uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 5 oraz art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") substancji czynnej flonikamid określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP substancji czynnych klopyralid i difenokonazol określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia. W odniesieniu do chitozanu, pozostałości destylacji tłuszczu, protein hydrolizowanych i senecianu lawandulilu nie określono NDP ani nie włączono tych substancji do załącznika IV do tego rozporządzenia, zatem zastosowanie ma wartość wzorcowa określona w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(2) W przypadku klopyralidu złożono na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wniosek o zmianę obecnych NDP w odniesieniu do miodu i pozostałych produktów pszczelich. W przypadku difenokonazolu wniosek taki złożono w odniesieniu do żyta zwyczajnego i pszenicy zwyczajnej. W przypadku flonikamidu wniosek taki złożono w odniesieniu do ziemniaków, sałaty i warzyw sałatowych, szpinaku i podobnych liści, fasoli (bez strąków), karczochów hiszpańskich, selera, fenkułu włoskiego/kopru włoskiego i rabarbaru.
(3) Zgodnie z art. 8 i 9 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji. Komisja przekazała wnioski, sprawozdania z oceny i dokumentację uzupełniającą Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd").
(4) Urząd ocenił wnioski i sprawozdania z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz w odpowiednich przypadkach dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 2 . Urząd przekazał uzasadnione opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(5) W odniesieniu do NDP difenokonazolu w pszenicy zwyczajnej i życie zwyczajnym Urząd stwierdził, że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę, ponieważ ogólne narażenie długoterminowe uznano za tymczasowe w oczekiwaniu na przedłożenie danych potwierdzających dotyczących możliwego preferencyjnego metabolizmu/preferencyjnej degradacji czterech stereoizomerów difenokonazolu w roślinach i zwierzętach oraz wpływu izomeryzacji na toksyczność difenokonazolu. Ponieważ pszenica zwyczajna i żyto zwyczajne w niewielkim stopniu przyczyniają się do ogólnego narażenia długoterminowego, a Urząd potwierdził, że nie można oczekiwać przekroczeń nawet przy założeniu, że może dojść do zmiany stosunku jego izomerów, należy ustanowić nowy NDP difenokonazolu w pszenicy zwyczajnej i życie zwyczajnym na poziomie 0,3 mg/kg zaproponowanym przez Urząd. 3
(6) W odniesieniu do wszystkich innych proponowanych zmian NDP klopyralidu, difenokonazolu i flonikamidu, o które wystąpili wnioskodawcy, Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych i że takie zmiany są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych tych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużego spożycia odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia akceptowanego dziennego pobrania ani ostrej dawki referencyjnej.
(7) Na podstawie opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu istotnych czynników wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 stwierdzono, że proponowane zmiany NDP są dopuszczalne.
(8) Chitozan zatwierdzono jako substancję podstawową rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/456 4 . Pozostałości destylacji tłuszczu i proteiny hydrolizowane zostały odnowione jako substancje czynne niskiego ryzyka odpowiednio rozporządzeniami wykonawczymi Komisji (UE) 2023/1755 5 i (UE) 2024/821 6 . Senecian lawandulilu zatwierdzono jako substancję czynną niskiego ryzyka rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/646 7 . Nie oczekuje się, że warunki stosowania tych substancji doprowadzą do obecności w żywności lub paszy pozostałości, które mogą stanowić ryzyko dla konsumentów, w związku z czym NDP nie są wymagane. Należy zatem włączyć te substancje do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 7 października 2024 r.
EFSA, 2023. Zmiana obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości difenokonazolu w pszenicy zwyczajnej i życie zwyczajnym. Dziennik EFSA, 21(8), e08207, https://doi.org/10.2903/j.efsa.2023.8207.
EFSA, 2023. Zmiana obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości flonikamidu w różnych uprawach. Dziennik EFSA, 22(1), e8545, https://doi.org/10.2903/j.efsa.2024.8545.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2612 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2024/2612 zmieniające załączniki II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości chitozanu, klopyralidu, difenokonazolu, pozostałości destylacji tłuszczu, flonikamidu, protein hydrolizowanych i senecianu lawandulilu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
| Data aktu: | 07/10/2024 |
| Data ogłoszenia: | 08/10/2024 |
| Data wejścia w życie: | 28/10/2024 |