uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 27 ust. 5,
(1) Identyfikacyjne dane referencyjne powinny umożliwić uczestnikom rynku i właściwym organom identyfikację swapów stóp procentowych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym i swapów ryzyka kredytowego będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym do celów spełnienia wymogów przejrzystości określonych w art. 8a ust. 2 oraz art. 10 i 21 rozporządzenia (UE) nr 600/2014.
(2) Identyfikacyjne dane referencyjne powinny umożliwić uczestnikom rynku i właściwym organom rozróżnienie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym pod względem klasy aktywów dzięki wskazaniu, czy instrument pochodny będący przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym jest powiązany ze stopą, kredytem, kursem walutowym, instrumentami kapitałowymi, towarami lub innymi niestandardowymi klasami aktywów.
(3) Identyfikacyjne dane referencyjne powinny umożliwić uczestnikom rynku i właściwym organom rozróżnienie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym pod względem rodzaju instrumentu dzięki wskazaniu, czy instrument pochodny będący przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym jest swapem, opcją czy kontraktem terminowym typu forward.
(4) Identyfikacyjne dane referencyjne powinny umożliwić uczestnikom rynku i właściwym organom rozróżnienie swapów stóp procentowych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym pod względem rodzaju aktywów bazowych dzięki wskazaniu, na podstawie ISO 10962 (CFI) 2021, czy instrument pochodny na stopę procentową będący przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym jest swapem (bazowym) typu stała za zmienną, typu stała za stałą czy też typu zmienna za zmienną.
(5) Identyfikacyjne dane referencyjne powinny umożliwić uczestnikom rynku i właściwym organom rozróżnienie swapów stóp procentowych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym pod względem waluty, w której wyrażono wartość nominalną, przez wskazanie, czy swap stóp procentowych będący przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym jest denominowany w którejkolwiek z czterech walut, o których mowa w art. 8a ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, a jeżeli tak, przez wskazanie odpowiedniej waluty za pomocą trzyliterowego kodu waluty zgodnie z normą ISO 4217.
(6) Identyfikacyjne dane referencyjne powinny umożliwić uczestnikom rynku i właściwym organom rozróżnienie swapów stóp procentowych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym pod względem rodzaju dostawy, z wykorzystaniem normy ISO 10962 (CFI) 2021 w celu ustalenia, czy swap stóp procentowych będący przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym jest swapem z obowiązkiem dostawy (dostawa fizyczna) czy bez obowiązku dostawy (środki pieniężne).
(7) Identyfikacyjne dane referencyjne powinny umożliwić uczestnikom rynku i właściwym organom zidentyfikowanie harmonogramu zmian kwoty nominalnej swapów stóp procentowych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, z wykorzystaniem normy ISO 10962 (CFI) 2021 w celu wskazania czy harmonogram zmian kwoty nominalnej jest stały, zaliczkowy, amortyzowany czy dostosowany do indywidualnych potrzeb.
(8) Identyfikacyjne dane referencyjne powinny umożliwić uczestnikom rynku i właściwym organom rozróżnienie swapów stóp procentowych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym pod względem bazowych stóp referencyjnych.
(9) Identyfikacyjne dane referencyjne powinny umożliwić uczestnikom rynku i właściwym organom poznanie określonych standardowych wyróżników związanych z bazową stopą referencyjną. Odpowiednie standardowe konwencje powinny odzwierciedlać elementy danych o znaczeniu krytycznym określone w zmienionych wytycznych technicznych Komitetu Nadzoru Regulacyjnego dotyczących takich elementów, ponieważ atrybuty te są znormalizowane, wspierane na szczeblu międzynarodowym i aktualizowane przez Komitet. Cztery elementy danych o znaczeniu krytycznym to: (i) konwencja liczenia dni mająca zastosowanie do składnika stałego, (ii) częstotliwość płatności składnika stałego, (iii) konwencja liczenia dni mająca zastosowanie do składnika zmiennego, (iv) częstotliwość płatności składnika zmiennego.
(10) W celu zidentyfikowania swapów stóp procentowych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, do których nie można zastosować standardowych wyróżników związanych z ich bazowymi stopami referencyjnymi, identyfikacyjne dane referencyjne powinny również umożliwić ustalenie konwencji dostosowania dnia roboczego, opóźnienia określania, kalendarza płatności oraz faktu, że umowa nie przewiduje dodatkowych płatności.
(11) Identyfikacyjne dane referencyjne powinny umożliwić uczestnikom rynku i właściwym organom rozróżnienie swapów stóp procentowych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym w odniesieniu do okresu bazowej stopy referencyjnej przez wyrażenie okresu bazowej stopy referencyjnej w dniach, tygodniach, miesiącach lub latach, stosownie do przypadku.
(12) Identyfikacyjne dane referencyjne powinny umożliwić uczestnikom rynku i właściwym organom rozróżnienie swapów stóp procentowych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym obejmujących standardowe okresy bazowych stóp referencyjnych dzięki wskazaniu mających zastosowanie standardowych okresów odnoszących się do każdej z bazowych stóp referencyjnych.
