Dyrektywa 2020/367 zmieniająca załącznik III do dyrektywy 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do ustalenia metod oceny szkodliwych skutków hałasu w środowisku

DYREKTYWA KOMISJI (UE) 2020/367
z dnia 4 marca 2020 r.
zmieniająca załącznik III do dyrektywy 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do ustalenia metod oceny szkodliwych skutków hałasu w środowisku
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. odnoszącą się do oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku 1 , w szczególności jej art. 12,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Załącznik III do dyrektywy 2002/49/WE odnosi się do współczynników dawka-skutek, które mają być wprowadzone w drodze dostosowania tego załącznika do postępu technicznego i naukowego.

(2) W momencie przyjmowania dyrektywy informacjami wysokiej jakości i statystycznie istotnymi, które mogły być wykorzystane, były wytyczne Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) w sprawie hałasu w środowisku w regionie europejskim 2 , przedstawiające współczynniki dawka-skutek dotyczące szkodliwych skutków wynikających z narażenia na hałas w środowisku. W związku z tym współczynniki dawka-skutek wprowadzone w załączniku III do dyrektywy 2002/49/WE powinny opierać się na tych wytycznych. W szczególności jeśli chodzi o istotność statystyczną, badania WHO opierały się na reprezentatywnych populacjach, w związku z czym wyniki tych metod oceny uznaje się za istotne w przypadku ich zastosowania do reprezentatywnych populacji.

(3) Niezależnie od współczynników dawka-skutek opracowanych w ramach WHO inne badania mogą wykazywać różne poziomy skutków zdrowotnych, a także inne skutki zdrowotne, w szczególności w odniesieniu do skutków hałasu drogowego, kolejowego i lotniczego w lokalnych sytuacjach w poszczególnych krajach. Takie alternatywne współczynniki dawka-skutek mogłyby być stosowane, pod warunkiem że opierają się na wysokiej jakości i statystycznie istotnych badaniach.

(4) Obecnie dostępna jest ograniczona wiedza na temat szkodliwych skutków hałasu przemysłowego, w związku z czym nie jest możliwe zaproponowanie wspólnej metody oceny tych skutków. W badaniach nie oceniono również specyfiki poszczególnych krajów, w związku z czym nie można było ich uwzględnić w załączniku. Podobnie, chociaż stwierdzono związek między hałasem w środowisku a następującymi szkodliwymi skutkami, nie istnieją obecnie wystarczające dowody pozwalające na ustalenie wspólnej metody oceny tych szkodliwych skutków: udar, nadciśnienie, cukrzyca i inne metaboliczne skutki zdrowotne, zaburzenia funkcji poznawczych u dzieci, zaburzenia zdrowia psychicznego i dobrostanu, uszkodzenie słuchu, szumy uszne, niepożądane skutki przy porodzie. Wreszcie, chociaż istnieje związek między hałasem kolejowym i lotniczym a chorobą niedokrwienną serca, kwantyfikacja zwiększonego ryzyka tej choroby w odniesieniu do tych dwóch źródeł jest przedwczesna.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2002/49/WE.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 13 dyrektywy 2002/49/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załącznik III do dyrektywy 2002/49/WE zastępuje się tekstem zawartym w załączniku do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1. 
Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 31 grudnia 2021 r. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

2. 
Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 marca 2020 r.
W imieniu Komisji
Virginijus SINKEVIČIUS
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK 

"ZAŁĄCZNIK III

METODY OCENY SZKODLIWYCH SKUTKÓW (Określone w art. 6 ust. 3)

1. Zbiór szkodliwych skutków

Do celów oceny szkodliwych skutków pod uwagę bierze się:

– chorobę niedokrwienną serca (IHD) odpowiadającą kodom BA40 do BA6Z klasyfikacji międzynarodowej ICD-11 ustanowionej przez Światową Organizację Zdrowia,

– znaczną uciążliwość (HA),

– znaczne zaburzenia snu (HSD).

2. Obliczanie szkodliwych skutków

Szkodliwe skutki oblicza się za pomocą jednej z następujących metod:

– ryzyko względne (RR) szkodliwego skutku, zdefiniowane jako

(wzór 1)

– ryzyko bezwzględne (AR) szkodliwego skutku, zdefiniowane jako

(wzór 2)

2.1. IHD

W celu obliczenia RR, w odniesieniu do szkodliwego skutku IHD i współczynnika zachorowalności (i), stosuje się następujące współczynniki dawka-skutek:

(wzór 3)

w odniesieniu do hałasu drogowego.

2.2. HA

W celu obliczenia AR, w odniesieniu do szkodliwego skutku HA, stosuje się następujące współczynniki dawka-skutek:

(wzór 4)

w odniesieniu do hałasu drogowego;

(wzór 5)

w odniesieniu do hałasu kolejowego;

(wzór 6)

w odniesieniu do hałasu lotniczego.

2.3. HSD

W celu obliczenia AR, w odniesieniu do szkodliwego skutku HSD, stosuje się następujące współczynniki dawka-skutek:

(wzór 7)

w odniesieniu do hałasu drogowego;

(wzór 8)

w odniesieniu do hałasu kolejowego;

(wzór 9)

w odniesieniu do hałasu lotniczego.

