uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,
(1) Zasada 20 Europejskiego filaru praw socjalnych 1 stanowi, że każdy ma prawo dostępu do podstawowych usług, w tym transportu, oraz że osoby potrzebujące powinny otrzymywać wsparcie w zakresie dostępu do tych usług. Transport umożliwia również dostęp do innych usług, które są bardzo ważne dla aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i w rynku pracy, takich jak zatrudnienie, opieka zdrowotna i edukacja. W tym kontekście ubóstwo transportowe staje się coraz większym problemem - w szczególności dla grup znajdujących się w trudnej sytuacji - ponieważ ogranicza dostęp do tych usług i w konsekwencji przyczynia się do wykluczenia społecznego.
(2) W Kompasie konkurencyjności dla UE 2 podkreślono, że odpowiednia infrastruktura transportowa jest warunkiem wstępnym konkurencyjności UE, gdyż stanowi fundament logistyki, terminowej produkcji oraz mobilności osób, towarów i usług. Badania pokazują też, że transport odgrywa ogromną rolę w promowaniu rozwoju gospodarczego, dobrostanu i sprawiedliwości społecznej, ponieważ umożliwia dostęp do wysokiej jakości miejsc pracy osobom zagrożonym ubóstwem i wykluczeniem społecznym oraz niektórym grupom społecznych znajdującym się w trudnej sytuacji 3 . Może także przyczyniać się do zwiększenia sprawiedliwości i solidarności międzypokoleniowej.
(3) Aby przeciwdziałać potencjalnym negatywnym skutkom dystrybucyjnym rozszerzenia zakresu unijnych rynków uprawnień do emisji dwutlenku węgla na budynki i transport drogowy w ramach nowego systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS2) oraz złagodzić te skutki zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 ustanowiono Społeczny Fundusz Klimatyczny (SCF). Oczekuje się, że w latach 2026-2032 SCF uruchomi 86,7 mld EUR na wsparcie gospodarstw domowych, użytkowników transportu i mikroprzed- siębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji, szczególnie dotkniętych ubóstwem energetycznym i transportowym. Aby uzyskać dostęp do tego finansowania, państwa członkowskie muszą przedłożyć swoje krajowe plany społeczno-klimatyczne do dnia 30 czerwca 2025 r. oraz w zadowalającym stopniu osiągnąć odpowiednie cele pośrednie i wartości docelowe. Niniejsze zalecenie ma pomóc państwom członkowskim w tej pracy.
(4) Państwa członkowskie mogą wykorzystywać Społeczny Fundusz Klimatyczny do wspierania środków strukturalnych i inwestycji służących poprawie efektywności energetycznej i obniżeniu emisyjności budynków oraz promowaniu rozwiązań w zakresie czystej mobilności, pod warunkiem że inicjatywy te są skierowane głównie do gospodarstw domowych, mikroprzedsiębiorstw lub użytkowników transportu znajdujących się w trudnej sytuacji. Kwalifikujące się środki i inwestycje związane z transportem obejmują: zachęcanie do korzystania z przystępnego cenowo i dostępnego transportu publicznego, wspieranie podmiotów prywatnych i publicznych, w tym spółdzielni, w rozwoju i zapewnianiu zrównoważonej mobilności na żądanie, usług w zakresie mobilności współdzielonej i aktywnej mobilności, ułatwianie dostępu do rowerów i pojazdów o zerowej emisji, rozwój infrastruktury do ich ładowania i tankowania oraz wspieranie rozwoju rynku używanych pojazdów bezemisyjnych.
(5) Art. 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie Społecznego Funduszu Klimatycznego 5 zawiera pierwszą i jedyną obowiązującą w całej Unii definicję ubóstwa transportowego, wprowadzoną na potrzeby tego rozporządzenia. Odnosi się ona do niezdolności "osób i gospodarstw domowych do pokrycia kosztów transportu prywatnego lub publicznego lub trudności w tym zakresie lub braku dostępu lub ograniczonego dostępu dla tych osób lub gospodarstw domowych do transportu niezbędnego, by mieli oni dostęp do podstawowych usług i czynności społeczno-gospodarczych, z uwzględnieniem kontekstu krajowego i przestrzennego".
