uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, art. 9 ust. 2, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3, art. 18 ust. 2 oraz art. 20 akapit pierwszy,
(1) Osiągnięcie jednolitej polityki pieniężnej wymaga zdefiniowania narzędzi, instrumentów i procedur, które mają być stosowane przez Eurosystem, tak aby możliwe było prowadzenie takiej polityki w jednolity sposób we wszystkich państwach członkowskich, których walutą jest euro.
(2) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) 1 wymagają zmian wprowadzających konieczne korekty techniczne i redakcyjne dotyczące określonych aspektów operacji polityki pieniężnej.
(3) Utrzymanie procedur bilateralnych w odniesieniu do transakcji rynku pieniężnego nie jest już uzasadnione, ponieważ doświadczenie pokazuje, że procedury przetargowe są skuteczne i zapewniają kwalifikowanym kontrahentom równy dostęp do operacji polityki pieniężnej Eurosystemu.
(4) Należy dokonać korekt kryteriów kwalifikacji papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami, aby wyraźnie wykluczyć aktywa generujące przepływy środków pieniężnych, które nie wiążą się z możliwością pełnego dochodzenia roszczeń od dłużników, oraz zwiększyć przejrzystość wymogów informacyjnych Eurosystemu dotyczących procesu oceny kwalifikacji papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami.
(5) Należy dokonać pewnych korekt w celu zapewnienia większej jasności w odniesieniu do traktowania, dla celów kwa- lifikowalności, należności kredytowych ze związanymi z kuponem ujemnymi bieżącymi przepływami pieniężnymi.
(6) W związku z decyzją Eurosystemu o zmianie wymogów sprawozdawczych w zakresie danych o poszczególnych kredytach zawartych w zasadach Eurosystemu dotyczących zabezpieczeń w sposób zgodny z wymogami informacyjnymi określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 2 , konieczne są korekty wymogów sprawozdawczych w zakresie danych o poszczególnych kredytach w odniesieniu do nierynkowych instrumentów dłużnych zabezpieczonych kwalifikowanymi należnościami kredytowymi.
(7) Należy dokonać pewnych korekt w celu zapewnienia spójności zasad Eurosystemu dotyczących zabezpieczeń z odpowiednimi postanowieniami dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2162 3 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 4 , w następstwie zmian wprowadzonych do tego rozporządzenia w odniesieniu do obligacji zabezpieczonych na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2160 5 , które mają zastosowanie od dnia 8 lipca 2022 r.
(8) Liczba źródeł oceny kredytowej akceptowanych przez Eurosystem na potrzeby przekazywania należności kredytowych jako zabezpieczenia została zmniejszona z czterech do trzech w następstwie stopniowego wycofywania narzędzi ratingowych jako źródeł oceny kredytowej z ogólnych zasad. W celu odzwierciedlenia tej zmiany należy zaktualizować odpowiednie przepisy.
(9) Rada Prezesów przeprowadziła kompleksowy przegląd tymczasowych środków łagodzących zasady kwalifikacji zabezpieczeń przyjętych od 2020 r. w odpowiedzi na wyjątkową sytuację gospodarczą i finansową związaną z rozprzestrzenianiem się COVID-19. Środki te obejmowały złagodzenie ograniczenia dotyczącego niezabezpieczonych instrumentów dłużnych wyemitowanych przez instytucje kredytowe i podmioty z nimi blisko powiązane, które mogą być przedkładane lub wykorzystywane jako zabezpieczenie przez kontrahentów Eurosystemu. W przeglądzie tym uwzględniono a) fakt, że kontrahenci Eurosystemu uczestniczący w ukierunkowanych dłuższych operacjach refinansujących prowadzonych na podstawie decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1311 (EBC/2019/21) 6 powinni mieć możliwość dalszego przekazywania odpowiedniego zabezpieczenia na potrzeby tych operacji; b) wpływ każdego z tych środków na zabezpieczenia kontrahentów Eurosystemu; c) czynniki ryzyka związane z każdym z tych środków; d) inne uwarunkowania rynkowe i polityczne. W tym kontekście w dniu 23 marca 2022 r. Rada Prezesów podjęła między innymi decyzję o przywróceniu poprzedniego limitu w odniesieniu do wyżej wymienionych niezabezpieczonych instrumentów dłużnych w celu zmniejszenia ekspozycji Eurosystemu na ryzyko koncentracji. Powinno to zostać odzwierciedlone w odpowiednich postanowieniach wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).
