uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 1 , w szczególności jego art. 148 ust. 1,
(1) Zgodnie z art. 13 rozporządzenia (UE) 2021/2115 państwa członkowskie mają zapewnić, aby wszystkie użytki rolne, w tym grunty, które nie są już wykorzystywane do celów produkcyjnych, były utrzymywane w dobrej kulturze rolnej zgodnej z ochroną środowiska oraz mają ustalić, na szczeblu krajowym lub regionalnym, minimalne normy dla rolników i innych beneficjentów w odniesieniu do każdej normy dobrej kultury rolnej gruntów zgodnej z ochroną środowiska (normy GAEC) wymienionej w załączniku III do tego rozporządzenia zgodnie z głównymi celami tych norm, o których mowa w tym załączniku.
(2) Pierwszy wymóg określony w normie GAEC 8 stanowi, że rolnicy przeznaczają minimalny udział swoich gruntów ornych na obszary i elementy nieprodukcyjne. W załączniku III do rozporządzenia (UE) 2021/2115 przewidziano trzy warianty, które państwa członkowskie mogą zaproponować rolnikom w celu wypełnienia tego obowiązku. Głównym celem normy GAEC 8, w tym również drugiego, trzeciego i ewentualnego czwartego wymogu jest utrzymanie nieprodukcyjnych elementów i obszarów w celu poprawy różnorodności biologicznej w gospodarstwach.
(3) W ramach niedawnej reformy wspólnej polityki rolnej zwiększono ambicje w zakresie ochrony środowiska w zielonej architekturze, jednocześnie zaś rolnicy borykają się z wyjątkowymi trudnościami i niepewnością. W szczególności ostatni rok charakteryzował się dużą liczbą ekstremalnych zdarzeń meteorologicznych, między innymi susz i powodzi w różnych regionach Unii. Zdarzenia te mają negatywny wpływ na produkcję i dochody, a także na realizację i harmonogram normalnych praktyk agronomicznych, co sprawia, że rolnicy znajdują się pod dużą presją adaptacyjną. Wysokie ceny energii i nakładów wynikające z agresji Rosji na Ukrainę, koszty utrzymania i inflacja, zmiany w międzynarodowych przepływach handlowych oraz potrzeba wsparcia Ukrainy spowodowały dalszą niepewność i presję rynkową.
(4) Ostatnio rolnicy muszą stawiać czoła spadkom dochodów, w szczególności gwałtownemu spadkowi cen zbóż w porównaniu z 2022 r. Spadek cen zbóż o 27 % spowodował, że wartość produkcji zbóż w UE-27 spadła z 80,6 mld EUR w 2022 r. do 58,8 mld EUR w 2023 r.
(5) Ze względu na niedawne połączenie równoczesnych zdarzeń geopolitycznych i ekstremalnych zdarzeń pogodowych rolnicy napotykają trudności w przestrzeganiu wymogu przeznaczania minimalnego udziału gruntów ornych na obszary i elementy nieprodukcyjne, co w niektórych przypadkach może mieć znaczący krótkoterminowy wpływ na ich dochody i zagrażać rentowności ich działalności.
(6) W związku z tym państwa członkowskie powinny mieć możliwość podjęcia decyzji o tym, że rolnicy mogą wyjątkowo i tymczasowo spełnić pierwszy wymóg normy GAEC 8 w alternatywny sposób w odniesieniu do roku składania wniosków 2024. Wariant ten, który umożliwia rolnikom i innym beneficjentom spełnienie pierwszego wymogu tej normy poprzez przeznaczenie minimalnego udziału w wysokości co najmniej 4 % gruntów ornych na poziomie gospodarstwa na obszary i elementy nieprodukcyjne, w tym grunty ugorowane, lub uprawy wiążące azot, lub mię- dzyplony, poprawiłby rentowność rolników, dając im większą elastyczność w odniesieniu do obszarów, które można wykorzystać do wypełnienia obowiązku przeznaczenia określonej części gruntów ornych na cel poprawy różnorodności biologicznej. Zwiększyłoby to możliwości użytkowania gruntów ornych i ograniczyłoby utratę dochodów przy jednoczesnym zapewnieniu pewnych korzyści dla środowiska.
(7) Stosowanie upraw wiążących azot i międzyplonów przynosi szereg korzyści środowiskowych dla zdrowia gleby, w tym w zakresie różnorodności biologicznej gleby i unikania wymywania składników pokarmowych. Dalsze korzyści dla różnorodności biologicznej płyną z wymogu, aby w uprawach nie stosowano środków ochrony roślin. W przypadku uprawy międzyplonów bez stosowania środków ochrony roślin po uprawie głównej na obszarze wyznaczonym do spełnienia pierwszego wymogu normy GAEC 8 państwa członkowskie powinny stosować współczynnik ważenia wynoszący 1, aby uwzględnić decyzje w zakresie zarządzania i siewu podjęte już przez rolników w odniesieniu do roku składania wniosków 2024, których nie można zmienić bez ponoszenia kosztów dodatkowych.
