Decyzja 319/2021 (2024/526) zmieniająca Protokół 31 do Porozumienia EOG w sprawie współpracy w konkretnych dziedzinach poza czterema swobodami i Protokół 37 zawierający wykaz przewidziany w art. 101

DECYZJA WSPÓLNEGO KOMITETU EOG nr 319/2021
z dnia 29 października 2021 r.
zmieniająca Protokół 31 do Porozumienia EOG w sprawie współpracy w konkretnych dziedzinach poza czterema swobodami i Protokół 37 zawierający wykaz przewidziany w art. 101 [2024/526]

WSPÓLNY KOMITET EOG,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), w szczególności jego art. 86 i 98,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy rozszerzyć współpracę pomiędzy Umawiającymi się Stronami Porozumienia EOG w celu włączenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiającego Unijny program kosmiczny i Agencję Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego oraz uchylającego rozporządzenia (UE) nr 912/2010, (UE) nr 1285/2013 i (UE) nr 377/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE 1 .

(2) Właściwe jest, by udział państw EFTA w działaniach wynikających z rozporządzenia (UE) 2021/696 rozpoczął się od dnia 1 stycznia 2021 r., bez względu na to, kiedy niniejsza decyzja zostanie przyjęta lub czy spełnienie wymogów konstytucyjnych, o ile występują, dotyczących przyjęcia niniejszej decyzji zostanie zgłoszone po dniu 10 lipca 2021 r.

(3) Podmioty mające siedzibę w państwach EFTA powinny być uprawnione do uczestnictwa w działaniach, które rozpoczynają się przed wejściem w życie niniejszej decyzji. Koszty poniesione na działania, których realizacja rozpoczyna się po dniu 1 stycznia 2021 r., można uznać za kwalifikowalne na tych samych warunkach jak te mające zastosowanie do kosztów poniesionych przez podmioty mające siedzibę w państwach członkowskich UE, pod warunkiem, że niniejsza decyzja wejdzie w życie przed zakończeniem danego działania.

(4) Warunki udziału państw EFTA i ich instytucji, przedsiębiorstw, organizacji i obywateli w programach Unii Europejskiej są zawarte w Porozumieniu EOG, w szczególności w jego art. 81.

(5) Umawiające się Strony uznają istniejącą formalną współpracę w ramach różnych programów kosmicznych Unii Europejskiej. Pragną one oprzeć się na tym silnym partnerstwie i rozszerzyć współpracę na wszystkie odpowiednie komponenty nowego unijnego programu kosmicznego ustanowionego rozporządzeniem (UE) 2021/696.

(6) W odniesieniu do uczestnictwa Norwegii należy również uwzględnić Umowę o współpracy w zakresie nawigacji satelitarnej między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi a Królestwem Norwegii 2 .

(7) Należy zatem zmienić protokół 31 i protokół 37 do Porozumienia EOG, aby umożliwić realizację tej rozszerzonej współpracy od 1 stycznia 2021 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W art. 1 protokołu 31 do Porozumienia EOG po ust. 8d dodaje się, co następuje:

"8e.

a) Począwszy od dnia 1 stycznia 2021 r. państwa EFTA uczestniczą w działaniach, które mogą wynikać z następującego aktu prawnego Unii, oraz w Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego, zwanej dalej »Agencją«, z wyjątkiem działań: rządowa łączność satelitarna (GOVSATCOM), świadomość sytuacyjna w przestrzeni kosmicznej (SSA), obserwacja i śledzenie obiektów kosmicznych (SST), ustanowionych przez następujący akt prawny Unii:

32021 R 0696: rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające Unijny program kosmiczny i Agencję Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 912/2010, (UE) nr 1285/2013 i (UE) nr 377/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE (Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 69).

b) Państwa EFTA wnoszą wkład finansowy w działania, o których mowa w lit. a), zgodnie z art. 82 ust. 1 lit. a) Porozumienia i protokołem 32 do Porozumienia.

c) Wkład finansowy, o którym mowa w lit. b), pokrywa również koszty włączenia państw EFTA w misję europejskiego systemu wspomagania satelitarnego (EGNOS) oraz rozszerzenia zasięgu usług EGNOS na terytoria uczestniczących państw EFTA. Rozszerzenie takie jest uzależnione od wykonalności technicznej i nie opóźnia rozszerzenia geograficznego zasięgu systemu EGNOS na całych terytoriach państw członkowskich położonych w Europie.

d) Koszty poniesione na działania, których realizacja rozpoczyna się po dniu 1 stycznia 2021 r., można uznać za kwalifikowalne od daty rozpoczęcia działania na podstawie odpowiedniej umowy o udzielenie dotacji lub decyzji o przyznaniu dotacji, na warunkach określonych w tej umowie lub decyzji, z zastrzeżeniem że decyzja Wspólnego Komitetu EOG nr 319/2021 z dnia 29 października 2021 r. wejdzie w życie przed zakończeniem działania.

e) Kwalifikujące się państwa EFTA w pełni uczestniczą, bez prawa głosu, w Radzie Administracyjnej Agencji.

f) Kwalifikujące się państwa EFTA uczestniczą, bez prawa głosu, w Radzie ds. Akredytacji Bezpieczeństwa Agencji w zakresie odpowiednich części programu, a ich udział podlega zasadzie ograniczonego dostępu ustanowionej w programie.

g) Agencja ma osobowość prawną. We wszystkich państwach reprezentowanych przez Umawiające się Strony korzysta ona z najszerszej zdolności prawnej i zdolności do czynności prawnych przyznawanej osobom prawnym przez ich prawo krajowe.

h) Państwa EFTA przyznają Agencji i jej pracownikom przywileje i immunitety równoważne przywilejom i immunitetom zawartym w Protokole w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej.

i) Na zasadzie odstępstwa od przepisów art. 12 ust. 2 lit. a) oraz art. 82 ust. 3 lit. a) warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej, obywatele państw EFTA posiadający pełnię praw obywatelskich mogą być zatrudniani na podstawie umowy przez Dyrektora Wykonawczego Agencji.

j) Na zasadzie odstępstwa od przepisów art. 12 ust. 2 lit. e), art. 82 ust. 3 lit. e) i art. 85 ust. 3 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej języki, o których mowa w art. 129 ust. 1 Porozumienia EOG, są uznawane przez Agencję, w odniesieniu do jej personelu, za języki Unii, o których mowa w art. 55 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej.

k) Na mocy art. 79 ust. 3 Porozumienia EOG do niniejszego ustępu stosuje się część VII (Postanowienia instytucjonalne) Porozumienia, z wyjątkiem sekcji 1 i 2 rozdziału 3 Porozumienia.

l) W celu stosowania rozporządzenia (UE) 2021/696 rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1049/2001 z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji stosuje się do wszystkich dokumentów Agencji, również w odniesieniu do państw EFTA.

m) Kwalifikujące się państwa EFTA w pełni uczestniczą, bez prawa głosu, w komitetach Unii, które wspierają Komisję Europejską w zarządzaniu komponentami Galileo, EGNOS, Copernicus oraz podkomponentami SSA zdarzenia pogody kosmicznej (SWE) i obiekty bliskie Ziemi (NEO) działań, o których mowa w lit. a), oraz ich rozwoju i realizacji.

Udział w tych komitetach w składzie zajmującym się bezpieczeństwem podlega zasadzie ograniczonego dostępu ustanowionej w programie.

n) Liechtenstein zostaje wyłączony z udziału w programie oraz z obowiązku wnoszenia wkładu finansowego na jego rzecz.

o) Islandia uczestniczy w następujących działaniach w ramach programu i wnosi do nich wkład finansowy: EGNOS, Copernicus oraz podkomponenty SSA SWE i NEO.".

Artykuł  2

W protokole 37 do Porozumienia EOG wprowadza się następujące zmiany:

1.
skreśla się tekst pkt 36 i pkt 37;
2.
dodaje się punkty w brzmieniu:

"44. Rada ds. Akredytacji Bezpieczeństwa Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696).

45. Rada Administracyjna Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696).".

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po złożeniu ostatniej notyfikacji zgodnie z art. 103 ust. 1 Porozumienia EOG * .

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2021 r.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w sekcji EOG i w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 października 2021 r.
1 Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 69.
2 Dz.U. L 283 z 29.10.2010, s. 12.
* Nie wskazano wymogów konstytucyjnych.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.526

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 319/2021 (2024/526) zmieniająca Protokół 31 do Porozumienia EOG w sprawie współpracy w konkretnych dziedzinach poza czterema swobodami i Protokół 37 zawierający wykaz przewidziany w art. 101
Data aktu: 29/10/2021
Data ogłoszenia: 29/02/2024
Data wejścia w życie: 29/02/2024