uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 108 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2015/1588 z dnia 13 lipca 2015 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do niektórych kategorii horyzontalnej pomocy państwa 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 1,
po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Pomocy Państwa,
(1) W świetle doświadczenia zdobytego w trakcie stosowania rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013 2 pułap pomocy de minimis, którą jedno przedsiębiorstwo może otrzymać od jednego państwa członkowskiego w trzyletnim okresie, należy zwiększyć do 50 000 EUR. Ten zmieniony pułap wynika z uwzględnienia kilku czynników, w tym zdobytych doświadczeń, szczególnej inflacji w sektorze rolnym, która miała miejsce od czasu zmiany rozporządzenia (UE) nr 1408/2013 w 2019 r. 3 , oraz przewidywanego rozwoju sytuacji w okresie obowiązywania rozporządzenia (UE) nr 1408/2013. Pułap ten jest niezbędny, aby każdy środek wchodzący w zakres rozporządzenia (UE) nr 1408/2013 można było uznać za niewywierający wpływu na wymianę handlową pomiędzy państwami członkowskimi, niezakłócający konkurencji i niegrożący jej zakłóceniem.
(2) Biorąc pod uwagę obowiązek rejestrowania informacji o przyznanej pomocy de minimis w centralnym rejestrze na poziomie krajowym lub unijnym, górny limit krajowy należy obliczyć jako 2 % średniej z trzech najwyższych wartości rocznych produkcji poszczególnych państw członkowskich. Przy obliczaniu górnego limitu krajowego należy również uwzględnić ostatnie lata, zgodnie z okresem obowiązywania rozporządzenia (UE) nr 1408/2013. W związku z powyższym okres stosowany do obliczenia średniej najwyższych wartości rocznej produkcji rolnej należy określić na lata 2012-2023.
(3) W konsekwencji kryteria obliczania ekwiwalentu dotacji brutto w odniesieniu do pożyczek i gwarancji należy dostosować zgodnie z podwyższonymi pułapami de minimis.
(4) W celu dostosowania do rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 4 okres, jaki należy brać pod uwagę do celów oceny zgodności z pułapami określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 1408/2013, powinien zostać zmieniony z 3 lat podatkowych na 3 lata. Okres ten należy oceniać w sposób ciągły. Dla każdego przypadku przyznania nowej pomocy de minimis należy uwzględnić całkowitą kwotę pomocy de minimis przyznaną w ciągu minionych 3 lat.
(5) Komisja ma obowiązek czuwać nad przestrzeganiem zasad pomocy państwa i zasady lojalnej współpracy określonej w art. 4 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej. Państwa członkowskie powinny ułatwiać wypełnianie tego obowiązku za pomocą narzędzi niezbędnych do zapewnienia, aby całkowita kwota pomocy de minimis przyznanej jednemu przedsiębiorstwu zgodnie z zasadą de minimis, jak również skumulowana kwota pomocy de minimis przyznanej przez państwo członkowskie (górny limit krajowy) nie przekraczały ogólnych dopuszczalnych pułapów. Państwa członkowskie powinny monitorować udzieloną pomoc, aby zapewnić nieprzekraczanie tych pułapów oraz przestrzeganie zasad dotyczących kumulacji pomocy. Aby wywiązać się z tego obowiązku i zapewnić zgodność z rozporządzeniem (UE) 2023/2831, państwa członkowskie powinny udostępniać pełne informacje na temat przyznanej pomocy de minimis w centralnym rejestrze na poziomie krajowym lub unijnym najpóźniej od 1 stycznia 2027 r. oraz upewnić się, że udzielenie nowej pomocy nie spowoduje przekroczenia pułapu de miminis ani górnego limitu krajowego określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1408/2013. Centralny rejestr pomoże zmniejszyć obciążenie administracyjne dla przedsiębiorstw. Od momentu gdy centralny rejestr będzie zawierał dane z 3 lat, przedsiębiorstwa nie będą już zobowiązane do monitorowania i deklarowania jakiejkolwiek innej otrzymanej pomocy de minimis. Do celów rozporządzenia (UE) nr 1408/2013 kontrola przestrzegania pułapów określonych w tym rozporządzeniu powinna zasadniczo opierać się na informacjach zawartych w centralnym rejestrze.
