uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 37 ust. 2 i 4, art. 72 ust. 2 oraz art. 79 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 2 , w szczególności jego art. 22 ust. 3, art. 52 oraz art. 54 ust. 3,
(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/1032 3 ustanowiono środki w celu zapobiegania wprowadzaniu na terytorium Unii i rozprzestrzenianiu się na nim wirusa brunatnej wyboistości owoców pomidora (ToBRFV) ("określony agrofag"). Środki te opierały się na art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031, ponieważ agrofag ten nie był wówczas wymieniony jako agrofag kwarantannowy dla Unii. Określony agrofag jest przenoszony za pośrednictwem roślin przeznaczonych do sadzenia należących do gatunku Solanum lycopersicum L. i jego mieszańców oraz należących do gatunku Capsicum annuum L.
(2) Zgodnie ze sprawozdaniami przedłożonymi przez szereg państw członkowskich od czasu przyjęcia rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1032 określony agrofag znacząco rozprzestrzenił się na terytorium Unii pomimo środków określonych w tym rozporządzeniu. W zaktualizowanej w czerwcu 2024 r. analizie zagrożenia organizmem szkodliwym przeprowadzonej przez Europejską i Śródziemnomorską Organizację Ochrony Roślin (EPPO) 4 odnotowano ponadto, że sytuacja dotycząca tego agrofaga zmieniła się do tego stopnia, iż jego obszar występowania zwiększył się na całym świecie.
(3) Na podstawie sprawozdań państw członkowskich i analizy ryzyka przeprowadzonej przez EPPO stwierdza się, że określony agrofag występuje powszechnie na terytorium Unii, a zatem nie może kwalifikować się jako agrofag kwarantannowy dla Unii ani podlegać środkom na podstawie art. 30 rozporządzenia (UE) 2016/2031. Co więcej, jest on przenoszony głównie przez określone rośliny przeznaczone do sadzenia, a jego występowanie na tych roślinach ma niedopuszczalny wpływ gospodarczy na ich zamierzone zastosowanie. Dostępne są ponadto wykonalne i skuteczne środki pozwalające zapobiec jego występowaniu na odnośnych roślinach przeznaczonych do sadzenia. Określony agrofag spełnia obecnie wszystkie kryteria określone w art. 36 rozporządzenia (UE) 2016/2031 pozwalające umieścić go w wykazie jako regulowanego agrofaga niekwarantannowego dla Unii. Określony agrofag powinien zatem zostać wymieniony jako regulowany agrofag niekwarantannowy dla Unii w załączniku IV do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/2072 5 z progiem tolerancji wynoszącym 0 % i powinien podlegać odpowiednim środkom zapobiegającym jego występowaniu na określonych roślinach.
(4) Ponieważ określony agrofag jest przenoszony za pośrednictwem roślin przeznaczonych do sadzenia gatunku Solanum lycopersicum L. i jego mieszańców oraz gatunku Capsicum annuum L., należy w odniesieniu do tych roślin przeznaczonych do sadzenia umieścić go w wykazie w częściach F oraz I załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 dotyczących odpowiednio materiału siewnego warzyw oraz materiału rozmnożeniowego i nasadzeniowego warzyw innego niż nasiona.
(5) W celu zapewnienia, aby nasiona roślin gatunku Solanum lycopersicum L. i jego mieszańców oraz nasiona roślin gatunku Capsicum annuum L. były wolne od określonego agrofaga, należy określić, by spełniony był jeden z następujących dwóch wymogów: nasiona pochodzą z państwa uznanego za wolne od określonego agrofaga przez krajową organizację ochrony roślin, zgodnie z międzynarodowymi standardami dla środków fitosanitarnych (ISPM), albo nasiona te - w momencie ich wprowadzenia do Unii lub przed ich przemieszczeniem w obrębie jej terytorium - poddano urzędowym badaniom lub badaniom przeprowadzanym przez podmioty profesjonalne pod nadzorem urzędowym pod kątem występowania określonego agrofaga, w wyniku których stwierdzono, że są one wolne od tego agrofaga.