(10) Kwalifikowani kontrahenci, których dostęp do operacji polityki pieniężnej został ograniczony ze względu na wymogi ostrożności lub w związku z przypadkiem niewykonania zobowiązania zgodnie z art. 158 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60), mogą mieć dostęp do kredytu w banku centralnym na podstawie automatycznego wniosku w ramach procedury udzielania kredytu określonej w załączniku III do wytycznych EBC/2012/27 7 . Konieczne jest określenie sankcji mających zastosowanie w przypadku i w zakresie, w jakim określone limity zostaną przekroczone w wyniku skorzystania w takich okolicznościach z kredytu w banku centralnym.
(11) Konieczne jest zapewnienie większej jasności w odniesieniu do traktowania, dla celów kwalifikowalności, referencyjnych stóp procentowych dla aktywów rynkowych i nierynkowych.
(12) Zgodnie z decyzją Rady Prezesów z dnia 17 lutego 2021 r. należy doprecyzować kryteria kwalifikacji zabezpieczeń stosowanych do obligacji związanych ze zrównoważonym rozwojem.
(13) Aktualizacje przepisów dotyczących kwalifikacji systemów rozrachunku papierów wartościowych i powiązań między nimi są konieczne, aby wyraźnie uwzględnić przypadek depozytów papierów wartościowych z siedzibą w państwach członkowskich, które przystępują do strefy euro, oraz aby odzwierciedlić fakt, że odniesienia do odpowiednich ram oceny użytkownika stały się zbędne wraz z zakończeniem procesu udzielania zezwoleń na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 8 .
(14) Utrzymanie nadzwyczajnych ram dotyczących zabezpieczeń zagranicznych nie jest już uzasadnione, biorąc pod uwagę obciążenie operacyjne związane z utrzymaniem tych ram, fakt, że ramy te nigdy nie zostały uruchomione, oraz prawdopodobną ograniczoną dostępność docelowych aktywów dla kontrahentów Eurosystemu w razie potrzeby.
(15) Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 1745/2003 (EBC/2003/9) 9 w sprawie stosowania rezerw obowiązkowych zostało przekształcone i uchylone rozporządzeniem Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/378 (EBC/2021/1) 10 . Zmiany wprowadzone rozporządzeniem (UE) 2021/378 (EBC/2021/1) muszą zostać odzwierciedlone w przepisach dotyczących rezerw obowiązkowych zawartych w wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).
(16) Niektóre postanowienia wytycznych wymagają aktualizacji w celu odzwierciedlenia konsekwencji dla ram implementacji polityki pieniężnej oraz praw i obowiązków zainteresowanych podmiotów, w szczególności w odniesieniu do operacji otwartego rynku, zarządzania płynnością, operacji kredytowo-depozytowych, systemu sankcji, wymogów dotyczących utrzymywania rezerwy obowiązkowej oraz wynagrodzenia z tytułu rachunków bieżących w przypadku uruchomienia rozszerzonego rozwiązania awaryjnego (Enhanced Contingency Solution, ECONS) w ramach systemu TARGET2 oraz przedłużającego się zakłócenia w funkcjonowaniu systemu TARGET2 trwającego dłużej niż jeden dzień operacyjny.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić wytyczne (UE) 2015/510 (EBC/2014/60),
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
| W imieniu Rady Prezesów EBC | |
| Christine LAGARDE | |
| Prezes EBC |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.167.113 |
| Rodzaj: | Wytyczne |
| Tytuł: | Wytyczne EBC/2022/17 (2022/987) zmieniające wytyczne (UE) 2015/510 w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2014/60) |
| Data aktu: | 02/05/2022 |
| Data ogłoszenia: | 24/06/2022 |
| Data wejścia w życie: | 08/07/2022 |