Decyzja 2022/1962 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Europejskiego Komitetu ds. Opracowywania Norm w Żegludze Śródlądowej oraz na forum Centralnej Komisji Żeglugi na Renie w kwestii przyjęcia norm dotyczących statków żeglugi śródlądowej i usług informacji rzecznej

DECYZJA RADY (UE) 2022/1962
z dnia 13 października 2022 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Europejskiego Komitetu ds. Opracowywania Norm w Żegludze Śródlądowej oraz na forum Centralnej Komisji Żeglugi na Renie w kwestii przyjęcia norm dotyczących statków żeglugi śródlądowej i usług informacji rzecznej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 ust. 1 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Poprawiona Konwencja w sprawie żeglugi na Renie z dnia 17 października 1868 r., zmieniona Konwencją zmieniającą poprawioną Konwencję w sprawie żeglugi na Renie, podpisaną w Strasbourgu w dniu 20 listopada 1963 r. (zwana dalej "Konwencją"), weszła w życie w dniu 14 kwietnia 1967 r.

(2) Zgodnie z Konwencją Centralna Komisja Żeglugi na Renie (CKŻR) może przyjmować wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej w odniesieniu do zaświadczeń wydanych na mocy art. 22 Konwencji.

(3) Zgodnie z Konwencją CKŻR może modyfikować swoje ramy regulacyjne dotyczące usług informacji rzecznej (RIS) poprzez odesłanie do norm przyjętych przez Europejski Komitet ds. Opracowywania Norm w Żegludze Śródlądowej (CESNI) i wprowadzenie obowiązku przestrzegania tych norm w ramach stosowania Konwencji.

(4) CESNI utworzono dnia 3 czerwca 2015 r. w ramach CKŻR w celu opracowania norm technicznych dla śródlądowych dróg wodnych w różnych dziedzinach, zwłaszcza w odniesieniu do statków, technologii informacyjnej i załóg.

(5) Działania Unii w sektorze żeglugi śródlądowej powinny zmierzać do zapewnienia jednolitości w zakresie opracowania wymagań technicznych i specyfikacji technicznych stosowanych w Unii, w szczególności w odniesieniu do statków żeglugi śródlądowej oraz RIS.

(6) Dla zapewnienia efektywnego transportu i bezpiecznej żeglugi na śródlądowych drogach wodnych ważne jest, aby wymagania techniczne dla statków i usług informacji rzecznej w różnych systemach prawnych w Europie były jak najbardziej zgodne i zharmonizowane. W szczególności państwa członkowskie, które są także członkami CKŻR, powinny popierać decyzje harmonizujące przepisy CKŻR z przepisami stosowanymi w Unii.

(7) Na posiedzeniu w dniu 13 października 2022 r. CESNI ma przyjąć europejską normę ustanawiającą wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej 2023/1 (zwane dalej "ES-TRIN 2023/1") oraz europejską normę w zakresie usług informacji rzecznej 2023/1 (zwaną dalej "ES-RIS 2023/1").

(8) ES-TRIN 2023/1 określa jednolite wymagania techniczne niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa statków żeglugi śródlądowej. Zawiera ona: przepisy dotyczące budowy statków żeglugi śródlądowej, ich wyposażenia i urządzeń; specjalne przepisy dotyczące poszczególnych kategorii statków, takich jak statki pasażerskie, zestawy pchane i kontenerowce; przepisy dotyczące wyposażenia automatycznych systemów identyfikacji statków; przepisy dotyczące identyfikacji statków; wzory zaświadczeń oraz rejestru; przepisy przejściowe; instrukcje dotyczące stosowania normy technicznej.

(9) Załącznik II do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1629 1  zawiera odesłanie do wymagań technicznych dla jednostek określonych w ES-TRIN 2021/1. Komisja jest uprawniona do dostosowania tego odesłania w załączniku II do tej dyrektywy do najnowszej wersji normy ES-TRIN oraz określenia daty rozpoczęcia jej stosowania. W związku z tym ES-TRIN 2023/1 będzie mieć wpływ na dyrektywę (UE) 2016/1629.

