(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 9 lutego 2022 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiającą Europejski kodeks łączności elektronicznej 1 ,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 2 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z zapowiedzią w komunikacie Komisji z dnia 19 lutego 2020 r. zatytułowanym "Kształtowanie cyfrowej przyszłości Europy" rozwiązania cyfrowe mają zasadnicze znaczenie dla wsparcia Europy w dążeniu do transformacji cyfrowej na własny sposób przynoszący korzyści obywatelom i przedsiębiorstwom zgodnie z wartościami Unii. W tym celu niezwykle istotne jest: aby obywatele osiągali dzięki technologii korzyści; zapewnienie jednolitego rynku bez granic, w którym przedsiębiorstwa każdej wielkości mogą konkurować na równych warunkach; oraz dążenie do urzeczywistnienia wartości demokratycznych, poszanowania praw podstawowych i uczynienia gospodarki zrównoważoną, neutralną dla klimatu i zasobooszczędną. W tym kontekście widmo radiowe stanowi kluczowy zasób publiczny, który w coraz większym stopniu wykorzystuje się do świadczenia szerokiego wachlarza usług komercyjnych i publicznych.
(2) Sposób prowadzenia i wdrażania polityki dotyczącej widma radiowego w Unii musi być zgodny z zasadami wolności wypowiedzi, w tym wolności wyrażania opinii oraz wolności otrzymywania i upowszechniania informacji i poglądów niezależnie od granic, a także wolności i pluralizmu mediów, oraz przyczyniać się do ich realizacji, zgodnie z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej. W istocie zapewnienie pluralizmu i swobodnego dostępu do informacji wymaga, aby dostęp do rynku posiadało kilku operatorów.
(3) Decyzją Komisji 2009/766/WE 3 zharmonizowano warunki techniczne wykorzystywania widma radiowego w zakresach częstotliwości 880-915 MHz i 925-960 MHz ("pasmo częstotliwości 900 MHz") i w zakresach częstotliwości 1 710-1 785 MHz i 1 805-1 880 MHz ("pasmo częstotliwości 1 800 MHz") na potrzeby systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej w Unii, w tym usługi bezprzewodowej łączności szerokopasmowej. Zapewnia ona zgodność z art. 1 ust. 1 dyrektywy Rady 87/372/EWG 4 w odniesieniu do współistnienia systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej z systemami GSM w paśmie 900 MHz.
(4) W art. 6 ust. 3 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 243/2012/UE 5 nałożono na państwa członkowskie obowiązek wspierania dostawców usług łączności elektronicznej w regularnej modernizacji swoich sieci, tak aby funkcjonowały one w oparciu o najnowsze i najbardziej wydajne technologie, a dostawcy ci byli w stanie zapewnić sobie dywidendy cyfrowe zgodnie z zasadami neutralności usług i technologii. W związku z tym należy ułatwić wykorzystanie pasm częstotliwości 900 MHz i 1 800 MHz z dużymi blokami o wielkości co najmniej 5 MHz na potrzeby naziemnych systemów bezprzewodowych nowej generacji (5G), aby zrealizować cele ram regulacyjnych UE i zachować zgodność z prawem UE.
(5) W komunikacie Komisji "Łączność dla konkurencyjnego jednolitego rynku cyfrowego: w kierunku europejskiego społeczeństwa gigabitowego" 6 określono nowe cele Unii w zakresie łączności, zaktualizowane w komunikacie Komisji "Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie" 7 . Cele te mają zostać osiągnięte poprzez powszechne wdrożenie i wykorzystanie sieci o bardzo dużej przepustowości. W komunikacie Komisji "Sieć 5G dla Europy: plan działania" 8 określono skoordynowane działania na poziomie UE, w tym identyfikację i harmonizację widma na potrzeby sieci 5G, w oparciu o opinię Zespołu ds. Polityki Spektrum Radiowego, aby zapewnić do 2025 r. ciągły zasięg 5G we wszystkich obszarach miejskich i wzdłuż głównych naziemnych szlaków komunikacyjnych.
