Dyrektywa 2024/325 zmieniająca dyrektywę wykonawczą (UE) 2019/68 w odniesieniu do minimalnej głębokości oznakowania broni palnej i jej istotnych komponentów

DYREKTYWA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/325
z dnia 19 stycznia 2024 r.
zmieniająca dyrektywę wykonawczą (UE) 2019/68 w odniesieniu do minimalnej głębokości oznakowania broni palnej i jej istotnych komponentów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/555 z dnia 24 marca 2021 r. w sprawie kontroli nabywania i posiadania broni 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dyrektywie wykonawczej Komisji (UE) 2019/68 2  określono minimalne specyfikacje techniczne dotyczące oznakowania broni palnej i jej istotnych komponentów w celu zwiększenia identyfikowalności broni palnej i jej istotnych komponentów oraz ułatwienia ich swobodnego przepływu.

(2) Ponieważ tytuł dyrektywy wykonawczej (UE) 2019/68 zawiera odniesienie do dyrektywy Rady 91/477/EWG 3 , która została uchylona, należy zastąpić to odniesienie.

(3) Specyfikacje techniczne określone w dyrektywie wykonawczej (UE) 2019/68 nie zawierały wymogu dotyczącego minimalnej głębokości oznakowań. Należy uwzględnić minimalną głębokość w przepisach obowiązujących na szczeblu UE, tak aby zapewnić równe warunki działania podmiotom gospodarczym i użytkownikom broni palnej oraz aby ułatwić handel na unijnym rynku wewnętrznym. Ponadto, aby dostosować się do norm obowiązujących na najważniejszych rynkach wywozu broni palnej do użytku cywilnego (Stany Zjednoczone i Kanada), należy przyjąć specyfikację techniczną przewidującą minimalną głębokość oznakowania wynoszącą 0,0762 milimetrów.

(4) Głębokość 0,0762 milimetrów jest technicznie wykonalna i nie zagraża trwałości broni palnej i jej istotnych komponentów.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę wykonawczą (UE) 2019/68.

(6) Zgodnie z art. 4 ust. 1 dyrektywy (UE) 2021/555 środki określone w art. 1 pkt 2 mają zastosowanie do broni palnej i jej istotnych komponentów, tylko jeżeli zostały po raz pierwszy wprowadzone do obrotu po osiemnastym miesiącu następującym po opublikowaniu niniejszego aktu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, jak przewidziano w art. 2 ust. 1. Środki te mają zastosowanie do komponentów, niezależnie od tego, czy stanowią one część broni palnej czy też zostały wprowadzone do obrotu oddzielnie.

(7) Zgodnie ze Wspólną deklaracją polityczną z dnia 28 września 2011 r. państw członkowskich i Komisji dotyczącą dokumentów wyjaśniających 4  państwa członkowskie zobowiązały się do złożenia, w uzasadnionych przypadkach, wraz z powiadomieniem o środkach transpozycji, co najmniej jednego dokumentu wyjaśniającego związki między elementami dyrektywy a odpowiadającymi im częściami krajowych instrumentów transpozycyjnych.

(8) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 20 dyrektywy (UE) 2021/555,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie wykonawczej (UE) 2019/68 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w tytule dyrektywy wykonawczej (UE) 2019/68 odesłanie do "dyrektywy Rady 91/477/EWG w sprawie kontroli nabywania i posiadania broni" zastępuje się odesłaniem do

"dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/555 w sprawie kontroli nabywania i posiadania broni";

2)
w załączniku dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a. Minimalna głębokość oznakowania określona przez każde państwo członkowskie wynosi co najmniej 0,0762 milimetra.".

Artykuł  2
1. 
Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 22 lipca 2025 r. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

2. 
Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 stycznia 2024 r.
1 Dz.U. L 115 z 6.4.2021, s. 1.
2 Dyrektywa wykonawcza Komisji (UE) 2019/68 z dnia 16 stycznia 2019 r. ustanawiająca specyfikacje techniczne dotyczące oznakowania broni palnej i jej istotnych komponentów zgodnie z dyrektywą Rady 91/477/EWG w sprawie kontroli nabywania i posiadania broni (Dz.U. L 15 z 17.1.2019, s. 18).
3 Dyrektywa Rady 91/477/EWG z dnia 18 czerwca 1991 r. w sprawie kontroli nabywania i posiadania broni (Dz.U. L 256 z 13.9.1991, s. 51).
4 Dz.U. C 369 z 17.12.2011, s. 14.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024