(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 9 lutego 2022 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiającą Europejski kodeks łączności elektronicznej 1 ,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 2 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z zapowiedzią w komunikacie Komisji z dnia 19 lutego 2020 r. zatytułowanym "Kształtowanie cyfrowej przyszłości Europy" rozwiązania cyfrowe mają zasadnicze znaczenie dla wsparcia Europy w dążeniu do transformacji cyfrowej na własny sposób przynoszący korzyści obywatelom i przedsiębiorstwom zgodnie z wartościami Unii. W tym celu niezwykle istotne jest: aby obywatele osiągali dzięki technologii korzyści; zapewnienie jednolitego rynku bez granic, w którym przedsiębiorstwa każdej wielkości mogą konkurować na równych warunkach; oraz dążenie do urzeczywistnienia wartości demokratycznych, poszanowania praw podstawowych i uczynienia gospodarki zrównoważoną, neutralną dla klimatu i zasobooszczędną. W tym kontekście widmo radiowe stanowi kluczowy zasób publiczny, który w coraz większym stopniu wykorzystuje się do świadczenia szerokiego wachlarza usług komercyjnych i publicznych.
(2) Sposób prowadzenia i wdrażania polityki dotyczącej widma radiowego w Unii musi być zgodny z zasadami wolności wypowiedzi, w tym wolności wyrażania opinii oraz wolności otrzymywania i upowszechniania informacji i poglądów niezależnie od granic, a także wolności i pluralizmu mediów, oraz przyczyniać się do ich realizacji, zgodnie z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej. W istocie zapewnienie pluralizmu i swobodnego dostępu do informacji wymaga, aby dostęp do rynku posiadało kilku operatorów.
(3) Decyzją Komisji 2009/766/WE 3 zharmonizowano warunki techniczne wykorzystywania widma radiowego w zakresach częstotliwości 880-915 MHz i 925-960 MHz ("pasmo częstotliwości 900 MHz") i w zakresach częstotliwości 1 710-1 785 MHz i 1 805-1 880 MHz ("pasmo częstotliwości 1 800 MHz") na potrzeby systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej w Unii, w tym usługi bezprzewodowej łączności szerokopasmowej. Zapewnia ona zgodność z art. 1 ust. 1 dyrektywy Rady 87/372/EWG 4 w odniesieniu do współistnienia systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej z systemami GSM w paśmie 900 MHz.
(4) W art. 6 ust. 3 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 243/2012/UE 5 nałożono na państwa członkowskie obowiązek wspierania dostawców usług łączności elektronicznej w regularnej modernizacji swoich sieci, tak aby funkcjonowały one w oparciu o najnowsze i najbardziej wydajne technologie, a dostawcy ci byli w stanie zapewnić sobie dywidendy cyfrowe zgodnie z zasadami neutralności usług i technologii. W związku z tym należy ułatwić wykorzystanie pasm częstotliwości 900 MHz i 1 800 MHz z dużymi blokami o wielkości co najmniej 5 MHz na potrzeby naziemnych systemów bezprzewodowych nowej generacji (5G), aby zrealizować cele ram regulacyjnych UE i zachować zgodność z prawem UE.
(5) W komunikacie Komisji "Łączność dla konkurencyjnego jednolitego rynku cyfrowego: w kierunku europejskiego społeczeństwa gigabitowego" 6 określono nowe cele Unii w zakresie łączności, zaktualizowane w komunikacie Komisji "Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie" 7 . Cele te mają zostać osiągnięte poprzez powszechne wdrożenie i wykorzystanie sieci o bardzo dużej przepustowości. W komunikacie Komisji "Sieć 5G dla Europy: plan działania" 8 określono skoordynowane działania na poziomie UE, w tym identyfikację i harmonizację widma na potrzeby sieci 5G, w oparciu o opinię Zespołu ds. Polityki Spektrum Radiowego, aby zapewnić do 2025 r. ciągły zasięg 5G we wszystkich obszarach miejskich i wzdłuż głównych naziemnych szlaków komunikacyjnych.