(10) Należy zatem ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na forum CESNI, ponieważ ES-TRIN 2023/1 będzie mogła w sposób decydujący wywrzeć wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na dyrektywę (UE) 2016/1629.

(11) ES-RIS 2023/1 określa jednolite specyfikacje techniczne i normy w celu wsparcia RIS i zapewnienia interoperacyj- ności. Przedmiotowe specyfikacje techniczne i normy ES-RIS 2023/1 są zbieżne ze specyfikacjami technicznymi i normami, których przyjęcie jest wymagane na mocy dyrektywy 2005/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 , w szczególności w następujących dziedzinach: system obrazowania map elektronicznych i informacji w żegludze śródlądowej; elektroniczne raportowanie statków; komunikaty dla kierowników statków; systemy śledzenia i namierzania statków oraz kompatybilność sprzętu niezbędnego do korzystania z RIS.

(12) Specyfikacje techniczne dla RIS opierają się na zasadach technicznych określonych w załączniku II do dyrektywy 2005/44/WE i uwzględniają prace przeprowadzone w tej dziedzinie przez odpowiednie organizacje międzynarodowe.

(13) Należy zatem ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na forum CESNI, ponieważ ES-RIS 2023/1 będzie mogła w sposób decydujący wywrzeć wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na wiążące specyfikacje techniczne przyjmowane w ramach dyrektywy 2005/44/WE.

(14) Na zbliżającej się sesji plenarnej CKŻR ma przyjąć rezolucje, które zmienią regulacje CKŻR w celu uwzględnienia odesłania do ES-TRIN 2023/1 i ES-RIS 2023/1. Należy zatem również ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na forum CKŻR.

(15) Unia nie jest członkiem CKŻR ani CESNI. Stanowisko Unii powinno zatem zostać wyrażone przez działające wspólnie w interesie Unii państwa członkowskie, które są członkami tych podmiotów.

(16) Proponowane stanowisko Unii polega na przyjęciu ES-TRIN 2023/1 i ES-RIS 2023/1, ponieważ ułatwiają one utrzymanie najwyższego poziomu bezpieczeństwa żeglugi śródlądowej, odzwierciedlają zmiany techniczne w tym sektorze i zapewniają kompatybilność wymogów dotyczących usług informacji rzecznej w Europie,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Europejskiego Komitetu ds. Opracowywania Norm w Żegludze Śródlądowej (CESNI) w odniesieniu do przyjęcia europejskich norm ES-TRIN 2023/1 i ES-RIS 2023/1, polega na wyrażeniu zgody na ich przyjęcie.
2. 
Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Centralnej Komisji Żeglugi na Renie (CKŻR), polega na poparciu wszystkich propozycji mających na celu dostosowanie regulacji CKŻR do ES-TRIN 2023/1 i ES-RIS 2023/1.
Artykuł  2
1. 
Stanowisko określone w art. 1 ust. 1 wyrażają działające wspólnie w interesie Unii państwa członkowskie, które są członkami CESNI.
2. 
Stanowisko określone w art. 1 ust. 2 wyrażają działające wspólnie w interesie Unii państwa członkowskie, które są członkami CKŻR.
Artykuł  3

Niewielkie zmiany techniczne stanowisk określonych w art. 1 mogą zostać uzgodnione bez konieczności przyjęcia przez Radę kolejnej decyzji.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 13 października 2022 r.
1 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1629 z dnia 14 września 2016 r. ustanawiająca wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej, zmieniająca dyrektywę 2009/100/WE i uchylająca dyrektywę 2006/87/WE (Dz.U. L 252 z 16.9.2016, s. 118).
2 Dyrektywa 2005/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie zharmonizowanych usług informacji rzecznej (RIS) na śródlądowych drogach wodnych we Wspólnocie (Dz.U. L 255 z 30.9.2005, s. 152).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.270.62

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2022/1962 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Europejskiego Komitetu ds. Opracowywania Norm w Żegludze Śródlądowej oraz na forum Centralnej Komisji Żeglugi na Renie w kwestii przyjęcia norm dotyczących statków żeglugi śródlądowej i usług informacji rzecznej
Data aktu: 13/10/2022
Data ogłoszenia: 18/10/2022