uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 75 ust. 2 i art. 77 ust. 5,
(1) Rozporządzeniem (UE) nr 1308/2013 uchylono i zastąpiono rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 2 Ustanowiono w nim przepisy dotyczące norm handlowych w odniesieniu do chmielu i certyfikacji chmielu oraz uprawniono Komisję do przyjmowania aktów delegowanych i wykonawczych w tym zakresie. Aby zapewnić sprawne stosowanie norm handlowych i funkcjonowanie certyfikacji chmielu i produktów chmielowych, w nowych ramach prawnych w drodze aktów delegowanych należy przyjąć pewne dodatkowe przepisy. Niniejsze rozporządzenie i rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/601 3 powinny zastąpić rozporządzenie Komisji (WE) nr 1850/2006 4 . 5
(2) Art. 77 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 stanowi, że produkty sektora chmielu zebrane lub przygotowane w Unii podlegają procedurze certyfikacji gwarantującej spełnienie minimalnych wymogów jakościowych. W celu zapewnienia jednolitego stosowania procedury certyfikacji w państwach członkowskich konieczne jest określenie produktów sektora chmielu podlegających certyfikacji.
(3) Art. 77 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 stanowi, że produkty sektora chmielu można wprowadzać do obrotu lub wywozić tylko, gdy są objęte certyfikatem wydanym zgodnie z tym przepisem. Browarnicy zwracają szczególną uwagę na jakość chmielu wykorzystywanego w procesie warzenia, ponieważ składnik ten ma duży wpływ na smak produktu końcowego. W przypadku gdy chmiel jest uprawiany i przetwarzany przez browarnika lub przez osoby trzecie na podstawie umowy z browarnikiem, wymaganie urzędowej certyfikacji oprócz wewnętrznej kontroli jakości danego browaru wiązałoby się z dodatkowymi kosztami i zbędnymi obciążeniami administracyjnymi. Niewielkie ilości produktów sektora chmielu sprzedawanych osobom prywatnym w małych opakowaniach są rynkiem niszowym i poświadczanie zawartości każdego małego opakowania i oznaczanie opakowań zgodnie z obowiązującymi przepisami byłoby nieuzasadnionym nakładem pracy, tym bardziej że miałoby to również wpływ na cenę tych produktów dla użytkowników prywatnych. Zizomeryzowane produkty chmielowe zostały poddane intensywnemu przetworzeniu i mają stabilny charakter, w związku z czym certyfikacja nie jest już konieczna do zagwarantowania ich jakości. Niektóre produkty chmielowe należy zatem zwolnić z wymogu certyfikacji na potrzeby wprowadzania do obrotu lub wywozu.
(4) W celu określenia zakresu zwolnienia z obowiązku certyfikacji chmielu uprawianego lub przetwarzanego dla bro- warników na podstawie umowy lub przez samych browarników, przy jednoczesnym zapewnieniu nadzoru ze strony właściwego organu certyfikującego, browarnicy powinni informować właściwy organ certyfikujący przy użyciu deklaracji zbiorów o uprawianych odmianach, zebranych ilościach, miejscach produkcji i obsadzonych powierzchniach, aby zagwarantować, że dane produkty są przeznaczone wyłącznie na użytek danego browaru. Jeżeli chodzi o przetwarzanie chmielu przeznaczonego dla browarów, organ certyfikujący powinien z wyprzedzeniem otrzymywać informacje na temat danego browaru, przetwórcy, surowca i produktu końcowego, aby umożliwić odpowiedni nadzór nad procesem. Na opakowaniach tych produktów należy również umieścić specjalną wzmiankę o tym, że nie można ich wprowadzać do obrotu, aby zagwarantować, że będą mogły zostać wykorzystane wyłącznie przez dany browar.
(5) W przypadku gdy certyfikowana partia nieprzygotowanego chmielu jest dzielona do celów sprzedaży, każdej partii powinien towarzyszyć dokument handlowy sporządzony przez sprzedawcę, zawierający informacje zawarte w certyfikacie oryginalnej partii, aby zapewnić pełną identyfikowalność każdej partii.
(6) Aby zapewnić wysoką jakość mieszanek chmielu surowego i produktów chmielowych, w przypadku mieszanek każda partia wykorzystanych szyszek chmielowych powinna spełniać minimalne wymagania jakościowe. W przypadku mieszanek szyszek chmielowych, które mają być stosowane jako takie, aby zachować szczególny charakter produktu związany z daną odmianą i obszarem produkcji, należy stosować wyłącznie szyszki chmielowe z jednego obszaru i jednej odmiany. W przypadku produktów chmielowych mieszanki chmielu z różnych odmian lub obszarów produkcji mogą być konieczne do uzyskania określonego profilu smakowego, w związku z czym należy dopuścić takie mieszanki, a w certyfikatach należy podawać wszystkie odmiany lub miejsca pochodzenia, ze wskazaniem procentowym masy każdej odmiany lub obszaru produkcji, aby umożliwić identyfikowalność. Biorąc pod uwagę, że z czasem chmiel traci część kwasu alfa, który wpływa na jego szczególny smak, należy mieszać wyłącznie chmiel surowy z tego samego roku zbiorów, zarówno w przypadku mieszanek chmielowych stosowanych jako takie, jak i do produktów chmielowych. Aby uniemożliwić dodawanie jakichkolwiek elementów, które nie spełniają wymogów, produkty mieszane sektora chmielu powinny być certyfikowane tylko jeżeli zostały zmieszane pod urzędowym nadzorem w ośrodkach certyfikujących.
(7) Należy określić minimalne wymogi jakościowe dotyczące zarówno przygotowanego, jak i nieprzygotowanego chmielu surowego, pod względem wilgotności, zawartości liści, łodyg i odpadów chmielu, a w przypadku chmielu niezaziarnionego również nasion.
(8) Ponieważ niniejsze rozporządzenie aktualizuje i zastępuje obowiązujące przepisy ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 1850/2006, należy uchylić tamto rozporządzenie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Przypis zmieniony przez sprostowanie z dnia 15 kwietnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90238) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 7 marca 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.602 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/602 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do norm handlowych w sektorze chmielu oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1850/2006 |
| Data aktu: | 14/12/2023 |
| Data ogłoszenia: | 16/02/2024 |
| Data wejścia w życie: | 07/03/2024 |