(6) W odniesieniu do definicji ubóstwa transportowego zawartej w rozporządzeniu w sprawie Społecznego Funduszu Klimatycznego można wyróżnić następujące trzy wymiary:
a) przystępność cenowa: zdolność osób i gospodarstw domowych do pokrycia kosztów transportu prywatnego lub publicznego;
b) dostęp do transportu: istnienie usług transportowych i częstotliwość kursowania środków transportu;
c) dostępność: zdolność osób i gospodarstw domowych do dotarcia w rozsądnym czasie do podstawowych usług społeczno-gospodarczych i zajęć.
Czwarty wymiar - "adekwatność systemu transportowego" - choć nie został uwzględniony w oficjalnej definicji, pozwala opisać użyteczność systemu transportowego. "Adekwatność" obejmuje różne dodatkowe elementy, takie jak niezawodność, przydatność dla osób, które korzystają z niego na potrzeby pracy lub obowiązków opiekuńczych (jak dojazd do i z miejsc pracy oraz transport dzieci), bezpieczeństwo i ochrona systemu transportowego oraz jego dostępność poza godzinami szczytu, brak barier w dostępie do tego systemu oraz powszechna dostępność informacji o możliwościach podróżowania 6 .
(7) Ubóstwo transportowe wynika z niskich dochodów i innych systemowych barier, takich jak brak dostępu do przystępnych cenowo mieszkań w pobliżu miejsca pracy, do placówek edukacyjnych i podstawowych usług, izolacja geograficzna, brak lub ograniczona dostępność transportu publicznego lub prywatnego, a także szczególne cechy społeczno-gospodarcze, demograficzne i fizyczne, które ograniczają zdolność osób do korzystania z odpowiednich usług transportowych.
(8) Według badania Komisji całkowite wydatki na transport są najwyższe na obszarach o średniej gęstości zaludnienia - prawdopodobnie ze względu na większy odsetek dojazdów do pracy i większą liczbę przejazdów z tych obszarów do miast (np. w celach zawodowych lub na zakupy) 7 . Jak wskazano w strategii UE na rzecz regionów najbardziej oddalonych 8 , transport jest bardzo ważny dla tych najdalszych zakątków UE. Szczególnie dotknięte ubóstwem transportowym są wyspy i regiony najbardziej oddalone, co wiąże się m.in. z ograniczonym dostępem mieszkańców do podstawowych usług społeczno-gospodarczych, wysoką zależnością od transportu lotniczego i morskiego oraz mniejszymi możliwościami zastępowania jednych środków transportu innymi 9 .
(9) Z danych Eurostatu 10 wynika, że w 2023 r. odsetek osób, których nie stać na samochód i które są zagrożone ubóstwem (poniżej 60 % mediany ekwiwalentnego dochodu), wahał się od ok. 6 % (5,5 % we Włoszech, 6 % na Cyprze i 6,2 % na Malcie) do ponad 30 % (34,3 % w Finlandii, 34 % w Rumunii i 32,4 % na Słowacji i na Węgrzech). Sytuacja ta znacznie się różni w zależności od rodzaju gospodarstwa domowego. W 2023 r. w 12 państwach członkowskich ponad 30 % osób mających dzieci pozostające na utrzymaniu oraz niskie dochody nie było stać na samochód (44,4 % na Słowacji, 43,4 % na Węgrzech).
(10) W szerszym ujęciu osoby lub gospodarstwa domowe o niskich i niższych średnich dochodach, które stać na publiczny lub prywatny transport, można uznać za "zagrożone ubóstwem transportowym", jeżeli wydatki na transport stanowią znaczną część ich budżetu (np. ponad dwukrotność mediany udziału wydatków transportowych w budżetach ludności danego kraju).
(11) Zapobieganie ubóstwu transportowemu i łagodzenie go jest jednym z priorytetów transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Infrastruktura TEN-T musi zapewniać bezproblemową mobilność i dostępność wszystkim użytkownikom, zwłaszcza dotkniętych ubóstwem transportowym lub znajdującym się w trudnej sytuacji.