(6) Każde państwo członkowskie może utworzyć centralny rejestr krajowy. Działające już centralne rejestry krajowe spełniające wymogi określone w rozporządzeniu (UE) nr 1408/2013 mogą być nadal wykorzystywane. Komisja utworzy centralny rejestr na poziomie unijnym, z którego państwa członkowskie będą mogły korzystać od 1 stycznia 2026 r.
(7) Biorąc pod uwagę, że obciążenie administracyjne i bariery regulacyjne są problemem dla większości MŚP oraz że Komisja zamierza ograniczyć obciążenie wynikające z wymogów sprawozdawczych 5 o 25 %, każdy centralny rejestr powinien zostać utworzony w taki sposób, aby ograniczyć obciążenie administracyjne. Podczas tworzenia i korzystania z centralnego rejestru na poziomie unijnym i krajowym można wykorzystać dobre praktyki administracyjne, jak np. praktyki określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1724 6 .
(8) Komisja uważa także, że monitorowanie pułapu sektorowego zwiększa obciążenie administracyjne, w szczególności dla MŚP. W związku z tym, aby zmniejszyć obciążenia administracyjne wynikające z wymogów sprawozdawczych, właściwe jest, aby Komisja nie wymagała już monitorowania pułapu sektorowego.
(9) Celem zasad przejrzystości jest zapewnienie lepszego przestrzegania przepisów, większej odpowiedzialności i wzajemnej oceny, a w efekcie - efektywniejszych wydatków publicznych. Publikacja nazwy beneficjenta pomocy w centralnym rejestrze służy uzasadnionemu interesowi w zakresie przejrzystości przez informowanie opinii publicznej o wykorzystaniu funduszy państwowych. Nie ingeruje to nadmiernie w prawo beneficjentów do ochrony danych osobowych, o ile publikacja danych osobowych w centralnym rejestrze jest zgodna z przepisami Unii dotyczącymi ochrony danych 7 . Państwa członkowskie powinny mieć możliwość pseudonimizacji konkretnych wpisów, jeżeli będzie to konieczne do zapewnienia zgodności z unijnymi przepisami dotyczącymi ochrony danych.
(10) Niniejsze rozporządzenie nie obejmuje wszystkich sytuacji, w których środek może nie wywierać żadnego wpływu na wymianę handlową pomiędzy państwami członkowskimi, nie zakłócać konkurencji ani nie grozić jej zakłóceniem. Mogą wystąpić sytuacje, w których beneficjent realizuje dostawy towarów lub usług na ograniczonym obszarze (np. w regionie wyspiarskim lub regionie najbardziej oddalonym) w obrębie danego państwa członkowskiego i nie jest prawdopodobne, aby mógł przyciągnąć klientów z innego państwa członkowskiego, oraz nie można przewidzieć, że środek wpłynąłby na warunki transgranicznych inwestycji lub funkcjonowania zakładów w sposób większy niż marginalny. Takie środki należy oceniać indywidualnie w zależności od konkretnej sytuacji.
(11) Ze względu na zwiększoną potrzebę korzystania z pomocy de minimis oraz biorąc pod uwagę, że obecne pułapy są nadmiernie ograniczające, konieczna jest zmiana rozporządzenia (UE) nr 1408/2013 i przedłużenie okresu jego obowiązywania do 31 grudnia 2032 r.
(12) Aby umożliwić szybkie zastosowanie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, powinno ono wejść w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1408/2013,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 grudnia 2024 r.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.3118 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2024/3118 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1408/2013 w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym |
| Data aktu: | 10/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 13/12/2024 |
| Data wejścia w życie: | 16/12/2024 |