Rozporządzenie wykonawcze 2024/2186 w sprawie odnowienia zatwierdzenia substancji czynnej kaptan, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009, oraz w sprawie zmiany rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/2186
z dnia 3 września 2024 r.
w sprawie odnowienia zatwierdzenia substancji czynnej kaptan, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009, oraz w sprawie zmiany rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 20 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywą Komisji 2007/5/WE 2  włączono kaptan jako substancję czynną do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG 3 .

(2) Substancje czynne włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG uznaje się za zatwierdzone na mocy rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 i są one wymienione w części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 4 .

(3) Zatwierdzenie substancji czynnej kaptan, określonej w części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011, wygasa dnia 15 listopada 2024 r.

(4) Wniosek o odnowienie zatwierdzenia substancji czynnej kaptan przedłożono państwu członkowskiemu pełniącemu rolę sprawozdawcy oraz państwu członkowskiemu pełniącemu rolę współsprawozdawcy - zgodnie z art. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 844/2012 5  w terminie określonym w tym artykule.

(5) Wnioskodawcy złożyli dodatkową dokumentację wymaganą zgodnie z art. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 844/2012 państwu członkowskiemu pełniącemu rolę sprawozdawcy, państwu członkowskiemu pełniącemu rolę współsprawozdawcy, Komisji i Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd"). Państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy stwierdziło, że wniosek jest kompletny.

(6) Państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy, w porozumieniu z państwem członkowskim pełniącym rolę współsprawozdawcy, przygotowało projekt sprawozdania z oceny w sprawie odnowienia i w dniu 4 grudnia 2017 r. przedłożyło go Urzędowi i Komisji. W projekcie sprawozdania z oceny w sprawie odnowienia państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy zaproponowało odnowienie zatwierdzenia kaptanu.

(7) Urząd udostępnił projekt sprawozdania z oceny w sprawie odnowienia wnioskodawcom i państwom członkowskim, dając im możliwość przedstawienia uwag, a otrzymane uwagi przekazał Komisji. Urząd podał do wiadomości publicznej dodatkową dokumentację skróconą.

(8) W dniu 24 lipca 2020 r. Urząd przedstawił Komisji wnioski 6 , w których określił, czy substancja czynna kaptan ma szanse spełnić kryteria zatwierdzenia przewidziane w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. Urząd stwierdził, że kaptan nie spełnia kryteriów określania właściwości zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego określonych w pkt 3.6.5 i 3.8.2 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.

(9) W dniu 14 lipca 2022 r. Komisja przedstawiła Stałemu Komitetowi ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz projekt sprawozdania w sprawie odnowienia, a w dniu 13 października 2022 r. - projekt rozporządzenia.

(10) Niektóre państwa członkowskie zwróciły się o zbadanie możliwości udoskonalenia sposobu oceny w odniesieniu do niektórych gatunków niebędących przedmiotem zwalczania w przypadku zastosowań polowych. Państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy przeprowadziło taką ocenę i zwrócono się do Urzędu o jej przeanalizowanie. Wobec braku uzgodnionych zharmonizowanych wartości do celów regulacyjnych w 2024 r. Urząd nie uznał dostępnych informacji za wystarczająco rzetelne, aby wykazać znaczne zróżnicowanie poziomu ryzyka dla tych gatunków niebędących przedmiotem zwalczania w porównaniu z poziomem określonym w konkluzjach EFSA 7 .