(12) W długoterminowej wizji dla obszarów wiejskich UE 11 Komisja wzywa państwa członkowskie i regiony do opracowania strategii zrównoważonej mobilności na obszarach wiejskich, mających na celu stworzenie "silniejszych, lepiej skomunikowanych, odpornych i zamożnych obszarów wiejskich do 2040 r.". Realizacja tej wizji wymaga działań na rzecz utrzymania i poprawy przystępnych cenowo usług transportu publicznego oraz infrastruktury - takiej jak koleje, śródlądowe drogi wodne, drogi, stacje ładowania i tankowania - wspierającejrozwiązania w zakresie mobilności bezemisyjnej, ścieżki rowerowe, połączenia multimodalne z uwzględnieniem aktywnego transportu, a także transport morski bliskiego zasięgu i połączenia lotnicze.
(13) Jak stwierdzono w planie działania Komisji dla europejskiego sektora motoryzacyjnego 12 , programy leasingu socjalnego 13 mogą przyczynić się do zapewnienia przystępnych cenowo i ekologicznych rozwiązań w zakresie mobilności dla użytkowników transportu znajdujących się w trudnej sytuacji i mogłyby być finansowane ze środków, które Społeczny Fundusz Klimatyczny uruchomi w latach 2026-2032. Oprócz tego do rozwiązania problemów tzw. pierwszej lub ostatniej mili w społecznościach o ograniczonym dostępie do usług transportowych 14 mogą przyczynić się współdzielone pojazdy autonomiczne, autonomiczne minibusy i pojazdy zdalnie sterowane.
(14) Komisja ułatwiła wymianę dobrych praktyk między państwami członkowskimi w zakresie opłacalnych środków i inwestycji, które należy uwzględnić w planach społeczno-klimatycznych 15 , oraz w zakresie przeprowadzania konsultacji publicznych 16 . Komisja opublikowała wytyczne dotyczące wdrażania Społecznego Funduszu Klimatycznego 17 , a także zestaw zaleceń zawierających dobre praktyki dotyczące Społecznego Funduszu Klimatycznego, sformułowanych przez podgrupę ds. transportu publicznego i mobilności współdzielonej grupy ekspertów ds. mobilności miejskiej 18 .
(15) Gromadzenie danych na temat wskaźników istotnych dla polityki ma bardzo duże znaczenie dla określenia priorytetów polityki, identyfikacji głównych beneficjentów i monitorowania postępów w realizacji celów polityki. W procesie tym pomocne mogą być wskaźniki opracowane przez Eurostat, które umożliwiają porównywanie wyników w skali całej UE, w oparciu o istniejące tablice wyników i ramy monitorowania, takie jak tablica wskaźników społecznych 19 , a także inne źródła danych wykorzystywane w ramach regularnych przeglądów postępów we wdrażaniu zalecenia Rady w sprawie zapewnienia sprawiedliwej transformacji dla wszystkich 20 .
(16) Europejskie Obserwatorium Sprawiedliwej Transformacji, które zostanie uruchomione w 2026 r., stanowi odpowiedź na zalecenie Rady w sprawie zapewnienia sprawiedliwej transformacji w kierunku neutralności klimatycznej 21 i ma na celu wzmocnienie bazy dowodowej dotyczącej aspektów sprawiedliwej transformacji ekologicznej. Obserwatorium będzie opracowywać i zestawiać odpowiednie dane, tworzyć znormalizowane wskaźniki, gromadzić najlepsze praktyki i ułatwiać wymianę danych na temat odpowiednich tendencji i polityk, w tym ubóstwa transportowego i grup znajdujących się w trudnej sytuacji.
