Wytyczne EBC/2022/19 (2022/989) zmieniające wytyczne EBC/2014/31 w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń (EBC/2022/19)

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2022/989
z dnia 2 maja 2022 r.
zmieniające wytyczne EBC/2014/31 w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń (EBC/2022/19) 1

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze oraz art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3 i art. 18 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 18 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego Europejski Bank Centralny (EBC) i krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), mogą - dążąc do realizacji celów Europejskiego Systemu Banków Centralnych - dokonywać właściwie zabezpieczonych operacji kredytowych z instytucjami kredytowymi oraz innymi uczestnikami rynku. Ogólne warunki, na jakich EBC i KBC są gotowe do przeprowadzania operacji kredytowych, w tym kryteria kwalifikowania zabezpieczeń na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu, zostały określone w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) 2 .

(2) Konieczne jest zapewnienie większej jasności w odniesieniu do traktowania, dla celów kwalifikowalności, referencyjnych stóp procentowych dla aktywów rynkowych.

(3) Rada Prezesów przeprowadziła kompleksowy przegląd tymczasowych środków łagodzących zasady kwalifikacji zabezpieczeń przyjętych od 2020 r. w odpowiedzi na wyjątkową sytuację gospodarczą i finansową związaną z rozprzestrzenianiem się COVID-19. Środki te obejmowały tymczasowe ograniczenie redukcji wartości w wycenie, utrzymanie kwalifikowalności aktywów, a także emitentów i gwarantów tych aktywów, w przypadku których na dzień 7 kwietnia 2020 r. minimalne wymogi Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej były spełnione, ale których rating został następnie obniżony, a także umożliwienie KBC przyjmowania jako kwalifikowanego zabezpieczenia dłużnych papierów wartościowych emitowanych przez rząd centralny Republiki Greckiej, które nie spełniają wymogów Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej. W przeglądzie tym uwzględniono: a) fakt, że kontrahenci Eurosystemu uczestniczący w ukierunkowanych dłuższych operacjach refinansujących prowadzonych na podstawie decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1311 (EBC/2019/21) 3  powinni mieć możliwość dalszego przekazywania odpowiedniego zabezpieczenia na potrzeby tych operacji; b) wpływ każdego z tych środków na zabezpieczenia kontrahentów Eurosystemu; c) czynniki ryzyka związane z każdym z tych środków; d) inne uwarunkowania rynkowe i polityczne.

(4) W tym kontekście 23 marca 2022 r. Rada Prezesów postanowiła między innymi o stopniowym wycofaniu ograniczenia redukcji wartości, o którym mowa powyżej w dwóch etapach, z których pierwszy rozpocznie się dnia 8 lipca 2022 r., w celu zwiększenia ochrony Eurosystemu przed ryzykiem i poprawy skuteczności tej ochrony.

(5) Rada Prezesów podjęła również decyzję, by od dnia 8 lipca 2022 r. zaprzestać przyjmowania jako kwalifikowanych aktywów rynkowych, a także emitentów i gwarantów takich aktywów, w przypadku których na dzień 7 kwietnia 2020 r. spełnione były minimalne wymogi Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej, ale którym następnie agencje ratingowe zaakceptowane przez Eurosystem obniżyły rating do poziomu jakości kredytowej poniżej minimum Eurosystemu, aby przywrócić spójne traktowanie emitentów, aktywów rynkowych i gwarantów w ramach zasad Eurosystemu dotyczących zabezpieczenia operacji, niezależnie od harmonogramu działań agencji ratingowych.

