Decyzja EBC/2022/30 (2022/1521) w sprawie tymczasowych dostosowań oprocentowania niektórych niepieniężnych depozytów przechowywanych w krajowych bankach centralnych i Europejskim Banku Centralnym

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2022/1521
z dnia 12 września 2022 r.
w sprawie tymczasowych dostosowań oprocentowania niektórych niepieniężnych depozytów przechowywanych w krajowych bankach centralnych i Europejskim Banku Centralnym (EBC/2022/30)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust.1 tiret pierwsze, art.12 ust. 1, art.14 ust. 3 oraz art. 17 i 18,

uwzględniając wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/671 z dnia 9 kwietnia 2019 r. w sprawie krajowych operacji zarządzania aktywami i pasywami przez krajowe banki centralne (EBC/2019/7) 1 ,

uwzględniając decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1743 z dnia 15 października 2019 r. w sprawie oprocentowania nadwyżek rezerw oraz niektórych depozytów (EBC/2019/31) 2 ,

uwzględniając decyzję Europejskiego Banku Centralnego 2010/275/UE z dnia 10 maja 2010 r. w sprawie zarządzania łączonymi pożyczkami dwustronnymi na rzecz Republiki Greckiej oraz zmieniająca decyzję EBC/2007/7 (EBC/2010/4) 3 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rada Prezesów podjęła decyzję w sprawie niektórych zasad dotyczących oprocentowania, które mają mieć zastosowanie do:

a) depozytów sektora instytucji rządowych i samorządowych w krajowych bankach centralnych państw członkowskich, których walutą jest euro (zwanych dalej "KBC"), działających w charakterze agentów skarbowych zgodnie z art. 21 ust. 2 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC"), jak określono w wytycznych (UE) 2019/671 (EBC/2019/7); oraz

b) niektórych depozytów utrzymywanych w Europejskiem Banku Centralnym (EBC) działającym w charakterze agenta skarbowego dla instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii, rządów centralnych, władz regionalnych, lokalnych lub innych organów publicznych, innych podmiotów prawa publicznego lub przedsiębiorstw publicznych państw członkowskich zgodnie z art. 21 ust. 1 i art. 21 ust. 2 Statutu ESBC, jak określono w decyzji (UE) 2019/1743 (EBC/2019/31) i decyzji 2010/275/UE (EBC/2010/4). Obecnie oprocentowanie każdego z tych rodzajów depozytów różni się w zależności od tego, czy stopa depozytu w banku centralnym w danym dniu kalendarzowym jest ujemna, czy też wynosi zero procent lub jest wyższa.

(2) W dniu 8 września 2022 r. Rada Prezesów podjęła decyzję o podniesieniu stopy depozytu w banku centralnym o 75 punktów bazowych. W związku z tym ze skutkiem od dnia 14 września 2022 r. stopa depozytu w banku centralnym wynosi 0,75%.

(3) Rada Prezesów uważa, że oprocentowanie:

a) depozytów sektora instytucji rządowych i samorządowych utrzymywanych w KBC, stosowane zgodnie z art. 4 ust. 1 wytycznych (UE) 2019/671 (EBC/2019/7); oraz

b) depozytów utrzymywanych w EBC, stosowane zgodnie z art. 2 decyzji (UE) 2019/1743 (EBC/2019/31) orazart. 5 decyzji 2010/275/UE (EBC/2010/4) powinny zostać tymczasowo skorygowane zgodnie z postanowieniami niniejszej decyzji w celu uniknięcia niepożądanych nagłych odpływów tych depozytów z rachunków Eurosystemu do rynków pieniężnych, co zapewni ochronę skutecznej transmisja polityki pieniężnej oraz prawidłowego funkcjonowania rynków w środowisku dodatnich stóp procentowych.