(17) Ze względu na wzajemne zależności różnych obszarów polityki nie można skutecznie zwalczać ubóstwa transportowego w oderwaniu od szerszego kontekstu. Przy opracowywaniu działań skierowanych do grup znajdujących się w trudnej sytuacji podstawowe znaczenie ma podejście międzysektorowe, np. powiązanie projektów budownictwa społecznego z zapewnieniem odpowiedniej, przystępnej cenowo i zrównoważonej infrastruktury transportowej,
Sekcja I - Opracowanie strategicznego podejścia do zwalczania ubóstwa transportowego i zapobiegania mu
1. Włączały kwestie ubóstwa transportowego do istniejących strategii przeciwdziałania ubóstwu i strategii sektorowych (np. energetycznych) na szczeblu krajowym i regionalnym, z jasno określonymi i wymiernymi celami, planami wdrażania umożliwiającymi podjęcie działań z celami pośrednimi, jasnymi obowiązkami i odpowiednimi zasobami w perspektywie długoterminowej. Celem nadrzędnym powinno być zapobieganie ubóstwu transportowemu i ograniczanie go z poszanowaniem środowiska i z zapewnieniem spójności z uzgodnionymi celami klimatycznymi, a także rentowności ekonomicznej. Inspiracją mogą być procesy określone w rozporządzeniu (UE) 2023/955 w sprawie ustanowienia krajowych planów społeczno-klimatycznych w ramach Społecznego Funduszu Klimatycznego, w zaleceniu Rady w sprawie zapewnienia sprawiedliwej transformacji w kierunku neutralności klimatycznej, a także w wytycznych dotyczących sporządzania planów zrównoważonej mobilności miejskiej 22 , które należy stosować. Ważnymi etapami tego procesu są:
a) identyfikacja - na podstawie dostępnych danych - grup znajdujących się w trudnej sytuacji dotkniętych ubóstwem transportowym i podstawowych przyczyn tego zjawiska na terytorium danego państwa, z uwzględnieniem wszystkich wymiarów ubóstwa transportowego;
b) identyfikacja i analiza problemów oraz prowadzenie planowania interdyscyplinarnego z udziałem zainteresowanych stron i społeczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem władz oraz przedstawicieli szczebla regionalnego i lokalnego, z wykorzystaniem procesu kompleksowych i przejrzystych konsultacji publicznych i angażowania zainteresowanych stron, obejmującego aktywny udział grup docelowych na wszystkich etapach;
c) wskazanie odpowiednich środków i inwestycji powiązanych z mierzalnymi kamieniami milowymi, celami i harmonogramem prowadzącymi do stopniowej eliminacji ubóstwa transportowego, z wykorzystaniem ocen skutków dystrybucyjnych środków i reform 23 ;
d) wdrażanie środków i inwestycji oraz publiczne monitorowanie ich wdrażania. Postępy należy oceniać w oparciu o szereg wskaźników skuteczności działania i - w razie potrzeby - dostosowywać politykę i wykorzystywać istniejące procesy zarządzania, tabele wyników oraz odpowiednie wskaźniki.
2. Dbały o spójność i synergię z wdrażaniem i regularnymi przeglądami postępów na podstawie zalecenia Rady w sprawie zapewnienia sprawiedliwej transformacji w kierunku neutralności klimatycznej. Uwzględniały potrzeby w zakresie transportu przy opracowywaniu planów włączenia dla beneficjentów minimalnego dochodu 24 .
3. Dbały o spójność z planowanymi działaniami i inwestycjami oraz zobowiązaniami podjętymi w ramach różnych powiązanych programów i planów, np. w ramach planów odbudowy i zwiększania odporności, programów polityki spójności, terytorialnych planów sprawiedliwej transformacji, krajowych planów w dziedzinie energii i klimatu, długoterminowych strategii w zakresie nieruchomości i krajowych planów renowacji budynków oraz społecznych planów klimatycznych.
4. Wzmocniły pozycję i potencjał podmiotów lokalnych i regionalnych w zakresie identyfikowania, opracowywania i realizacji odpowiednich działań i inwestycji przez zapewnienie im dostępu do szkoleń, narzędzi oraz odpowiednich zasobów. Podmioty te odgrywają ważną rolę w dostosowywaniu rozwiązań do szczególnych potrzeb ich społeczności oraz w zapewnianiu skutecznego wdrażania tych rozwiązań na poziomie lokalnym.
5. Dzieliły się dobrymi praktykami, wyciągniętymi wnioskami i informacjami o skutkach podejmowanych działań dla różnych grup znajdujących się w trudnej sytuacji, aby wspierać wzajemne uczenie się i zwiększać skuteczność interwencji w całej UE, w tym poprzez wkład w przyszłe Europejskie Obserwatorium Sprawiedliwej Transformacji.
Sekcja II - Planowanie polityki
6. Określiły, co należy uznać za wystarczający poziom dostępności przystępnego cenowo transportu w poszczególnych regionach, a także na poziomie lokalnym - oraz zadbały o spójność między rozmieszczeniem przestrzennym podstawowych usług społeczno-gospodarczych a dostępnością środków transportu i odpowiedniej infrastruktury.
