uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2283 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie nowej żywności, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 1852/2001 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 1,
(1) Rozporządzenie (UE) 2015/2283 stanowi, że nowa żywność może być wprowadzana na rynek w Unii, pod warunkiem że wydano na nią zezwolenie i została ona wpisana do unijnego wykazu nowej żywności.
(2) Na podstawie art. 8 rozporządzenia (UE) 2015/2283 w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/2470 2 ustanowiono unijny wykaz nowej żywności.
(3) W dniu 12 listopada 2020 r. przedsiębiorstwo Merck & Cie KmG ("wnioskodawca") złożyło do Komisji wniosek, zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283, o zezwolenie na wprowadzenie na rynek w Unii monoso- dowej soli kwasu L-5-metylotetrahydrofoliowego jako nowej żywności. Wnioskodawca wystąpił o stosowanie nowej żywności w suplementach żywnościowych zgodnie z definicją w dyrektywie 2002/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , w żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci (preparatach do początkowego żywienia niemowląt i preparatach do dalszego żywienia niemowląt; produktach zbożowych przetworzonych i żywności dla dzieci), żywności specjalnego przeznaczenia medycznego i środkach spożywczych zastępujących całodzienną dietę, do kontroli masy ciała, zgodnie z definicjami w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 4 , oraz żywności wzbogaconej zgodnie z definicją w rozporządzeniu (WE) nr 1925/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 . Następnie w dniu 13 lutego 2024 r. wnioskodawca zmienił pierwotny wniosek w sprawie stosowania monosodowej soli kwasu L-5-metylotetrahydrofoliowego w suplementach żywnościowych, tak aby wykluczyć niemowlęta i dzieci w wieku poniżej trzech lat.
(4) W dniu 12 listopada 2020 r. wnioskodawca zwrócił się również do Komisji o ochronę następujących danych zastrzeżonych: sprawozdań z analiz i metod walidacji 6 dotyczących identyfikacji, charakterystyki 7 , rozpuszczalności 8 , wielkości i rozkładu cząstek 9 nowej żywności, badania rozpuszczania 10 , badań stabilności 11 , badania dotyczącego biodostępności 12 , badań toksyczności przy powtarzanym dawkowaniu i genotoksyczności 13 oraz planu HACCP 14 .
(5) W dniu 28 czerwca 2021 r. Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") o przeprowadzenie oceny monosodowej soli kwasu L-5-metylotetrahydrofoliowego jako nowej żywności. Ponadto Komisja uznała, że nową żywność - monosodową sól kwasu L-5-metylotetrahydrofoliowego - należy uznać za źródło folianów w kontekście dyrektywy 2002/46/WE, rozporządzenia (UE) nr 609/2013 oraz rozporządzenia (WE) nr 1925/2006. W związku z tym Komisja zwróciła się do Urzędu o ocenę, w oparciu o wyniki oceny nowej żywności, bezpieczeństwa i biodostępności nowej żywności w przypadku jej dodania w celach odżywczych jako źródła folianów do suplementów żywnościowych, żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci (preparaty do początkowego żywienia niemowląt i preparaty do dalszego żywienia niemowląt; produkty zbożowe przetworzone i żywność dla dzieci), żywności specjalnego przeznaczenia medycznego, środków spożywczych zastępujących całodzienną dietę, do kontroli masy ciała, żywności wzbogaconej oraz żywności dla ogółu populacji.