(6) W swoich dwóch opiniach z dnia 16 listopada 2016 r. 9 i 30 stycznia 2019 r. 10 w sprawie strategicznego planu działania w zakresie widma na rzecz sieci 5G dla Europy Zespół ds. Polityki Spektrum Radiowego stwierdził, że należy zapewnić, by warunki techniczne i regulacyjne dotyczące wszystkich już zharmonizowanych zakresów dla sieci ruchomych były dostosowane do potrzeb sieci 5G, w tym w odniesieniu do pasm częstotliwości 900 MHz i 1 800 MHz, które są obecnie wykorzystywane w Unii głównie na potrzeby systemów komunikacji ruchomej drugiej (GSM), trzeciej (UMTS) i czwartej (LTE) generacji.
(7) W dniu 14 lipca 2017 r., zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji o spektrum radiowym, Komisja upoważniła Europejską Konferencję Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) do dokonania przeglądu zharmonizowanych warunków technicznych dotyczących wykorzystania pasm 900 MHz i 1 800 MHz na potrzeby naziemnych usług bezprzewodowej szerokopasmowej łączności elektronicznej, aby umożliwić wykorzystanie tych pasm częstotliwości również przez internet rzeczy.
(8) W odpowiedzi na to upoważnienie CEPT przyjęła w dniu 13 marca 2018 r. sprawozdanie CEPT nr 66, w którym określono bezprzewodowe technologie internetu rzeczy w odniesieniu do systemów ruchomej łączności szerokopasmowej (tj. komórkowej) oraz zharmonizowane warunki techniczne stosowania ich w pasmach częstotliwości 900 MHz i 1 800 MHz. Te technologie internetu rzeczy to GSM o zwiększonym zasięgu na potrzeby internetu rzeczy (ang. Extended Coverage GSM IoT, EC-GSM-IoT), LTE dla łączności maszyna-maszyna (ang. LTE Machine Type Communications, LTE-MTC), LTE dla ulepszonej łączności maszyna-maszyna (ang. LTE evolved Machine Type Communications, LTE-eMTC) (LTE-eMTC) oraz wąskopasmowy internet rzeczy (ang. Narrowband IoT, NB-IoT). W sprawozdaniu CEPT nr 66 stwierdzono również, że zgodnie z dyrektywą 87/372/EWG technologia EC-GSM-IoT stanowi integralną część systemu GSM. W związku z tym EC-GSM-IoT spełnia warunki techniczne mające zastosowanie do systemu GSM bez konieczności wprowadzania jakichkolwiek zmian w tych warunkach.
(9) W dniu 12 lipca 2018 r. Komisja na podstawie art. 4 ust. 2 decyzji o spektrum radiowym upoważniła CEPT do dokonania przeglądu zharmonizowanych warunków technicznych dotyczących niektórych pasm częstotliwości zharmonizowanych na poziomie UE, w tym pasm częstotliwości 900 MHz i 1 800 MHz, oraz do opracowania jak najmniej restrykcyjnych zharmonizowanych warunków technicznych odpowiednich dla naziemnych systemów bezprzewodowych nowej generacji (5G).
(10) W odpowiedzi na to upoważnienie CEPT przyjęła w dniu 5 lipca 2019 r. sprawozdanie CEPT nr 72 (sprawozdanie A), w którym stwierdzono, że w przewidywalnej przyszłości systemy GSM i wąskopasmowe systemy naziemne w paśmie częstotliwości 900 MHz, w tym komórkowe systemy internetu rzeczy, będą nadal eksploatowane komercyjnie. W sprawozdaniu tym stwierdzono, że w przypadku eksploatacji systemów GSM i wąskopasmowych systemów naziemnych, w tym komórkowych systemów internetu rzeczy, w pasmach częstotliwości 900 MHz i 1 800 MHz konieczne jest zapewnienie separacji częstotliwości wynoszącej 200 kHz. Ponadto w sprawozdaniu przedstawiono również informacje na temat możliwości wykorzystania pasm częstotliwości 900 MHz i 1 800 MHz na potrzeby sieci 5G, w tym na temat wszelkich ograniczeń wynikających z dyrektywy w sprawie GSM w odniesieniu do pasma 900 MHz.
(11) W odpowiedzi na wspomniane upoważnienie CEPT przyjęła w dniu 2 lipca 2021 r. sprawozdanie CEPT nr 80 (sprawozdanie B), w którym zaproponowano zharmonizowany plan częstotliwości i jak najmniej restrykcyjne zharmonizowane warunki techniczne dotyczące współistnienia wąskopasmowych i szerokopasmowych systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej i wykorzystujących pasma częstotliwości 900 MHz i 1 800 MHz w oparciu o koncepcję maski granic bloku. Warunki te mają zasadnicze znaczenie dla zapewnienia neutralności technologicznej w pasmach częstotliwości 900 MHz i 1 800 MHz.
(12) W sprawozdaniu CEPT nr 80 zdefiniowano jedną maskę granic bloku dla wąskopasmowych i szerokopasmowych systemów naziemnych wykorzystujących nieaktywne systemy antenowe oraz inną maskę granic bloku dla szerokopasmowych systemów naziemnych wykorzystujących aktywne systemy antenowe. GSM i EC-GSM-IoT nie są objęte tymi maskami granic bloku i są technicznie scharakteryzowane poprzez odniesienia do norm ETSI. Na tej podstawie w sprawozdaniu CEPT nr 80 określono jak najmniej restrykcyjne warunki techniczne dotyczące współistnienia różnych wąskopasmowych i szerokopasmowych systemów naziemnych 11 zapewniających usługi łączności elektronicznej w pasmach częstotliwości 900 MHz i 1 800 MHz. Określono w nim również warunki współistnienia tych systemów z systemem GSM w paśmie częstotliwości 900 MHz, zgodnie z dyrektywą Rady 87/372/EWG.
(13) Maski granic bloku obejmują wąskopasmowe systemy naziemne o szerokości kanału wynoszącej 200 kHz, ale z wyłączeniem GSM i EC-GSM-IoT. Obejmują one również szerokopasmowe systemy naziemne o szerokości kanału większej niż 200 kHz. W niektórych scenariuszach na poziomie krajowym do wprowadzenia separacji częstotliwości niezbędne jest rozróżnienie między wąskopasmowymi i szerokopasmowymi systemami naziemnymi. W związku z tym w sprawozdaniu CEPT nr 80 określono separację częstotliwości między nominalnymi granicami kanałów sąsiadujących ze sobą wąskopasmowych i szerokopasmowych systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej, a także między nominalnymi granicami kanałów różnych sąsiadujących ze sobą wąskopasmowych systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej, a także GSM i EC-GSM-IoT. Wdrożeniem separacji częstotliwości należy zarządzać na poziomie krajowym. W zależności od granic widma sąsiadujących ze sobą systemów naziemnych, a także odpowiednich polityk krajowych, można zastosować różne podejścia. Sprawozdanie CEPT nr 80 zawiera zestaw narzędzi służących do wdrożenia separacji częstotliwości.
(14) W sprawozdaniu CEPT nr 80 określono jak najmniej restrykcyjne warunki techniczne dotyczące współistnienia wąskopasmowych i szerokopasmowych systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej z systemami w sąsiednich zakresach częstotliwości, w szczególności z kolejowymi systemami ruchomej łączności radiowej (ang. Railway Mobile Radio, RMR). W związku z tym w niektórych scenariuszach można zastosować separację częstotliwości wynoszącą 200 kHz między nominalnymi granicami kanałów systemu naziemnego zapewniającego usługi łączności elektronicznej i systemu RMR, który sąsiaduje pod względem częstotliwości. Współistnieniem systemów GSM i RMR należy zarządzać na poziomie krajowym zgodnie z obowiązującymi ramami regulacyjnymi.
