uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE 1 , w szczególności jego art. 5a ust. 23,
(1) Europejskie ramy tożsamości cyfrowej ustanowione rozporządzeniem (UE) nr 910/2014 stanowią kluczowy element budowy bezpiecznego i interoperacyjnego ekosystemu tożsamości cyfrowej w całejUnii. Ramy te - których podstawę stanowią europejskie portfele tożsamości cyfrowej ("portfele") - mają na celu ułatwienie dostępu do usług we wszystkich państwach członkowskich, jednocześnie zapewniając ochronę danych osobowych i prywatności.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2 oraz - w stosownych przypadkach - dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 mają zastosowanie do wszystkich czynności przetwarzania danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia.
(3) W art. 5a ust. 23 rozporządzenia (UE) nr 910/2014 zobowiązano Komisję, w razie potrzeby, do ustanowienia odpowiednich specyfikacji i procedur. Ustanawia się je za pomocą czterech rozporządzeń wykonawczych dotyczących: protokołów i interfejsów: rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/2982 4 , integralności i podstawowych funkcji: rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/2979 5 , danych identyfikujących osobę i elektronicznego poświadczenia atrybutów: rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/2977 6 , a także notyfikowania Komisji: rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/2980 7 . W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się odpowiednie wymogi dotyczące danych identyfikujących osobę i elektronicznych poświadczeń atrybutów, które mają być wydawane europejskim portfelom tożsamości cyfrowej.
(4) Komisja regularnie przeprowadza ocenę nowych technologii, praktyk, norm lub specyfikacji technicznych. Aby zapewnić maksymalną harmonizację działań państw członkowskich w zakresie opracowywania i certyfikacji portfeli, specyfikacje techniczne określone w niniejszym rozporządzeniu wykonawczym opierają się na pracach przeprowadzonych na podstawie zalecenia Komisji (UE) 2021/946 z dnia 3 czerwca 2021 r. w sprawie wspólnego unijnego zestawu narzędzi na potrzeby skoordynowanego podejścia do europejskich ram tożsamości cyfrowej 8 , a w szczególności architektury i ram odniesienia, które są jego częścią. Zgodnie z motywem 75 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1183 9 Komisja powinna, w razie potrzeby, poddawać niniejsze rozporządzenie wykonawcze przeglądowi i aktualizacji, aby zachować aktualność względem globalnych zmian, architektury i ram odniesienia oraz przestrzegać najlepszych praktyk na rynku wewnętrznym.
(5) Aby zapewnić uwzględnienie ochrony danych na etapie projektowania i domyślną ochronę danych, portfele powinny być wyposażone w szereg funkcji zapewniających lepszą ochronę prywatności, by uniemożliwić dostawcom środków identyfikacji elektronicznej i elektronicznych poświadczeń atrybutów łączenie danych osobowych uzyskanych w ramach świadczenia innych usług z danymi osobowymi przetwarzanymi w celu świadczenia usług objętych zakresem rozporządzenia (UE) nr 910/2014.
(6) W celu zagwarantowania harmonizacji wszystkie portfele powinny być wyposażone w pewne wspólne funkcje, w tym umożliwiać bezpieczne żądanie, otrzymywanie, wybieranie, łączenie, przechowywanie, usuwanie, udostępnianie i prezentację - pod wyłączną kontrolą użytkownika portfela - danych identyfikujących osobę i elektronicznych poświadczeń atrybutów. Aby zapewnić możliwość przetwarzania danych identyfikujących osobę i elektronicznych poświadczeń atrybutów za pośrednictwem każdej jednostki portfela, specyfikacje techniczne dotyczące atrybutów danych identyfikujących osobę, formatu danych i infrastruktury wymaganej do zapewnienia odpowiedniej wiarygodności danych identyfikujących osobę muszą być obsługiwane przez wszystkie rozwiązania w zakresie portfela. Ponadto wspólne specyfikacje dotyczące atrybutów danych identyfikujących osobę mają zapewnić możliwość wykorzystywania tych danych do celów dopasowywania tożsamości, gdy zajdzie taka potrzeba.
(7) Państwa członkowskie są zobowiązane do zapewnienia, aby portfele były wyposażone w funkcję uwierzytelniania stron ufających, dostawców danych identyfikujących osobę i dostawców elektronicznych poświadczeń atrybutów niezależnie od miejsca ich siedziby w Unii. W tym celu podczas potwierdzania swojej tożsamości wobec jednostek portfela podmioty te powinny korzystać z certyfikatów dostępu strony ufającej portfela. Aby zagwarantować interoperacyjność tych certyfikatów we wszystkich portfelach zapewnianych w Unii, certyfikaty dostępu stron ufających portfela powinny spełniać wspólne normy. Komisja, we współpracy z państwami członkowskimi, powinna ściśle monitorować opracowywanie nowych lub alternatywnych norm, które mogłyby posłużyć jako podstawa dla certyfikatów dostępu strony ufającej. W szczególności należy ocenić modele zaufania, które dowiodły swojej skuteczności i bezpieczeństwa w państwach członkowskich.
(8) Aby zapewnić przejrzystość wobec użytkowników portfela, państwa członkowskie powinny publikować informacje o tym, które rozwiązania w zakresie portfela są obsługiwane przez dostawców danych identyfikujących osobę mających siedzibę na ich terytorium. Z uwagi na konieczność zagwarantowania możliwie największej wiarygodności tożsamości użytkownika należy wprowadzić wymóg zapewnienia wspólnego wysokiego poziomu bezpieczeństwa w zakresie potwierdzania tożsamości użytkowników portfela przed wydaniem danych identyfikujących osobę, odpowiadający wysokiemu poziomowi bezpieczeństwa określonemu w odniesieniu do środków identyfikacji elektronicznej na podstawie rozporządzenia (UE) nr 910/2014. W ten sposób jednostki portfela zapewnią najwyższy dostępny poziom wiarygodności środków identyfikacji w całej Unii. Podczas wprowadzania użytkowników portfela do systemu na wysokim poziomie bezpieczeństwa można korzystać z różnych procedur bezpieczeństwa, na przykład w przypadku gdy zweryfikowano, że użytkownik portfela posiada dowody identyfikacji fotograficznej lub biometrycznej uznawane, lecz niewydawane przez państwo członkowskie, w którym złożono wniosek o wydanie środka identyfikacji elektronicznej, a dowody te odzwierciedlają deklarowaną tożsamość, dowody te należy sprawdzić w celu ustalenia, czy są one ważne zgodnie z odpowiednim wiarygodnym źródłem.
(9) Aby wspierać interoperacyjność, elektroniczne poświadczenia atrybutów powinny być zgodne ze zharmonizowanymi wymogami w zakresie formatu.
(10) Mechanizmy uwierzytelniania dostawców elektronicznych poświadczeń atrybutów oraz weryfikacji autentyczności i ważności jednostek portfela przez tego dostawcę powinny mieć zastosowanie przed wydaniem poświadczeń do jednostek portfela, aby chronić dane użytkowników portfela i zapewnić autentyczność elektronicznych poświadczeń atrybutów.
(11) Aby uniknąć wykorzystywania danych identyfikujących osobę i elektronicznych poświadczeń atrybutów, które utraciły ważność prawną po ich wydaniu jednostce portfela, a także polegania na tych danych, dostawcy danych identyfikujących osobę i elektronicznych poświadczeń atrybutów powinni opublikować politykę określającą okoliczności i procedury unieważnienia.
(12) W celu zagwarantowania, że dane identyfikujące osobę reprezentują użytkownika portfela w sposób niepowtarzalny, państwa członkowskie powinny - oprócz obowiązkowych atrybutów zbioru danych identyfikujących osobę określonych w niniejszym rozporządzeniu - zapewnić atrybuty opcjonalne niezbędne do zapewnienia niepowtarzalnego charakteru zbioru danych identyfikujących osobę.
(13) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 10 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 30 września 2024 r.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 48 rozporządzenia (UE) nr 910/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 28 listopada 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2977 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/2977 w sprawie ustanowienia zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 w odniesieniu do danych identyfikujących osobę i elektronicznych poświadczeń atrybutów wydawanych europejskim portfelom tożsamości cyfrowej |
| Data aktu: | 28/11/2024 |
| Data ogłoszenia: | 04/12/2024 |
| Data wejścia w życie: | 24/12/2024 |