7. Czerpały inspirację z ram dostępności opracowanych przez Komisję i Międzynarodowe Forum Transportu OECD, które opierają się na: (i) dostępności, zdefiniowanej jako łączna liczba miejsc docelowych, do których można dotrzeć w określonym czasie; (ii) bliskości, określanej jako łączna liczba miejsc docelowych znajdujących się w określonej odległości oraz (iii) wydajności transportu, rozumianej za stosunek dostępności do bliskości, czyli porównanie liczby osób mających dostęp do danego miejsca z liczbą osób mieszkających w jego pobliżu 25 . Uwzględniały podróże multimodalne, takie jak połączenia autobusowo-kolejowe, w celu określenia priorytetów w zakresie inwestycji infrastrukturalnych. Uwzględniały też aspekty przystępności cenowej transportu przy ocenie, czy należy poprawić istniejącą infrastrukturę, rozszerzyć lub wybudować nową infrastrukturę, czy też poprawić połączenia multimodalne, takie jak ścieżki rowerowe prowadzące do stacji kolejowych lub połączenia autobusowe ze stacjami kolejowymi.
8. Wspierały samorządy na obszarach miejskich i podmiejskich w uwzględnianiu problemu ubóstwa transportowego przy opracowywaniu i wdrażaniu planów zrównoważonej mobilności miejskiej (SUMP) i zachęcały je do tego. Rozważyły zastosowanie podobnych podejść w planowaniu rozwiązań w zakresie mobilności w regionach wiejskich i oddalonych, które nie są objęte SUMP.
9. Rozważyły przeciwdziałanie istotnym brakom danych przez regularne i systematyczne gromadzenie informacji 26 oraz udostępnianie wyników na publicznych platformach danych odpowiadających różnym szczeblom administracji. Rozważyły opracowanie i wykorzystanie zdezagregowanych wskaźników i danych, w tym według płci i dochodów, w połączeniu ze wskaźnikami geoprzestrzennymi (zob. przykłady w załączniku I), co najmniej na poziomie NUTS 3 27 , obejmujących dostępność sieci transportowych i wymiar dostępności (lokalizację podstawowych usług społeczno-gospodarczych).
10. Maksymalnie zwiększyły skuteczność wykorzystania dostępnych środków krajowych oraz unijnych instrumentów finansowych na rzecz finansowania infrastruktury transportowej i usług transportowych, które przeciwdziałają ubóstwu transportowemu i jednocześnie wspierają zrównoważoną mobilność w całej UE. Uwzględniały w tym kontekście dostępne zasoby finansowe, harmonogramy inwestycyjne, potrzeby lokalnej ludności oraz koszty i korzyści związane z różnymi środkami transportu.
11. Współpracowały z innymi państwami członkowskimi w zakresie dostosowania polityk gromadzenia danych i zapewniania możliwości przemieszczania się między państwami - w szczególności w odniesieniu do użytkowników transportu znajdujących się w trudnej sytuacji - a także zachęcania zainteresowanych stron z różnych krajów do wyrażania opinii.
Sekcja III - Kształtowanie polityki
12. Priorytetowo traktowały środki adresowane do osób i gospodarstw domowych najbardziej dotkniętych ubóstwem transportowym, w oparciu o rzetelne oceny skutków dystrybucyjnych stosownych środków i polityk.
13. Koncentrowały ukierunkowane środki wspierające np. na gospodarstwach domowych o niskich dochodach lub o niższych średnich dochodach, znajdujących się na obszarach geograficznych o niedostatecznym dostępie do usług transportowych, przy jednoczesnym uwzględnieniu potrzeb grup znajdujących się w trudnej sytuacji zamieszkujących zamożniejsze obszary, takie jak duże miasta. Inne podejście to skoncentrowanie wsparcia na konkretnych kategoriach osób znajdujących się w trudnej sytuacji, w szczególności tych, które są zależne od zmotoryzowanego transportu opartego na paliwach kopalnych i albo nie mają dostępu do przystępnych cenowo i odpowiednich opcji transportu publicznego, albo borykają się z nieodpowiednią lub ograniczoną dostępnością takich usług w swojej okolicy. Można także połączyć działania poprawiające jakość (dostępnego dla wszystkich) systemu transportu publicznego z wprowadzeniem obniżonych cen lub bonów na transport publiczny dla grup znajdujących się w trudnej sytuacji (zob. załącznik II zawierający przykłady niektórych środków i inwestycji, a także wytyczne Komisji dotyczące planów społeczno-klimatycznych). W ten sposób można poprawić całą ofertę transportową z korzyścią dla wszystkich, a jednocześnie łatwiej osiągnąć korzyści skali.