(6) W swoich dwóch opiniach z dnia 16 listopada 2016 r. 9 i 30 stycznia 2019 r. 10 w sprawie strategicznego planu działania w zakresie widma na rzecz sieci 5G dla Europy Zespół ds. Polityki Spektrum Radiowego stwierdził, że należy zapewnić, by warunki techniczne i regulacyjne dotyczące wszystkich już zharmonizowanych zakresów dla sieci ruchomych były dostosowane do potrzeb sieci 5G, w tym w odniesieniu do pasm częstotliwości 900 MHz i 1 800 MHz, które są obecnie wykorzystywane w Unii głównie na potrzeby systemów komunikacji ruchomej drugiej (GSM), trzeciej (UMTS) i czwartej (LTE) generacji.
(7) W dniu 14 lipca 2017 r., zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji o spektrum radiowym, Komisja upoważniła Europejską Konferencję Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) do dokonania przeglądu zharmonizowanych warunków technicznych dotyczących wykorzystania pasm 900 MHz i 1 800 MHz na potrzeby naziemnych usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej, aby umożliwić wykorzystanie tych pasm częstotliwości również przez internet rzeczy.
(8) W odpowiedzi na to upoważnienie CEPT przyjęła w dniu 13 marca 2018 r. sprawozdanie CEPT nr 66, w którym określono bezprzewodowe technologie internetu rzeczy w odniesieniu do systemów ruchomej łączności szerokopasmowej (tj. komórkowej) oraz zharmonizowane warunki techniczne stosowania ich w pasmach częstotliwości 900 MHz i 1 800 MHz. Te technologie internetu rzeczy to GSM o zwiększonym zasięgu na potrzeby internetu rzeczy (ang. Extended Coverage GSM IoT, EC-GSM-IoT), LTE dla łączności maszyna-maszyna (ang. LTE Machine Type Communications, LTE-MTC), LTE dla ulepszonej łączności maszyna-maszyna (ang. LTE evolved Machine Type Communications, LTE-eMTC) (LTE-eMTC) oraz wąskopasmowy internet rzeczy (ang. Narrowband IoT, NB-IoT). W sprawozdaniu CEPT nr 66 stwierdzono również, że zgodnie z dyrektywą 87/372/EWG technologia EC-GSM-IoT stanowi integralną część systemu GSM. W związku z tym EC-GSM-IoT spełnia warunki techniczne mające zastosowanie do systemu GSM bez konieczności wprowadzania jakichkolwiek zmian w tych warunkach.
(9) W dniu 12 lipca 2018 r. Komisja na podstawie art. 4 ust. 2 decyzji o spektrum radiowym upoważniła CEPT do dokonania przeglądu zharmonizowanych warunków technicznych dotyczących niektórych pasm częstotliwości zharmonizowanych na poziomie UE, w tym pasm częstotliwości 900 MHz i 1 800 MHz, oraz do opracowania jak najmniej restrykcyjnych zharmonizowanych warunków technicznych odpowiednich dla naziemnych systemów bezprzewodowych nowej generacji (5G).
(10) W odpowiedzi na to upoważnienie CEPT przyjęła w dniu 5 lipca 2019 r. sprawozdanie CEPT nr 72 (sprawozdanie A), w którym stwierdzono, że w przewidywalnej przyszłości systemy GSM i wąskopasmowe systemy naziemne w paśmie częstotliwości 900 MHz, w tym komórkowe systemy internetu rzeczy, będą nadal eksploatowane komercyjnie. W sprawozdaniu tym stwierdzono, że w przypadku eksploatacji systemów GSM i wąskopasmowych systemów naziemnych, w tym komórkowych systemów internetu rzeczy, w pasmach częstotliwości 900 MHz i 1 800 MHz konieczne jest zapewnienie separacji częstotliwości wynoszącej 200 kHz. Ponadto w sprawozdaniu przedstawiono również informacje na temat możliwości wykorzystania pasm częstotliwości 900 MHz i 1 800 MHz na potrzeby sieci 5G, w tym na temat wszelkich ograniczeń wynikających z dyrektywy w sprawie GSM w odniesieniu do pasma 900 MHz.
