uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) W rozporządzeniu Rady (UE) 2022/109 1 ustalono uprawnienia do połowów na rok 2022 w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb, mające zastosowanie w wodach Unii oraz, dla unijnych statków rybackich, w niektórych wodach nienależących do Unii.
(2) W rozporządzeniu (UE) 2022/109 ustalono tymczasowy całkowity dopuszczalny połów ("TAC") krewetki północnej (Pandalus borealis) w rejonie ICES 3a (Kattegat/Skagerrak) w oczekiwaniu na publikację odpowiedniej opinii wydawanej przez Międzynarodową Radę Badań Morza ("ICES"), która opublikowała ją w dniu 9 maja 2022 r. Zgodnie z uzgodnionym protokołem konsultacji w sprawie połowów między Unią a Norwegią w odniesieniu do cieśniny Skagerrak na 2022 r. Unia przeprowadziła dwustronne konsultacje z Norwegią w sprawie poziomu ostatecznych uprawnień do połowów krewetki północnej w rejonach ICES 3a i 4a wschodnim na 2022 r. Unia i Norwegia uzgodniły TAC wynoszący 7 712 ton w rejonach ICES 3a i 4a wschodnim, z czego 5 398 ton należy przydzielić na rejon ICES 3a.
(3) W rozporządzeniu (UE) 2022/109 tymczasowe TAC szprota (Sprattus sprattus) w rejonie ICES 3a (Kattegat/Skager- rak) 2a (Morze Norweskie) oraz w podobszarze ICES 4 (Morze Północne) na okres od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 30 czerwca 2023 r. ustalono na poziomie zerowym w oczekiwaniu na publikację odnośnej opinii naukowej wydawanej przez ICES, która opublikowała ją w dniu 9 maja 2022 r. Zgodnie z uzgodnionym protokołem konsultacji w sprawie połowów między Unią, Norwegią i Zjednoczonym Królestwem na 2022 r. Unia przeprowadziła trójstronne konsultacje z Norwegią i Zjednoczonym Królestwem w sprawie poziomu ostatecznych uprawnień do połowów szprota w rejonach ICES 3a i 2a oraz w podobszarze 4 na okres od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 30 czerwca 2023 r. Unia, Norwegia i Zjednoczone Królestwo uzgodniły TAC wynoszący 12 570 ton dla rejonu ICES 3a oraz 56 120 ton dla rejonu ICES 2a i podobszaru 4.
(4) W rozporządzeniu (UE) 2022/109 ustalono TAC szprota w wysokości 550 ton w rejonach ICES 7d i 7e (kanał La Manche) na okres od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 30 czerwca 2022 r. W dniu 9 maja 2022 r. ICES opublikowała swoją opinię naukową na okres od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 30 czerwca 2023 r. Zgodnie z pisemnym protokołem konsultacji w sprawie połowów między Zjednoczonym Królestwem a Unią Europejską na 2022 r. Unia przeprowadziła dwustronne konsultacje ze Zjednoczonym Królestwem w sprawie poziomu uprawnień do połowów szprota w rejonach ICES 7d i 7e od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 30 czerwca 2023 r. Unia i Zjednoczone Królestwo uzgodniły TAC w wysokości 9 200 ton w rejonach ICES 7d i 7e.
(5) W rozporządzeniu (UE) 2022/109 TAC sardeli europejskiej (Engraulis encrasicolus) w podobszarach ICES 9 i 10 oraz wodach Unii obszaru Komitetu ds. Rybołówstwa na Środkowym i Wschodnim Atlantyku (CECAF) rejonu 34.1.1 ustalono na okres od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 30 czerwca 2023 r. na poziomie zerowym w oczekiwaniu na opinię naukową dotyczącą tego okresu. ICES wyda opinię dotyczącą tego stada w czerwcu 2022 r. Aby zapewnić kontynuację działalności połowowej do czasu ustalenia ostatecznego TAC na podstawie najnowszych opinii naukowych, należy ustalić tymczasowy TAC na lipiec, sierpień i wrzesień 2022 r. wynoszący 10 061 ton w oparciu o połowy w trzecim kwartale 2021 r.
