Rozporządzenie wykonawcze 2022/90 ustanawiające zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/883 w odniesieniu do szczegółowych elementów unijnego ukierunkowanego mechanizmu opartego na analizie ryzyka na potrzeby wyboru statków do inspekcji

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/90
z dnia 21 stycznia 2022 r.
ustanawiające zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/883 w odniesieniu do szczegółowych elementów unijnego ukierunkowanego mechanizmu opartego na analizie ryzyka na potrzeby wyboru statków do inspekcji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/883 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statków, zmieniającą dyrektywę 2010/65/UE i uchylającą dyrektywę 2000/59/WE 1 , w szczególności jej art. 11 ust. 2 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Skuteczne egzekwowanie obowiązku odprowadzania odpadów ze statków do portowych urządzeń do odbioru odpadów ma zasadnicze znaczenie dla skutecznego rozwiązania problemu odpadów morskich oraz innych odpadów pochodzących ze statków wprowadzanych do środowiska morskiego.

(2) Jednolity unijny ukierunkowany mechanizm oparty na analizie ryzyka powinien zapewnić jednolite warunki wyboru statków do inspekcji zgodnie z art. 11 ust. 2 dyrektywy (UE) 2019/883.

(3) Dzięki ustanowieniu unijnego ukierunkowanego mechanizmu opartego na analizie ryzyka odpowiednie organy w państwach członkowskich będą dysponować narzędziem wspierającym je w wypełnianiu zobowiązań inspekcyjnych zgodnie z art. 11 ust. 1 dyrektywy (UE) 2019/883.

(4) Aby oszacować ryzyko, że statek nie spełnia wymogów ustanowionych w dyrektywie (UE) 2019/883, należy uwzględnić szereg parametrów, które łącznie jasno wskazują na istnienie takiego ryzyka. Parametry te powinny być następujące: niespełnianie lub wskazówki świadczące o niespełnianiu wymogów dotyczących odprowadzania odpadów; okres czasu, jaki upłynął od ostatniej inspekcji; istnienie wcześniejszych zgłoszeń, dokonanych przez odpowiednie organy portowe, dotyczących niespełniania wymogów; poprzedni i następny port zawinięcia; istnienie zwolnienia dla danego statku; informacje zawarte w systemach SafeSeaNet i THETIS-EU.

(5) Aby zapewnić jednolite warunki wyboru statków do inspekcji, niezbędne jest, by państwa członkowskie stosowały zharmonizowaną metodykę. Akty wykonawcze przyjmowane na podstawie dyrektywy (UE) 2019/883 powinny zatem mieć formę rozporządzeń wykonawczych.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniom Morza przez Statki,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1. 
Na potrzeby inspekcji państwa członkowskie klasyfikują statki, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. a) dyrektywy (UE) 2019/883, do następujących kategorii poziomu ryzyka:
a)
poziom ryzyka 1 (wysokie ryzyko),
b)
poziom ryzyka 2 (średnie ryzyko),
c)
poziom ryzyka 3 (niskie ryzyko),
d)
poziom ryzyka 4 (minimalne ryzyko).
2. 
Kategorię poziomu ryzyka dla każdego statku określa się na podstawie parametrów ryzyka określonych w tabeli 1 w załączniku.
3. 
Parametry ryzyka określone w tabeli 1 w załączniku stosuje się zgodnie z metodyką, o której mowa w pkt 1-4 załącznika.
Artykuł  2

Wypełniając zobowiązania inspekcyjne określone w art. 11 dyrektywy (UE) 2019/883, państwa członkowskie muszą spełniać następujące wymogi:

a)
nadanie priorytetu inspekcjom statków należących do wyższej kategorii poziomu ryzyka;
b)
losowe wybranie do inspekcji co najmniej 1 % z ogólnej liczby statków, która ma podlegać inspekcji w danym roku.
Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 21 stycznia 2022 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

Metodyka:
1.
Parametry ryzyka określone w tabeli 1 stosuje się do określenia poziomu ryzyka statku.
2.
Każdemu parametrowi ryzyka określonemu w tabeli 1 przypisuje się kod kolorystyczny odpowiadający określonemu poziomowi ryzyka: czerwony (wysoki), pomarańczowy (średni) lub żółty (niski).
3.
Przypisanie statkowi poziomu ryzyka na podstawie ostrzeżeń dotyczących parametrów ryzyka określonych w tabeli 1 opiera się na kryteriach określonych w tabeli 2.
4.
W celu wykorzystania kilku jednocześnie istniejących aktywnych ostrzeżeń na potrzeby przypisania poziomów ryzyka określonych w tabeli 2 można zastosować współczynniki przeliczeniowe określone w tabeli 3.