14. Dbały, aby wprowadzane środki nie były ograniczone do osób posiadających samochód lub rower, ale obejmowały również dekarbonizację lokalnego sektora transportu i powiązanej infrastruktury. Uwzględniały wszystkie formy mobilności, tj.: multimodalny transport publiczny, a także nowe usługi oparte na wspólnych przejazdach samochodem lub wspólnym użytkowaniu samochodów (w tym na wykorzystaniu pojazdów autonomicznych), usługi w zakresie mobilności współdzielonej, w tym mikromobilność, usługi na żądanie i aktywna mobilność (chodzenie i jazda na rowerze).
15. Wykorzystywały dobre praktyki i priorytety działania przedstawione w niedawnym komunikacie Komisji w sprawie dekarbonizacji flot przedsiębiorstw 28 , co może przyspieszyć obrót bezemisyjnych pojazdów korporacyjnych, a tym samym przyczynić się do powstania szerokiego rynku używanych pojazdów.
16. Rozważyły zapewnienie użytkownikom transportu znajdującym się w trudnej sytuacji i mikroprzedsiębiorstwom znajdującym się w trudnej sytuacji dostępu do nowych i używanych pojazdów bezemisyjnych za pomocą środków takich jak systemy leasingu socjalnego w połączeniu z instalacją infrastruktury ładowania. Przy opracowywaniu programów wynajmu lub leasingu pojazdów bezemisyjnych skierowanych do grup znajdujących się w trudnej sytuacji można uwzględnić takie czynniki, jak poziom dochodów, dostęp do istniejącego transportu publicznego i usług mobilności współdzielonej oraz ich dostępność, a także średni czas dojazdu do pracy i średnie odległości.
17. Zachęcały do korzystania z najbardziej zrównoważonych dostępnych środków transportu, a zarazem dopilnowywały, aby było to zgodne z codziennymi potrzebami grup docelowych. Priorytetowo traktowały transport publiczny względem indywidualnej mobilności nieaktywnej, co zmniejszy zależność od prywatnych samochodów. Wspierały poprawę połączeń transportu publicznego na obszarach miejskich oraz ich powiązań z obszarami wiejskimi, peryferyjnymi i oddalonymi. Koncentrując natychmiastowe wsparcie na grupach dotkniętych ubóstwem transportowym, opracowały politykę uwzględniającą szersze potrzeby transportowe. Nie tylko pomoże to przeciwdziałać ubóstwu transportowemu, lecz także poprawi łączność systemową, ograniczy emisje CO2 i zanieczyszczenie powietrza, zagęszczenie ruchu, wypadki i hałas, a zarazem zapewni wszystkim grupom ludności realną alternatywę.
18. Rozszerzały zasięg masowego transportu zbiorowego przez łączenie go z siecią transportu autobusowego, a także z usługami przejazdu na żądanie, rozwiązaniami w zakresie mobilności współdzielonej (jak pojazdy współdzielone, rowery elektryczne, hulajnogi elektryczne, a także współdzielone pojazdy autonomiczne oraz przejazdy w ramach wspólnego użytkowania samochodów osobowych), mobilnością jako usługą oraz aktywną mobilnością.
19. W odniesieniu do nieopłacalnych z komercyjnego punktu widzenia lokalnych i regionalnych usług transportu publicznego rozważenie możliwości udzielania zamówień publicznych na usługi, w tym przyznawania odpowiednich rekompensat operatorom transportu publicznego, aby zapewnić odpowiedni poziom usług publicznych odpowiadających potrzebom 29 . Rozważyły dofinansowanie usług na żądanie, takich jak zbiorowy transport drogowy lub współdzielone taksówki, na obszarach o niedostatecznym dostępie do transportu, w szczególności na obszarach słabo zaludnionych. Zachęcały przewoźników do wejścia na rynek przez ograniczanie przeszkód administracyjnych lub innych przeszkód prawnych w świadczeniu usług, aby zwiększyć wybór i dostępność oraz obniżyć ceny dla użytkowników, zwłaszcza tych znajdujących się w trudnej sytuacji.
20. Rozważyły pilotażowe wdrożenie współdzielonych pojazdów autonomicznych, autonomicznych pojazdów wahadłowych i pojazdów zdalnie sterowanych w celu zapewnienia przystępnego cenowo i wydajnego transportu w społecznościach o niedostatecznym dostępie do usług oraz rozwiązania problemów pierwszej i ostatniej mili, m.in. przez zapewnienie odpowiednich warunków prawnych umożliwiających świadczenie takich usług.
21. Ułatwiały powszechniejsze wykorzystanie rowerów, rowerów elektrycznych i podobnych form mikromobilności, a także przemieszczanie się pieszo (przez rozwój infrastruktury pieszej). Rozwijały bezpieczną, chronioną i wygodną sieć infrastruktury rowerowej, obejmującą również parkingi rowerowe i powiązane usługi (np. systemy współdzielenia rowerów), łączącą obszary zamieszkałe przez osoby o niskich dochodach z odpowiednimi miejscami docelowymi. Rozważyły dotowanie zakupu lub leasingu rowerów, rowerów elektrycznych i rowerów towarowych w celu wsparcia użytkowników transportu o niskich dochodach.
22. Dopilnowały, aby przy opracowywaniu i wdrażaniu polityki uwzględniano: równouprawnienie płci 30 , włączenie społeczne oraz przystępność cenową i dostępność transportu publicznego i usług w zakresie mobilności współdzielonej, w tym dla pasażerów z niepełnosprawnościami lub o ograniczonej możliwości poruszania się. Uwzględniały bardziej złożone wzorce mobilności (np. korzystanie z wielu środków transportu) oraz potrzeby różnych grup społecznych, zwłaszcza osób, których nie stać na posiadanie samochodu, oraz osób pełniących obowiązki opiekuńcze. W każdym przypadku analiza możliwości zapewnienia dostępu do głównych miejsc zatrudnienia za pośrednictwem transportu publicznego lub rozwiązań w zakresie aktywnej mobilności, zwłaszcza w przypadku zakładów pracy zatrudniających znaczną liczbę osób o niskich dochodach.
23. Wspierały działania i inwestycje w dziedzinie transportu za pomocą odpowiedniej, powszechnie dostępnej infrastruktury cyfrowej, w szczególności na obszarach oddalonych i wiejskich. Wdrażały innowacyjne usługi (w stosownych przypadkach), takie jak budżety mobilności udostępniane za pośrednictwem aplikacji oferujących mobilność jako usługę lub portfeli cyfrowych, aby zapewnić ukierunkowane wsparcie użytkownikom znajdującym się w trudnej sytuacji. Uzupełniały rozwiązania cyfrowe o niecyfrowe alternatywy, tak aby informacje i usługi były również dostępne dla użytkowników o niskich umiejętnościach cyfrowych lub o ograniczonym dostępie do internetu. Ułatwiały rozwój i zwiększanie zasięgu usług transportowych wykorzystujących technologię cyfrową do zapewnienia większego wyboru opcji podróży i skrócenia czasu oczekiwania, czasu podróży lub kosztów transportu.
24. Podnosiły świadomość na temat wszystkich działań podejmowanych w celu zwalczania ubóstwa transportowego, wykorzystując odpowiednie kanały komunikacji, tak aby docelowi beneficjenci byli poinformowani o dostępnych środkach służących zmniejszeniu ubóstwa transportowego i zachęcani do korzystania z nich. Nawiązywały współpracę z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, w szczególności z organizacjami reprezentującymi grupy zagrożone ubóstwem transportowym, w celu ich zaangażowania w kampanie uświadamiające. Dążyły do zmiany postaw społecznych wobec zrównoważonego transportu oraz do tego, aby takie rozwiązania były bardziej akceptowane i dostępne w całym kraju.
Sporządzono w Brukseli dnia 22 maja 2025 r.
Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1021 |
| Rodzaj: | Zalecenie |
| Tytuł: | Zalecenie 2025/1021 w sprawie ubóstwa transportowego: jak zapewnić przystępną cenowo, dostępną i sprawiedliwą mobilność |
| Data aktu: | 22/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 26/05/2025 |
| Data wejścia w życie: | 22/05/2025 |