a także mając na uwadze, co następuje:(1) W swoich konkluzjach w sprawie strategii "od pola do stołu" z 19 października 2020 r. Rada przyjęła do wiadomości cele w zakresie ograniczenia stosowania pestycydów określone w strategii i podkreśliła potrzebę podjęcia wysiłków ze strony państw członkowskich i wszystkich zainteresowanych stron oraz potrzebę intensywnej współpracy i konsultacji, aby osiągnąć ten cel.
(2) Rada z zadowoleniem przyjęła również cel Komisji, którym jest ograniczenie negatywnych skutków stosowania środków ochrony roślin dla środowiska, np. wspieranie rozwoju bardziej kompleksowych podejść do ochrony roślin w oparciu o zasady integrowanej ochrony roślin, i podkreśliła w związku z tym znaczenie zapewnienia odpowiednich i naukowo uzasadnionych środków integrowanej ochrony roślin oraz propagowania stosowania zrównoważonych alternatywnych środków i metod ochrony roślin.
(3) Ponadto przywołała porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 1 i wezwała Komisję, by wnioski ustawodawcze opierała na dokładnych ocenach skutków. Uznała to za konieczne, aby zapewnić zgodność i spójność między środkami przewidzianymi w strategii "od pola do stołu" a powiązanymi politykami i strategiami Unii. Rada podkreśliła również, że w odniesieniu do realizacji celów i środków zaproponowanych w strategii "od pola do stołu" odpowiednią uwagę należy zwrócić na gospodarczy, społeczny i środowiskowy wymiar zrównoważonych systemów żywnościowych, z uwzględnieniem konkurencyjności unijnego sektora rolnictwa i powiązanych z nim sektorów.
(4) W dniu 22 czerwca 2022 r. Komisja przedłożyła Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie zrównoważonego stosowania środków ochrony roślin i zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 2 . Wniosek ma na celu zapewnienie ambitnego podejścia z myślą o wychodzeniu naprzeciw rosnącym obawom społecznym dotyczącym stosowania pestycydów i związanego z nimi ryzyka oraz ich wpływu na środowisko i zdrowie ludzi. Zawiera on nowe przepisy dotyczące stosowania pestycydów, alternatywnych niechemicznych technik zwalczania szkodników oraz integrowanej ochrony roślin. We wniosku wprowadzono prawnie wiążące unijne cele w zakresie ograniczenia stosowania pestycydów o 50 % i ograniczenia zagrożenia związanego z pestycydami, a jednocześnie zobowiązano państwa członkowskie do określenia krajowych celów w zakresie ograniczenia stosowania, aby osiągnąć ten ogólny cel. Te cele krajowe mogą odbiegać jedynie od celów unijnych wynoszących 50 % w ramach parametrów określonych w obowiązującym wzorze.
(5) Rada jest zaniepokojona faktem, że ocena skutków towarzysząca wnioskowi nie uwzględnia ewentualnego długoterminowego wpływu proponowanego rozporządzenia na bezpieczeństwo żywnościowe w Unii. Obawy te potwierdza dodatkowo fakt, że ocena skutków została zakończona przed wojną w Ukrainie oraz przed kryzysami: energetycznym, nawozowym i cen żywności. Rada uważa zatem, że należy przeprowadzić dodatkową analizę ilościową pewnych 'wskaźników, by ustalić, czy należy dostosować ocenę gospodarczych i społecznych skutków wniosku. W szczególności Rada uważa, że należy przeprowadzić dodatkową analizę dotyczącą produkcji rolnej Unii, przewidywanego spadku plonów w Unii spowodowanego redukcją i ograniczeniem stosowania środków ochrony roślin oraz potencjalnego uzależnienia od przywozu żywności i pasz. Rada jest również zdania, że konieczna byłaby bardziej dogłębna analiza sytuacji małych i średnich przedsiębiorstw oraz rentowności w całym łańcuchu dostaw.
(6) Rada przyjmuje do wiadomości dokument roboczy Komisji z dnia 15 listopada 2022 r. dotyczący definicji i zakresu przepisów dotyczących obszarów wrażliwych we wniosku dotyczącym rozporządzenia w sprawie zrównoważonego stosowania środków ochrony roślin i jej sugestię, by ograniczyć zakres tych obszarów, aby zapewnić wykonalność zakazu lub częściowego zakazu stosowania chemicznych środków ochrony roślin na tych obszarach, a w szczególności propozycję wyłączenia obszarów wrażliwych na azotany z definicji obszarów wrażliwych. Rada jest jednak zdania, że nadal konieczne będą dalsze dane i analiza wpływu takich środków na obszary, które można uznać za wrażliwe, jak również na obszary leśne.
(7) Rada pragnie kontynuować bez zbędnej zwłoki analizę różnych aspektów technicznych wniosku, jednak w związku z powyższym uważa, że konieczne jest przeprowadzenie analizy w celu uzupełnienia istniejącej oceny skutków wniosku, zgodnie z Porozumieniem międzyinstytucjonalnym w sprawie lepszego stanowienia prawa, w szczególności jego ust. 12, 13 i 16, a także jego ust. 10 dotyczącym stosowania art. 241 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: