uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. odnoszącą się do oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku 1 , w szczególności jej art. 12,
(1) Załącznik III do dyrektywy 2002/49/WE odnosi się do współczynników dawka-skutek, które mają być wprowadzone w drodze dostosowania tego załącznika do postępu technicznego i naukowego.
(2) W momencie przyjmowania dyrektywy informacjami wysokiej jakości i statystycznie istotnymi, które mogły być wykorzystane, były wytyczne Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) w sprawie hałasu w środowisku w regionie europejskim 2 , przedstawiające współczynniki dawka-skutek dotyczące szkodliwych skutków wynikających z narażenia na hałas w środowisku. W związku z tym współczynniki dawka-skutek wprowadzone w załączniku III do dyrektywy 2002/49/WE powinny opierać się na tych wytycznych. W szczególności jeśli chodzi o istotność statystyczną, badania WHO opierały się na reprezentatywnych populacjach, w związku z czym wyniki tych metod oceny uznaje się za istotne w przypadku ich zastosowania do reprezentatywnych populacji.
(3) Niezależnie od współczynników dawka-skutek opracowanych w ramach WHO inne badania mogą wykazywać różne poziomy skutków zdrowotnych, a także inne skutki zdrowotne, w szczególności w odniesieniu do skutków hałasu drogowego, kolejowego i lotniczego w lokalnych sytuacjach w poszczególnych krajach. Takie alternatywne współczynniki dawka-skutek mogłyby być stosowane, pod warunkiem że opierają się na wysokiej jakości i statystycznie istotnych badaniach.
(4) Obecnie dostępna jest ograniczona wiedza na temat szkodliwych skutków hałasu przemysłowego, w związku z czym nie jest możliwe zaproponowanie wspólnej metody oceny tych skutków. W badaniach nie oceniono również specyfiki poszczególnych krajów, w związku z czym nie można było ich uwzględnić w załączniku. Podobnie, chociaż stwierdzono związek między hałasem w środowisku a następującymi szkodliwymi skutkami, nie istnieją obecnie wystarczające dowody pozwalające na ustalenie wspólnej metody oceny tych szkodliwych skutków: udar, nadciśnienie, cukrzyca i inne metaboliczne skutki zdrowotne, zaburzenia funkcji poznawczych u dzieci, zaburzenia zdrowia psychicznego i dobrostanu, uszkodzenie słuchu, szumy uszne, niepożądane skutki przy porodzie. Wreszcie, chociaż istnieje związek między hałasem kolejowym i lotniczym a chorobą niedokrwienną serca, kwantyfikacja zwiększonego ryzyka tej choroby w odniesieniu do tych dwóch źródeł jest przedwczesna.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2002/49/WE.
(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 13 dyrektywy 2002/49/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Virginijus SINKEVIČIUS | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.67.132 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2020/367 zmieniająca załącznik III do dyrektywy 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do ustalenia metod oceny szkodliwych skutków hałasu w środowisku |
| Data aktu: | 04/03/2020 |
| Data ogłoszenia: | 05/03/2020 |
| Data wejścia w życie: | 25/03/2020 |