uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/555 z dnia 24 marca 2021 r. w sprawie kontroli nabywania i posiadania broni 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
(1) W dyrektywie wykonawczej Komisji (UE) 2019/68 2 określono minimalne specyfikacje techniczne dotyczące oznakowania broni palnej i jej istotnych komponentów w celu zwiększenia identyfikowalności broni palnej i jej istotnych komponentów oraz ułatwienia ich swobodnego przepływu.
(2) Ponieważ tytuł dyrektywy wykonawczej (UE) 2019/68 zawiera odniesienie do dyrektywy Rady 91/477/EWG 3 , która została uchylona, należy zastąpić to odniesienie.
(3) Specyfikacje techniczne określone w dyrektywie wykonawczej (UE) 2019/68 nie zawierały wymogu dotyczącego minimalnej głębokości oznakowań. Należy uwzględnić minimalną głębokość w przepisach obowiązujących na szczeblu UE, tak aby zapewnić równe warunki działania podmiotom gospodarczym i użytkownikom broni palnej oraz aby ułatwić handel na unijnym rynku wewnętrznym. Ponadto, aby dostosować się do norm obowiązujących na najważniejszych rynkach wywozu broni palnej do użytku cywilnego (Stany Zjednoczone i Kanada), należy przyjąć specyfikację techniczną przewidującą minimalną głębokość oznakowania wynoszącą 0,0762 milimetrów.
(4) Głębokość 0,0762 milimetrów jest technicznie wykonalna i nie zagraża trwałości broni palnej i jej istotnych komponentów.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę wykonawczą (UE) 2019/68.
(6) Zgodnie z art. 4 ust. 1 dyrektywy (UE) 2021/555 środki określone w art. 1 pkt 2 mają zastosowanie do broni palnej i jej istotnych komponentów, tylko jeżeli zostały po raz pierwszy wprowadzone do obrotu po osiemnastym miesiącu następującym po opublikowaniu niniejszego aktu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, jak przewidziano w art. 2 ust. 1. Środki te mają zastosowanie do komponentów, niezależnie od tego, czy stanowią one część broni palnej czy też zostały wprowadzone do obrotu oddzielnie.
(7) Zgodnie ze Wspólną deklaracją polityczną z dnia 28 września 2011 r. państw członkowskich i Komisji dotyczącą dokumentów wyjaśniających 4 państwa członkowskie zobowiązały się do złożenia, w uzasadnionych przypadkach, wraz z powiadomieniem o środkach transpozycji, co najmniej jednego dokumentu wyjaśniającego związki między elementami dyrektywy a odpowiadającymi im częściami krajowych instrumentów transpozycyjnych.
(8) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 20 dyrektywy (UE) 2021/555,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.325 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2024/325 zmieniająca dyrektywę wykonawczą (UE) 2019/68 w odniesieniu do minimalnej głębokości oznakowania broni palnej i jej istotnych komponentów |
| Data aktu: | 19/01/2024 |
| Data ogłoszenia: | 22/01/2024 |
| Data wejścia w życie: | 11/02/2024 |