(8) Odstępstwo powinno być ograniczone do roku składania wniosków 2024 i nie powinno mieć wpływu na przepisy w okresie po 2024 r., powinno także być ograniczone do tego, co jest absolutnie niezbędne do rozwiązania trudności, z jakimi borykają się rolnicy, jak wyjaśniono powyżej, aby uniknąć nadmiernego naruszenia celu normy GAEC 8, jakim jest poprawa różnorodności biologicznej w gospodarstwach rolnych w ramach długoterminowej stabilności sektora. Pozostałe trzy wymogi określone w normie GAEC 8 wymienione w załączniku III do rozporządzenia (UE) 2021/2115, w tym wymóg dotyczący zachowania elementów krajobrazu, powinny nadal mieć zastosowanie w odniesieniu do roku składania wniosków 2024.
(9) Ponieważ normy GAEC stanowią część warunków bazowych ekoschematów oraz zobowiązań rolno-środowisko- wych, związanych z klimatem i innych zobowiązań w zakresie zarządzania, należy ustanowić przepisy dotyczące przestrzegania poziomu bazowego, w przypadku gdy państwo członkowskie korzysta z odstępstw w odniesieniu do stosowania pierwszego wymogu w ramach normy GAEC 8. W celu zapewnienia przestrzegania ogólnej zasady, zgodnie z którą płatności są przewidziane wyłącznie w odniesieniu do zobowiązań wykraczających poza normy GAEC, oraz w celu zagwarantowania ambicji działań, które stanowią część zielonej architektury wspólnej polityki rolnej (WPR), należy określić, że płatności w ramach ekoschematów oraz zobowiązań rolnośrodowiskowych, klimatycznych i innych zobowiązań w dziedzinie zarządzania na rok składania wniosków 2024 należy dokonywać wyłącznie w odniesieniu do zobowiązań, które wykraczają poza nowy wariant spełnienia pierwszego wymogu GAEC 8 określony w niniejszym rozporządzeniu.
(10) Możliwość stosowania odstępstwa od stosowania normy GAEC 8 określona przez państwa członkowskie w ich planach strategicznych WPR pozostaje bez uszczerbku dla obowiązku przewidzianego w art. 109 ust. 2 lit. a) ppkt (i) rozporządzenia (UE) 2021/2115 dotyczącego włączenia przez państwa członkowskie do ich planów strategicznych WPR opisu wdrażania i powiązanych elementów każdej normy GAEC wymienionej w załączniku III do tego rozporządzenia.
(11) Aby zapewnić skuteczność odstępstw dozwolonych na podstawie niniejszego rozporządzenia pod kątem ich celu oraz biorąc pod uwagę, że rolnicy muszą podjąć decyzje dotyczące siewu w odniesieniu do upraw jarych w 2024 r., decyzję o skorzystaniu z odstępstw należy podjąć w trybie pilnym. W związku z tym państwa członkowskie powinny podjąć decyzje i powiadomić o nich Komisję w terminie 15 dni od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia za pomocą systemu informacji udostępnionego przez Komisję na podstawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/1185 2 . Decyzje te należy włączyć do planów strategicznych WPR wraz z pierwszym wnioskiem o zmianę planu strategicznego WPR zgodnie z art. 119 rozporządzenia (UE) 2021/2115. Ze względu na potrzebę zapewnienia terminowego wdrożenia decyzje nie powinny podlegać zatwierdzeniu przez Komisję.
(12) Monitorowanie wykorzystania odstępstwa ma podstawowe znaczenie. Państwa członkowskie powinny zatem przekazywać Komisji odpowiednie dane i ocenę jakościową wpływu odstępstwa na jego cel oraz na główny cel, jakim jest pierwszy wymóg GAEC 8.
(13) Pierwszy wymóg normy GAEC 8 stanowi poziom bazowy dla niektórych ekoschematów określonych w planach strategicznych WPR państw członkowskich. Aby korzystać z odpowiednich płatności, rolnicy podejmujący zobowiązania w ramach ekoschematów muszą spełniać wymogi poziomu bazowego dla tych ekoschematów. Jednak nie wszystkie projekty ekoschematów określonych obecnie w planach strategicznych WPR państw członkowskich umożliwią rolnikom uwzględnienie nowej możliwości spełnienia pierwszego wymogu normy GAEC 8, przewidzianego w niniejszym rozporządzeniu jako poziom bazowy ekoschematu. Może to uniemożliwić rolnikom podejmowanie zobowiązań w ramach tych ekoschematów, ponieważ nie będą w stanie połączyć ich z nową opcją spełnienia pierwszego wymogu normy GAEC 8, ustanowionego w niniejszym rozporządzeniu, co z kolei może jeszcze bardziej wpłynąć na rentowność ich działalności.