(4) Aby osiągnąć te cele, niniejsza decyzja powinna wejść w życie równocześnie z podwyższoną stopą depozytu w banku centralnym, która obowiązuje od dnia 14 września 2022 r. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie niezwłocznie w dniu 14 września 2022 r. i pozostać w mocy do dnia 30 kwietnia 2023 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Depozyty sektora instytucji rządowych i samorządowych utrzymywane w KBC i oprocentowane zgodnie z wytycznymi (UE) 2019/671 (EBC/2019/7)

1. 
Oprocentowanie depozytów sektora publicznego jest ograniczone następującymi limitami górnymi:
a)
w przypadku depozytów overnight - rynkową stopą overnight dla depozytów niezabezpieczonych; w przypadku depozytów terminowych - stopą rynkową dla depozytów zabezpieczonych z porównywalnym terminem wymagalności lub, jeśli nie jest ona dostępna, rynkową stopą overnight dla depozytów niezabezpieczonych.
b)
W dowolnym dniu kalendarzowym całkowita wartość depozytów sektora publicznego przechowywanych w KBC, innych niż depozyty sektora publicznego związane z programem dostosowawczym, przekraczająca wyższą z następujących wartości:
(i)
równowartość 200 mln EUR; lub
(ii)
0,04 % produktu krajowego brutto państwa członkowskiego, w którym KBC ma siedzibę,

podlega oprocentowaniu do następującego poziomu:

1)
w przypadku depozytów denominowanych w euro - do stopy depozytu w banku centralnym lub krótkoterminowej stopy procentowej dla euro (€STR), w zależności od tego, która z tych wartości jest niższa;
2)
w przypadku depozytów denominowanych w innych walutach: dla danej waluty stosuje się podejście porównywalne do podejścia określonego dla depozytów denominowanych w euro określonego w pkt 1 powyżej.

Do celów określenia progu, o którym mowa powyżej w pkt b)(ii), produkt krajowy brutto opiera się na rocznej prognozie jesiennej publikowanej przez Komisję Europejską w roku poprzednim. Każdy KBC podejmuje decyzję w sprawie alokacji poszczególnych depozytów sektora publicznego poniżej i powyżej progu.

c)
Depozyty sektora instytucji rządowych i samorządowych związane z programem dostosowawczym podlegają oprocentowaniu według stóp określonych w lit. a) lub według stopy wynoszącej zero procent, w zależności od tego, która stopa jest wyższa, ale nie są wliczane do progu, o którym mowa w lit. b).
2. 
Na potrzeby niniejszego artykuł stosuje się definicje określone w art. 2 wytycznych (UE) 2019/671 (EBC/2019/7).
Artykuł  2

Niektóre depozyty utrzymywane w EBC i oprocentowane zgodnie z art. 2 decyzji (UE) 2019/1743 (EBC/2019/31) i art. 5 decyzji 2010/275/UE (EBC/2010/4)

1. 
Następujące rachunki prowadzone przez EBC podlegają oprocentowaniu według stopy depozytu w banku centralnym lub krótkoterminowej stopy procentowej dla euro (EURSTR), w zależności od tego, która z tych wartości jest niższa:
a)
rachunki prowadzone przez EBC zgodnie z decyzją Europejskiego Banku Centralnego 2003/797/WE (EBC/2003/14) 4 , decyzją Europejskiego Banku Centralnego 2011/15/UE (EBC/2010/31) 5 , decyzją Europejskiego Banku Centralnego 2010/624/UE (EBC/2010/17) 6  oraz rozporządzeniem Rady (UE) 2020/672 7 ;
b)
rachunki prowadzone zgodnie z decyzją 2010/275/UE (EBC/2010/4).
2. 
Na potrzeby ust. 1, w przypadku wymogu utrzymywania depozytów na tych rachunkach przed dniem, w którym konieczne jest dokonanie płatności na podstawie przepisów prawa lub ustaleń umownych mających zastosowanie do danego depozytu, podczas tego okresu poprzedzającego płatność depozyty takie podlegają oprocentowaniu w wysokości wyższej z następujących wartości: zera procent lub krótkoterminowej stopy procentowej dla euro (€STR).
3.  8
 Specjalny rachunek prowadzony przez EBC zgodnie z art. 13 ust. 2 decyzji wykonawczej Komisji z dnia 14 kwietnia 2021 r. ustanawiającej niezbędne ustalenia dotyczące zarządzania operacjami zaciągania pożyczek na mocy decyzji Rady (UE, Euratom) 2020/2053 i operacjami udzielania pożyczek związanych z pożyczkami udzielanymi zgodnie z art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 9  i wykorzystywany na potrzeby ostrożnościowych środków pieniężnych w odniesieniu do instrumentu NextGenerationEU ("NGEU") oraz w odniesieniu do Instrumentu wsparcia dla Ukrainy na 2023 r. (pomoc makrofinansowa +) podlega oprocentowaniu w wysokości wyższej z następujących wartości: zera procent lub krótkoterminowej stopy procentowej dla euro (€STR), z wyjątkiem przypadków gdy łączna kwota depozytów utrzymywanych na tym specjalnym rachunku przekracza 20 mld EUR, w której to sytuacji kwota przekraczająca kwotę 20 mld EUR podlega oprocentowaniu w wysokości niższej z następujących wartości: stopy depozytu w banku centralnym lub krótkoterminowej stopy procentowej dla euro (€STR).
Artykuł  3