(6) Posiedzenie w 2022 r. Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego grupy roboczej ds. tuńczyka białego w Morzu Śródziemnym odbyło się w dniach 9-10 lutego 2022 r. Na tym posiedzeniu uzgodniono, że te umawiające się strony oraz współpracujące nieumawiające się strony, które zgodziły się na system przydziału przyjęty na tym posiedzeniu, będą składać miesięczne raporty połowowe dotyczące ukierunkowanych połowów tuńczyka białego w Morzu Śródziemnym (Thunnus alalunga) i kwartalne raporty połowowe dotyczące przyłowów tego gatunku. Konieczne jest zatem określenie specjalnych kodów, które mają być stosowane przez państwa członkowskie przy zgłaszaniu tych połowów.
(7) Rozporządzeniem (UE) 2022/109 wdrożono do prawa Unii zmienione limity połowowe dla tuńczyka żółtopłet- wego (Thunnus albacares) w obszarze podlegającym kompetencji Komisji ds. Tuńczyka na Oceanie Indyjskim ("IOTC"). Zmienione limity połowowe zgodnie z rezolucją IOTC nr 2021/01 nie ograniczają się już do sejnerów okrężnicowych i obecnie obejmują wszystkie narzędzia połowowe wykorzystywane do połowów tuńczyka żółtopłetwego. Ponadto biorąc pod uwagę fakt, że zainteresowane państwa członkowskie nie osiągnęły do końca 2021 r. porozumienia w sprawie najwłaściwszego sposobu podziału zmienionych limitów połowowych odpowiadających tym uprawnieniom do połowów, w rozporządzeniu (UE) 2022/109 państwom członkowskim przyznano na pierwszą połowę 2022 r. w ramach rozwiązania tymczasowego wstępną część (50 %) kwoty unijnej dla tuńczyka żółtopłetwego w obszarze IOTC na 2022 r. Ze względu na konieczność przydzielenia Unii uprawnień do połowów tuńczyka żółtopłetwego w obszarze podlegającym kompetencji IOTC, tak aby mógłby być poławiany przez flotę połowową Unii w 2022 r., konieczne jest, aby Rada podjęła decyzję w sprawie ostatecznego przydziału tych uprawnień do połowów, których w przeciwnym razie nie można byłoby wykorzystać. Ponieważ niewielka ilość tuńczyka żółtopłetwego jest poławiana jako przyłów przez portugalską flotę taklową, uzgodniono, że należy przydzielić Portugalii 100 ton na te przyłowy. Biorąc pod uwagę, że połowy przy użyciu narzędzi innych niż sejnery okrężnicowe stanowią bardzo ograniczoną część całkowitych połowów, należy przydzielić te uprawnienia do połowów, z wyjątkiem wspomnianych 100 ton, zgodnie z kluczem przydziału, który wcześniej obowiązywał w odniesieniu do TAC dla sejnerów okrężnicowych.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2022/109.
(9) Limity połowowe, które wprowadzono w rozporządzeniu (UE) 2022/109, mają zastosowanie od dnia 1 stycznia 2022 r. Przepisy wprowadzone niniejszym rozporządzeniem dotyczące limitów połowowych powinny zatem również mieć zastosowanie od tego dnia. Takie stosowanie z mocą wsteczną nie narusza zasad pewności prawa ani ochrony uzasadnionych oczekiwań, ponieważ odnośne uprawnienia do połowów zostają zwiększone lub nie zostały jeszcze wyczerpane. Z uwagi na pilną konieczność uniknięcia przerw w działalności połowowej, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Rady | |
| Przewodniczący | |
| J.-Y. LE DRIAN |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.176.5 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2022/1091 zmieniające rozporządzenie (UE) 2022/109 w sprawie ustalenia uprawnień do połowów na rok 2022 w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb, mających zastosowanie w wodach Unii oraz, dla unijnych statków rybackich, w niektórych wodach nienależących do Unii |
| Data aktu: | 30/06/2022 |
| Data ogłoszenia: | 01/07/2022 |
| Data wejścia w życie: | 01/07/2022, 01/01/2022 |