(15) Podstawą techniczną niniejszej decyzji są zharmonizowane warunki techniczne określone w sprawozdaniu CEPT nr 80. Powinny one zastąpić zharmonizowane warunki techniczne zawarte w decyzji 2009/766/WE, które oparto na odniesieniach do norm ETSI, zapewniając jednocześnie zgodność z tymi warunkami i ich zmianami. Powinno to zwiększyć pewność prawa i konwergencję techniczną w całej Unii, wzmacniając korzyści skali w odniesieniu do urządzeń i usług interoperacyjnych na jednolitym rynku.
(16) Istniejące prawa do użytkowania widma w pasmach częstotliwości 900 MHz i 1 800 MHz, które są przedmiotem decyzji 2009/766/WE, różnią się w poszczególnych państwach członkowskich pod względem przydzielonych wielkości bloków, sposobów aranżacji częstotliwości lub okresów obowiązywania tych praw. W związku z tym, ponieważ sytuacja i cele w zakresie polityki różnią się w poszczególnych krajach, istnieje potrzeba zachowania elastyczności przy wdrażaniu na poziomie krajowym zharmonizowanych warunków technicznych na podstawie niniejszej decyzji. Elastyczność na szczeblu krajowym powinna być ograniczona w czasie zgodnie z art. 53 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 12 , aby umożliwić przeniesienie w sposób skoordynowany istniejących indywidualnych praw do użytkowania widma do tych zharmonizowanych warunków technicznych. Wszelkie nowe lub przedłużone prawa do użytkowania widma przyznane po przyjęciu niniejszej decyzji powinny być zgodne z tymi zharmonizowanymi warunkami technicznymi. Sprzyjałoby to tworzeniu ogólnounijnego ekosystemu sprzętu i usług oraz przyśpieszyłoby wdrażanie technologii 5G w obu pasmach częstotliwości, jak również zapewniłoby ciągłość świadczenia usług GSM zgodnie z dyrektywą w sprawie GSM.
(17) Niniejsza decyzja powinna zatem zastąpić decyzję Komisji 2009/766/WE. Ze względu na jasność prawa należy uchylić decyzję Komisji 2009/766/WE. Załącznik do niej oraz odpowiedni przepis umożliwiający użytkowanie widma w pasmach częstotliwości 900 MHz i 1 800 MHz na potrzeby innych systemów niewymienionych w załączniku powinny nadal obowiązywać w okresie przejściowym.
(18) Konieczne mogą być porozumienia dotyczące koordynacji transgranicznej między państwami członkowskimi oraz między państwami członkowskimi a państwami niebędącymi członkami UE, aby uniknąć szkodliwych zakłóceń oraz poprawić efektywność widma i zapobiec fragmentacji wykorzystania widma, zgodnie z art. 28 dyrektywy (UE) 2018/1972.
(19) Pojęcie "wyznaczenia i udostępnienia" pasm częstotliwości 900 MHz i 1 800 MHz w kontekście niniejszej decyzji odnosi się do następujących etapów: (i) dostosowania krajowych ram prawnych dotyczących przeznaczenia częstotliwości w celu uwzględnienia planowanego wykorzystania tych pasm zgodnie ze zharmonizowanymi warunkami technicznymi określonymi w niniejszej decyzji; (ii) wprowadzenia wszelkich niezbędnych środków, aby zapewnić - w koniecznym stopniu - współistnienie z wykorzystaniem występującym w tych pasmach; (iii) wprowadzenia odpowiednich środków, wspieranych - w stosownych przypadkach - przez rozpoczęcie procesu konsultacji z zainteresowanymi stronami w celu umożliwienia korzystania z tych pasm zgodnie z obowiązującymi ramami prawnymi na poziomie unijnym, w tym ze zharmonizowanymi warunkami technicznymi określonymi w niniejszej decyzji.
(20) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Thierry BRETON | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.28.29 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/173 w sprawie harmonizacji pasm częstotliwości 900 MHz i 1800 MHz na potrzeby systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej w Unii oraz w sprawie uchylenia decyzji 2009/766/WE |
| Data aktu: | 07/02/2022 |
| Data ogłoszenia: | 09/02/2022 |
| Data wejścia w życie: | 09/02/2022, 09/08/2024 |