Tabela 1

Parametry ryzyka

Numer parametru ryzyka Poziom ryzyka związany z ostrzeżeniem (kod kolorystyczny) Opis parametru ryzyka Kryteria aktywacji ostrzeżenia w odniesieniu do parametru ryzyka Kryteria deaktywacji ostrzeżenia w odniesieniu do parametru ryzyka
1 Pomarańczowy Niezgodność z wymogami dotyczącymi wcześniejszego powiadomienia o odpadach określonymi w art. 6 dyrektywy (UE) 2019/883. Ostrzeżenie jest aktywowane, jeżeli wcześniejsze powiadomienie o odpadach nie zostało przesłane lub nie zawierało obowiązkowych informacji. Ostrzeżenie wyznacza się dla portu A na podstawie wcześniejszego powiadomienia o odpadach przesłanego do portu A. Ostrzeżenie podlega ponownej ocenie w każdym porcie.
2 Pomarańczowy Informacje przekazane przez operatora, agenta lub kapitana statku zgodnie z art. 6 dyrektywy (UE) 2019/883. Ostrzeżenie jest aktywowane, jeżeli kontrole ważności treści wcześniejszego powiadomienia o odpadach wykażą, że statek może nie spełniać wymogów dyrektywy. Ostrzeżenie wyznacza się dla portu A na podstawie wcześniejszego powiadomienia o odpadach przesłanego do portu A. Ostrzeżenie podlega ponownej ocenie w każdym porcie.
3 Pomarańczowy Data poprzedniej inspekcji przeprowadzonej zgodnie z art. 10 dyrektywy (UE) 2019/883. Ostrzeżenie jest aktywowane, jeżeli statek nie został poddany inspekcji zgodnie z art. 10 dyrektywy (UE) 2019/883 w trakcie poprzednich 12 miesięcy.

Uwaga: Ostrzeżenie to powinno mieć status "aktywowane" dopiero po dniu 28 czerwca 2022 r.