(11) W odpowiedzi na wspomniane upoważnienie CEPT przyjęła w dniu 2 lipca 2021 r. sprawozdanie CEPT nr 80 (sprawozdanie B), w którym zaproponowano zharmonizowany plan częstotliwości i jak najmniej restrykcyjne zharmonizowane warunki techniczne dotyczące współistnienia wąskopasmowych i szerokopasmowych systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej i wykorzystujących pasma częstotliwości 900 MHz i 1 800 MHz w oparciu o koncepcję maski granic bloku. Warunki te mają zasadnicze znaczenie dla zapewnienia neutralności technologicznej w pasmach częstotliwości 900 MHz i 1 800 MHz.
(12) W sprawozdaniu CEPT nr 80 zdefiniowano jedną maskę granic bloku dla wąskopasmowych i szerokopasmowych systemów naziemnych wykorzystujących nieaktywne systemy antenowe oraz inną maskę granic bloku dla szerokopasmowych systemów naziemnych wykorzystujących aktywne systemy antenowe. GSM i EC-GSM-IoT nie są objęte tymi maskami granic bloku i są technicznie scharakteryzowane poprzez odniesienia do norm ETSI. Na tej podstawie w sprawozdaniu CEPT nr 80 określono jak najmniej restrykcyjne warunki techniczne dotyczące współistnienia różnych wąskopasmowych i szerokopasmowych systemów naziemnych 11 zapewniających usługi łączności elektronicznej w pasmach częstotliwości 900 MHz i 1 800 MHz. Określono w nim również warunki współistnienia tych systemów z systemem GSM w paśmie częstotliwości 900 MHz, zgodnie z dyrektywą Rady 87/372/EWG.
(13) Maski granic bloku obejmują wąskopasmowe systemy naziemne o szerokości kanału wynoszącej 200 kHz, ale z wyłączeniem GSM i EC-GSM-IoT. Obejmują one również szerokopasmowe systemy naziemne o szerokości kanału większej niż 200 kHz. W niektórych scenariuszach na poziomie krajowym do wprowadzenia separacji częstotliwości niezbędne jest rozróżnienie między wąskopasmowymi i szerokopasmowymi systemami naziemnymi. W związku z tym w sprawozdaniu CEPT nr 80 określono separację częstotliwości między nominalnymi granicami kanałów sąsiadujących ze sobą wąskopasmowych i szerokopasmowych systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej, a także między nominalnymi granicami kanałów różnych sąsiadujących ze sobą wąskopasmowych systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej, a także GSM i EC-GSM-IoT. Wdrożeniem separacji częstotliwości należy zarządzać na poziomie krajowym. W zależności od granic widma sąsiadujących ze sobą systemów naziemnych, a także odpowiednich polityk krajowych, można zastosować różne podejścia. Sprawozdanie CEPT nr 80 zawiera zestaw narzędzi służących do wdrożenia separacji częstotliwości.
(14) W sprawozdaniu CEPT nr 80 określono jak najmniej restrykcyjne warunki techniczne dotyczące współistnienia wąskopasmowych i szerokopasmowych systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej z systemami w sąsiednich zakresach częstotliwości, w szczególności z kolejowymi systemami ruchomej łączności radiowej (ang. Railway Mobile Radio, RMR). W związku z tym w niektórych scenariuszach można zastosować separację częstotliwości wynoszącą 200 kHz między nominalnymi granicami kanałów systemu naziemnego zapewniającego usługi łączności elektronicznej i systemu RMR, który sąsiaduje pod względem częstotliwości. Współistnieniem systemów GSM i RMR należy zarządzać na poziomie krajowym zgodnie z obowiązującymi ramami regulacyjnymi.