(6) W dniu 26 października 2023 r. Urząd przyjął opinię naukową dotyczącą bezpieczeństwa monosodowej soli kwasu L-5-metylotetrahydrofoliowego jako nowej żywności na podstawie rozporządzenia (UE) 2015/2283 oraz biodostęp- ności folianów z tego źródła w kontekście dyrektywy 2002/46/WE, rozporządzenia (UE) nr 609/2013 i rozporządzenia (WE) nr 1925/2006 15 zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(7) W swojej opinii naukowej Urząd stwierdził, że nowa żywność - monosodowa sól kwasu L-5-metylotetrahydrofoliowego - jest bezpieczna w proponowanych przez wnioskodawcę warunkach stosowania, o ile łączne spożycie tej nowej żywności i innych źródeł folianów w dozwolonych warunkach stosowania jest niższe niż górne tolerowane poziomy spożycia (UL) ustanowione dla różnych grup wiekowych ogólnej populacji. Urząd uważa również, że nowa żywność jest źródłem biodostępnych folianów. Wspomniana opinia naukowa daje zatem wystarczające podstawy do stwierdzenia, że monosodowa sól kwasu L-5-metylotetrahydrofoliowego, o ile jest stosowana zgodnie z proponowanymi warunkami, spełnia warunki wprowadzenia na rynek zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(8) W swojej opinii naukowej Urząd zauważył również, że jego wnioski dotyczące bezpieczeństwa nowej żywności opierały się na sprawozdaniach z analiz i metodach walidacji dotyczących identyfikacji, charakterystyki, rozpuszczalności, wielkości i rozkładu cząstek nowej żywności, badaniu rozpuszczania, badaniach stabilności, badaniu dotyczącym biodostępności, badaniach toksyczności przy powtarzanym dawkowaniu i genotoksyczności oraz planie HACCP, bez których Urząd nie mógłby ocenić nowej żywności i wyciągnąć wniosków.
(9) Komisja zwróciła się do wnioskodawcy o dodatkowe wyjaśnienie uzasadnienia jego wniosku o ochronę danych zastrzeżonych w odniesieniu do tych danych i badań oraz o wyjaśnienie jego wniosku o wyłączne prawo powoływania się na nie zgodnie z art. 26 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(10) Wnioskodawca oświadczył, że w momencie składania wniosku posiadał zastrzeżone i wyłączne prawo powoływania się na sprawozdania z analiz i metody walidacji dotyczące identyfikacji, charakterystyki, rozpuszczalności, wielkości i rozkładu cząstek nowej żywności, badanie rozpuszczania, badania stabilności, badanie dotyczące biodostęp- ności, badania toksyczności przy powtarzanym dawkowaniu i genotoksyczności oraz plan HACCP, a także że osoby trzecie nie mogą zgodnie z prawem uzyskać dostępu do tych danych, korzystać z nich ani odwoływać się do nich.
(11) Komisja oceniła wszystkie informacje dostarczone przez wnioskodawcę i uznała, że wnioskodawca należycie uzasadnił spełnienie wymogów określonych w art. 26 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2283. W związku z tym zgodnie z art. 27 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283 należy objąć ochroną sprawozdania z analiz i walidację metod dotyczących identyfikacji, charakterystyki, rozpuszczalności, wielkości i rozkładu cząstek nowej żywności, badanie rozpuszczania, badania stabilności, badanie dotyczące biodostępności, badania toksyczności przy powtarzanym dawkowaniu i genotoksyczności oraz plan HACCP. Co za tym idzie, jedynie wnioskodawca powinien być upoważniony do wprowadzania monosodowej soli kwasu L-5-metylotetrahydrofoliowego na rynek w Unii w okresie pięciu lat od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(12) Ograniczenie zezwolenia dotyczącego monosodowej soli kwasu L-5-metylotetrahydrofoliowego oraz powoływania się na dane zawarte w dokumentacji wnioskodawcy wyłącznie do użytku wnioskodawcy nie uniemożliwia jednak kolejnym wnioskodawcom ubiegania się o zezwolenie na wprowadzenie na rynek tej samej nowej żywności, pod warunkiem że ich wnioski będą się opierać na uzyskanych zgodnie z prawem informacjach potwierdzających na potrzeby takiego zezwolenia.
(13) Przy włączeniu monosodowej soli kwasu L-5-metylotetrahydrofoliowego jako nowej żywności do unijnego wykazu nowej żywności należy podać informacje, o których mowa w art. 9 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(14) Monosodową sól kwasu L-5-metylotetrahydrofoliowego należy włączyć do unijnego wykazu nowej żywności ustanowionego w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2017/2470. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/2470.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 9 kwietnia 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1037 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/1037 zezwalające na wprowadzanie na rynek monosodowej soli kwasu L-5-metylotetrahydrofoliowego jako nowej żywności oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/2470 |
| Data aktu: | 09/04/2024 |
| Data ogłoszenia: | 10/04/2024 |
| Data wejścia w życie: | 30/04/2024 |