Ostrzeżenie jest deaktywowane po zarejestrowaniu inspekcji zgodnie z art. 14 ust. 2 lit. a) dyrektywy (UE) 2019/883.
4 Czerwony Istniejące zgłoszenie lub zgłoszenia - dokonane przez organy inspekcji portowych urządzeń do odbioru odpadów, organy portowe lub inne właściwe organy - wskazujące, że statek nie spełniał wymogów art. 7 dyrektywy (UE) 2019/883. Ostrzeżenie jest aktywowane ręcznie w systemie THETIS-EU przez inspektorów portowych urządzeń do odbioru odpadów. Ostrzeżenie jest deaktywowane po zakończeniu inspekcji (status "skontrolowany") bez stwierdzenia niezgodności.
5 Pomarańczowy Ostrzeżenie o niezgodności z portowymi urządzeniami do odbioru odpadów. Ostrzeżenie jest aktywowane, jeżeli w okresie ostatnich 6 miesięcy stwierdzono przypadki niezgodności statku w odniesieniu do portowych urządzeń do odbioru odpadów, wraz z odpowiednim zgłoszeniem w systemie THETIS-EU. Ostrzeżenie jest deaktywowane po zakończeniu inspekcji (status "skontrolowany") bez stwierdzenia niezgodności.
6 Pomarańczowy Dostateczna pojemność na potrzeby magazynowania odpadów. Ostrzeżenie jest aktywowane, jeżeli pojemność na potrzeby magazynowania odpadów na pokładzie statku zostanie uznana za niedostateczną zgodnie z kryteriami stosowanymi do celów stosowania art. 8 ust. 4 lit. b). Ostrzeżenie wyznacza się dla portu A na podstawie wcześniejszego powiadomienia o odpadach przesłanego do portu A. Ostrzeżenie podlega ponownej ocenie w każdym porcie.
7 Żółty Następny port zawinięcia. Uznaje się, że jeżeli port ten jest położony poza UE lub jest nieznany, zwiększa to poziom ryzyka. Do celów tego ostrzeżenia porty na Islandii, w Norwegii i Zjednoczonym Królestwie (w tym na Wyspie Man, Wyspach Normandzkich i w Gibraltarze) oraz porty rosyjskie na Morzu Bałtyckim traktuje się jak porty w UE. Ostrzeżenie wyznacza się dla portu A na podstawie wcześniejszego powiadomienia o odpadach przesłanego do portu A. Ostrzeżenie podlega ponownej ocenie w każdym porcie.
8 Żółty Poprzedni port zawinięcia. Uznaje się, że jeżeli port ten jest położony poza UE, zwiększa to poziom ryzyka. Do celów tego ostrzeżenia porty na Islandii, w Norwegii i Zjednoczonym Królestwie (w tym na Wyspie Man, Wyspach Normandzkich i w Gibraltarze) oraz porty rosyjskie na Morzu Bałtyckim traktuje się jak porty w UE. Ostrzeżenie wyznacza się dla portu A na podstawie wcześniejszego powiadomienia o odpadach przesłanego do portu A. Ostrzeżenie podlega ponownej ocenie w każdym porcie.
9 Żółty Ostrzeżenie związane z istnieniem zwolnienia. Ostrzeżenie jest aktywowane, jeżeli statek korzysta ze zwolnienia i przez okres 12 miesięcy nie był poddawany inspekcjom; służy to zapewnieniu, by taki statek został objęty inspekcją. Ostrzeżenie podlega ponownej ocenie w każdym porcie.
10 Czerwony Ostrzeżenie związane ze zdarzeniem typu "odpady". Ostrzeżenie jest aktywowane, jeżeli w poprzednim porcie dla danego statku w systemie SafeSeaNet dokonano zgłoszenia zdarzenia typu "odpady". Ostrzeżenie jest deaktywowane po zakończeniu inspekcji (status "skontrolowany") bez stwierdzenia niezgodności lub jeżeli status zdarzenia w systemie SafeSeaNet uległ zmianie na "nieaktywne".

Tabela 2

Przypisanie poziomów ryzyka na podstawie liczby i rodzaju aktywnych ostrzeżeń

Kryteria dotyczące poziomów ryzyka
Poziom ryzyka 1 Co najmniej jedno ostrzeżenie o kolorze czerwonym
Poziom ryzyka 2 Co najmniej jedno (1) ostrzeżenie o kolorze pomarańczowym
Poziom ryzyka 3 Co najmniej jedno (1) ostrzeżenie o kolorze żółtym
Poziom ryzyka 4 Brak aktywnych ostrzeżeń
(1) Maksymalnie taka liczba ostrzeżeń, która uruchamia zastosowanie współczynnika przeliczeniowego.

Tabela 3

Współczynniki przeliczeniowe służące uwzględnieniu kilku jednocześnie istniejących aktywnych ostrzeżeń do celów stosowania poziomów ryzyka określonych w tabeli 2

Współczynnik przeliczeniowy
Trzy ostrzeżenia o kolorze żółtym Jedno ostrzeżenie o kolorze pomarańczowym
Trzy ostrzeżenia o kolorze Jedno ostrzeżenie o kolorze
pomarańczowym czerwonym
1 Dz.U. L 151 z 7.6.2019, s. 116.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.15.7

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/90 ustanawiające zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/883 w odniesieniu do szczegółowych elementów unijnego ukierunkowanego mechanizmu opartego na analizie ryzyka na potrzeby wyboru statków do inspekcji
Data aktu: 21/01/2022
Data ogłoszenia: 24/01/2022
Data wejścia w życie: 13/02/2022