(11) W marcu 2024 r. Stały Komitet ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz zatwierdził kompendium 8  zawierające wykaz technik i sprzętu do aplikacji pestycydów, które obejmują innowacje stosowane w rolnictwie precyzyjnym, i które podmioty zarządzające ryzykiem uznają za ograniczające narażenie środowiska na pestycydy. Kompendium to zapewnia podmiotom zarządzającym ryzykiem zharmonizowaną i solidną podstawę do wyboru określonego sprzętu do wykonywania zabiegów, co prowadzi do redukcji narażenia jako środka zmniejszającego ryzyko. W związku z tym, uznając dokonaną przez Urząd ocenę badań opisanych w literaturze, Stały Komitet uznał, że środki zmniejszające ryzyko prowadzące do udoskonalonej oceny ryzyka można uznać za odpowiednie dla osiągnięcia redukcji narażenia niezbędnej do ochrony dzikich ssaków, pszczół i środowiska wodnego. Biorąc pod uwagę nowe informacje, Komisja przedstawiła Stałemu Komitetowi ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz zmieniony projekt sprawozdania w sprawie odnowienia w dniu 24 czerwca 2024 r.

(12) Komisja zwróciła się do wnioskodawców o przedstawienie uwag do wniosków Urzędu oraz, zgodnie z art. 14 ust. 1 akapit trzeci rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 844/2012, do obu wersji sprawozdania w sprawie odnowienia. Komisja podzieliła się również z wnioskodawcami i pozostałymi państwami członkowskimi dalszą oceną dotyczącą niektórych gatunków niebędących przedmiotem zwalczania i zastosowań polowych z dalszymi udoskonaleniami dostarczoną przez państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy. Wnioskodawcy przedstawili swoje uwagi do obu wersji sprawozdania w sprawie odnowienia oraz do dalszej oceny przedstawionej przez państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy. Uwagi te zostały dokładnie przeanalizowane i należycie uwzględnione.

(13) W odniesieniu do jednego lub większej liczby reprezentatywnych zastosowań co najmniej jednego środka ochrony roślin zawierającego substancję czynną kaptan ustalono, że kryteria zatwierdzenia przewidziane w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 zostały spełnione. Należy zatem odnowić zatwierdzenie kaptanu.

(14) Zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 w związku z jego art. 6 oraz w świetle aktualnej wiedzy naukowej i technicznej należy jednak uwzględnić pewne warunki i ograniczenia. W szczególności należy ograniczyć stosowanie środków ochrony roślin zawierających kaptan do stosowania poza okresem kwitnienia upraw oraz kiedy w rzędach upraw poddanych działaniu środka nie występują chwasty kwitnące. Ponadto w przypadku zastosowań na wolnym powietrzu w sadach (np. jabłka, wiśnie i czereśnie) w celu zapewnienia ochrony organizmów niebędą- cych przedmiotem zwalczania, w szczególności dzikich ssaków, organizmów wodnych i pszczół, należy zezwolić jedynie na niektóre zastosowania. Są to zastosowania z wykorzystaniem sprzętu do aplikacji pestycydów, który zwiększa precyzję i dokładność stosowania oraz - przy utrzymaniu dawkowania na powierzchniach docelowych - pozwala na średnią redukcję o co najmniej 61 % stosowanego środka ochrony roślin (na hektar) i redukcję o co najmniej 20 % utraty środka ochrony roślin do gleby w porównaniu z zastosowaniami przy użyciu konwencjonalnego sprzętu do wykonywania zabiegów i konwencjonalnych praktyk, minimalizując w ten sposób znoszenie do obszarów poza powierzchnią docelową upraw (np. koronami roślin).

(15) Aby zwiększyć zaufanie do procesu podejmowania decyzji regulacyjnych, wnioskodawcy powinni przedłożyć informacje i dane dotyczące narażenia wykazujące, że sprzęt do aplikacji pestycydów (np. osłony przeciwznoszeniowe, opryskiwacze osłonięte, opryskiwacze kapturowe, opryskiwacze tunelowe, opryskiwacze sterowane czujnikiem) stosowany w sadach osiąga redukcję narażenia o co najmniej 61 % stosowanego środka ochrony roślin (na hektar) i redukcję utraty środka ochrony roślin do gleby o co najmniej 20 % w porównaniu z zastosowaniem konwencjonalnego sprzętu.