(14) Aby rolnicy, którzy chcą w 2024 r. przyjąć zobowiązania w ramach ekoschematów oparte na pierwszym wymogu normy GAEC 8 jako poziomie bazowym, określonym w planach strategicznych WPR, mogli w pełni korzystać z odstępstw określonych w niniejszym rozporządzeniu oraz aby w związku z tym można było w pełni wykorzystać skutki odstępstwa, co przyczyni się do poprawy rentowności działalności rolników, państwa członkowskie powinny mieć możliwość wprowadzania i stosowania zmian w tych ekoschematach w odpowiednim czasie w odniesieniu do wniosków w roku składania wniosków 2024. W tym celu państwa członkowskie powinny mieć możliwość dokonywania i stosowania takich zmian w planach strategicznych WPR bez uprzedniego zatwierdzenia ich przez Komisję. Odstępstwo od art. 119 rozporządzenia (UE) 2021/2115 należy ograniczyć do zmian absolutnie niezbędnych do dostosowania odnośnych ekoschematów, jak określono w planach strategicznych WPR, do odstępstw od normy GAEC 8 określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(15) Aby zapewnić przekazywanie Komisji powiadomień o zmianach w ekoschematach składanych w ramach odstępstwa przewidzianego w niniejszym rozporządzeniu za pośrednictwem tego samego systemu elektronicznej wymiany danych co wnioski o zmiany planów strategicznych WPR, o których mowa w art. 119 rozporządzenia (UE) 2021/2115, państwa członkowskie powinny przekazywać takie powiadomienia za pośrednictwem systemu elektronicznej wymiany danych "SFC2021", o którym mowa w art. 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/2289 3 .
(16) Aby zapewnić pewność prawa i właściwe funkcjonowanie ram wykonania, o których mowa w tytule VII rozporządzenia (UE) 2021/2115, zmiany programów ekoschematów dokonywane i wdrażane przez państwa członkowskie na podstawie niniejszego rozporządzenia powinny podlegać późniejszemu zatwierdzeniu przez Komisję. Państwa członkowskie korzystające z odstępstwa od art. 119 rozporządzenia (UE) 2021/2115 powinny zatem starać się o zatwierdzenie przez Komisję wprowadzonych i wdrażanych na podstawie niniejszego rozporządzenia zmian eko- schematów, włączając je do następnego wniosku o zmianę planu strategicznego WPR zgodnie z art. 119 ust. 1 tego rozporządzenia.
(17) Aby zapewnić pewność prawa rolnikom, których dotyczą zmiany ekoschematów w oparciu o pierwszy wymóg normy GAEC 8 jako poziom bazowy w roku składania wniosków 2024, wprowadzony i stosowany w wyniku odstępstw określonych w niniejszym rozporządzeniu, należy ustanowić przepisy dotyczące terminów i treści powiadomień Komisji o zmianach tych ekoschematów.
(18) Ponieważ zmiany ekoschematów opartych na pierwszym wymogu normy GAEC 8 jako poziomie bazowym, określonym w planach strategicznych WPR państw członkowskich, mogą mieć wpływ na kwalifikowalność wydatków do wkładu z EFRG, w celu zapewnienia pełnej skuteczności odstępstwa od art. 119 konieczne jest również odstępstwo od przepisów art. 86 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/2115 dotyczących daty, od której takie wydatki kwalifikowałyby się w wyniku tych zmian.
(19) Z uwagi na fakt, że państwa członkowskie muszą podjąć decyzje z odpowiednim wyprzedzeniem, zanim rolnicy podejmą wiosną 2024 r. decyzje w sprawie siewu, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(20) Komitet ds. Wspólnej Polityki Rolnej nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez jego przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 12 lutego 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.587 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/587 ustanawiające odstępstwo od rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 w odniesieniu do stosowania normy dobrej kultury rolnej gruntów zgodnej z ochroną środowiska (norma GAEC) 8, dat kwalifikowalności wydatków do wkładu z EFRG oraz zasad dotyczących zmian planów strategicznych WPR w zakresie modyfikacji pewnych ekoschematów w odniesieniu do roku składania wniosków 2024 |
Data aktu: | 12/02/2024 |
Data ogłoszenia: | 13/02/2024 |
Data wejścia w życie: | 14/02/2024 |