Zalecenie 2024/743 w odniesieniu do postępów poczynionych na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/842 w czeskim projekcie zaktualizowanego zintegrowanego krajowego planu w dziedzinie energii i klimatu na lata 2021-2030

ZALECENIE KOMISJI (UE) 2024/743
z dnia 23 lutego 2024 r.
w odniesieniu do postępów poczynionych na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/842 w czeskim projekcie zaktualizowanego zintegrowanego krajowego planu w dziedzinie energii i klimatu na lata 2021-2030

(Jedynie tekst w języku czeskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 5 kwietnia 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 292,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 663/2009 i (WE) nr 715/2009, dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 94/22/WE, 98/70/WE, 2009/31/WE, 2009/73/WE, 2010/31/UE, 2012/27/UE i 2013/30/UE, dyrektyw Rady 2009/119/WE i (UE) 2015/652 oraz uchylenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 525/2013 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 6 i art. 9 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 23 października 2023 r. Czechy przedłożyły projekt zaktualizowanego zintegrowanego krajowego planu w dziedzinie energii i klimatu (KPEiK).

(2) W dniu 18 grudnia 2023 r. Komisja przyjęła zalecenia dotyczące projektu zaktualizowanego KPEiK Czech obejmującego lata 2021-2030 oraz spójności środków wprowadzonych przez Czechy z unijnym celem neutralności klimatycznej. 2

(3) Zalecenia Komisji dotyczące osiągnięcia celów krajowych na podstawie rozporządzenia w sprawie wspólnego wysiłku redukcyjnego 3  (rozporządzenia ESR) opierają się na prawdopodobieństwie przestrzegania przez państwa członkowskie celów na 2030 r., z uwzględnieniem zasad korzystania z elastyczności przewidzianych w rozporządzeniu ESR.

(4) Zalecenie Komisji dotyczące rozporządzenia ESR jest aktualizacją zalecenia dotyczącego rozporządzenia ESR zawartego we wspomnianym zaleceniu z dnia 18 grudnia 2023 r. W prognozach emisji ESR przedstawionych w czeskim projekcie zaktualizowanego KPEiK pojawiły się rozbieżności, jednak po wyjaśnieniach udzielonych przez Czechy w odniesieniu do danych liczbowych zawartych w prognozach, niniejsze zalecenie zastępuje pierwsze, skierowane do Czech zalecenie Komisji dotyczące ESR.

(5) Czechy dostarczyły Komisji dane liczbowe leżące u podstaw prognoz, aby sprecyzować, że w ich scenariuszu "kontynuacji obecnych środków" dotyczącym ESR emisje w 2030 r. wyniosłyby 43,7 MtCO2eq a w scenariuszu "z dodatkowymi środkami" - 43,4 MtCO2eq. Scenariusz "kontynuacji obecnych środków" doprowadziłby do redukcji o 32,7 %, natomiast scenariusz "z dodatkowymi środkami" do redukcji o 33,2 % w porównaniu z poziomami z 2005 r., co w obu przypadkach oznacza redukcje większe niż krajowy cel redukcji emisji o 26 %, określony dla Czech w rozporządzeniu ESR. Redukcje emisji do 2030 r. mierzy się w odniesieniu do poziomu emisji z 2005 r., jak określono w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2020/2126 z dnia 16 grudnia 2020 r. Dla Czech wielkość tę określono na 64,97 MtCO2 eq. w 2005 r.

NINIEJSZYM ZALECA, ABY CZECHY PODJĘŁY NASTĘPUJĄCE DZIAŁANIA:

1. Uzupełniły informacje dotyczące istniejących i planowanych polityk i środków, w tym w sektorze transportu i budynków, oraz dotyczące emisji innych niż emisje CO2, w tym emisji metanu, N2O i fluorowanych gazów cieplarnianych pochodzących z procesów przemysłowych i użytkowania produktów, rolnictwa i gospodarowania odpadami, które to sektory mają przyczynić się do osiągnięcia krajowego celu w zakresie emisji gazów cieplarnianych w ramach rozporządzenia ESR. Jasno określiły ich zakres, harmonogram i, w miarę możliwości, spodziewany wpływ na redukcję emisji gazów cieplarnianych, w tym w odniesieniu do środków w ramach unijnych programów finansowania, takich jak wspólna polityka rolna.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 lutego 2024 r.

1 Dz.U. L 328 z 21.12.2018, s. 1
2 C(2023) 9616 final
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/842 z dnia 30 maja 2018 r. (Dz.U. L 156 z 19.6.2018, s. 26), zmienione rozporządzeniem (UE) 2023/857 z dnia 19 kwietnia 2023 r. (Dz.U. L 111 z 26.4.2023, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.743

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zalecenie 2024/743 w odniesieniu do postępów poczynionych na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/842 w czeskim projekcie zaktualizowanego zintegrowanego krajowego planu w dziedzinie energii i klimatu na lata 2021-2030
Data aktu: 23/02/2024
Data ogłoszenia: 05/04/2024