(16) Należy ponadto wymagać dalszych informacji potwierdzających wpływ procesów uzdatniania wody na charakter pozostałości metabolitów kaptanu THPI i THPAM obecnych w wodach podziemnych, w przypadku gdy pozyskuje się z nich wodę pitną.

(17) Biorąc pod uwagę opinię Komitetu ds. Oceny Ryzyka Europejskiej Agencji Chemikaliów z 14 września 2023 r. 9 , w której zaproponowano sklasyfikowanie kaptanu jako substancji działającej szkodliwie na rozrodczość kategorii 2 i substancji kategorii 1 STOT-RE, należy również wymagać dalszych informacji potwierdzających dotyczących znaczenia metabolitów THPI i THPAM, które mogą występować w wodach podziemnych.

(18) Ponadto należy również wymagać dalszych informacji potwierdzających w odniesieniu do stabilności kaptanu przy przechowywaniu w matrycach o wysokiej zawartości kwasów, aby potwierdzić obowiązujący najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości w przypadku truskawek.

(19) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 540/2011.

(20) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/918 10  przedłużono okres zatwierdzenia kaptanu do dnia 15 listopada 2024 r., aby umożliwić zakończenie procesu odnowienia przed wygaśnięciem okresu zatwierdzenia tej substancji czynnej. Jednak z uwagi na to, że decyzję w sprawie odnowienia podjęto przed tym przedłużonym terminem wygaśnięcia zatwierdzenia, niniejsze rozporządzenie należy zacząć stosować przed tą datą.

(21) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Odnowienie zatwierdzenia substancji czynnej

Odnawia się zatwierdzenie substancji czynnej kaptan, określonej w załączniku I do niniejszego rozporządzenia, z zastrzeżeniem warunków wyszczególnionych w tym załączniku.

Artykuł  2

Zmiany w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 540/2011

W załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Wejście w życie i data rozpoczęcia stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 listopada 2024 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 3 września 2024 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Nazwa zwyczajowa, numery identyfikacyjne Nazwa lUPAC Czystość (1) Data zatwierdzenia Data wygaśnięcia zatwierdzenia Przepisy szczegółowe
Kaptan

Nr CAS 133-06-2

Nr CIPAC 40

N-[(trichlorome- tylo)tio]cyklo- heks-4-eno- 1,2- dikarboksyimid ≥ 930 g/kg

perchlorometylo- merkaptan: ≤ 5 g/ kg

folpet: ≤ 10 g/kg

tetrachlorek

węgla: ≤ 0,1 g/kg

1 listopada 2024 r. 31 października 2039 r. Do użytku na zewnątrz zastosowanie mają następujące warunki:

- zezwala się wyłącznie na stosowanie poza okresem kwitnienia upraw oraz kiedy w rzędach upraw poddanych działaniu środka nie występują chwasty kwitnące;

- państwa członkowskie wymagają, aby stosowanie w sadach (np. jabłka, wiśnie i czereśnie) odbywało się wyłącznie przy użyciu sprzętu do wykonywania zabiegów, który zwiększa precyzję i dokładność stosowania (np. osłony przeciwzno- szeniowe, opryskiwacze osłonięte, opryskiwacze kapturowe, opryskiwacze tunelowe, opryskiwacze sterowane czujnikiem) oraz - przy utrzymaniu dawkowania na powierzchniach docelowych - osiąga średnią redukcję o co najmniej 61 % stosowanego środka ochrony roślin (na hektar) i redukcję o co najmniej 20 % utraty środka ochrony roślin do gleby w porównaniu z zastosowaniami przy użyciu konwencjonalnego sprzętu do wykonywania zabiegów i konwencjonalnych praktyk.