(13) Identyfikacyjne dane referencyjne powinny umożliwić uczestnikom rynku i właściwym organom ustalenie, czy swap stóp procentowych będący przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym jest zawierany na jeden z okresów wyrażonych w pełnych latach przewidzianych w art. 8a ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 600/2014. W przypadku gdy swap stóp procentowych będący przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym zawierany jest na okres wyrażony w pełnych latach, identyfikacyjne dane referencyjne powinny wskazywać okres obowiązywania umowy wyrażony jako liczba całkowita oraz mającą zastosowanie jednostkę czasu.
(14) Identyfikacyjne dane referencyjne powinny umożliwić uczestnikom rynku i właściwym organom ustalenie, czy swap stóp procentowych będący przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym ma charakter kasowy, tj. czy wchodzi w życie po zwykle dwóch dniach roboczych po zawarciu umowy, czy też charakter terminowy, co oznacza, że umowa swapu stóp procentowych będącego przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym wchodzi w życie w dowolnej innej uzgodnionej umownie dacie rozpoczęcia.
(15) Identyfikacyjne dane referencyjne powinny umożliwić uczestnikom rynku i właściwym organom określenie, czy swap stóp procentowych będący przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym oparto na datach kalendarzowych, datach Międzynarodowego Rynku Walutowego czy na innej (niestandardowej) konwencji rolowania daty.
(16) Identyfikacyjne dane referencyjne dotyczące swapów stóp procentowych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym nie powinny obejmować dziennej daty wygaśnięcia ani daty wejścia w życie swapu stóp procentowych, ponieważ takie atrybuty uniemożliwiają miarodajne porównanie cen swapów stóp procentowych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym.
(17) Unikatowy identyfikator produktu ISO 4914 (UPI) jest uzgodnionym na szczeblu światowym unikatowym identyfikatorem produktu opracowanym jako narzędzie identyfikacji swapów stóp procentowych i swapów ryzyka kredytowego będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym w celu ułatwienia agregacji danych dotyczących ryzyka przez repozytoria transakcji na globalnych rynkach instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym. Identyfikator ISO 4914 (UPI) dotyczący swapów stóp procentowych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym nie zawiera jednak pozostałych identyfikacyjnych danych referencyjnych, które są potrzebne do właściwej identyfikacji swapów stóp procentowych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym do celów spełnienia wymogów przejrzystości określonych w art. 8a ust. 2 oraz art. 10 i 21 rozporządzenia (UE) nr 600/2014. W związku z tym ISO 4914 (UPI) należy uzupełnić o te pozostałe identyfikacyjne dane referencyjne. W tym celu w art. 27 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 upoważniono Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych ("ESMA") do opracowania projektów regulacyjnych standardów technicznych w celu określenia m.in. standardów i formatów danych referencyjnych dotyczących instrumentu finansowego, w tym metod i mechanizmów dostarczania ESMA danych i wszelkich ich aktualizacji oraz przekazywania ich właściwym organom, a także formy i treści tych danych. Metody i mechanizmy dostarczania identyfikacyjnych danych referencyjnych obejmują możliwość wymagania, aby wszystkie identyfikacyjne dane referencyjne określone w niniejszym rozporządzeniu zgłaszano jako część unikatowego identyfikatora.
(18) Aby umożliwić dostosowanie niniejszego rozporządzenia do rozporządzenia delegowanego przyjętego na podstawie art. 27 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 oraz zapewnić uczestnikom rynku i właściwym organom wystarczająco dużo czasu na wprowadzenie środków niezbędnych do spełnienia wymogów dotyczących danych referencyjnych, swapy stóp procentowych będące przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym i swapy ryzyka kredytowego będące przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym należy identyfikować za pomocą identyfikacyjnych danych referencyjnych określonych w niniejszym rozporządzeniu od dnia 1 września 2026 r.
(19) W art. 27da ust. 1 akapit czwarty rozporządzenia (UE) nr 600/2014 zobowiązano ESMA do wszczęcia procedury wyboru w celu wyznaczenia jednego dostawcy informacji skonsolidowanych w odniesieniu do instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym lub odpowiednich podklas instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym w terminie trzech miesięcy od daty rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia i nie wcześniej niż sześć miesięcy od wszczęcia procedury wyboru w celu wyznaczenia jednego dostawcy informacji skonsolidowanych w odniesieniu do akcji i funduszy inwestycyjnych typu ETF. Aby zapewnić terminowe wszczęcie procedury wyboru w celu wyznaczenia jednego dostawcy informacji skonsolidowanych w odniesieniu do instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym lub odpowiednich podklas instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, niniejsze rozporządzenie powinno zacząć obowiązywać od dnia jego wejścia w życie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 stycznia 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.1003 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/1003 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do identyfikacyjnych danych referencyjnych dotyczących instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, które mają być stosowane do celów spełnienia wymogów przejrzystości określonych w art. 8a ust. 2 oraz art. 10 i 21 |
| Data aktu: | 24/01/2025 |
| Data ogłoszenia: | 22/05/2025 |
| Data wejścia w życie: | 11/06/2025 |