Rozporządzenie wykonawcze 2024/2729 zezwalające na zwolnienie na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/573 w odniesieniu do stosowania fluorowanych gazów cieplarnianych w niektórych urządzeniach do symulacji środowiskowej, w laboratoryjnych urządzeniach do suszenia rozpyłowego lub liofilizacji oraz w wirówkach laboratoryjnych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/2729
z dnia 22 października 2024 r.
zezwalające na zwolnienie na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/573 w odniesieniu do stosowania fluorowanych gazów cieplarnianych w niektórych urządzeniach do symulacji środowiskowej, w laboratoryjnych urządzeniach do suszenia rozpyłowego lub liofilizacji oraz w wirówkach laboratoryjnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/573 z dnia 7 lutego 2024 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, zmieniające dyrektywę (UE) 2019/1937 i uchylające rozporządzenie (UE) nr 517/2014 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W pkt 4 załącznika IV do rozporządzenia (UE) 2024/573 od dnia 1 stycznia 2025 r. zakazuje się wprowadzania do obrotu samodzielnych urządzeń chłodniczych, z wyjątkiem chillerów, zawierających fluorowane gazy cieplarniane o GWP równym 150 lub większym, chyba że jest to wymagane do spełnienia wymogów bezpieczeństwa w miejscu eksploatacji.

(2) Na podstawie art. 11 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2024/573 w dniu 29 maja 2024 r. właściwy organ Niemiec przedłożył Komisji wniosek o udzielenie autoryzacji na zwolnienie umożliwiające wprowadzanie do obrotu w Unii trzech rodzajów urządzeń zawierających fluorowane gazy cieplarniane jako czynnik chłodniczy, które to urządzenia są objęte zakresem pkt 4 załącznika IV do rozporządzenia (UE) 2024/573, a mianowicie: (i) urządzeń do symulacji środowiskowej dla zastosowań w temperaturach poniżej -50 °C; (ii) laboratoryjnych urządzeń do suszenia rozpyłowego lub liofilizacji; oraz (iii) wirówek laboratoryjnych.

(3) Rodzaje urządzeń, o których mowa we wniosku o zwolnienie, są następujące: (i) urządzenia do symulacji środowiskowej składające się z komory badawczej wykorzystywanej do odtwarzania różnych warunków środowiskowych, np. temperatury i wilgotności zależnych od czasu, do zastosowań w temperaturze poniżej -50 °C; (ii) laboratoryjne urządzenia wykorzystywane do suszenia próbek cieczy poprzez suszenie rozpyłowe lub liofilizację; oraz (iii) wirówki laboratoryjne, które są urządzeniami służącymi do rozdzielania płynów o różnej gęstości lub oddzielania cieczy od substancji stałych w szybko obracającym się rotorze.

(4) We wniosku o zwolnienie stwierdzono, że obecnie na rynku unijnym nie ma urządzeń wymienionych rodzajów, w których wykorzystuje się fluorowane gazy cieplarniane o GWP równym 150 lub mniejszym. Ze względu na obawy dotyczące bezpieczeństwa takie urządzenia działają obecnie w oparciu o niepalne czynniki chłodnicze (o GWP równym 150 lub większym). Zaprojektowanie i certyfikacja urządzeń, w których mogą być stosowane substancje alternatywne, wymaga więcej czasu z uwagi na złożoność produktu i niezbędne zmiany w jego konstrukcji w celu uwzględnienia czynników chłodniczych o GWP mniejszym niż 150 oraz w celu wyeliminowania obaw dotyczących bezpieczeństwa. Aby zapewnić bezpieczne stosowanie rozwiązań alternatywnych i utrzymać koszty na proporcjonalnym poziomie, potrzebny jest czas na ułatwienie przejścia na czynniki chłodnicze o GWP mniejszym niż 150. Ponadto jeśli producenci zostaliby zobowiązani do zmiany swojego asortymentu produktów w bardzo krótkim czasie, istniałoby ryzyko, że musieliby zaprzestać wprowadzania do obrotu i wywozu tego rodzaju niezbędnych urządzeń. Ze względu na złożoność procesu przejścia na alternatywne czynniki chłodnicze w przypadku tego rodzaju urządzeń we wniosku o zwolnienie zwrócono się o przyznanie maksymalnego okresu zwolnienia określonego w art. 11 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2024/573.

(5) Komisja oceniła wniosek złożony przez właściwy organ Niemiec i uznała, że warunki określone w art. 11 ust. 5 lit. a) i b) rozporządzenia (UE) 2024/573 zostały spełnione. Komisja uważa również, że w takich wyjątkowych okolicznościach należy zapewnić wystarczającą ilość czasu, aby uniknąć zakłóceń rynku w dostawach tego rodzaju niezbędnych urządzeń. Komisja uważa, że w tym wyjątkowym przypadku uzasadniony byłby dodatkowy okres 4 lat.

(6) Biorąc pod uwagę, że zakaz wprowadzania do obrotu w Unii urządzeń, o których mowa w zwolnieniu, ma zastosowanie od dnia 1 stycznia 2025 r., ze względu na ograniczenia czasowe niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu do spraw fluorowanych gazów cieplarnianych ustanowionego na podstawie art. 34 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/573,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Na zasadzie odstępstwa od pkt 4 załącznika IV do rozporządzenia (UE) 2024/573 od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2028 r. zezwala się na wprowadzanie do obrotu następujących urządzeń zawierających fluorowane gazy cieplarniane o GWP równym 150 lub większym, pod warunkiem że są one opatrzone etykietą zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2024/573:

a)
urządzenia do symulacji środowiskowej składające się z komory badawczej wykorzystywanej do odtwarzania różnych warunków środowiskowych, np. temperatury i wilgotności zależnych od czasu, do zastosowań w temperaturze poniżej -50 °C;
b)
laboratoryjne urządzenia wykorzystywane do suszenia próbek cieczy poprzez suszenie rozpyłowe lub liofilizację;
c)
wirówki laboratoryjne wykorzystywane do rozdzielania płynów o różnej gęstości lub oddzielania cieczy od substancji stałych w szybko obracającym się rotorze.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 października 2024 r.

1 Dz.U. L, 2024/573, 20.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/573/oj.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2729

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/2729 zezwalające na zwolnienie na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/573 w odniesieniu do stosowania fluorowanych gazów cieplarnianych w niektórych urządzeniach do symulacji środowiskowej, w laboratoryjnych urządzeniach do suszenia rozpyłowego lub liofilizacji oraz w wirówkach laboratoryjnych
Data aktu: 22/10/2024
Data ogłoszenia: 23/10/2024
Data wejścia w życie: 24/10/2024