W celu wprowadzenia w życie jednolitych zasad, o których mowa w art. 29 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, uwzględnia się wnioski ze sprawozdania w sprawie odnowienia dotyczącego kaptanu, w szczególności jego dodatki I i II. Ponadto w celu ochrony pszczół i organizmów wodnych państwa członkowskie wymagają, w stosownych przypadkach, środków ograniczających ryzyko, takich jak strefy buforowe nieobjęte opryskami przylegające do miedz śródpolnych.

W swojej ogólnej ocenie państwa członkowskie zwracają szczególną uwagę na:

- zgodność ze specyfikacją techniczną substancji czynnejzawartejw środku ochrony roślin, w odniesieniu do której złożono wnioski o udzielenie zezwolenia;

- ochronę operatorów i pracowników, zapewniając jednocześnie, aby warunki stosowania zawierały zalecenia dotyczące stosowania odpowiednich środków ochrony indywidualnej, biorąc pod uwagę silne potencjalne działanie uczulające na skórę substancji czynnej;

- ochronę znajdujących się w pobliżu osób postronnych i mieszkańców, zapewniając, aby warunki stosowania obejmowały odpowiednie środki ograniczające ryzyko, biorąc pod uwagę silne potencjalne działanie uczulające na skórę substancji czynnej.

Ponadto przy udzielaniu zezwoleń państwa członkowskie mogą ustanowić wymogi dotyczące monitorowania w celu uzupełnienia monitorowania prowadzonego na podstawie dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/60/WE (2) i 2009/128/WE (3).

W ciągu dwóch lat od dnia 24 września 2024 r. wnioskodawca przedkłada Komisji, państwom członkowskim oraz Urzędowi informacje potwierdzające dotyczące:

1) wpływu procesów uzdatniania wody na charakter pozostałości metabolitów kaptanu THPI i THPAM obecnych w wodach podziemnych, w przypadku gdy pozyskuje się z nich wodę pitną;

2) znaczenia metabolitów THPI i THPAM, które mogą występować w wodach podziemnych, z uwzględnieniem propozycji klasyfikacji kaptanu jako substancji działającej szkodliwie na rozrodczość kategorii 2 i substancji kategorii 1 STOT-RE zawartej w opinii Komitetu ds. Oceny Ryzyka Europejskiej Agencji Chemikaliów z dnia 14 września 2023 r.;

3) stabilności kaptanu przy przechowywaniu w matrycach o wysokiej zawartości kwasów, zgodnie z odpowiednimi wytycznymi OECD dotyczącymi badań; oraz

ponadto, w ciągu 18 miesięcy od dnia 24 września 2024 r., wnioskodawca przedkłada Komisji, państwom członkowskim oraz Urzędowi:

4) informacje i dane dotyczące narażenia wykazujące, że sprzęt do aplikacji pestycydów stosowany w sadach zwiększa precyzję i dokładność stosowania oraz osiąga redukcję narażenia o co najmniej 61 % zastosowanego środka ochrony roślin (na hektar) oraz redukcję o co najmniej 20 % utraty środka ochrony roślin do gleby w porównaniu ze stosowaniem przy użyciu konwencjonalnego sprzętu i konwencjonalnych praktyk.

(1) Dodatkowe dane szczegółowe dotyczące identyfikacji i specyfikacji substancji czynnej znajdują się w sprawozdaniu w sprawie odnowienia.

(2)Dyrektywa 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej (Dz.U. L 327 z 22.12.2000, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2000/60/oj).

(3)Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego stosowania pestycydów (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 71, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/128/oj).