(6) Ponadto Rada Prezesów postanowiła nadal zezwalać KBC na przyjmowanie jako kwalifikowanego zabezpieczenia rynkowych dłużnych papierów wartościowych emitowanych przez rząd centralny Republiki Greckiej, które nie spełniają wymogów Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej, ale spełniają wszystkie pozostałe kryteria kwalifikacji mające zastosowanie do aktywów rynkowych, przynajmniej tak długo, jak długo te papiery wartościowe będą przedmiotem reinwestycji w ramach nadzwyczajnego programu zakupów w czasie pandemii (Pandemic Emergency Purchase Programme, PEPP) 4 , z zastrzeżeniem określonego schematu redukcji wartości. Środek ten będzie miał charakter tymczasowy i opiera się on na następujących dodatkowych elementach: a) potrzebie dalszego zapobiegania fragmentacji w dostępie do operacji polityki pieniężnej Eurosystemu, która zagroziłaby prawidłowemu funkcjonowaniu mechanizmu transmisji polityki pieniężnej do greckiej gospodarki, gdy ta wciąż jeszcze odbudowuje się po skutkach pandemii; b) zobowiązaniach powziętych przez Republikę Grecką w kontekście wzmocnionych ram nadzoru na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 472/2013 5  i monitorowaniu ich realizacji przez instytucje Unii; c) fakcie, że średnioterminowe środki redukcji zadłużenia dla Republiki Greckiej realizowane w ramach Europejskiego Mechanizmu Stabilności zależą od nieprzerwanej realizacji tych zobowiązań; d) informacjach dotyczących ekonomicznej i finansowej sytuacji Republiki Greckiej dostępnych dla EBC w związku z udziałem we wzmocnionych ramach nadzoru; e) fakcie, że nawet po zakończeniu wzmożonego nadzoru: (i) sytuacja gospodarcza, fiskalna i finansowa Republiki Greckiej będzie regularnie poddawana przeglądowi w kontekście nadzoru po zakończeniu programu na mocy art. 14 rozporządzenia (UE) nr 472/2013 oraz kwartalnego systemu wczesnego ostrzegania w ramach Europejskiego Mechanizmu Stabilności, (ii) środki pomocowe związane z redukcją zadłużenia dla Republiki Greckiej będą nadal powiązane ze wspomnianym nadzorem po zakończeniu programu, oraz (iii) planowane wypłaty na rzecz Republiki Greckiej w kontekście Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 6  są uzależnione od pomyślnej realizacji uzgodnionych etapów i celów zgodnie z art. 24 tego rozporządzenia; (f) regularnej ocenie zdolności obsługi długu państwowego, która będzie przeprowadzana przez Europejski Mechanizm Stabilności, Komisję Europejską i EBC; g) fakcie, że EBC będzie miał nadal dostęp do informacji o sytuacji gospodarczej i finansowej Republiki Greckiej, nawet po zakończeniu wzmożonego nadzoru, za pośrednictwem mechanizmów opisanych w lit. e) ppkt (i) oraz (iii) powyżej.

(7) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego 2014/528/UE (EBC/2014/31) 7  powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Zmiany

W wytycznych EBC/2014/31 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 7 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Kwalifikowanym zabezpieczeniem operacji polityki pieniężnej Eurosystemu są także rynkowe instrumenty dłużne opisane w ust. 1, o kuponach powiązanych z jedną stopą rynku pieniężnego określoną przez bank centralny lub określoną przez administratora zgodnie z art. 36 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 * , lub ze stopą rynku pieniężnego określoną w rejestrze, o którym mowa w art. 36 tego rozporządzenia, jako wskaźnik referencyjny z państwa trzeciego, walut, w jakich są nominowane, lub z indeksem inflacji, niecechujące się złożonymi strukturami, takimi jak "discrete range", "range accrual" lub "ratchet" lub innymi podobnymi złożonymi strukturami w odniesieniu do danego kraju."

2)
w art. 8a skreśla się ust. 3;
3)
w art. 8b ust. 12 otrzymuje brzmienie:

"12. Postanowienia niniejszego artykułu pozostają w mocy do dnia 7 lipca 2022 r.";

4)
załącznik IIa otrzymuje brzmienie określone w załączniku I do niniejszych wytycznych;
5)
załącznik IIb otrzymuje brzmienie określone w załączniku II do niniejszych wytycznych.
Artykuł  2

Skuteczność i wdrożenie

1. 
Niniejsze wytyczne stają się skuteczne z dniem zawiadomienia o nich KBC.
2. 
KBC podejmują środki niezbędne do zapewnienia zgodności z niniejszymi wytycznymi i stosują je od dnia 8 lipca 2022 r., z wyjątkiem środków mających na celu zapewnienie zgodności z art. 1 pkt 2 i 3, które stosują one od dnia 30 czerwca 2022 r. Najpóźniej do dnia 20 maja 2022 r. KBC powiadamiają Europejski Bank Centralny o treści aktów prawnych i innych czynnościach związanych z tymi środkami.
Artykuł  3

Adresaci

Niniejsze wytyczne są adresowane do wszystkich banków centralnych Eurosystemu.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 2 maja 2022 r.
W imieniu Rady Prezesów EBC
Christine LAGARDE
Prezes EBC

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

ZAŁĄCZNIK IIa do wytycznych EBC/2014/31 otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK IIa

Poziomy redukcji wartości w wycenie (w %) stosowane do papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami kwalifikowanych na podstawie art. 3 ust. 2 niniejszych wytycznych

Średni ważony okres trwania (WAL) (*) Redukcja wartości w wycenie
[0,1) 5,4
[1,3) 8,1
[3,5) 11,7
[5,7) 13,5
[7,10) 16,2
[10, ") 27"
(*) Tj. [0,1) - średni ważony okres trwania (weighted average life, WAL) poniżej jednego roku, [1,3) - średni ważony okres trwania: jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.

ZAŁĄCZNIK  II

ZAŁĄCZNIK IIb do wytycznych EBC/2014/31 otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK IIb

Poziomy redukcji wartości w wycenie (w %) stosowane do kwalifikowanych aktywów rynkowych, o których mowa w art. 8a

Jakość kredytowa Pozostały okres zapadalności (w latach) (*) Kategoria pierwsza
kupon stały instrumenty zerokuponowe kupon o zmiennym oprocentowaniu
Stopień 4 [0,1) 7,2 7,2 7,2
[1,3) 10,8 11,7 10,8
[3,5) 12,6 13,5 12,6
[5,7) 14,0 15,3 14,0
[7,10) 14,9 16,2 14,9
[10, ") 16,2 18,9 16,2
Stopień 5 [0,1) 9 9 9
[1,3) 12,6 13,5 12,6
[3,5) 14,9 15,8 14,9
[5,7) 16,2 17,6 16,2
[7,10) 17,1 18,5 17,1
[10, ") 18,5 21,2 18,5"
(*) Tj. [0,1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1,3) - pozostały okres zapadalności: jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.
1 Tytuł aktu zmieniony przez sprostowanie z dnia 25 sierpnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.220.4) zmieniającego nin. wytyczne z dniem 30 czerwca 2022 r.
2 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (Wytyczne w sprawie dokumentacji ogólnej) (EBC/2014/60) (Dz.U. L 91 z 2.4.2015, s. 3).
3 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1311 z dnia 22 lipca 2019 r. w sprawie trzeciej serii ukierunkowanych dłuższych operacji refinansujących (EBC/2019/21) (Dz.U. L 204 z 2.8.2019, s. 100).
4 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/440 z dnia 24 marca 2020 r. w sprawie tymczasowego nadzwyczajnego programu zakupów w czasie pandemii (EBC/2020/17) (Dz.U. L 91 z 25.3.2020, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 472/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru gospodarczego i budżetowego nad państwami członkowskimi należącymi do strefy euro dotkniętymi lub zagrożonymi poważnymi trudnościami w odniesieniu do ich stabilności finansowej (Dz.U. L 140 z 27.5.2013, s. 1).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiające Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz.U. L 57 z 18.2.2021, s. 17).
7 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego 2014/528/UE z dnia 9 lipca 2014 r. w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń oraz zmieniające wytyczne EBC/2007/9 (EBC/2014/31) (Dz.U. L 240 z 13.8.2014, s. 28).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 (Dz.U. L 171 z 29.6.2016, s. 1).";

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.167.135

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/2022/19 (2022/989) zmieniające wytyczne EBC/2014/31 w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń (EBC/2022/19)
Data aktu: 02/05/2022
Data ogłoszenia: 24/06/2022
Data wejścia w życie: 08/07/2022, 30/06/2022