korzystanie z widma przez naziemne systemy radaru z syntetyczną aperturą (SAR) i urządzenia do prześwietlania osób. Sprawozdanie to powinno zatem stanowić podstawę techniczną niniejszej decyzji.
(8) W sprawozdaniu nr 85 CEPT zaproponowała również włączenie do załącznika do decyzji 2006/771/WE warunków technicznych mających zastosowanie do urządzeń do transmisji sygnałów akustycznych użytkowanych do realizacji programów i imprez specjalnych ("urządzenia PMSE do transmisji sygnałów akustycznych"), które wykorzystują zharmonizowane widmo w ilości 32,3 MHz w pasmach częstotliwości 800 MHz i 1800 MHz, i zaleciła uchylenie decyzji wykonawczej Komisji 2014/641/UE 4 .
(9) W swoim komunikacie z dnia 26 września 2012 r. do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów 5 Komisja uznała sektor kultury i sektor kreatywny za jedne z najbardziej dynamicznie rozwijających się sektorów europejskiej gospodarki oraz za istotną siłę napędową różnorodności kulturowej w Europie. W szczególności w art. 8 ust. 5 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 243/2012/UE 6 podkreślono znaczenie urządzeń PMSE oraz zobowiązano państwa członkowskie do dążenia, we współpracy z Komisją Europejską, do zapewnienia niezbędnych pasm częstotliwości na potrzeby takich urządzeń, zgodnie z unijnymi celami, które zakładają poprawę integracji rynku wewnętrznego i dostępu do kultury.
(10) Zapotrzebowanie na widmo związane z organizacją wydarzeń społecznych i kulturalnych będzie często przekraczać ilość 32,3 MHz dostępną w pasmach częstotliwości 800 MHz i 1 800 MHz. Ponieważ zapotrzebowanie na widmo dla zastosowań PMSE do transmisji sygnałów akustycznych jest znacznie zróżnicowane, należy zapewnić na szczeblu Unii dostępność stałej ilości widma wynoszącej co najmniej 62,3 MHz, aby zaspokoić regularne standardowe zapotrzebowanie na widmo ze strony użytkowników urządzeń PMSE do transmisji sygnałów akustycznych.
(11) Dodatkowa ilość widma wynosząca co najmniej 30 MHz, która ma zaspokoić możliwe zapotrzebowanie na widmo dla zastosowań PMSE do transmisji sygnałów akustycznych podczas wydarzeń społecznych i kulturalnych, powinna zostać wybrana z zakresów przestrajania według decyzji państw członkowskich, najlepiej z zakresu częstotliwości 470-790 MHz.
(12) Urządzenia bliskiego zasięgu zgodne z warunkami określonymi w niniejszej decyzji powinny również być zgodne z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE 7 .
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2006/771/WE oraz uchylić decyzję wykonawczą 2014/641/UE.
(14) Środki określone w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 22 stycznia 2025 r.
Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.105 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2025/105 zmieniająca decyzję 2006/771/WE aktualizującą zharmonizowane warunki techniczne w dziedzinie wykorzystywania widma radiowego na potrzeby urządzeń bliskiego zasięgu oraz uchylająca decyzję wykonawczą 2014/641/UE w sprawie zharmonizowanych warunków technicznych wykorzystywania widma radiowego przez bezprzewodowe urządzenia do transmisji sygnałów akustycznych użytkowane do realizacji programów i imprez specjalnych w Unii Europejskiej |
| Data aktu: | 22/01/2025 |
| Data ogłoszenia: | 23/01/2025 |
| Data wejścia w życie: | 23/01/2025 |