ZAŁĄCZNIK  II

W załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w części A skreśla się pozycję 145 dotyczącą kaptanu;
2)
w części B dodaje się pozycję w brzmieniu:
Numer Nazwa zwyczajowa, numery identyfikacyjne Nazwa IUPAC Czystość (1) Data zatwierdzenia Wygaśnięcie zatwierdzenia Przepisy szczególne
" 170 Kaptan Nr CAS 133-06-2

Nr CIPAC 40

N-[(trichlorome- tylo)tio]cyklo- heks-

4-eno- 1,2- dikarboksyimid

≥ 930 g/kg

perchloro- metylomer- kaptan: ≤ 5 g/ kg

folpet: ≤ 10 g/ kg

tetrachlorek węgla:

≤ 0,1 g/kg

1 listopada 2024 r. 31 października 2039 r. Do użytku na zewnątrz zastosowanie mają następujące warunki:

- zezwala się wyłącznie na stosowanie poza okresem kwitnienia upraw oraz kiedy w rzędach upraw poddanych działaniu środka nie występują chwasty kwitnące;

- państwa członkowskie wymagają, aby stosowanie w sadach (np. jabłka, wiśnie i czereśnie) odbywało się wyłącznie przy użyciu sprzętu do wykonywania zabiegów, który zwiększa precyzję i dokładność stosowania (np. osłony przeciwznoszeniowe, opryskiwacze osłonięte, opryskiwacze kapturowe, opryskiwacze tunelowe, opryskiwacze sterowane czujnikiem) oraz - przy utrzymaniu dawkowania na powierzchniach docelowych - osiąga średnią redukcję o co najmniej 61 % stosowanego środka ochrony roślin (na hektar) i redukcję o co najmniej 20 % utraty środka ochrony roślin do gleby w porównaniu z zastosowaniami przy użyciu konwencjonalnego sprzętu do wykonywania zabiegów i konwencjonalnych praktyk.

W celu wprowadzenia w życie jednolitych zasad, o których mowa w art. 29 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, uwzględnia się wnioski ze sprawozdania w sprawie odnowienia dotyczącego kaptanu, w szczególności jego dodatki I i II. Ponadto w celu ochrony pszczół i organizmów wodnych państwa członkowskie wymagają, w stosownych przypadkach, środków ograniczających ryzyko, takich jak strefy buforowe nieobjęte opryskami przylegające do miedz śródpolnych.

W swojej ogólnej ocenie państwa członkowskie zwracają szczególną uwagę na:

- zgodność ze specyfikacją techniczną substancji czynnej zawartej w środku ochrony roślin, w odniesieniu do której złożono wnioski o udzielenie zezwolenia;

- ochronę operatorów i pracowników, zapewniając jednocześnie, aby warunki stosowania zawierały zalecenia dotyczące stosowania odpowiednich środków ochrony indywidualnej, biorąc pod uwagę silne potencjalne działanie uczulające na skórę substancji czynnej;

- ochronę znajdujących się w pobliżu osób postronnych i mieszkańców, zapewniając, aby warunki stosowania obejmowały odpowiednie środki ograniczające ryzyko, biorąc pod uwagę silne potencjalne działanie uczulające na skórę substancji czynnej.

Ponadto przy udzielaniu zezwoleń państwa członkowskie mogą ustanowić wymogi dotyczące monitorowania w celu uzupełnienia monitorowania prowadzonego na podstawie dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/60/WE (2) i 2009/128/WE (3).

W ciągu dwóch lat od dnia 24 września 2024 r. wnioskodawca przedkłada Komisji, państwom członkowskim oraz Urzędowi informacje potwierdzające dotyczące:

1) wpływu procesów uzdatniania wody na charakter pozostałości metabolitów kaptanu THPI i THPAM obecnych w wodach podziemnych, w przypadku gdy pozyskuje się z nich wodę pitną;

2) znaczenia metabolitów THPI i THPAM, które mogą występować w wodach podziemnych, z uwzględnieniem propozycji klasyfikacji kaptanu jako substancji działającej szkodliwie na rozrodczość kategorii 2 i substancji kategorii 1 STOT-RE zawartej w opinii Komitetu ds. Oceny Ryzyka Europejskiej Agencji Chemikaliów z dnia 14 września 2023 r.;

3) stabilności kaptanu przy przechowywaniu w matrycach o wysokiej zawartości kwasów, zgodnie z odpowiednimi wytycznymi OECD dotyczącymi badań; oraz

ponadto, w ciągu 18 miesięcy od dnia 24 września 2024 r., wnioskodawca przedkłada Komisji, państwom członkowskim oraz Urzędowi:

4) informacje i dane dotyczące narażenia wykazujące, że sprzęt do aplikacji pestycydów stosowany w sadach zwiększa precyzję i dokładność stosowania oraz osiąga redukcję narażenia o co najmniej 61 % zastosowanego środka ochrony roślin (na hektar) oraz redukcję o co najmniej 20 % utraty środka ochrony roślin do gleby w porównaniu ze stosowaniem przy użyciu konwencjonalnego sprzętu i konwencjonalnych praktyk.
(1) Dodatkowe dane szczegółowe dotyczące identyfikacji i specyfikacji substancji czynnej znajdują się w sprawozdaniu w sprawie odnowienia.

(2) Dyrektywa 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej (Dz.U. L 327 z 22.12.2000, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2000/60/oj).

(3) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego stosowania pestycydów (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 71, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/128/oj)."

1 Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/1107/oj.
2 Dyrektywa Komisji 2007/5/WE z dnia 7 lutego 2007 r. zmieniająca dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia kaptanu, folpetu, formetanatu i metiokarbu jako substancji czynnych (Dz.U. L 35 z 8.2.2007, s. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2007/5/oj).
3 Dyrektywa Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotycząca wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin (Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/1991/414/oj).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 540/2011 z dnia 25 maja 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 w odniesieniu do wykazu zatwierdzonych substancji czynnych (Dz.U. L 153 z 11.6.2011, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2011/540/oj).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 844/2012 z dnia 18 września 2012 r. ustanawiające przepisy niezbędne do wprowadzenia w życie procedury odnowienia dotyczącej substancji czynnych, jak przewidziano w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 dotyczącym wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin (Dz.U. L 252 z 19.9.2012, s. 26, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2012/844/oj).
6 Dziennik EFSA 2020; 18(9):6230 (zmieniony 11 listopada 2020 r.). Dostępne na stronie: www.efsa.europa.eu.
7 Oświadczenie w sprawie udoskonalonej oceny ryzyka dla środowiska naturalnego i wpływu na nową klasyfikację kaptanu EFSA (Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności), 2024; 10.2903/j.efsa.2024.8576.
8 Compendium of conditions of use to reduce exposure and risk from plant protection products (Kompendium dotyczące warunków stosowania ograniczających narażenie i ryzyko związane ze środkami ochrony roślin).
10 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/918 z dnia 4 maja 2023 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 540/2011 w odniesieniu do przedłużenia okresów zatwierdzenia substancji czynnych: aklonifen, ametoktradyna, beflubutamid, bentiowalikarb, boskalid, kaptan, kletodym, cykloksydym, cyflumetofen, dazomet, diklofop, dimetomorf, etefon, fenazachina, fluopi- kolid, fluoksastrobina, flurochloridon, folpet, formetanat, wirus polihedrozy jądrowej Helicoverpa armigera, hymeksazol, kwas indolilo- 3-masłowy, mandipropamid, metalaksyl, metaldehyd, metam, metazachlor, metrybuzyna, milbemektyna, paklobutrazol, penoksulam, fenmedifam, pirymifos metylu, propamokarb, prochinazyd, protiokonazol, S-metolachlor, wirus polihedrozy jądrowej Spodoptera litto- ralis, Trichoderma asperellum szczep T34 i Trichoderma atroviride szczep I-1237 (Dz.U. L 119 z 5.5.2023, s. 160, ELI: http://data.europa. eu/eli/reg_impl/2023/918/oj).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2186

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/2186 w sprawie odnowienia zatwierdzenia substancji czynnej kaptan, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009, oraz w sprawie zmiany rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011
Data aktu: 03/09/2024
Data ogłoszenia: 04/09/2024
Data wejścia w życie: 01/11/2024, 24/09/2024