(15) Podstawą techniczną niniejszej decyzji są zharmonizowane warunki techniczne określone w sprawozdaniu CEPT nr 80. Powinny one zastąpić zharmonizowane warunki techniczne zawarte w decyzji 2009/766/WE, które oparto na odniesieniach do norm ETSI, zapewniając jednocześnie zgodność z tymi warunkami i ich zmianami. Powinno to zwiększyć pewność prawa i konwergencję techniczną w całej Unii, wzmacniając korzyści skali w odniesieniu do urządzeń i usług interoperacyjnych na jednolitym rynku.
(16) Istniejące prawa do użytkowania widma w pasmach częstotliwości 900 MHz i 1 800 MHz, które są przedmiotem decyzji 2009/766/WE, różnią się w poszczególnych państwach członkowskich pod względem przydzielonych wielkości bloków, sposobów aranżacji częstotliwości lub okresów obowiązywania tych praw. W związku z tym, ponieważ sytuacja i cele w zakresie polityki różnią się w poszczególnych krajach, istnieje potrzeba zachowania elastyczności przy wdrażaniu na poziomie krajowym zharmonizowanych warunków technicznych na podstawie niniejszej decyzji. Elastyczność na szczeblu krajowym powinna być ograniczona w czasie zgodnie z art. 53 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 12 , aby umożliwić przeniesienie w sposób skoordynowany istniejących indywidualnych praw do użytkowania widma do tych zharmonizowanych warunków technicznych. Wszelkie nowe lub przedłużone prawa do użytkowania widma przyznane po przyjęciu niniejszej decyzji powinny być zgodne z tymi zharmonizowanymi warunkami technicznymi. Sprzyjałoby to tworzeniu ogólnounijnego ekosystemu sprzętu i usług oraz przyśpieszyłoby wdrażanie technologii 5G w obu pasmach częstotliwości, jak również zapewniłoby ciągłość świadczenia usług GSM zgodnie z dyrektywą w sprawie GSM.
(17) Niniejsza decyzja powinna zatem zastąpić decyzję Komisji 2009/766/WE. Ze względu na jasność prawa należy uchylić decyzję Komisji 2009/766/WE. Załącznik do niej oraz odpowiedni przepis umożliwiający użytkowanie widma w pasmach częstotliwości 900 MHz i 1 800 MHz na potrzeby innych systemów niewymienionych w załączniku powinny nadal obowiązywać w okresie przejściowym.
(18) Konieczne mogą być porozumienia dotyczące koordynacji transgranicznej między państwami członkowskimi oraz między państwami członkowskimi a państwami niebędącymi członkami UE, aby uniknąć szkodliwych zakłóceń oraz poprawić efektywność widma i zapobiec fragmentacji wykorzystania widma, zgodnie z art. 28 dyrektywy (UE) 2018/1972.
(19) Pojęcie "wyznaczenia i udostępnienia" pasm częstotliwości 900 MHz i 1 800 MHz w kontekście niniejszej decyzji odnosi się do następujących etapów: (i) dostosowania krajowych ram prawnych dotyczących przeznaczenia częstotliwości w celu uwzględnienia planowanego wykorzystania tych pasm zgodnie ze zharmonizowanymi warunkami technicznymi określonymi w niniejszej decyzji; (ii) wprowadzenia wszelkich niezbędnych środków, aby zapewnić - w koniecznym stopniu - współistnienie z wykorzystaniem występującym w tych pasmach; (iii) wprowadzenia odpowiednich środków, wspieranych - w stosownych przypadkach - przez rozpoczęcie procesu konsultacji z zainteresowanymi stronami w celu umożliwienia korzystania z tych pasm zgodnie z obowiązującymi ramami prawnymi na poziomie unijnym, w tym ze zharmonizowanymi warunkami technicznymi określonymi w niniejszej decyzji.
(20) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Thierry BRETON | |
| Członek Komisji |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.28.29 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/173 w sprawie harmonizacji pasm częstotliwości 900 MHz i 1800 MHz na potrzeby systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej w Unii oraz w sprawie uchylenia decyzji 2009/766/WE |
| Data aktu: | 07/02/2022 |
| Data ogłoszenia: | 09/02/2022 |
| Data wejścia w życie: | 09/02/2022, 09/08/2024 |