(6) Aby uniknąć nadmiernego niszczenia nasion w przypadku małych partii nasion Solanum lycopersicum L. i jego mieszańców oraz Capsicum annuum L. pochodzących z co najwyżej 30 roślin matecznych, należy zezwolić, aby badane były wyłącznie rośliny mateczne, a nie ich nasiona.
(7) W celu zapewnienia, aby rośliny przeznaczone do sadzenia, inne niż nasiona, gatunku Solanum lycopersicum L. i jego mieszańców oraz gatunku Capsicum annuum L. były wolne od określonego agrofaga, należy określić, by spełniony był jeden z następujących dwóch wymogów: rośliny przeznaczone do sadzenia pochodzą z państwa uznanego przez krajową organizację ochrony roślin za wolne od określonego agrofaga zgodnie z międzynarodowymi standardami dla środków fitosanitarnych albo rośliny przeznaczone do sadzenia pochodzą z nasion spełniających wymogi określone w części E załącznika V do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 i były utrzymywane w odpowiednich warunkach higienicznych, aby zapobiec zakażeniu.
(8) Rośliny przeznaczone do sadzenia należące do odmian Capsicum annuum L., o których wiadomo, że są odporne na określonego agrofaga, nie powinny podlegać wymogom niniejszego rozporządzenia i odpowiednim poziomom kontroli, ponieważ odnośne zagrożenie fitosanitarne jest dopuszczalne, a odporność jest wystarczająco udokumentowana i kontrolowana przez właściwe organy.
(9) W części A załącznika XI do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 wymieniono rośliny, dla których wymagane jest świadectwo fitosanitarne. Ponieważ takie świadectwo powinno być wymagane dla roślin przeznaczonych do sadzenia gatunku Solanum lycopersicum L. i jego mieszańców oraz gatunku Capsicum annuum L., należy odpowiednio zmienić ten załącznik. W załączniku XIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 wymieniono rośliny, dla których wymagany jest paszport roślin. Ponieważ paszport roślin powinien być wymagany dla roślin przeznaczonych do sadzenia gatunku Solanum lycopersicum L. i jego mieszańców oraz gatunku Capsicum annuum L., należy odpowiednio zmienić ten załącznik.
(10) Zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/2389 6 poziom częstotliwości kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich przesyłek roślin przeznaczonych do sadzenia wprowadzanych do Unii wynosi 100 %. Ze względu na liczbę przechwyceń przesyłek roślin przeznaczonych do sadzenia gatunku Solanum lycopersicum L. i jego mieszańców oraz gatunku Capsicum annuum L. dotkniętych określonym agrofagiem w ciągu ostatnich trzech lat należy utrzymać odstępstwo od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/2389 przewidziane w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2023/1032 w odniesieniu do minimalnych poziomów częstotliwości pobierania próbek i przeprowadzania badań w ramach kontroli bezpośrednich w odniesieniu do tego agrofaga. Ze względu na większą liczbę przechwyceń tego agrofaga w tych roślinach pochodzących z Izraela i Chin w porównaniu z innymi państwami trzecimi należy utrzymać wyższe poziomy częstotliwości określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2023/1032 w odniesieniu do przesyłek zawierających te rośliny.
(11) Z uwagi na zagrożenie stwarzane przez określonego agrofaga oraz w celu uwzględnienia zmian liczby przechwyceń odstępstwo dotyczące minimalnych poziomów częstotliwości powinno mieć charakter tymczasowy.
(12) Ponieważ rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/1032 wygasa z dniem 31 grudnia 2024 r., niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie jak najszybciej i powinno być stosowane od dnia 1 stycznia 2025 r., aby uniknąć próżni prawnej.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 listopada 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2970 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/2970 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/2072 w odniesieniu do środków mających na celu zapobieganie występowaniu wirusa brunatnej wyboistości owoców pomidora na roślinach przeznaczonych do sadzenia gatunku Solanum lycopersicum L. i jego mieszańców oraz gatunku Capsicum annuum L. oraz ustanawiające poziomy częstotliwości kontroli urzędowych |
| Data aktu: | 29/11/2024 |
| Data ogłoszenia: | 02/12/2024 |
| Data wejścia w życie: | 03/12/2024, 01/01/2025 |