Tymczasowe odstępstwo

W przypadku kolizji między niniejszą decyzją a art. 4 ust. 1 wytycznych (UE) 2019/671 (EBC/2019/7), art. 2 decyzji (UE) 2019/1743 (EBC/2019/31) lub art. 5 decyzji 2010/275/UE (EBC/2010/4), pierwszeństwo ma niniejsza decyzja.

Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 14 września 2022 r. i pozostaje w mocy do dnia 30 kwietnia 2023 r.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 12 września 2022 r.
1 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/671 z 9 kwietnia 2019 r. w sprawie krajowych operacji zarządzania aktywami i pasywami przez krajowe banki centralne (EBC/2019/7) (Dz.U. L 113 z 29.4.2019, s. 11).
2 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1743 z dnia 15 października 2019 r. w sprawie oprocentowania nadwyżek rezerw oraz niektórych depozytów (EBC/2019/31) (Dz.U. L 267 z 21.10.2019, s. 12).
3 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego 2010/275/UE z dnia 10 maja 2010 r. w sprawie zarządzania łączonymi pożyczkami dwustronnymi na rzecz Republiki Greckiej oraz zmieniająca decyzję EBC/2007/7 (EBC/2010/4) (Dz.U. L 119 z 13.5.2010, s. 24).
4 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego 2003/797/WE z dnia 7 listopada 2003 r. dotycząca administrowania operacjami zaciągania i udzielania pożyczek, zawartymi przez Wspólnotę Europejską w ramach instrumentu średnioterminowej pomocy finansowej (EBC/2003/14) (Dz.U. L 297 z 15.11.2003, s. 35).
5 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego 2011/15/UE z dnia 20 grudnia 2010 r. w sprawie otwierania rachunków na potrzeby przetwarzania płatności związanych z pożyczkami udzielanymi przez EFSF państwom członkowskim, których walutą jest euro (EBC/2010/31) (Dz.U. L 10 z 14.1.2011, s. 7).
6 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego 2010/624/UE z dnia 14 października 2010 r. w sprawie zarządzania operacjami zaciągania i udzielania pożyczek wykonywanymi przez Unię w ramach europejskiego mechanizmu stabilizacji finansowej (EBC/2010/17) (Dz.U. L 275 z 20.10.2010, s. 10).
7 Rozporządzenie Rady (UE) 2020/672 z dnia 19 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia europejskiego instrumentu tymczasowego wsparcia w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej (SURE), jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19 (Dz.U. L 159 z 20.5.2020, s. 1).
8 Art. 2 ust. 3 zmieniony przez art. 2 decyzji nr EBC/2022/47 (2023/55) z dnia 16 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.3.16) zmieniającej nin. decyzję z dniem 9 stycznia 2023 r.
9 C(2021) 2502 final.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.236I.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2022/30 (2022/1521) w sprawie tymczasowych dostosowań oprocentowania niektórych niepieniężnych depozytów przechowywanych w krajowych bankach centralnych i Europejskim Banku Centralnym
Data aktu: 12/09/2022
Data ogłoszenia: 13/09/2022
Data wejścia w życie: 14/09/2022