uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 254 akapit piąty,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a ust. 1,
uwzględniając Protokół nr 3 w sprawie statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 63,
mając na uwadze, że rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2019 z dnia 11 kwietnia 2024 r. zmieniające Protokół nr 3 w sprawie statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej 1 wprowadza do statutu nowy art. 50b, zgodnie z którym Trybunał Sprawiedliwości przekazuje Sądowi do rozpoznania wnioski o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym w sprawach dotyczących wyłącznie: wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, podatku akcyzowego, kodeksu celnego, klasyfikacji taryfowej towarów w Nomenklaturze scalonej, odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku opóźnień, odwołania usług transportowych lub odmowy przyjęcia na pokład, jak również systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych,
mając na uwadze, że konieczna jest zmiana regulaminu postępowania przed Sądem w celu określenia procedury, jaką Sąd powinien stosować przy rozpoznawaniu wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym przekazanych mu przez Trybunał Sprawiedliwości, a także mając na uwadze, że w tym właśnie celu oraz w celu zapewnienia sądom krajowym i podmiotom określonym w art. 23 statutu takich samych gwarancji jak te, które Trybunał Sprawiedliwości stosuje przy rozpoznawaniu wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, należy wprowadzić do regulaminu postępowania przed Sądem przepisy regulaminu postępowania przed Trybunałem mające zastosowanie do wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym składanych do Trybunału, z zastrzeżeniem dostosowań mających na celu zachowanie ogólnej spójności przepisów proceduralnych mających zastosowanie do Sądu,
mając na uwadze, że rozporządzenie (UE, Euratom) 2024/2019 przewiduje - poprzez zmianę art. 50 statutu - że Sąd może również rozpoznawać sprawy w składzie izby pośredniej między izbami złożonymi z pięciu sędziów a wielką izbą oraz że Sąd rozpoznaje sprawy w składzie izby pośredniej na wniosek państwa członkowskiego lub instytucji będącej stroną postępowania,
mając na uwadze, że należy zmienić regulamin postępowania przed Sądem w celu określenia składu oraz okoliczności i warunków, w jakich Sąd rozpoznaje sprawy w składzie izby pośredniej,
mając na uwadze, że rozporządzenie (UE, Euratom) 2024/2019 przewiduje - poprzez dodanie art. 49a do statutu - że Sąd jest wspierany przez jednego lub kilku rzeczników generalnych przy rozpoznawaniu przekazanych mu wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym,
mając na uwadze, że należy doprecyzować przepisy, które mają zastosowanie do wyboru rzeczników generalnych, ich wyznaczania do rozpoznawania wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym oraz wykonywania przez nich obowiązków,
mając na uwadze, że w celu pełnego wyjaśnienia sądom i obywatelom Unii znaczenia i skutków odpowiedzi udzielonych przez Sąd na zadane mu pytania prejudycjalne należy zapewnić, by uwagi na piśmie złożone przez podmioty określone w art. 23 statutu były udostępniane w Internecie w rozsądnym terminie po zamknięciu sprawy, o ile podmioty te nie sprzeciwią się publikacji swoich uwag,
mając na uwadze, że należy uprościć i wyjaśnić niektóre przepisy regulaminu postępowania, które nie znajdują zastosowania konkretnie do wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, w szczególności w celu skrócenia czasu trwania niektórych etapów postępowania i czerpania w pełni korzyści z dematerializacji postępowania,
za zgodą Trybunału Sprawiedliwości,
za zgodą Rady udzieloną w dniu 21 czerwca 2024 r.,
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCE ZMIANY DO REGULAMINU POSTĘPOWANIA:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2095 |
| Rodzaj: | Regulamin |
| Tytuł: | Zmiany do Regulaminu Postępowania Przed Sądem [2024/2095] |
| Data aktu: | 12/08/2024 |
| Data ogłoszenia: | 12/08/2024 |
| Data wejścia w życie: | 01/09/2024 |