3. Ocena szkodliwych skutków

3.1. Narażenie ludności oceniane jest oddzielnie w odniesieniu do każdego źródła hałasu i każdego szkodliwego skutku. Jeżeli te same osoby są jednocześnie narażone na różne źródła hałasu, szkodliwych skutków - na ogół - nie można kumulować. Skutki te można jednak porównywać w celu oceny względnego znaczenia każdego źródła hałasu.

3.2. Ocena w odniesieniu do IHD

3.2.1. W odniesieniu do IHD w przypadku hałasu kolejowego i lotniczego ludność narażoną na hałas powyżej odpowiedniego poziomu Lden uznaje się za narażoną na podwyższone ryzyko IHD, przy czym nie można obliczyć dokładnej liczby N przypadków IHD.

3.2.2. W odniesieniu do IHD w przypadku hałasu drogowego odsetek przypadków danego szkodliwego skutku wśród ludności narażonej na RR, który zgodnie z obliczeniami jest spowodowany hałasem w środowisku, oblicza się dla źródła hałasu x (drogowy), szkodliwego skutku y (IHD) i współczynnika zachorowalności i za pomocą wzoru:

(wzór 10)

gdzie:

PAFxyoznacza frakcję przypisaną dla ludności,

– zbiór pasm hałasu j składa się z pojedynczych pasm obejmujących maksymalnie 5 dB (np.: 50-51 dB, 51-52 dB, 52-53 dB itd. lub 50-54 dB, 55-59 dB, 60-64 dB itd.),

pj oznacza odsetek całkowitej liczby ludności P na ocenianym obszarze, który jest narażony na pasmo narażenia j, powiązane z danym RR określonego szkodliwego skutku RRj,x,y. RRj,x,yoblicza się z zastosowaniem wzorów określonych w pkt 2 niniejszego załącznika, z zastosowaniem środkowej wartości każdego pasma hałasu (np.: w zależności od dostępności danych -50,5 dB w przypadku pasma hałasu zdefiniowanego między 50 a 51 dB lub 52 dB w przypadku pasma hałasu od 50 do 54 dB).

3.2.3. W odniesieniu do IHD w przypadku hałasu drogowego całkowita liczba N przypadków IHD (osoby dotknięte szkodliwym skutkiem y; liczba przypadków możliwych do przypisania) dla źródła x wynosi wówczas:

Nx,y = PAFx,y,i* Iy* P (wzór 11)

w odniesieniu do hałasu drogowego;

gdzie:

PAFx,yi oblicza się dla współczynnika zachorowalności i,

Iy to współczynnik zachorowalności na IHD w ocenianym obszarze, który można uzyskać na podstawie danych statystycznych dotyczących zdrowia w danym regionie lub w kraju, na którym znajduje się obszar,

– P oznacza całkowitą liczbę ludności ocenianego obszaru (sumę ludności dla różnych pasm hałasu).

3.3. W odniesieniu do HA i HSD w przypadku hałasu drogowego, kolejowego i lotniczego całkowita liczba N osób dotkniętych szkodliwym skutkiem y (liczba przypadków możliwych do przypisania) ze źródła x dla każdej kombinacji źródeł hałasu x (drogowy, kolejowy lub lotniczy) i szkodliwego skutku y (HA, HSD) wynosi wówczas:

(wzór 12)

gdzie:

ARxyoznacza AR danego szkodliwego skutku (HA, HSD) i oblicza się z zastosowaniem wzorów określonych w pkt 2 niniejszego załącznika, z zastosowaniem środkowej wartości każdego pasma hałasu (np. w zależności od dostępności danych -50,5 dB w przypadku pasma hałasu zdefiniowanego między 50 a 51 dB lub 52 dB w przypadku pasma hałasu od 50 do 54 dB),

– nj oznacza liczbę osób narażonych na pasmo j.

4. Przyszłe zmiany

Współczynniki dawka-skutek, które będą wprowadzone w przyszłych zmianach niniejszego załącznika, będą dotyczyć w szczególności:

– zależności między uciążliwością a Lden dla hałasu przemysłowego,

– zależności między zaburzeniami snu a Lnight dla hałasu przemysłowego.

W razie potrzeby można by przedstawić szczególne współczynniki dawka-skutek dla:

– lokali mieszkalnych posiadających specjalną izolację dźwiękową, określonych w załączniku VI,

– lokali mieszkalnych z cichą elewacją, określonych w załączniku VI,

– różnych klimatów/różnych kultur,

– szczególnie narażonych grup ludności,

– tonowego hałasu przemysłowego,

– impulsowego hałasu przemysłowego i innych szczególnych przypadków."

1 Dz.U. L 189 z 18.7.2002, s. 12.
2 Environmental Noise Guidelines for the European Region (Wytyczne w sprawie hałasu w środowisku w regionie europejskim), Światowa Organizacja Zdrowia 2018, ISBN 978 92 890 5356 3.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.67.132

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2020/367 zmieniająca załącznik III do dyrektywy 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do ustalenia metod oceny szkodliwych skutków hałasu w środowisku
Data aktu: 04/03/2020
Data ogłoszenia: 05/03/2020
Data wejścia w życie: 25/03/2020